Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Órák csőből - Nixie, VFD, stb.
Lapozás: OK   13 / 23
(#) fmarci hozzászólása Júl 12, 2015 /
 
Sziasztok,
Az a fránya kilences csak nem akar égni. Már minden szakadást, zárlatot 20x ellenőriztem és minden rendben levőnek tűnik, mégsem ad ki 9-est a kimenetére a 74141.
Led-del is próbáltam tesztelni, ha az óra 0:00:00 állásban van, hogy ne zavarjon be a többi digit, az IC 1-es lábánál, ahol a 8-as kimenet van, ott felvillan 1 másodpercre a led, a 2-es lábánál, ahol a 9-es, ott sötét marad.
Van 3db 74141-em , és mindegyikkel ezt csinálja.
Ha a kijelző panelt rákötöm a meglévő órára, ott jól működik.
Kezdek kissé tanácstalan lenni...
(#) Bakman válasza fmarci hozzászólására (») Júl 12, 2015 /
 
Ha az IC bemenetén nincs meg az 1001 -es bináris kód, akkor a hiba a vezérlőben van.
(#) Pali79 válasza fmarci hozzászólására (») Júl 12, 2015 /
 
Próbáltad már PIC nélkül az egyes szegmenseknek megfelelően a kimeneteket felhúzni?
(#) BODHEAD hozzászólása Júl 12, 2015 /
 
Sziasztok. Van nekem egy pár darab 8035-ős csövem lenne esetleg egy komplett leírás +nyák rajz . Előre is köszi.
(#) fmarci hozzászólása Júl 13, 2015 /
 
Sziasztok!
Bakman, igen, idáig szeretnék eljutni, de nem tudom biztosan megállapítani, hogy van-e 1001 vagy nincs.
Pali79: Igen, az megy, hogy ha a 74141 IC kimeneteit földre húzom, akkor kigyullad a megfelelő digit. Ez mindegyiknél digitnél jól működik.
Mivel több darab 74141-essel is próbáltam, és azokkal is jelentkezik a 9-es szám hiánya, melyek a meglévő órában jól működnek, ezért indirekt módon arra a következtetésre jutottam, hogy nem jut el a BCD dekóderig az 1001 jel. Ami azért furcsa, mert külön-külön az 1000 (8) és a 0001 (1) is megvan, csak a kettő együtt nincs! Itt egy kicsit megállt a tudományom.
(#) Pali79 válasza fmarci hozzászólására (») Júl 13, 2015 /
 
Én pont fordítva gondoltam: a 74141 bemeneteit 1001-nek megfelelően földre vagy Vdd-re húzni. Tehát én úgy csinálnám, hogy kiveszem a PIC-et és az 1, 17 lábát földre, 2,18 lábát Vdd-re kötném. Ha jó minden akkor a 9-nek világítani kell. Persze a katód vezérlését is meg kell oldani, hogy melyik cső menjen. Ha így megy akkor programhibás.
(#) fmarci válasza Pali79 hozzászólására (») Júl 13, 2015 /
 
Köszönöm, ezt ki fogom próbálni!
(#) fmarci hozzászólása Júl 14, 2015 /
 
Sziasztok!
Utólag is elnézéseteket kérem, hogy indokolatlanul fárasztottalak Benneteket, megtaláltam a hibát!
Kiderült, hogy a meglévő óra, és panelterv egy apró különbséggel ugyan, de eltér egymástól: az A és C bemenetek a 74141-es IC-n meg voltak cserélve! :ooo
Szinte hihetetlen de ennyi volt a baja!
És mivel én szépen ráhangoltam a katódokat a megfelelő (=rossz) kimenetekre, az óra majdnem tökéletesen működött! csak ugye 1+8 helyett 4+8-at kapott az AD bemeneteken, és szegénynek nincs 12-es kimenete, ezért nem égett a 9-es digit!
Vigasztaljon Benneteket, hogy legközelebb már sokkal könnyebben fogom tudni debugolni az órát, rengeteget tanultam!
Köszönöm szépen a sok segítséget!
üdv,
Marci
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2015
(#) fmarci hozzászólása Júl 26, 2015 /
 
Sziasztok!
Jelentem, megérkeztek az új, IN-4-es csövek, kész az új kijelzőpanel, gyártási hibák javítva, az óra végre tökéletesen működik!
Már amikor működik... merthogy egy apró hibával nem tudok mit kezdeni:
Ha kihúzom a dugasztápot hosszabb időre, mint amennyit a backup kondenzátor elbír (kb. >20 perc), akkor ha újra visszadugom, az óra nem indul el.
Néhány csövön egy vagy több digit világít, a többi cső sötét marad. Ezen semmi nem segít, csak az, ha "áramtalanítom" és kiveszem és visszarakom a PIC-et, akkor megint jól működik.
Olyan, mintha lefagyna a program és nem tudna újraindulni a PIC, ha "lemerül" kondi.
Csak nem teljesen értem, ez hogyan is mitől lehet?
Illetve, hogyan tudom esetleg orvosolni... nincs valami ötletetek?
Emlékeztetőül csatolom a kapcsolást.
Nagyon szépen köszönöm!
fmarci
(#) Gafly válasza fmarci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Szerintem nincsen rendesen resetelve a pic. MCLR lábra egy reset gomb? Még csak nyákot sem kell piszkálni...
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) Bakman válasza fmarci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
D3, C8, C9, D2, C11, R25 és C10 milyen értékű alkatrészek?

Shot_634.jpg
    
(#) ktamas66 válasza fmarci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Nem lehet, hogy a kondi töltőárama bekapcsolja a 78L05 védelmét? Mérd meg a táp alakulását bekapcsoláskor.
(#) Bakman válasza ktamas66 hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Szinte biztos, ezért is kérdeztem a kondenzátorok értékét (is). Valószínűleg emiatt nagyon lassan fut fel a tápfeszültség és lehet, hogy így már nem tetszik a kontrollernek. Üzembiztosabb lett voltna egy RTC használata, az akár évekig is elmegy egy CR2032-es elemről.
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) fmarci válasza Bakman hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Hú, köszönöm a sok választ!
Az MCLR láb, ha jól látom, egy 9.1 kOhmos ellenállással rá van kötve a VDD-re.

Az alkatrészek értékei:
c8: elko 10uF, 25v
c9: 33nF, 50v
c10: 0.33F, 5.5v
c11: 33nF, 50v
R25: 100ohm
D2: 1N4148
Sajnos D3 diódát nem látok sehol a panelen...

Hogy tudnám megmérni, hogyan fut fel a tápfeszültség?

Köszönettel:
fmarci
(#) Bakman válasza fmarci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
A D3 a 78L05 közös lába és a táp GND-je között van. Műszerrel meg lehet mérni, hogyan alakul a tápfeszültség. A két mérővezetéket rárakod: GND -re és a PIC VDD lábára (14), majd egyszerűen bekapcsolod az órát. Mielőtt elkezdesz mérni, várd meg, amíg a kondenzátor teljesen lemerül.

Ami viszont biztosan gyengíti az egész rendszert: C8 nem kell. Bekapcsoláskor rövidzár, túlterheli a 78L05-öt. C9 a lehető legközelebb a 78L05 kimenete és a közös lába közé, 33 nF helyett 100 nF kerámia vagy tantál. Ugyan így, a bemenethez is 330 nF kondi kellene (lásd melléklet). C11 felesleges, helyette 100 nF-os kerámiakondi a PIC táplábához (VDD [14-es láb]) a lehető legközelebb.

Shot_637.jpg
    
(#) fmarci válasza Bakman hozzászólására (») Júl 27, 2015 /
 
Kedves Bakman!
Leborulok előtted, egy zseni vagy!
Kivettem a C8-at, a C9 és C11-et kicseréltem 100nF-ra és megjavult az óra!
Nagyon köszönöm a segítséged!!!
(#) fmarci válasza fmarci hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Sziasztok!
Sajnos korai volt az öröm, mégsem lett jó.
Valszeg nem merült le rendesen a backup kondi, mikor néztem, egy leddel szoktam ellenőrizni...
Barátom azt javasolta, tegyek be egy ilyen supervisor IC-t, ami vigyáz a PIC-re, és RESET-ben tartja, míg nem megfelelő a feszültség szintje. (pl. MCP100)
De ha már hozzányúlok, betenném ezt a hiányzó D3 diódát is, a biztonság kedvéért.
Szerintetek milyen diódát tegyek erre a 78L05 közös lábra a föld felé?
(#) yankoo válasza fmarci hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Brown Out Reset nem megoldás erre?
(#) Bakman válasza fmarci hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Mielőtt bármit is csinálsz, szedd ki a 0,33 F-os kondenzátort. Úgy elindul minden ki- és bekapcsolásra? A dióda kb. mindegy. Ez a 78L05 kimeneti feszültségét emeli meg, ellensúlyozva a D2 feszültségcsökkentő hatását.

Mivel a 78L05 visznylag gyenge, könnyen lehet, hogy egy nagyobb terhelhetőségű, "normál" 7805-ös mellett megszűnnek a gondok. Pl.: HEStore, L7805CV.

Mekkora a 78L05 -ös bemenő feszültsége?
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2015
(#) vicsys válasza Bakman hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Nekem is az jutott eszembe, hogy kevés lesz a 100mA, amit a stabic tud.
(#) fmarci hozzászólása Júl 28, 2015 /
 
Olyan aranyosak vagytok, hogy ilyen sokan agyaltok az én * kis problémámon!
Menjünk csak szép sorjában!
- Kiveszem a 0.33F-os backup kondit, és megnézem, mi újság! Jó ötlet, köszi!
- Gafly írta korábban, hogy az MCLR lábra egy reset gomb. Akár végleges megoldás is lehet, ha működik.
- yankoo írta a Brown Out-ot. Kicsit utánaolvastam, hogy tudjam miről van szó egyáltalán. Az égető programomban (microburn) erre a PIC-re és erre a hex-re a csatolt képen látható konfigurációs beállítások vannak. Melyik lehet az? MCLRE? Vagy BODEN?
- ha ezek nem jönnek be, jöhet a supervisor ic
- másik 7805

Köszönöm!!!
Jelentkezem a fejleményekkel!
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2015

micro.jpg
    
(#) Zoli_bácsi válasza fmarci hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Én az R25-ös 100ohm-ot cserélném 1-10Kohm-ra. Azzal a 100 ohm-al túl nagy áram folyik, ami letilthatja a 7805-öt simán. ktamas66-nak igaza lehet. Kisebb töltőárammal viszont működhet a dolog. Amit Bakman javasolt, kipróbáltad? Tehát a 0,33F-os kondit kiiktatni és megvizsgálni, hogy elindul e az óra rendesen.

A brown-Out szerintem a BODEN lesz. (Brown Out Detect ENable)
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2015
(#) kistee válasza fmarci hozzászólására (») Júl 28, 2015 /
 
Ha már a konfig biteket piszkáljuk: a Power On Timer engedélyezve van?
(#) kistee válasza kistee hozzászólására (») Júl 29, 2015 /
 
Illetve az OST (Oscillator Startup Timer)?
(#) fmarci hozzászólása Júl 29, 2015 /
 
Nagyon köszönöm az újabb észrevételeket!
Elkezdtem a kis check listemet:
Ha kiveszem a 0.33F-os kondit, akkor teljesen jól működik az óra.
Persze nem őrzi meg az óraállást ha kihúzom a dugasztápot, de mondjuk erről le tudok mondani.
Közben írtam egy másik PIC-et, amiben engedélyeztem a BODEN flaget, de még nem tudtam kipróbálni, mert a kondi épp fel volt töltve. Nem lehet ezt valahogy kisütni?
Egy leddel nézegettem korábban, hogy ég-e vagy sem, de volt, hogy a ledet már nem hajtotta meg (volt rajta ellenállás), és mégis volt benne még annyi szufla, hogy előidézze a furcsaságot.
Lehet, hogy így kéne hagynom, és haladni végre a dobozolással...
Bár nagyon érdekel, hogy mi lehet a hiba oka, főleg, mert javítanám a nyák-tervet is, hogy ha majd legközelebb 10 év múlva megint nixie órát csinálok, ne kelljen mindent előlről kezdeni.
Amúgy tegnap rendeltem a Lomexből watchdog IC-t, ma fogom átvenni. Ha másért nem, hát ezért még mindenképp teszek egy próbát, hogy kondival együtt is menjen.

kistee: ezeket a flageket tudom állítani, melyek a screenshoton szerepelnek. És az ott látható állapotuk van a jelenleg behelyett PIC-ben.

Felírom akkor a listára a nagyobb ellenállást is, köszi Zoli Bácsi!

Folyt. köv!
(#) Bakman válasza fmarci hozzászólására (») Júl 29, 2015 /
 
Valószínűleg a "BODEN" engedélyezése megoldaná a problémát. Ez addig nem engedi elindulni a kontrollert, amíg normális tápfeszt nem kap.
(#) Pali79 válasza fmarci hozzászólására (») Júl 29, 2015 /
 
Esetleg ha megvan a program forrása, a program elejére berakva egy 1 másodperces várakozást, addigra stabil lesz minden.
(#) Bakman válasza Pali79 hozzászólására (») Júl 29, 2015 /
 
Én valószínűnek tartom, hogy maga a kontroller "fagy le" a túl lassú tápfesz. felépülése miatt. Nem valószínű, ámbár lehetséges, hogy ez segíteni fog. Ha nem felejtem el, tesztelni fogom egy két kontrolleren ezt a fajta "bekapcsolást".
(#) fmarci hozzászólása Júl 29, 2015 /
 
Engedélyeztem a BODEN-t, illetve nagyobbra cseréltem a 100 Ohmos R25-öt (2.2kOhm-ra).
Most úgy áll a dolog, hogy az óra mindig jó, de mindig elölről indul, mintha benne sem lenne a backup kondi. De legalább hosszabb szünet után is elindul rendesen.
Lehet, hogy így kéne hagynom, ez eléggé elfogadható állapot...
Főleg, hogy most egyelőre nem tudom előidézni a hibát...
(#) Zoli_bácsi válasza fmarci hozzászólására (») Júl 29, 2015 /
 
Lehet, hogy túl sok a 2.2Kohm. Elképzelhető, hogy ezzel már túl kicsi áram folyik, és a mikrovezérlő teljesen kikapcsol, ahogy megszűnik a tápellátás. Próbáld meg először 470 ohm, 560ohm, majd 1Kohm környékén. Szerintem csak meg kell találni a megfelelő ellenállás, ami még nem túl nagy, nem túl kicsi értékű. Egy próbát azért megér.

Írtad, hogy IN orosz csöved van. Szerintem felejtős az a cső. Nekem is van néhány, szinte az össze tönkrement. Nagyon gagyi konstrukció, ráadásul a kivitelezés is nagyon rossz. (10-ből legalább 6 csőben ferdén állnak a számok. Javaslom pl ZM560-ra, vagy ZM1020-ra cserélni. Én ezt tettem, azóta tökéletes az óra.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2015
Következő: »»   13 / 23
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem