Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.
Azt szeretnem kerdezni hgoy valaki keszitett kozuletek linaris motort? Ha igen hogyan?.....
Szia!
Lehet hogy én nem értek a dologhoz abszolult..de a lineáris motor az abban lineáris hogy nem forog hanem egy adott pályán húz valamit? Mármint ugye a meghajtásokat megkülönböztetjük, rotációs illetve transzlációs, és most te az utóbbira kérdezel hogy hogy lehet ilyet építeni?
Egyszer régen kezembe akadt egy háromfázisú tr.(42V) nem tudtam vele mit kezdeni. Az az ötletem támadt, hogy egy nagyobb trafó „I” lemezeit egybefogtam kifúrtam szigeteltem ahogy kell egy elektormotor a négy sarkánál felcsapágyaztam, hogy 1 mm légrést kapjak, belehelyeztem az általam készített három fázisú tekercselés és rákötöttem a három fázisú trafóra(csillagban) egy vaslemezen úgy meg indul mint amit puskából lőttek ki. Egyébként a sebességét is lehetett szabályozni feszültség szabályzóval. Ennyi. Szerintem léptető motor elvei szerint is működne
Egyébként ha egy villanymotor tekercselését síkban kiteríted ( állórészt, forgórészt) lineáris motort kapsz. Ennyit tudok a dologról, nem vagyok igazán nagy tudója..
a q-tech oldalán láttam pár érdekes megoldás-motort...
Tudnál felrakni pár kéet a megoldásodról, nekem nagyon tetszik, vagy esetleg videót, de a sok képnek nagyon örülnék! Előre is kösznöm!
Sajnos nem, ez az esemény kb. a hetvenes évek közepén történt.
Nagyon elkezdett érdekelni a téma.
Utánnanéztem kicsit a mglev vasutaknak, mik ugye mágnes pálya fölött levegve surlódás nélkül haladnak, kiterített motor el alapján. Néztem mágneseket hogy mennyiért tudnék beszerezni, és hogy egyáltalán milyenek vannak. Ugye első körben a ritkaföldfém mágnesre gondolam mert hogy az milyen jó, hát ugye ezt tapasztalatból tudom, nekem is volt már elromlott vinyóm... de a mágnesek baromi drágák! Aztán a tv-ben láttam (how it's made), hogy a hangfalakat nem állandó mágnesből csinálják hanem a kész hangfalat berakják egy 600V-os mágnesező géppe. Erről nem találtam semmit google-n, lehet hogy rosszul kerstem.. De ha tényleg lehet mágnesezni akkor az hogyan kell? Arra gondoltam hogy csavarokat mágneseznék fel és azokat használnám mágnes ként. tud valaki valamit erről a mágnesezésről, vagy hogy hol lehetne nagyon olcsón mágnest kapni kilora?
Amire te gondolsz az a delejezés. Régi mágneseket szoktak delejezni és így visszanyerik régi erejüket (mert idővel ők is elfáradnak.)
Motoros oldalakon lendkerék mágnesek felújítására vállalkoznak egyes cégek . De sajnos nem tudom hol olvastam pontosan.
hát ez nem ilyen egyszerűűű...
minden anyagnak van egy uR értéke (műR) 3 csoport van: -diamágneses anyagok: uR~<1 (kicsit kisebb mint 1) pl: réz ,víz,szerves anyagok,nemesgázok nemesfémek.. (tehát ha a gyűrűd vonnza amágnes az hamis ) nem mágnesezhetők -paramágnesek: uR~>1 (kicsivel nagyobb mint 1) pl: fémek.. ezek sem mágnesezhetők... -ferromágnesek uR>>1 (sokkal nagyobb mint 1) pl: vas, kolbalt, nikkel csak ezek mágnesezhetők... mágnesesség: semlegesanyagbann kis elemi mágnesek vannak, de összevissza --> ezért kifelé semleges mágneses tér szempontjából... de ha te egy külső ""viszonylag nagy, erős"" mágneses térbe teszed, akkor ez a sok kis elemi mágnes beáll a tér irányába (és erősíti..) utána ha a külső tér mexűnik, akkor a te anyagod valamilyen szintű térerősségre fog visszaesni.. Br remanens indúkció erre találták ki a B-H görbéket (hiszterézisgörbe csatolt) annyit tesz hogy : kék görbe : semleges anyagra ráereszted a mágneses teret.... a telítés elötti kanyarig jól mágnesezhető, (trafókat nem szabad telítésbe vinni, csak idáig a kanyarig --> egyre nagyobb B kell a kanyar után, az meg ugye áramból van.. az meg nem jó nekünk) aztán ha betelítetted az anyagot, és leveszed a mégnesező teret, akkor az anyag nem tartja meg a Btelítésit inukció értékét, hanem visszaesik Br (remanens) értékre... ez lesz az állandó mágnes...= keménymágnes, ha ugyenezt, a mostmár mágneses anyagot, ellentétes mágneses térbe teszed (saját terével ellentétesbe) és pontosan Hc (koercitív) térerősségűbe, akkor az anyagod újra semleges lesz B=0... de ha nagyobba, akkor ugyan az mint elöbb csak fordított irány (ellenütemű konverter ferritmagjában 300mT helyett a 600mT lehet a delta B) röviden ennyi csá
köhh
a kék szakasz nem annyira látszik, de azis a telítésig megy
Nagyon köszönöm a választ kicsit már világosabb a dolog.
A másik fontos kérdésem, hogy hogy lehet mágnesezni....mondhatsz hiszékenynek de amit a tv-ben láttam az nekem tetszett...nem tudod, hogy hogy an működhet?
sok, sok és még annál is több árammal...
a lényeg, hogy mágneses (viszonylag homogén ) teret álíts előőő és nagy térerőssígűt.. én egy atomnagy tekercsel csinálnám (légmagossal) ([mű] u=u0*uR*H... u levegő= 4pi*10^-7 [vS/Am voltszekundum/amperméter])... tekercsben a térerősség H=(n*I)/Lt H a térerősség n nemetszám I az átfolyó áram Lt a tekercs fizikai hossza (egyenes tekercs) ezekeből már lehet alkotni 3 váltózó van... ha nagy menetszámot csinálsz akkor fizikailag nem fog elférni nagy keresztmetsztű vezeték... kicsi lesz az áram ha meg nagy a keresztmetszet akkor kevés menetszáma lesz... nagy áram... és még ott a tekercshossz... megmondom őszintén régen egyenáramű hegesztővel akartam mágnesezni de azis csak 180 A áramot tud... ha meg növelem a menetszámot még anyni sem lesz (ha nem használok brutális keresztmetszetű vezetéket) de egy alternatíva lehet hogy az elektromos tér mágnese teret hoz létre... de hogy az mennyire erős , azt nemtom... elektromos teret azt töménytelen mennyiségben elő lehet állítani .. jah és még kimaradt a Tc Curie hőmérséklet... Tc felett a keménymágnes elveszíti a mágnesezhetőségét (Wellerpáka) Tc vas: 768°C
wáááh
nem csak a kemény, hanem a lágymágnes is elveszíti mágneses tulajdonságait....
Valamikor régen a magnófejek LE mágnesezéséhez Illetve csavarhuzó Le mágnesezéséhez a pillanatpáka hegye közé dugtuk a lemágnesezendő dolgot.
De müködött. A felmágnesezáshez ugy tudom 500-600 ampert használnak Bazi nagy keresztmetszetü tekercssel.
Igen köszönöm....látom már hogy ilyen nagy amperek esetén én nem fogok mágnesezni..akkor nins más hátra mit előre...
Vagy én csinálák elektomágnest vagy veszek, kicsit azért drágálom az árakat, néztem az euromagnet oldalát kérésre küldtek árlistát, onnan nézegettem a ferrit típusúakat....nekem drágák ahoz képest milyen kicsik, különösen a ritkaföldfém mágnesek...szerezni kéne jó sok rossz vinyót... Ha jól tuom minden mágnesnek van északi és déli pólusa igaz? Szóval nincs olyan hogy csak déli pólus ugye? ezt azért kérdezem mert lehet olyan mágnest kapni ami szallag (hűtőgép mágnest), szóval az egy 1mm vastak mondjuk 10 szallag és azon hogy oszlanak meg a pólusok hosszirányban? Mit jelent az, hogy izotróp vagy anizotróp a mágnes? még egy kérdés...tudom hülyén hangzik...ha van egy téglalap alakú mágnesem akkor a a pólusok csak úgy helyezkednek el hogy a két legtávolabbi oldal az, vagy gyártástól fűggően a nagyobbik (egymáshoz közelebbi oldal) is lehet északi ill déli pólus? Az árlistát elnézve csoda hogy egy mágneses szekrényzár amiben van egy (7x13x30) mágnes "csak" 75 ft körül van (nem tudom pontosan csak erre emlékeztem...aki tudja a pontosat javítson ki). Szóval lehet hogy érdemes lenne ilyen cégektől "kunyerálni" ők úgyis nagyban veszik... (a másik cég aa borsmagnet olt ahol érdeklődtem de ők még nem adtak választ) mágneses mező csak É--ből--D póluba tudmenni szal ha D van akkor É is kell legyen lol tehát nincs csak egy pólus.... kettétörsz egy rúdmágnest ÉD felénél ahol semleges!, akkor 2kisebbet kapsz a hűtőmágnes meg keresztbe mágneses...pl a D pólus az ajtó fele van, az É meg a hűtő fele... vagy éppen hosszábakesztbe is műxik , de semmiképp nem hosszában, hogy alul É tetején meg D egy mégnesezhetó anyagot olyan irányban mágnesezed ahogy akarod, keresztbe, hosszába, átlósan, össze-vissza alakjának nincs köze a tér irányához haverom most kérdezett engem hogy hol lehet mágnest venni.. szal érdekel... merre mennyi.. csá
A kiteritett motor állórészt meg lehetne csinálni EI vasmagos trafók lemezeiből más elrendezésben nem?
Csak jó sok egyforma trafó szükséges hozzá :zavart1: A tekercseket pedig szerintem nem kellene hálózati feszültségre méretezni mert az tul sok menet lenne (mármint munka feltekercselni.) Kisérletezni szerintem elég a 12V is . Ja és milyen ennek a motornak a forgórésze? Vagy egyáltalán milyen ez a motor? Aszinkron?
tehát ahogyan én látom a helyzetet...
Két féle képpen teríthetünk ki motort, vagy a mágnest vagy az elektromágnest, olyan módon hogy felváltva rakjuk egymás mellé az észak dél pólusokat, Ha erre egy síkban három egymásmellé helyezett tekercset rakunk és és elkezdjük váltogatni a tekercs pólusait, akkor elkekd mozogni az "forgórész". Szerintem azért érdemes mágnest használni pálya ként, mert elektomágnes esetén nagyon sok kábel kéne. Meg ha az árakat nézed akkor a mágnes még így is olcsóbb mint a tekercs.
Úgy nem megoldható, hogy a pályán vannak a tekercsek, amin egyenáram folyik? Ennek hatására állandó mágneses tér, és ezt időben valamilyen elektronikával kapcsolni, így a síkban "előrefelé haladó" teret kapsz, amire egy állandómágnest raksz-> előrefelé fog mozogni a tér sebességével. Nem biztos, hogy így működőképes... nem vagyok benne biztos...
Ha jól értem akkor így néz ki amit mondál:
lerakok elektomágneseket sorb, rárakok egy állandó mágnest, és mindig a mágnes előtti tekercset kapcsolom, be ami ugye vonzani fogja tehát mozog a mágnes. Nagyobb hatásfok érhető el (és lebegés) ha nem csak az előtte lévő tekercset kapcsolod, henem a mágnes mögöttit is ami majd taszítja, így gyorsabb és finomabb lesz a mozgás. De az első esetben nem fog lebegni a mágnes mivel azt csak mindig vonzod, tehát kell alá kerék, akkor meg már miért ne sínt használj... A második esetben meg csak egy megfelelő kapcsolási frekvencia utánn , mozgás közben fog csak lebegni...ami végülis már jó. Nekem csak annyi problémám van, hogy a megépítésnél ez szerintem nehézhes... Tételezzük föl, hogy két méteres pályát szeretnék építeni, ha a motort kiterítjük elvet alkalmazzuk, akkor egy ilyen tekercs (szerintem) max pár centi lehet, mondjuk kettő, mert ugye a következőnek át kell rántania (vonzania) a mágnest a tekercs közepétől, mert ugye ott álna meg, és he 2cm a tekercs és két méteres a pálya akkor ugye van 100darab ilyen tekercsed. A haladás és lebegés érdekében meg nem csak azt kell szabályozni hogy melyik tekercs működik hanem azt is hogy milyen polaritással...szóval jó sok veztéked lesz tömegnyi hídkapcsolással. míg ha a pályád az elektomágnes a kocsid a tekercs....végülis ugyan az az elv....csak" egyszer a kocsi mozog máskor meg a pálya". Különben nekem is nagyon tetszik az az ötlet, hogy a pálya legyen az elektomágnes....mert a boltban tudok venni normál csavarat azt betekercselem és már kész is az elektomágnes...a menet miatt még felfogatni is könyú...csak hát kell drót...jó hosszú...meg idő tekercselni...de engem inkább, nem is bonyolult hanem a nagy elektonika riaszt el....
Igen, kb így gondoltam. Az elektronikához meg csak tud valaki itt az oldalon segíteni
Szerintem nem az elektonika megtervezése a nehéz, sőt még azt lehet mondani, csak ismétlődő modulokből tevődik össze....csak nagyon nagy lesz...ha mondjuk maradunk a 2m pályánál és 200db tekercs...és nem relét használnunk hanem UCN2004-et (7darab "kapcsoló" transzisztor van benne) akkor abból is kell 29db, és demultiplexálni kell a mikrovezérlő lábait amihez ugyancsak jónéhány ic kell.
A sok demux ic pedig a címzés és beállás miatt lassítja a rendszert. Mondjuk 200 lábhoz 14 darab 16bites demux kell. Tehát ez összesen 43 darab ic...ha csak darabja 50ft lenne ami tök reális és ennél drágábbak már az nagy költség plusz a nyák... És persze ez a megoldás csak a fentebb említett vonzogatós megoldás..tehát nincs benne híd... Amit én nem értek hogy hogyan érik el a surlódás mentes haladást... Levettem a polcról pár mágnest két oldalra raktam egyet egyet, egyiknek az é pólusa másiknak a másik nézett befelé közé raktam egy mágnest, és ugye éreztem hogy "lebeg" csak a helyén kelett tartanom...mert különben elmozdult az egyik irányba és hozzárántotta magához... Szóval kellene hozzá valami távtartó vagy ilyesmi hogy ne vonza oda, de az már fizikai kontaktust súrlódást eredményez.... Szóval hogy lehet megcsinálni a lebegéses haladást?
Én ezt csak elméleti szinten vetettem fel, az már abszolót nem biztos, hogy megoldható így. Talán ha megoldható, hogy a mágneses mező alul is homogén legyen a mágnes szélén, akkor talán nem mozdulna le.
Vicces hogy ez is egy olyan topik amibe csak a témaindító nem szól bele..de legalább engem egyre jobban érdekel ez a téma
Találtam egy "elméleti leírást" hogy hogyan lehet sík motor építeni a legegyszerűbben..
Szerintetek ha pl megépíteném, akkor ugye azért kell a pálya szélére a fal hogy oldal irányba ne mozduljon el a kocsi, de vajon mozgás közben is hozzá ér a falhoz? Vagy a húzó, taszító erő a pálya vonalában tartja?
Heló
Komolyan érdekel engem ez a lineáris motor. Dolgozatot készítek róla...de sajnos könyvtárban szinte semmit sem találtam róla...elég hosszan, részletesen kell írnom róla, a következők érdekelnének: működési elvének bemutatása/leírása kivitel, műszaki megoldások alkalmazási feltételek, jellemzők (gyakorlati felhasználás)
Google. (En nagyon agyafurt vagyok am!)
29 millio talalat. Eleg lesz?
Elhiheted próbálkoztam vele, de én személy szerint nem találtam használható dolgot...
lehet, hogy ez az én hibám, de ha valaki tud, legyen szíves segíteni.... azt pl tudom, hogy a winchester olvasó/író fejeit is ez mozgatja, de magáról a motorról nem találtam szinte semmit, ami hasznosítható lenne a fentebb említett követelményekhez...
En talaltam joparat, ami hasznos.
Mondjuk mindjart a kb 4. talalat, ami igaz, hogy termekkatalogus, de a kozepetajan van reszletes leiras. Mindjart a masodik oldalon van ez a MAGYAR leiras, ami jol osszefoglalja, legalabbis dolgozatot ilyesmivel erdemes kezdeni: Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |