Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Ez nem elképzelés kérdése, ha valaki azt sem tudja mire való, milyen frekvenciákon releváns a csillapítás a dobozba, az ne osszon tanácsot és ragaszkodjon foggal körömmel a szakmaiatlan butasághoz amit ír. A másik meg ízlés kérdésévé teszi, hogy milyen frekvencián történjen a váltás, miközben ennek vannak egyértelmű, logikus, szakmai szempontjai. Totálisan hozzá nem értő emberek osztanak tanácsot és még cirkuszolnak is, ha valaki megjegyzi, hogy nem egészen úgy van, ahogy állítják. Mi ez már? Vagy szerinted ízlés kérdése, az is, hogy 2KHz-ig működőképes hangszóróhoz mondjuk 5KHz-re tervezzük a váltót például? A másik meg linkel egy oldalt, ahol levonnak messzemenő következtetéseket állításuk szerint reflex dobozról, miközben a diagramon nem reflex doboz impedanciája látható, ugyanis annak két rezonanciafrekvenciája van és a kettő közti mélypont a hangolási frekvencia, miközben a diagramon cska egy rezonancia látható. Alapvető dolgokkal nincsenek tisztában és engem hülyéznek. Borzalom ez a fórum, nem is értem miért pazarlom az időmet erre a nethulladékra
A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2023
Idézet: Hmmm....„A másik meg linkel egy oldalt, ahol levonnak messzemenő következtetéseket állításuk szerint reflex dobozról, miközben a diagramon nem reflex doboz impedanciája látható, ugyanis annak két rezonanciafrekvenciája van és a kettő közti mélypont a hangolási frekvencia, miközben a diagramon cska egy rezonancia látható.” Feltételeztem, hogy képes vagy rávetíteni a jelenséget a reflex működésre is....( hiszen az a szerencsétlen csillapító anyag nem tudja, hogy őneki most egy zárt doboz, vagy egy reflexdoboz virtuális térfogatát kell megnövelnie. ) Kár volt.... ( meg egy betűt is írni ide ) A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2023
Nem, mert reflex esetében ez biztos, hogy baromság, ugyanis próbáltam, mértem és a csillapítóanyag csökkentett a térfogaton. És bocsáss meg, amiért a saját méréseimnek hiszek és nem egy baromságot mutató netes diagramnak. Egek..
Nézz utána az elméletnek, hogy mi okozhatja a virtuális térfogatnövekedést és rá fogsz jönni, hogy a falra ragasztott szivacsnál ez eleve kizárt, legfeljebb a doboz belsejét lazán kitöltő szálas anyagnál működhet (és az állóhullámok csillapításának is ez az egyetlen értelmes módja, mivel a doboz közepén jönnek létre nem a falánál), zárt dobozban.
Idézet: „vatelines csillapításnak a középtartományra van hatása,” Idézet: „és nem a rosszul méretezett, átvitelben kiemelő reflexdoboz átvitelét kell csillapítani.” Számomra ez az első jól (érthetően) megfogalmazott hozzászólásod! Mely számomra új kontextusba helyezte a mondani valódat! Én csak nagyon kevés szélessávú ládát építettem, ezért a többszáz Hz-en esetlegesen kialakuló állóhullám problémával nem volt dolgom, mivel valahol 100 és 200Hz közt már vágva volt a jel. (Erre megoldásként egyébként a jól megválasztott méretarányokat javasolták, javasoltam én is) Ez most felvet bennem egy olyan kérdést, miként, és milyen anyag áll meg a doboz közepén, és az hogy viselkedik a nagyobb légtömegek "mozgásakor"?? Megnéznék ennek kiviteléről pár képet!! A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2023
Kérjük, hogy az egymás sértegetése helyett, tény alapú és nem érzelmi sértődöttség alapú vitát űzzetek.
Nagyon ciki, hogy tény alapú érvelés helyett csak személyeskedésre futja. Köszönjük, ha megfogadjátok a tanácsot, hiszen jelenleg ezzel csak egymás előtt égetitek le saját magatokat szakmailag. Erősen javasoljuk a tény alapú érvelési módszertan elsajátítását.
Bocs, hogy közbe szólok. A fenti polémiából nem derül ki világosan, miről beszélünk. PA vagy egy jó kis szobai hangdoboz építése? Én az előbbire tippelek.
(Én csak nagyon kevés szélessávú ládát építettem, ezért a többszáz Hz-en esetlegesen kialakuló állóhullám problémával nem volt dolgom, mivel valahol 100 és 200Hz közt már vágva volt a jel.) Mindkét témának több oldala van, megfelelő helyen kellene vitatkozni. A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2023
Aktívan váltott mélyládák esetében nem nagyon kell foglalkozni a csillapítással, mert úgysem fér be a hanghullám a dobozba, a 200Hz hullámhossza például 1.72m. Kalkulátor
Próbálgasd a kalkulátorban a különböző frekvenciákat és meglátod, hogy egy átlag 20-30cm méretű doboz esetében 500Hz felett kezd kb. jelentősége lenni. A bűvös anyag a vatelin. Jól széthúzogatod és keresztbe berakod a dobozba, nem megy az sehova. Ha elég nagy a doboz, érdemes előtte-utána bedugni a fejedet a hangszóró nyílásán és észreveszed, hogy vatelinnel kitöltve szinte süketszoba lesz belőle. A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2023
A vatelint ismerem!
Anyámnak varroda vállalkozása volt, lehet kapni mindenféle vastagságban, szűrőpaplannak is használjuk a cégnél
Csak nem értetek a szép szóból?!
"szemlélő" felhasználó a kérés ellenére tovább folytatta a felhasználók személyes sértegetését érdemi vita helyett, így kitiltásra került.
Idézet: Feltennél egy ilyen képet magadról? „...érdemes előtte-utána bedugni a fejedet a hangszóró nyílásán és észreveszed, hogy...”
Nem tud, mert gyerekkorában kiprobálta és azota nem tudja levenni a ládát a fejéröl.
A retarder, azaz "Ikarus bubu" fék hangja ilyen.
Idézet: „érdemes előtte-utána bedugni a fejedet a hangszóró nyílásán” Megnézi a hangot. Ezért használ szoftvert is, hogy az megmutassa, mit kellene hallani. A hozzászólás módosítva: Máj 5, 2023
Szóval, mindenki veled szembe megy? Persze, kérdés a helyes irány. Vagy az sem... Nem vetted komolyan amit írtam, hogy rendszertanilag, mi az utolsó rendszertag (véleményem szerint). Amit te írtál az szerintem kettővel visszább van. Szerintem az utolsó tényező maga a hallgató, a saját, egyéni elvárásaival. Az előtt az adott helység akusztikája, és a hangsugárzók csak ezután jönnek visszafelé. Persze lehet méregetni egy váltót, de az nem azonosítható egy az egyben a hallott pozitív eredménnyel. Pozitív, kinek mi, meg egyáltalán... Amit nem lehet csak úgy kimérni, az az alkatrészek minősége a váltópanelen, a kábelezés milyenségének hatása a hangképre, stb...
Kérdés, hogy akkor min is vitáztatok? Remélhetőleg nem azon, hogy kinek van "igaza". Abban meg nincs tapasztalatom, hogy az igazságnak milyen hangzása van. Vagy csak süket vagyok ehhez.
Bocsánatot kérek, nem akartalak megsérteni, csak hirtelen beurott a kép...
A hozzászólás módosítva: Máj 5, 2023
Idézet: „Persze lehet méregetni egy váltót, de az nem azonosítható egy az egyben a hallott pozitív eredménnyel. Pozitív, kinek mi, meg egyáltalán...” Nem velem szembe mennek, hanem egy szakmával, a többi mesédet nem is értem... De igazad van! Szerintem az autók futóművének beállításait sem kellene túlspilázni, belőhetné a gyár hasraütésszerűen, végülis valakinek tetszene az is, ha egyenesen nem lehetne menni velük, de szépen farolnának a kanyarokban....
Nem, a bubu a kipufogófék, a retarder olajban forgó lamellás kerekekből áll. Még a trollkodás is szakmaiatlan.
Nem egészen jó a hasonlat. A stúdió monitorok is lineáris beállításúak és mégis ahány gyártó, típus annyi hangzás. Nem szólnak egyformán.
Attól, hogy a keresztváltó jól van tervezve, még nem lesz líneáris egy hangsugárzó átvitele.
Idézet: Jó. A pálmafáknál tankolunk. Rejtő Jenő (P. Howard) „A vatelint ismerem!”
Ezt mindenki tudja, kedves deebo. És megint megemlíteném, ha valakinek jó, amije van, mért akarod "megtéríteni"? Talán azért, hátha jön a moderátor? És amit Te nem akartál "megérteni" az egy lehetőség a vélt hangzásbeli eltérések egyénenkénti magyarázatára. És egy mérési adat harsogása ehhez kevés, "nem lineáris" a dolog, vagy nevezzük, nem általánosíthatónak, életszerűtlennek.
Ennyit a mérésekről, a műszaki paraméterek hangzásbeli adottságairól. Hangzásbeli dolgok tekintetében megemlíthető, hogy a "vatelinre" hangfalas üzemben a hangfalon kívül is szükség lenne az akusztikai okok miatt, mivel egy helység akusztikája igencsak módosíthatja egy hangsugárzó hallható paramétereit. Aztán meg, hol "lineáris" egy zenei felvétel? Én ezért is maradok többek között a füleseknél, persze azok is csak részben közelítgetik a valóságot. És ez igaz minden hangkeltő eszközre többé-kevésbé. Egy-két mérési adaton kár lovagolni, mert az az egésznek csak egy kis része, és nem is biztos, hogy hangsúlyos része adott esetben, a hallható hangzás tekintetében.
Mi a frászról beszélsz te itt ember? Hogy jön ez a filozófia ide? Ki akar itt megtéríteni bárkit is? Jött egy ember, segítséget kért a hangdobozának megépítésében. Objektív mérés nélkül a mai napig földbe vésett fakunyhókban élnénk kb. és egy hangsugárzó összeállításához igenis szükség van némi hozzáértéshez és olykor bizony mérni is szükséges.
Most már az jön, hogy minden szakszerű eljárás maga az eretnekség, és csak az ezotéria, filozófia oldaláról közelítjük meg a dolgokat? Esküszöm nem értem mi folyik itt...
Hol írok keresztváltó tervezésről? Már megint hozzáköltesz, ami nincs ott, hogy a másikat hülyének nézhesd. Sajnálom a családod.
Te beszéltél líneáris beállításról, feltételezem arra gondoltál, hogy a gyártók igyekeznek líneárisra készíteni a hangszóróikat, bár én itt már semmin sem csodálkozom... Hozzáköltök? Mivan?
Bocsánat, hogy beleszólok, de:
Többen is keverik a zárt dobozra vonatkozó tervezési és hangolási követelményeket a reflex-dobozok hangolásával, csillapításával kapcsolatban. A zárt dobozba azért teszünk még csillapítóanyagot, hogy a keletkező állóhullámokat mérsékeljük, a keletkezett virtuális-térfogatnövekedés nem befolyásolja lényegesen a doboz működését. Reflex dobozba nem kell semmiféle csillapítóanyag, hiszen azt egy csővel, vagy egyéb módon hangoljuk be, a kívánt paraméterekhez-hangszóróhoz! Ha mégis tesznek bele valamilyen elnyelő anyagot, az a doboz-hangszóró együttes működése miatt szükséges lehet, de ez már előre meghatározható. Nagy PA rendszerek mélyládáiban nincs semmilyen csillapító-anyag, szóljon ahogy tud és képes, a többi a hangmester-hangmérnök feladata, hogy mit hova és mennyire keveri-állítja be. Ajánlott szakirodalom: Vance Dickason: Loudspeakers, vagy németül, Lautsprecherbau, már a 6., vagy sokadik kiadása érdemes olvasásra. Üdv! |
Bejelentkezés
Hirdetés |