Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Jól van ez a rajz. Tehát, a bekapcsolási idő a 0-15 us-ig tart, szép egyenes a teteje a gatefesznek és nagyjából 12 V. Ez ugye úgy jön létre, hogy bekapcsol az IRF530 és a trafó primerére rákapcsolja a segédtáp 12 V-ját. Ennek hatására nemcsak a gate felé folyik áram a trafón keresztűl, hanem a trafón mágnesező áram is fog folyni. Ez az áram alakítja ki a trafó főfluxusát. Valaki beírt egy ilyen értéket, hogy a tarfó primer induktivitása 650 uH körüli. Ezzel az áram a primeren kb 270 mA lesz. Ez elég sok, de azért ez még jó. Tehát, ez az áram nem megy át a szekunder oldalra, ez a FET-en keresztűl folyik a tápból. Ha van a szekunder oldalon terhelés, akkor az ehhez az áramhoz hozzáadódik. Amikor a FET kikapcsol, akkor ez a 270 mA-nyi áram elkezd a visszamágnesező tekercsen csökkeni, tehát a primer tekercs fordított irányú feszt kap, méghozzá ugyanakkorát, mint korábban, hiszen az a dióda kinyit és rákapcsolja a visszamágnesező tekercset a betápra. Tehát, az áram elkezd csökkenni és csökken a trafó fluxusa is, a nulla érték felé. Elvileg, ha egy trafót egy adott ideig feszültségen tartunk, akkor a fluxusa lesz valamekkora és ahhoz, hogy visszamágnesezzük a kezdeti ( mondjuk nulla ) értékre, ahhoz ugyanakkora feszültségre, de ellentétes polarításúra kell kapcsolnunk, ugyanannyi ideig. Más szóval, a trafóra jutó feszültség és idő szorzata, - vagyis a fesz-idő terület - a lemágnesezés alatt is ugyanakkora kell hogy legen, mint a felmágnesezés ideje alatt. Tehát, a két fesz-idő területnek meg kell egyeznie. Ha a visszamágnesezés alatt kisebb a trafóra jutó fesz-idő terület, akkor az árama ( mágnesező árama ) nem csökken le nullára és a következő bekapcsolási idő alatt innen fog indulni. De ha megint nem mágneseződik vissza, akkor már még nagyobb értékről indul az áram és nemcsak ez nő, hanem az indukció is, hiszen a vas nem tudott visszamágneseződni, tehát, előbb utóbb be fog telíteni. Ha a vas rendesen visszamágneseződött és utánna nem kapcsoljuk azonnal be a FET-et, akkor nincs különösebb baj, a vas fluxusa a nulla közelében áll, készen arra, hogy újból fel legyen mágnesezve. A gyakorlatban előfordul, hogy a visszamágnesezés végén, itt a rajzodon a 25.- us-tól már annyira kicsi az áram, hogy kezdenek a kapacitások, meg egyebek dominálni és nem lesz meg a teljes tápfesz a trafón. Ez nem baj, mert attól még az árama nullára csökken. Ezt úgy lehet igazán jól megnézni, hogy a kitöltési tényezőt visszaveszed mondjuk 20 %-ra, a mostani kb 48 helyett. Látni fogod, hogy a visszamágnesezés ideje is csökken, az is 20 % körüli lesz. Erre gondoltam, hogy esetleg fordítva lehet bekötve a szekunder tekercs, ha ezt a letörést lehet látni a gate jelen. Ugyanis ez a feszültség akkor van a tekercseken, amikor a FET ki van kapcsolva! Tehát, a visszamágnesezési feszültség kerül ki a gatekre és ez nem jó, mert kicsi a teljesítménye. Attól, hogy megnézed, hogy jól kötötted e be az áramkörbe a kezdet-végeket, még nem biztos, hogy a tekercselési irány is jó! Ha véletlenül a tekerés közben megfordítottad a csévét, hát, akkor gond van. Tehát, célszerű a FET gatefeszültségét együtt nézni a szekunder oldali fszültséggel. Amikor a gatejel megjelenik, akkor kell az IGBT gatején is megjelennie a fesznek és szép egyenesnek kell lennie.
Más oka is lehet, ha ilyen letörést látsz. Csináltál egy 19 menetes trafót is litzéből. Nem tudom mekkora a vaskeresztmetszet amire tekertél, de talán jóval 0,3 T felett van az indukció a vasban a bekapcsolási idő végére. Tehát, a vas telíthet, aminek az a következménye, hogy esetleg amperekre megnő a primeráram. Ha ezt a táp nem tudja biztosíítani, akkor csökken a feszültsége, tehát, már a primer oldalon csökkeni fog a feszültség és benne lesz ez a lekonyulás, hiszen ott fogy el a betáp feszültsége. Még az is lehet, hogy ha csökken a betáp feszültsége, akkor ugye csökken a FET gate-jén is a feszültség, tehát, máris nem tud a FET olyan nagy áramokat vezetni, tehát, kezd kijönni analóg üzembe, tehát jó nagy feszültség kezd rajta esni. A jó nagy fesz, meg hozzá egy nagyobbacska áram jól megmelegíti a FET-et... Tehát, itt elég sok minden létrejöhet. A trafón most a menetszámok 35 körüliek. Az a baj, hogy még viszonylag nagy az indukció is, kb 170 mT lehet a vasban. A viszonylag alacsony menetszámmal csak az a baj, hogy bár elviszi a tarfó ezt a 170 mT indukciót, de a primernek kicsi az induktivitása, tehát a 15 us végére már 300 mA körüli áram folyik. Nem mintha ez olyan nagy baj lenne, de meg lehetne csinálni vagy úgy, hogy egy kicsit nagyobbl egyen a vasmag, - mondjuk EF25/11 - vagy nagyobb legyen a menetszám. Ez utóbbival azért gondok vannak, mert az igaz, hogy a menetszám négyzetével nőne a tekercs induktivitása, de az a baj, hogy a szórási induktivitás is nőne, vagyis még lassabban emelkedne az IGBT-k gate-jén a feszültség. Tehát, inkább nagyobb vasat kellene használni, bár, az sem fenékig tejfel. Szóval, ez nem olyan egyszerű... és akkor még nem beszéltünk a kapacitásokról, ami a primer és a szekunder között van...
Köszönöm a választ, ezekkel tisztába voltam, csak azt hittem van még valami sarkallatos dolog, amiért a porvasakat használják. A mágnesezési görbék ugyanúgy néznek ki mint a ferritnél ha betelit?
Ottó,köszönöm a mérések eredményeit!
Nekem jelenleg az jött le az egészből,hogy még mindig az eredeti trafó megoldás a jó a többihez viszonyítva. A 3. gépem építésénél én leírtam,hogy az IRF540 helyett IRF630 került az áramkörbe,az IRFD120-ak helyett is IRF630 került a meghajtókba,minden más alkatrész érték változatlan maradt,kivéve a meghajtóban lévő fetek (IRFD120 helyett IRF630) lehúzó ellenállását 1k értékről 2,2k értékre növeltem.Ennek két eredményét láttam laikusként,csökkent a segédtápból felvett áram értéke és kisebb mértékben melegedtek az IGBT-k.
Végeztem néhány mérést a meghajtó trafón,különböző vasakkal.Amikor a magokat bontottam,az összetartozó vasakat megjelöltem és külön raktam el,meglepetten tapasznyaltam,hogy 3 fajta (anyag minőségű?) EE vasam is van.
A csévén 4x35 menet, minden mérésnél ugyan azt a tekercset használtam,egy tekercsen mértem a többi nyitott volt. 1:EE25 - 799uH 2:EE25 - 630uH 3:EE25 - 850uH A 4. mérésnél EI25 magot használtam 0,5mm légréssel,ekkor 160uH értéket mértem. Az 5. mérésnél EI25 légrés nélkül,ekkor 380uH értéket mértem. katt fórumtárstól kérdezném,mondanak ezek a mérési eredmények valamit?
Nagyjából. A végeredmény az, hogy a tekercs úgy működik a betelítés után, mintha a vas benne sem lenne. Vagyis, légmagosként.
Persze, ha a 4-es mérésnél beteszed a fél milliméter légrést, akkor már jó nagy áramot fog felvenni, teljesen feleslegesen. Mert kicsi az induktivitása.
A többinél azért van különbség, mert más-más anyagból vannak. Az az EE25 már egész jónak néz ki, legalábbis áramfelvétel szempontjából. Az vesz fel a legkevesebbet, persze meg kellene nézni a késleltetési időket úgy, ahogy vottokar is nézegette.
Igen, mert sokkal gyorsabban kikapcsoltak az IGBT-k, tehát kisebb volt rajtuk a kikapcsolási veszetség, kevésbé melegedtek. Az IRFD 120 oda kicsi.
katt,köszönöm mind két válaszod!
Ezek szerint nem is cselekedtem olyan rosszul,mikor más fetet építettem be,akkor nem is volt IRFD120 itthon. Idézet: „persze meg kellene nézni a késleltetési időket úgy, ahogy vottokar is nézegette.” Én meg is tenném,de nincs szkóp a közelemben és nem is értek hozzá,ezért is nem szólok hozzá az ilyen jellegű kérdésekhez.Gondolom,az egész fórumot nem olvastad át,de még akkor sem kell mindenre emlékezned (ez most nem szemrehányás vagy bántó jellegű észrevétel,esetleg negatív kritika),csak újra leírnám,hogy a gépeimet egy 800 forintos DVM segítségével alkottam meg,de számítok a fórumtársak segítségére,mint ahogyan a Te segítségedre is.
Nincs mit, amiben tudok, segítek.
Hát igen, egy szkóp a világot jelenti ebben a szakmában. És sajnos jó drága az, ami már használható is. Egyszer majd beruházol rá úgyis...
Megmértem a porvasat is mérete:20x12x6.5mm=170uH
A ferrit gyűrű mérete:20x12x10mm=655uH Az E20-as trafó légrés nélkül=3,880mH (mili) 80pF 0.1mm-es légréssel=600uH! Mindenhol a menetszám:50Menet! Ha kell megmérem 35menettel is?
Én úgy néz ki, hogy maradok a légrésnélküli E-E20-as trafónál!
Az E 20-as 35menettel:2.03mH (mili) A huzal: mindenhol=0.25mm CuZ
Idézet: „Én úgy néz ki, hogy maradok a légrésnélküli E-E20-as trafónál!” 35 vagy 50 menettel?
Helló mindenki.
Szeretnék csinalni egy egyszeru 230V-os egýenáramú hegesztot kb 100-130A.ig.ha tudna valaki segitteni várom a rajzokat, esetleg nyák terveket és pontos alkatrészlistát. Elore is koszi
Üdv!
Trafósat egyenirányítóval,trafós -tirisztorost,inverterest,egytranyós nyitót, kéttranyós nyitót,félhidast,teljes hidast,rezonáns félhidast vagy rezonáns teljes hidast? Bocsi,segítünk,ha tudunk!
holalááá
ez így egyszerre sok. egy olyanra lenne szukségem amit egyszeruen meglehet építeni. Rendesek vagytok koszi
Olvasd elejétől végig a topikot! Aztán itt lesz mindenki és segít!
robin,ne hamarkodd el a döntést,szánj rá egy kis időt,olvasd végig a topikot,ahogy Tubi is javasolja,meglátod,megéri! Szinte minden kérdésedre választ fogsz kapni és a döntésben is nagyban segít.Közben ami megtetszik,mentsd le magadnak.Két-három este,tudomisénmikor,végigérsz,azt fogod mondani,megérte! Nagy érték van itt jelen,amit néhány mondatban nem lehet elmondani.
Szívesen látunk az építők közt és segíteni is fogunk,ha ezek után is maradni akarsz!
kapcsolási rajztól kezdve az alkatrészekig mindent megfogsz találni! Én is vissza szoktam olvasni a korábbi h.sz kat
Na akkor kérdeznék a képhez.
Ez igy egy komplett gépezet?vagy csak részlet?
Nem ez csak a fő és segéd táp! Olvass tovább! azért ennél bonyolultabb!
Szia robin,olvasd átt a topikot a-tól z-ig azt megéri,én mondom neked .Ha megépíted nem fogod megbánni,és elégedett leszel.
Szép jó estét mindenkinek!
Napok óta olvasgatom a topikot és úgy döntöttünk a barátommal, hogy meg kell építeni ezt az invertert.De lenne kérdésem ezzel kapcsolatban.Az első a 150A változatnál oldalanként a két IGBT elég vagy három kell. A második a meghajtó trafóhoz kell a 0,5mm légrés vagy nem.A harmadik az u57 mag tudja e ezt a teljesítményt. Ja és még egy a főtrafó primerjéhez 170 szál 0,3mm vezeték elegendő e. Előljárójában így hirtelen ennyi. Segítséget köszönöm! István.
Sziasztok mindenkinek, szeretnék bekapcsolódni a beszélgetésbe egyenlőre csak elméleti síkon. Egy jó pár napot rászánva nézegettem a fórumot és meg szeretném építeni a csatolt képen lévő kapcsolást. Ami 16A-es hálózatra van tervezve, de nekem otthon 25A-es hálózati automatám van. A kérdésem az lenne miben kellene megváltoztatnom a kapcsolást hogy nagyobb kimenő áramra tegyek szert. Előre is köszönöm válaszotokat.
Oldalanként 2-2 izmos IGBT elég,de lehet 3-3 darab is.A meghajtó trafóba csak EI mag esetén kell a légrés (saját tapasztalat,légrés nélkül,EI magos megoldásnál a potméter alsó és felső negyedében leszakad a vezérlés), EE20-25 magoknál nem kell légrés. 6 pár U57 főtrafónak tudja a 150A áramot,de utána 2 pár U57 magra kell a fojtót elkészíteni.A primernek nem kell 170 szál 0,3mm huzal,de olyan 45 szál (3,2mm2) elég,szekundernek viszont 0,3mm huzalból kb. 310 szál kell (22mm2).
A kimenő áramra olyan 200A-re gondoltam és olyan 32V-ra a feszültséget, ugyanis ha lehet akkor CO-gépet szeretnék vele hajtani.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |