Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Óriásit segítettél köszönöm szépen! Tehát a plusz és mínusz lábára kössem igaz?
Egyébként érdekes jelenség miatt akarom kivenni belőle. Egy powerbankról van táplálva egy másik 150 mA-t fogyasztó dologgal egyszerre. Mind a két fogyasztó egy dc-dc step up konverterrol kapja a tápot. A két dc-dc converter viszont egy szalrol párhuzamos kötve van radugva a powerbankra. Amég feltöltötte a kis modemet mocskosul melegedett a dc-dc converter. Utána arra gondoltam hogy hálózatról feltöltöm normálisan a modemet és úgy dugom rá az én készülékemre és annak már nem kell tölteni hanem csak a mukodesehez elegendő szuflával kell neki ellátni. Be is jött a tervem kb 2 óra hosszáig. Valamiért a modem akkuja mocskosul elkezdett felmelegedni és pirosan villogni mint amikor gyenge már a töltöttség. Visszadugtam hálózatra, rácsatlakoztam laptoppal és azt írta ki hogy 80szazalekos az akksija. Szóval valami nem kóser. Ezért gondoltam hogy egyszerűbb lenne a működésre ha kiveszem az aksit belőle és akkor indul el mikor áramot kap az USB részénél. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Moderátor által szerkesztve
Én tabletet használtam akksi nélkül. Közvetlenül az akku helyére forrasztottam be a tápot. Olyat választottam, ami elég nagy áramot tud leadni. Nagyobbat, mint a töltő! Raktam rá kondenzátort, és kiválóan működött.
Igen az is jó! Én akksis fúrúval csináltam ugyazt.
Annyi a lényeg hogy azért kell a saját töltő részénél megtáplálni mert automatikusan elindul ha áramot kap a modem onnan, ha nem vagyok ott akkoris.(időziítős relére van kötve) A hozzászólás módosítva: Aug 19, 2021
Sziasztok!
Az alábbi kapcs.rajzon látható osztott táp mekkora árammal terhelhető szerintetek? A betáp +24VDC. El lehet érni az 1A -t?
A virtuális földhöz képest nem, illetve csak akkor, ha pont egyforma árammal terheled a + és a - ágat. A virtuális föld felé nincs ami "elnyelje" az áramot, az az 5K ellenállás lómicsodát sem nyel...
Nem látom a kapcsolás értelmét, ettől egyszerűbb, ha 1 utas egyenirányítás van a + és - ág felé (egy tekercses a trafó).
Igen, az 5K-ra gyanakodtam én is hogy az nem lesz jó. Nincs trafó, kapcs.üzemű táp adja a 24V-ot. Ebből kellene valami szabályozható osztott tápot csinálni. Van még egy erősítős ötletem, még nem rajzoltam meg.
Mind a 2 ágon kellene az 1A?
Ha a negatívon sokkal kevesebb is elég, vannak egyszerű "feszfordítók", nagyobb áramhoz már bonyolultabb kellhet
Rákötöttem 4000 mikrofaradot összesen és sajna semmi változás (
Igen, jó lenne mind a két ágon az 1A max. Ráadásul külön is kellene szabályozni a feszt. Kísérletezéshez, tesztelésekhez kellene.
Még arra gondoltam, hogy esetleg egy feszültségosztás után (mint itt a 2db 5K) egy műv.erősítőre küldeném a felére osztott feszültséget, mondjuk a neminvertáló lábra. A kimenetét egy PNP és egy NPN tranyó közös bázisára kötném. Az NPN emittere a PNP kollektorára menne, ez lenne a virtuális GND. Az "igazi" GND adná a negatív ágat, a másik meg a pozitívat. Szerintem így nagyobb árammal is lehetne terhelni mert csak a tranyóktól függ. A szabályozhatóság miatt meg mehetne utána az egész fenti rajz az LM337 / 317 páros. Vélemény?
Akkor használhatsz audió végfokot is mire ezt megbarkácsolod többe kerül mintha van két DC tápod )
Arról nem beszélve hogy ha pl 12V DC tápod van, és lm317-el leszabályozod pl 2V-ra, akkor 1A terhelésnél megfőzheted a vacsorádat rajta
Ja, erre is gondoltam. Van is egy pár TDA 2030-asom itthon. Még azért filózgatok. A szabályozással vagyok még elakadva egy kicsit.
nem tudom mi a felhasználási cél, ha analóg akkor lehet lm3x7, a meleget is számításba véve, egyébként meg https://www.hestore.hu/search.php?q=step+down valami modulka (legalbbis apozitív ágba) a trimmerpotit kicseréled tekergethetőre... Azt ne felejtsd hogy sem az LM, sem a modulkák többségének a kimenete nem szabályozható le 0V-ra...
Gondoltam erre is de nem tudom hogy kössek össze kettőt hogy negatív feszültségem is legyen.
Pl: ez szimpi: https://www.hestore.hu/prod_10038118.html#
Kis áramra, ebből többet használtam már.
A negatív ágba én nem tennék "pozítív" szabályzót.
Oké, de akkor hogy csináljak negatív feszt ilyen kis kapcs.üzemű modulokból?
Kapcsiban nem tudok csípőből olyat ami negatív ágban szabályozna...
Ha van két DC betáp akkor lehet a fenti modulból sorbakötni, csak a betáp oldalon a "földeket" nem szabad összekötni. Alin láttam olyan modulokat amik DC-ből csinálnak + gnd - kimenetet, persze nincs akkora választék mint a mezei step-down-okból, és többségük azonos +- feszültséget szolgáltat... Én nem dolgozom analóg műveleti erősítős +- tápot igénylő cuccokkal. Ha mégis kéne van itt két labortáp amit amit sorbaköthetnék. Szerintem ha szétnézel biztos találsz a környezetedben még egy DC tápot (nyomtató, laptop, modem, router akármi) még akár tudok is adni...
3 pines akku esetén az nem dísznek van ott, hőszenzor/ termisztor/ adat megy rajta. Ha előbbi ekllő akkor az akku - ágához képest tudsz egy ellenállást mérni és egy akkorát bepróbálhatsz az érintkezőre, hátha elhiszi van ott akku.
Köszönöm szépen hogy írtál.
Tehát megmérem az akku ellenállását és egy ugyan akkorát rákötök a plusz és mínusz érintkezőre az akku helyén?
Az ellenállás (ha termisztor van az akkuban) nem a plusz és mínusz között van, hanem valószínűleg a mínusz és a harmadik (sokszor T-vel jelölt) érintkező között. Először mérj feszültséget a T és a másik két érintkező között! Ahol nincs feszültség, ott lehet a termisztor. Ha nincs feszültség a két érintkező között, akkor már mérhetsz ellenállást is. Ha feszültséget tartalmazó pontok között mérsz ellenállást, tönkre mehet a műszered! Ha mérsz egy stabil ellenállásértéket (pár kiloohmot például), azt az értéket kell ugyanazon pontok közé kötni.
(Ezzel együtt ismét meg lehet próbálni a kondenzátorok csatlakoztatását, hátha a termisztor hiánya volt a sikertelenség oka.)
Köszönöm szépen a sok segítséget!
A T jelzésű lábon (az a középső) fixen 1.6volt van folyamatosan. Ha a plusz és mínusz között mérek feszültséget akkor 4.2 amég megy a kis modem arra a pár másodpercre, utána ujraindul és ez idő alatt eltunik a feszkó róla.
A mérést, amit az előbb írtam, nem a modem akku kivezetésein, hanem a kivett akkun kell csinálni. Amit a modem T kivezetésén mérsz, az a belső áramkörből arra a pontra kerülő "mérőfeszültség". A modem valószínűleg azt csinálja, hogy feszültséget ad a plusz-mínusz pontokra, mérne feszültséget a T ponton, de nem a megfelelő értékeket kapja, és ezért leáll.
Telefonnál elhitte. Külső akkut használtam sokáig, de egyszer csak nem töltötte. Külső töltővel kellett használnom.
Igen, kéremszépen.
5 napig bírta, aztán újra kialudt a képernyő. Most már a tudással felvértezve álltam neki, -hát bizony a pozitívnak fordított láb közvetlen kapcsolatot mutatott a testtel, szakadásmérővel nézegetve. Mégiscsak a nyákon levő jelölés volt a tuti, és ezt már valaki piszkálta. Csak én hittem azt, hogy ez még gyári állapotában van. Egy hónapot bírt, amióta hazahoztam. Most 5 napot. De most akkor betettem a kondenzátort a helyes irányban, és már működik,. A képeken látszik, melyik volt a bűnös, és az is, hogy még mindig nem tökéletesen forrasztok. (Ja, és az összefogó-füllencsek kopnak szétszedésenként) A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Köszi, nem rossz ötlet. Van egy pár töltőm nekem is köszi de nem nagyon szeretek tákolni. Valami frankó cuccot akarok összehozni. Műveleti erősítővel van egy két ötletem. Még a szabályozást is megtudom oldani csak megint a negatív ággal vagyok elakadva.
Vagyis mindenképp csinálni kell egy virtuális GND-t egy feszültség osztóval, ami a másik szabályzó + bemenete lesz. Szerintem így simán meg lehet oldani két tök egyforma erősítős szabályzóval, mert a negatív ág szabályzójának a bemenete a virtuális GND pozitívabb potenciálon van mint az igazi GND. De este lerajzolom és inkább felrakom hogy jobban érthető legyen mire gondoltam. Az áramerősséget meg csak az áteresztő tranyó teljesítménye határozza meg.
Köszönöm szépen a segítséget!
Most az a helyzet, hogy azt az 5000 mikorfarádos kondihalmot rákötöttem a dc-dc konverter bemenetére és stabilabb lett. (előtte ingadozott plusz 1tizedet fel és 1tizedet le a nyugalmi áramhoz képest. Szóval most stabilabb és képes a modemet akksival együtt 100 százalékon tartani. Előtte meg durván melegedett és ráadásul 2 óra alatt lemerült a feltöltött modem 80 százalékra úgy hogy be volt dugva a converterbe. Nem tudom mi volt ez a jelenség. Tegyek még 1000-2000 mikrofarádot az 5000 mellé ? Mert ha így működik én felőlem benne maradhat az akksi. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
Azt vedd figyelembe, hogy a feszültségosztón az a terhelés is átmegy, ami a kimeneten. Ha a kimenet 1A, azt az osztónak is tudnia kell. A disszipált teljesítmény durván 18W csúcsban, per oldal.. Átlagban persze lehet kevesebb is, de a hűtésnél a csúcs számít.
Köszönöm a képedet! Ez is biztatott arra, hogy újra szétszedjem, hiszen ha gyárilag is elkövetnek ily malőrt, hát egy használt készüléknél is elképzelhető.
Egy kondenzátor csak a pillanatnyi csúcsterheléseket tudja áthidalni, hosszabb ideig nem képes helyettesíteni egy akkumulátort, vagy adaptert. Ha a dc-dc-konverter melegedett, akkor több terhelést kapott, mint amennyire hosszú távon képes. Ha közben még az akku is merült, akkor pedig a terhelhetősége még arra sem elég, hogy a modem átlagfogyasztását biztosítsa. Ha a dc-dc konverter elég nagy teljesítményű lenne, akkor biztosítani tudná a modem működését, és még az akku töltését is, ha szükséges.
Az eddig elmondottak alapján nem egyértelmű, hogy mi lehet az általad tapasztalt jelenségek oka. A dc-dc konverter bemenete az elmondásod alapján egy powerbankra van kötve, arra elvileg felesleges még kondenzátort tenni. De ha neked így működik jól, akkor hagyd így. (Akár az is lehet, hogy a modemed 4G-s oldala rádiófrekvenciásan megzavarta a dc-dc konvertert, és most a bemenetére rakott kondi ezt a zavarást szüntette meg, de ez csak találgatás...)
Köszönöm a válaszod!
Igen, a dc-dc konverter pici tekercse addig melegedett előszőr amég töltötte az akksiját a modemnek. Utána már úgy tettem fel, hogy előtte fel volt töltve a modem. És 2 óra eltelte után már nem a converter melegedett hanem forró volt a modem akkuja és még merült is a konverterre dugva. Az 5X1000 mikorfarádos kondi rákötése után már nem ugrál 1tized voltokat föle és le hanem csupán 0.02-0.05 között. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |