Fórum témák
» Több friss téma |
Ez eddig világos, csak a megvalósítás nem megy. A működése úgy lesz, hogy egy kapcsolóval lehet állítani a két végállás között, ezt már megoldottam, két állású kapcsoló, és ha egyik állásban van, akkor a szervó az egyik végpontba megy, ha a másik állásban, akkor a szervó a másik végpontba megy. És a két végállás közti sebességet kellene szabályoznom.
Pl. ha egy PWM jellel oldanám meg a szervó áramellátását, az működne?
e z egy 555-ös kapcsolás lesz sz****tem, de ebben nem vagyok otthon. szerintem egyszerűbb fogni egy 12F-es PIC-et és felprogramozni. csak táp kell neki és már megy is, utólag pedig egy szoftverfrissítéssel tudsz finomítani rajta.
Sajnos nem értek a mikrokontrollerekhez, még soha nem csináltam olyan áramkört, amihez az kellett, azt sem tudom, hogyan álljak neki. Bár régen egyszer terveztem, hogy foglalkozom vele, és vettem is egy programozót, de még nem használtam. Tudsz segíteni?
A kérdés az, hogy egyenként kell az a 20 vany 30 darab meghajto áramkör vagy egymástól teljesen függetlenül. Az utobbi esetre valoban jobban jársz egy egyszerü mikrokontrollerrel (pl. ATTiny13).
Ha viszont egy környezetben fognak müködni a szerkezetek akkor olcsobb és egyszerübb egy központi oragernerátort csinálni (pl.555) majd pedig minden vezérlöbe egy-egy egyszerü DC komparátor áramkörrel tudod szabályozni a mozgást. Az oragenerátorból egy 3szög jelü jelet összehasonlitod a helyi DC jellel, amire egy kondenzátort akasztva lassú mozgást (akár szabályozhatóan is) is könnyen el lehet érni.
Modellvasúthoz kellene, váltókat állítanék vele.
A lényeg, hogy van 20-30 db váltó, és ezeket két állású kapcsolóval kell átállítani egymástól függetlenül, de lehetőség kell arra is, hogy pár váltó egyszerre is működhessen, pl. váltóút állításnál. Az egészet úgy kell megoldani, hogy a mozgás lassú legyen, mert így élethű.
Arra elvben egy központi orajellel (3szög vagy talán a fürész még jobb) kell ellátni az egyes meghajtokat. A felmenö görbe közepére kell állitani a szervo középhelyzetét.
A komparator másik lábára meg a vezérlö jelet aminek a változását egy mezei RC elemmel lehet kezelni. A komparátor igy küldi ki a változo kitöltési tényzöjü PWM jelet. Kész áramköröm nincs, ez ki kellene fejleszteni, de aránylag egyszerü a feladat. A másik megoldás, meg kivenni az elektronikát a szervokból, és csak a motor polusait kell kivezetni. Ezekre meg olyan feszültséget adsz, amilyet akarsz (max 5V), és igy szabályozod a mozgást meg az irányt. Ez sokkal jobban illeszkedik a modellvasut környezetébe mint a komplett szervos megoldás. čs még elektronika sem kell hozzá, csak egy szabályozható tápegység.
A válaszod elejét nem nagyon értettem, ezt még meg kell tanulnom.
A második megoldásnál ha kibelezem a szervókat, akkor hogyan áll meg a két végállásban? Mindenképpen kell hozzá valami elektronika. Mondjuk a két végállást amúgy is kell érzékelnem, és ezeket az érzékelőket fel tudom használni a motor vezérlésére is, hogy meddig menjen, és milyen irányba. A sebességhez meg PWM szabályzó. Ez így működhet. Köszi, kipróbálom.
2 dolgot tehetsz.
1. Ha kb. 1 mp-en belül vált - (ami modellvasuton elég lassunak számit), akkor nyomogombokkal kezeled, amit addig nyomsz, amig nem állt át. Persze rakhatsz oda végálláskapcsolokat is, amik visszajelezhetik az állást, és lekapcsolhatják a motort. 2. A motorral sorba kötsz egy megfelelö elötétellenállást (PTC, vagy akár egy olyan izzo is lehet, ami kb. 20-50mA-t fogyaszt az adott feszültségen). Ilyenkor, ha a motor eléri a végállást, akkor megáll (megakad), lecsökken az ellenállása. Erre felizzik az izzó (vagy bemelegszik a PTC, ami limitálja a "nyugalmi" áramot 20-50mA-ere). Ezt a motor többnyire szo nélkül birja. Ilyenkor akár kapcsoloval is állithatod a szervot.
Lassabbnak kell lennie 1 mp-nél. Nem bízhatom a kezelőre a végállásig nyomva tartást. Marad a végállás érzékelése, ez amúgy is kelleni fog a váltó polarizációhoz, és a jelzők állításához.
akarok egy fúró motort vezérelniszervóval+ egy fetes H-híddal. Ugye egy mikroszervó potméterjének a helyére ugye ugyanakkora ellenállásokat teszek akkor forog körbe a motor folyamatosan. Eddig oké. de én a szervót és a mfúró motorját külön feszről járatnám. vagyishát a szervó egy stab-ic-n keresztüladnék neki 7.2v-ot(7805+dióda) . Ebben az esetben ugye a föld marad közös . Így működne? ja és Hhídra mekkora ellenálás kell majd a Fet-ek elé? a motor 8-9 ampernál nem eszik többet de szerintem én 10-12A-es feteket használok majd.
Ja és még az hogy így tudom majd szabályozni a motor fordulatszámát?
Helló!
Kérdeznék egy párat mert magamtól nem boldogulok. Amint olvastam ti itt nagyrészt az RC szervókról írtok viszont amit én szeretnék ahhoz azok kicsik. Tulajdonképpen én lineáris pályán szeretnék pozícionálni 2 végállapot között 1 potméterrel. A tápfesz: 12V DC Találtam 1 oldalt: Bővebben: Link Ők forgalmaznak elég sok féle fajta motort + hajtást. Amire én gondoltam, az 1 motor (150W elég) + 1 csigahajtás aminek a tengelyére egy tárcsa és az 1 bowdennel onnan már tudna egyenes vonalú mozgást végezni. Viszont amiről fogalmam sincs, hogy milyen motor kéne nekem? DC, szervó DC, szénkefés - szénkefe nélküli? Ezek a szervók miben különböznek a sima DC motoroktól? Melyiket hogyan lehetne megvezérelni? És a legfontosabb, hogy elkerüljük az oszcillációt mert azt olvastam, hogy a sima motoroknak elég nagy a lendülete. Tudom, hogy elég sok kérdést írtam össze de nagyon hálás lennék ha valaki válaszolna. Előre is köszi!
Sziasztok van egy kinaiban vasarolt autom abba belelehet a szervot epiteni?van szervom de harom kabel van rajta nekem ami megy a kormayhoz az csak ket kabeles mivel motor volt a kormanyon.kosz elore is
Sziasztok
kérdésem lenne hogy valakinek sikerült e már megépítenie az rc szervó testet mert érdekelne amivel én próbálkoztam az nem működik ha valakinek sikerült kérem dobja rám az áramkört hogy melyikkel sikerült Köszönöm
Sziasztok!
Láttam olyat, hogy szervomotor szabályozás. De azt nem csak megvezérelni kell? Abba már van egy szabályozó...nem?
Én ebböl a teszterböl több tucatot megépitettem, és mind ment/megy.
Szervoteszter az elsöket még eredeti CONRAD kitböl, késöbb már utánnaépitett változatot. A rajz letölthetö a conrad honlaprol.
Sziasztok!
Most vettem egy szervót és szeretném valahogy középhelyzetbe állítani, de sehogy sem akarja az igazságot... sokat olvastam az ügyben és elvileg nem egy nehéz dolog de nekem mégse sikerül, pedig a kódot megírtam. Tudom, hogy 1,5ms szélességű impulzus kell a középhelyzethez és kb 50Hz-es frekvencia. Ide beillesztem a kódomat légyszíves segítsetek! Előre is köszönöm! Íme a kód: main ( ) // Foprogram kezdete { unsigned char ido; TRISCbits.RC2 = 0; //RC2 kimenet OSCCON= 0b01110110; //8MHz beállítása while (1) { PORTCbits.RC2 = 1; Delay1KTCYx (3); // gives a delay of 1000 x 3 x 4/8 = 1,5 ms PORTCbits.RC2 = 0; Delay1KTCYx (37); // gives a delay of 1000 x 37 x 4/8 = 18,5 ms //1ms+19ms=20ms -->50Hz } }
Kipróbáltam az 1ms és a 2ms-os impulzusszélességet is de mindig csak egy irányba akar elfordulni a szervó és abban is mindig végkitérésbe megy... lehet akkor a szervóval van a gond??? forgásirányt egyáltalán nem tudok váltani
Sziasztok! Egy (vagyis majd sok) szervót kellene vezérelnem. Egy vasútmodell fűtőház ajtajait szeretnénk kinyitni illetve becsukni velük. Próbálkoztam PIC-kel, de nem nagyon sikerült. Van egy kétállású kapcsolóm, amelyből az egyik áramkör a síntápot adja a fűtőházban, a másik áramkör pedig nyitná illetve zárná az ajtókat. Tehát, a mozdony bemegy, rámegy a szigetelt szakaszra, a kapcsolót lekapcsolom, a vágánytáp megszűnik és ezzel párhuzamosan az ajtó becsukódik. Ha felkapcsolom a kapcsolót, síntáp kerül a sínre és az ajtó kinyílik. Találtam fenn NE555-ös kapcsolást, amelynél két potival állítom be a szervó két végpontját. De nem tudom, hogy ennél a megoldásnál a szervó milyen gyorsan vált egyik végállásból a másikba? Van olyan kapcsolás, amelynél potival nem csak a két végállást, de a mozgás sebességét is be lehet állítani? Vagy érdemes lenne tényleg a PIC-kel tovább próbálkozni? Segítségeteket előre köszönöm.
Tisztelt Fórumtársak!
Fiamnak állítanék össze egy kis hajót. Tesztelésközben vettem észre, hogy a hajó kormánylapátja eltört. A hiba forrása a szervó. Ugyanis teljes erőből az egyik végállásba ugrott, folyamatosan "dolgozik" és melegszik. Tönkre mehetett? Javítani lehet ezeket a kis kütyüket vagy szerezzek másikat?
Javítani szerintem nem nagyon érdemes, mert a ebay-en már $2-3-ért lehet venni. Ha csak tápot raksz a szervóra, akkor is kimegy végállába?
Lehet, hogy rosszul kötötted be? (A szervokábelt a vevöbe).
No! Szétszedtem. A poti egyik vezetéke letört a vezérlő panelről. A kormánylapát bánta. Megpróbálom visszaforrasztani. Szerencse, hogy nem a vevő krepált be.
Amúgy nem annyira az ára aggaszt, inkább azért izgultam, hogy ne a vevőnek legyen baja. Az ember esetében kissé könnyebben megy a diagnosztikus gondolkodás, mikroelektronikában még gyakran pánikolok.
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy működő markolót és meg lehetne-e oldani úgy a vezérlését szervókkal, hogy van egy potenciométerem, és azzal lehetne szabályozni őket egyesével. Szóval úgy képzeltem el, hogy ahogy és amilyen sebességgel csavarom a potit, ugyanazt a mozgást követné le a szervó. Persze egy poti egy szervót irányítana. És mondjuk lenne egy középállása mind a potinak és mind a szervónak, és ahhoz képest térhetne ki ameddig csavargatom. Ha meg esetleg a két végállás között valahol megállok, akkor a szervó is abban a helyzetben maradjon, amíg újból el nem csavargatom. Megoldható ez valamilyen egyszerű módon? Előre is köszi!
Ez a szervok alapfunkcioja, pontosan igy müködnek!
Nem irod, hogyan akarod öket távvezérelni - rádioval vagy kábellel. gyakorlatilag majdnem mindegy, csak kell elég csatorna vagy ér a kábelben. A távirányitokban legalább 4 poti van, azaz 4 szervot tudsz pontosan igy vezérleni. Azokban van rugo is (ami középhelyzetbe hozza a potikat), de ki is lehet iktatni, igy a szervo pontosan ott áll mindig ahol a távirányito potija.
Sziasztok!
Egy terepjáró hátsó kormányzását végző munkahenger vezérlését szeretném megoldani, de ebbe nem vagyok profi. A hengert egy 12V-os kéttekercses szelep végzi. A feladat ennek a vezérlése lenne. Ezenkívül van még egy induktív érzékelő, ami a munkahenger középső állását jelzi. Azt szeretném, ha lenne 3 nyomógombom, egy balra, egy jobbra és egy középre visszaállító. A működés elve a következő lenne: ha megnyomom pl. a balra gombot, a henger kimozdul közép állásból, addig amég a gombot nyomom. Ha megnyomom a közép gombot, akkor elindul a henger vissza, addig amég az induktív nem ad neki közép jelet. És így a másik irányba is. Na kb. ezt szeretném egy okos kis elektronikával megoldatni. Előre is köszönöm a segítségeteket. Üdv.: Attila
Szia! Mi történik ha a kerék egy külső erő hatására elmozdul? Nem kap jelet a középső helyzetérzékelő, hát be kell avatkozni, vissza kell téríteni. De honnan tudjuk majd, hogy melyik irányba?
Szia
A műszerfalon lesz egy visszajelző, ami ha elalszik megnyomom az egyik irány gombját elmozdítom, majd megnyomom a középsőt.... Amúgy a szerkezet már kész és évente egyszer mozdul el erő hatására. Szóval ez nem okozna jelentős problémát...
Szia
Bocs, de ennek semmi köze a szervo hajtáshoz. Ez egy egyszerű logikai kapcsolás lenne, amibe a segítségeteket kérném. köszi
Sziasztok!
Egy kis segítségre lenne szükségem. Egy sisakot készítek, aminek az eleje gombnyomásra hátracsúszik (mintha egy bukósisak plexijét hajtanánk hátra). Ezt szervókkal szeretném megoldani, szám szerint kettővel (jobbra és balra is egyet-egyet). Azt szeretném kérdezni, hogy azt hogyan tudom szabályozni, hogy mennyire húzza hátra a sisak elejét? Valami olyasmire gondoltam, hogy a rács aljára egy vékony drót lesz rögzítve, és ezt húzza hátra a szervó. Ez szerintetek működőképes lenne? Egy Vasember sisak vezérléséről van szó. |
Bejelentkezés
Hirdetés |