Fórum témák
» Több friss téma |
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Szia, na most lett kész a cucc, beépítve, letesztelve.
és hát.... nagyon pöpec!!! Bár a kapcsrajzon voltak hibák, ezeket megépítés után vettem csak észre de javítottam. Bármi kérdésed van szívesen válaszolok.
Még annyit elfelejtettem, s ez fontos, hogy nagyon köszönöm a segítségedet és a kitartást, enélkül nem sikerült volna megépíteni! Tervezem egy dokumentáció elkészítését a megépítéssel kapcsolatban, ha gondolod, vagy bárki aki olvassa a fórumot és igényt tart rá szívesen elküldöm neki.
Mégegyszer köszi! :yes:
Szerintem a leghasznosabb az lenne, ha itt tennéd közzé. Előre is köszönet érte!
ok, meglesz, már elkezdtem az írást. De szerintetek nem gond az hogy a rádiótechnikából kimásolom a rajzot meg a szöveget? Nehogy aztán valami jogi cuccal jöjjenek nekem, hogy ezt nem lett volna szabad, vagy hasonló...
Sziasztok, készen van a leírás, remélem érthető, ha bármi hibát találtok szoljatok.
Van mit javítgatni még rajta, ha lesz időm neki esek, de a lényeg kivehető
Valahol van egy kivitelezett rajzom, ha még aktuális akkor megkeresem. Igaz a hetvenes, nyolcvanas évek autóihoz készittem. De az elv ma is ugyanaz.
A javítgatást persze nem a kapcsolásra írtam, hanem a formai követelmények szempontjából értettem
Szabics, jöhet a te kapcsolásod is, szívesen várunk minden ehhez kapcsolódó dolgot.
Igazán megtisztelő
Köszönöm! Már gondolkodok az újabb projekten! Illetve inkább keresgélem, mit lenne érdemes művelni
Így hirtelen rajzoltam egy nagyon egyszerű kapcsolást, PIC10F220-as 6 kivezetéses kontrollerrel. A működése is nagyon egyszerű. A motor beindulását az akku feszültségének a mérésével állapítja meg. Ugyanis ahogy beindul a motor, az önindító árama leesik, ezzel az akku feszültsége megnő, pontosabban visszaáll a névlegesre. Természetesen a programozhatóság miatt van benne egy időlimit, hogy pl. 2-3 sec (ez beállítható) után leállítja az önindítót. És természetesen a menet közbeni ráindítás sem lehetséges. A kontroller szabadon maradt kivezetésére egy thermisztor köthető, mely az önindító hőméréskletét mérné, ez nincs a rajzon, mivel a legyegyszerűbb megoldásra törekedtem.
Ezt az autós témát lehetne tovább vinni, (ha van érdeklődés) más funkciókkal kiegészítve, gondolok itt rádiós indításgátlás funkcióra és egyéb kiegészítésre.
Valóban roppant egyszerű az ötleted, de vajon kellő pontossággal be lehet állítani az akkumulátor segítségével, hogy mikor hagyja abba az önindítózást a kocsi? Gondolok itt a töltöttségi állapot változására (ha delta U-t figyel akkor ez már nem gond, de ha adott feszültséget ellenőriz, akkor gond lehet), illetve hidegben, melegben nem ugyanakkora a feszültségesés, üzemmeleg motor esetén még kisebb. Talán ebből a szempontból biztosabb a gyújtás figyelése.
Igen, biztosabbnak tűnik, de gondolj csak bele. Sok autó, főleg a régebbi típusoknál 10V körüli feszültségre tervezték a gyújtó áramkört és egy ellenálláson keresztül táplálták, melyet az inditózáskor rövidre zártak. Ezt a megoldást később elhagyták a korszerűbb gyújtóáramkörök miatt, mely már képes volt önindítózáskor is kellő energiájú szikrát produkálni. Az autó beindulásakor nem tized, hanem bizony minimálisan 1 volt-os feszültség változás történik. Ez pedig kellő biztonsággal érzékelhető mindenféle zajos, tranzienses környezetben is.
Természetesen feszültség változást, nem pedig abszolult értéket figyel, ha már egyszer programozható Ez a régebbi autókhoz lenn inkább használható, ahol még hagyományos önindító van. A korszerűbb autóknál már nagy fordulatú és beépített frekvenciaváltós megoldások is vannak. Ott a motor beindulását külön kell figyelni. Természetesen típusonként és hideg-meleg állapotban is lehetnek eltérések, ezeket mérni kéne. Ezért ez csak egy elvi kapcsolás. De a gyujtókörről jövő +egy vezeték figyelése sem jelent problémát ennek az áramkörnek. Pont annyi port-ja van
Mellékeltem a kapcsolási rajzot. Kicsi megsárgult a papír, de olvasható. Az érintőszenzor rajza is megvan valahol..aranyozott érintkezők voltak. A bányákban használtak olyan csatlakozókat, abból bontotam ki. Hírmondó még talán van belőle..
Na képzeld, valami gond van a cuccal, pont ma mentem fel pestre, és ott a rengeteg lámpa a kánaán lehetett volna a kipróbálásra... lekapcsolom a motort, felkapcsolom, hogy mennék tovább, de semmi, nem indítózott ... Majd holnap este veszem csak ki, hogy megnézzem mi lehet a bibi. Egyelőre fogalmam sincs, hogy hirtelen mért ment tönkre, mi adhatta meg magát.
Egy kis magyarázatot tudnál hozzá mellékelni? köszi
Ok A lényeg az, hogy a töltésjelzőtöl kapja a tápfeszültséget. Ha áll a motor és jó a töltésjelző akkor a diódán keresztül eljut a tápfeszültség a darlington tranzisztorohoz. A szenzor megéríntésével nyitásba megy és meghúz a relé(R1). Ekkor a zárókontaktus rákapcsolja a feszültséget az időzitőre és a diódán kersztül egyben a relére is. Így az öntartó marad. Az R2 meghúz mert a relét vezérlő tranzisztor nyitófeszültséget kap a bázisára amit majd később az idő lejárta után lezár az UJT. Ezzel egyidőben elindul a multivibrátor is. Úgy van beállítva, hogy 3 másodpercig inditózik majd 15 másodperc szünet, ezt csinálja mindaddig míg a motor be nem indul vagy az idő le nem jár. ( a 60 másodperc) Az R3 kapcsolgatja az inditómotor relét. De előtte van egy kapcsoló amivel a hagyományos és az automata inditás között lehet választani, ha esetleg gond lenne az automatikával. Az időzítőben a kondenzátor elkezd feltöltödni az R tagok által meghatározott idő alatt. Mikor eléri a billenési szintet akkor az R2 relét vezérlő tarnzisztort lezárja, a relé elenged. Kikapcsolja az inditózást. Újra megérintve a szenzorokat a folyamat inditható megint. Ha szükség van rá. Az egyik LED a töltésjelzőtől jövő táp meglétét jelzi a másik meg hogy éppen folyamatban van az inditózás. Volt egy olyan verzió ahol a motor fordultszámát figyelte és annak függvényében állitota le az inditózást. . Talán az a verzió is megvan de arra nics garancia. Mertnem régen dobáltam ki a régi jegyzeteimet. Ez a rajz megúszta még néhány társával együtt De megnézhetem ha kéri valaki. Ha van kérdés szivesen válaszlok..
Gyerekek, piszok nagy gáz történt ma. Felmentünk Pestre, dugó közepén egyszercsak elmegy a motor ereje, elkezd rángatni, borzasztó hangja van, füstöl. Mondom mi az anyám... Nehezen félreállok (persze szakadt az eső, fújt a szél, a pumpa felugrott az egekbe, a fejem vöröslött), kimegyek, mondom biztos egy henger leállt, lehet hogy a gyertya döglődik, mert magasabb fordulaton pedig újra jó volt. Közben az utastérben égett szag terjeng, kezdtem ideges lenni, megfogom a kis utólag beépített dobozom, de nem meleg, kimegyek, széttépem a gyujtáskábelről levett jelet, a kocsi helyreáll. Na basszus, mondom ilyen nincs. Dobozt kiveszem, tiszta füst belülről. Most értem haza, most fogom szétszedni. Nem tudom mi lehet a bibi, hamarosan kiderül, elképzelhető hogy tervezési hiba...
Na így jártam ma...
Talán arra is lenne érdeklődés, egy másik topikban most világosítottak fel, hogy nem érdemes a töltésjelzőt megcsapolni, mivel előfordulhat hogyha megcsapolják nem fog világítani, stb.. Ha kell a magyarázat akkor belinkelem.
Érdekelne De anno ezt a cikket nemolvastuk és az autók sem ismerték. Lehet azért működött? Egyébként nem azért közöltem a rajzot, hogy valaki megépítse, hanem csak mint kiindulási alapot.
Ezzel a linkkel okosabbak lennénk, de gyanítom, hogy kisimpedanciás (relé) megcsapolás esetén van bibi. Én mindenképpen egy kapcsolóüzemű tranzisztorral, esetleg darlingtonnal csapolnám meg, hogy a megcsapolás impedanciája nagyságrendekkel nagyobb legyen, mint a töltésjelző izzóé, így a generátor gerjesztőkörének működésébe nem kavarhat be.
magyarázat
Olvassátok el, de én még mindig jobbnak találom a megszakítóról levett jelet, ugyanis nem mindegyik kocsiban pontosan akkor alszik ki a töltésellenőrző, mint amikor a motor beindul, van hogy kicsit előbb, van hogy később...
Olvastam megmosolyogtató, még jó hogy a mérnökök nem úgy tervezik az autóvillamosági dolgokat ahogyan inox értelémezi. Engem anno még úgy tanitottak, hogy ellemezzem a kindulási állapotot. Vagyis értsem meg annak a működését amibe bele akarok nyúlni és utána tervezzek. Sorravéve a lehetséges állapotokat. Érthetőbben nem tudom leírni a kapcsolás működést feltételeztem, hogy ismerős az autók ezen villamos része. De tanulságos volt a (inox) fejtegetés, hozzászólás.
Hát tudod, most, hogy jobban belegondolok, ugye van az armarúravisszahatás, akkor biztos van izzólámpavisszahatás is, úgyhogy a fotodiódás dolog se jó, mert ugye kiszívja az izzóból a fényt, ezért azon több áram fog átfolyni, és akkor leéghet a generátor gerjesztőtekercse... :idiota:
Erről a baromira kiszámolt izzóáramról csak annyit, hogy három éve ledeztem be a most 27 éves Asconám műszerfalát. 64 SMD LED virít vörösen háttérfénynek, és az összes izzó helyett, még a töltésjelzö helyett(!) is LED csoportok vannak (szám szerint sorba 3 + 220 OHM), és érdekes módon csak 1200 fölé kell rúgni a fordulatot, felgerjed a generátor, és onnantól kezdve tölt. Na bumm.
Mert nemolvasta inox elmélkedését A generátor meg érti magát, tudja, hogyan működik A jól beállított töltésszabályzóval már a motor alapjáratán tölti az akkumulátort és terhelhető a generátor. Ergó a töltésjelző relé, ami véletlenül sincs a gerjesztőkörben már régen kivan kapcsolva. A relé a generátor csillagpontjához van kapcsolva. Mikor nem üzemel a motor akkor a itt potenciál van. Áramtermeléskor ez a pont megszünik potenciálon lenni ezért a relé elenged. Ez a relé kapcsolja a töltésjelző izzót, vagyis tökmindegy hogy milyen izzó jelzi a töltést.
Sziasztok,
Kellene építenem egy olyan megbízható elektronikát ami egy kapcsoló impulzusait dolgozná fel. Pontosan, az lenne a cél, hogyha benyomom 1x behúz 1 relét, ha még egyszer megnyomom behúz egy második relét, de az elsőt nem engedi el. A harmadik alkalommal mikor a gombot benyomom tartania kellene az első 2 relét és a 3. relét meg csak addig kellene behúzva tartani míg én nyomom a gombot. Utolsó lépésként pedig engedje el az összes relét. Mit tanácsoltok, hogy lenne érdemes ezt megcsinálni? Ami még fontos lehet, hogy 12V os rendszernek kellene lenni és pár ampert kellene kapcsolni vele. Köszönöm segítségeteket előre is!
Szia!
Számos 12V-os relé létezik, amelyek akár 10 ampert is kapcsolnak csatornánként. Meg lehet oldani a problémát cspán relékkel is, viszont egy mikrovezérlővel, esetleg néhány TTL/CMOS IC-vel olcsóbban megúszod a vezérlést.
Szia!
Én is a PIC felé hajlok, mert program + tranyók és bármilyen relét meghajt 5V 12V.... És lehet időzíteni, ha kell késleltetni, de egyetértek a CMOS megoldással is. üdv.
Láttam egy helyet, ahol lehetne kapni egy olyan készüléket ami kellene nekem, de nem hiszem el, hogy ez megér 40.000-ft ot, gondolom tized árból ki lehetne ezt hozni... Sajnos nem értek a pic hez meg AWR-hez, jó lenne ha nem programozható alaktrészekből állna a megoldás. Tudna valaki akár egy kapcsolási rajzot késziteni?
Ezzel egy gyújtáskapcsolót terveztem helyettesíteni, gombnyomásosan működne, ha a zsebembe van a megfelelő RFID kulcs. Amit még jó lenne, ha tudna a rendszer, hogyha hosszan nyomom rögtön induljon a motor. A másik pedig az, hogy valahogy kellene figyelni az önindító motort, mikor nincs már rá szükség ne adjon neki több áramot, így nem kellene folyamatosan nyomva tartanom, elég lenne csak egy jelet küldenem.
SZÓVAL.. befejeztem . harmadszor tört el a slussz zár az autóban (20 ezer volt darabja a 3 év alatt) ugy döntöttem kikötöm a kormányzárral együtt. diesel az autó gomnyomásra szeretném indítani.
VAN valakinek elképzelése hogyan lehetne ezt megoldani? Várom * a jobbnál jobb elképzeléseket esetleg konkrét megvalósításra jelentkezőket is !! ***
Eloszor en is ilyesmin gondolkodom. Nalam inditas utan a rugo nem nyomja vissza a kulcsot es allitolag szeteshet a zar. (Renault Megane).
A te esetedben bonyolultabb lesz, ha teljesen kiakarod kotni. En csak az inditast akarom megoldani. Eloszor mint fokapcsolo mukodi a gyjtaskapcsolo. -Mindent egyszeruen kikell merned! Mit mihezkapcsol! egyebkent - Kovetkezo lepes amikor gyujtast is ad. (ujabb kapcsolas) 3. az inditas. (talan ez a legegyszerubb.) Ha viszont automatikus inditast szeretnel az egy kicsit..., inkabb sokkal bonyolultabb. Megannyit, bizonyos tipusoknak inditas idejere aramkoroket bont is a kapcsolo. |
Bejelentkezés
Hirdetés |