Fórum témák
» Több friss téma |
Hmmm, valahogy ezt sem erzem igazan helyenvalo kijelentesnek. Szerintem nem arrol van szo, hogy a hangsugarzonak tesz jot az erosito. Itt a ket audio elem egyutteserol van szo. Ezek egymasra hatnak es visszahatnak. Egy erositonek (altalaban) az lenne a jo ha a terhelese teljesen frekvenciafuggetlen lenne es lehetoleg rezisztiv jelleget mutatna, azaz az atfolyo aram es a kapcsokon eso feszultseg kozott nem lenne faziselteres. Namost a szokasos hangsugarzok egyike sem ilyen jellegu terheles az erositoknek. A kulonbozo hangsugarzok raadasul kulonbozo terhelest jelentenek ugyanannak az erositonek igy a hatas/ellenhatas is mindig mas lesz.
Az atfogo negativ vcs.-al rendelkezo erositok probaljak kompenzalni a kulonbozo problemakat tobb-kevesebb sikerrel. Az atfogo negativ vcs. nelkuli erositok nem feltetlen tudjak a hibakat kompenzalni ezert talan kenyesebbek lehetnek a hangsugarzok frekifuggo terhelesere. A hibakat egyebkent nem mindig erzekeljuk hibanak, sot neha kifejezetten jonak is halljuk azokat. Ebbol kovetkezoen pedig mi magunk is hibas kovetkezteteseket vonunk le 1-1 jelenseg megitelesekor. Ezert nem szerencses kijelenteni azt, hogy az atfogo negativ vcs. nelkuli erositok szebben szolnak mint az atfogo vcs.-al rendelkezo tarsaik.
Mégis, ahogy látom, sok high-end / audiofil gyártó preferálja az atfogó negatív vcs. nelküli erősítőket. És szépen meg is magyarázzák hogy miért jó ez. És én is úgy hallom hogy ez jó, tehát elfogadom. Szerintem ez nem baj. Érdekes módon a supramplim sem szól úgy mint a bufferem. Szebben szól és részletezőbb mindenképpen, de nem hozza azt a látványos, térbeli hatást. Nem tudom miért.
Dehogynem, pontosan a szeretem - nem szeretem -ről és a szubjektivitásról szól a high-end audio. A gyártók nagyon különböző filozófiával bírnak és nagyon különbözően szóló erősítőket készítenek. Ezért mindenki megtalálja a neki valót, a neki tetszőt. Aztán persze az más kérdés hogy állandó flame van abból hogy ezek a rajongói táborok egymást próbálják meggyőzni az ő igazukról. Na ez az igazi badarság. Elhinni hogy létezik egy abszolút, végső igazság. Nem is létezhet. Ahogyan jó és rossz sem. Csak különböző dolgok léteznek, és mindenki keresi a neki megfelelőt. Én is ezt teszem és rátaláltam valamire, ami nagyon közel áll hozzám.
Szeretem a misztikumot. Az is közel áll hozzám.
Szerintem Zolinak van "igaza"(többek között).Mindenki tudja, hogy milyen elemekből épül fel egy hangrendszer, de a végén ott áll a három leggyengébb láncszem:a helyiség, a hangsugárzó, és az ember.
Mindez többek közt igaz ez egyértelmű.Elnézést ,hogy kis ember módjára véleményt osztok,de azért van az erősítőknek egyéniségük is ,amit minden körülmények között lehet érzékelni .Ha ugyanott egy időben összehasonlítom egy másik erősítővel,legyen az 3 milliós vagy TV ből kiszerelt...
Ez számomra egy nagyon nagy bizonyíték arra,hogy ez a témakör szinte abszolút ízlésfüggő...amit eddig is sejtettem,sokan mondták is itt...De mostmár teljesen értem és belátom.
A Quad neked ,a B5 nekem tetszik jobban...Én már ezen nem is vitatkozok mert értelme nincs
Idézet: Persze, hogy szabad, ezért fórum a fórum. „Bocsánat hogy közbeszólok ,de mondták hogy ez egy fórum tehát szabad ilyet” Idézet: „mert olyan B5 ös hangja van” Igen, ez jó meglátás, valahogy én is úgy látom, hogy saját hangja van. amit konkrétan nagyon favorizálok.
Zoli, hagy mondjam én is el a véleményemet, igazad van, a Quad egy legenda......, ami régen született, egy etalon, ....... amit mérések támasztanak alá. Nade ha én jobb szeretem a gombás pizzát mint a sajtosat? Akkor kinek mi a hign end? Neked az a favoritod, és még sok ezer embernek is, ez így van, de ne sértsd meg más ember érzéseit, amit mondjuk egy B5 váltott ki belőle egy ilyennel :
Idézet: „Tehát kijelenteni a B5 -ről hogy jó, egyenesen badarság, én kettőt is halottam, ha azt írom hogy nem jó, akkor nem jellemeztem túl .” Én is hallottam már sokmindent, tudod jól, építettem nem egy erősítőt, volt hogy te segítettél, ez is igaz, de meg kell védenem a B5-öt, bizony az egy nagyon is jó erősítő.
Ez igaz, igaz , igaz, hangsugárzó váltás volt, és ilyenkor illik meghallgatni mindent előlről, és utánna véleményelni, jogos, na akkor ujból előásom a B5-öt és meghallgatom, töredelmesen bevallom, ezeken a hangsugárzókon még nem hallgattam meg, pedig ezen már érdemes igazán bármit meghallgatni. Abban is igazad van, hogy nem visz torzítást be a quad, és már bizonyított, ezt aláírom, még annó amikor kezdtem a hangcucc pályafutásomat, kb 15 éve, akkor volt quadom, tény hogy mindennel remekül szólt, de tényleg, pedig nem is volt előtte hangszín, na azzal meg pláne, a fenébe is, nincs valakinek egy quadja kölcsön? Újból meg kellene hallgatni, régen nagyon szeretem, csak állandóan elpatkolt valamelyik oldala, ejj.
Jaj de tudom kihez fogok menni quad ügyben, te is ismered Na összevetem a B5-el, most már kiváncsi vagyok rá, nem mérek semmit, ez most nem érdekel, egyszerűen bekötöm mind a kettőt, és meghallgatom rajtuk az ismert és ilyen célra tartott zenéimet. Utána bölcsebben nyilatkozok.
Nem sértett meg engem legalább is ,hiszen csak a véleményét mondta. Valamiért nem tetszik neki,ahogy nekem nem tetszenek a TDA ic-k.A Quad405 tetszik mert annak is megvannak a maga értékei. De én (személy szerint !)a B5 öt el tudom képzelni sorozatgyártásban a polcokon mint "High End" erősítő a Quad ot viszont abszolút nem...Lehet hogy ezt más teljesen másképp látja én így látom és hallom.Szerintem a B5 egy nagyon jó magyar találmány...
Az viszont valóban igaz ,hogy a Quad nem válogat ha hangfalról van szó ! A B5 úgy tűnik csak érzékeny hangfalakon szól úgy ahogy illik.Viszont az a dolga
Sertés ügyben nem csak rád gondoltam, , de lépjük át ezt, A B5-öt én is nagyon favorizálom, KD egyik legjobb erősítője (szerintem) nem kell elvetni, mint olyat, jó KD-t nem mindenki szereti, de ez most más tészta, viszont a High End-el nem értek egyet, attól azért odébb van, viszont tény, hogy egy remek hangú erősítő. De Zolinak igaza van, be kellene hoznom, és újra meghallgatni, tény , hogy amikor legutoljára hallgattam nem voltak épp minőségi dobozaim, de akkor és ott a JLH-val koccantottam össze, egy barátommal hallgattuk, érezhető volt a különbség, nekünk jobban tetszett a B5, mondottam ezt akkor, ma azt mondom, hogy más szemmel itélek meg mostmár erősítőt, nem csak az alapján, hogy milyen szép a magasa, lehet , hogy most azt mondanám a JLH jobb, na az lesz a legjobb ha újra megfülelem.
Azért egy dolog érdekelne, amit Lamalas is mondott, hogy egy vakteszt alkalmával ki mit mondana, mondjuk egy Quad-VF-B5 tesztnél.
Igen én is szivesen letesztelném magam,meg kíváncsi vagyok arra is hogy a többi embernek milyen a füle és hogyan ,mik alapján hallja az egyik másikat megkülönböztetni...
No latod ez erdekes lenne, megspekelve mondjuk meg 1-2 csoves erositovel ill. mas felvezetosekkel is a vaktesztet. Nem is teszt lenne ez, hanem egy olyan meghallgatas ahol mindenki csak az erzeseit irna le a hallottakkal kapcsolatban. Mi tetszik, mi nem tetszik, mit erez, stb. En kapasbol ketfele hangsugarzoval is elvegeznem ezt a vaktesztet: egy korrekt 2 v. 3 utassal illetve egy egyutassal is. Nem kellene semmifele sorrendet felallitani, egyszeruen csak osszegeznenk mindenki velemenyet az esemeny vegen es a szamokhoz (1-es erosito, 2-es erosito ... x-es erosito) tarsitanank az erositok tipusat. Persze egy ilyen meghallgatas is csak akkor, az adott helyen, adott idoben adott hangfalakkal adna tajekoztatast. Mashol, mas keszulekekkel hangfalakkal biztos mas eredmenyek adodnának.
Na erről még beszélünk, vannak ötleteim! Az idei tali nagyon jó hangulatú volt , ez tetszett, de nem volt prezentációs jellege abszolut.
Ezt én úgy látom, hogy a megitélés kissé kor függő, máris megmagyarázom, olyan mint amikor bort analizálsz,
15 évesen : Húú ez marhajó, kólával úgy be..tam tőle.. 25 évesen : Kellemes az íze, ellazulok tőle ezért szeretem 50 évesen : ....harsány ízében érezhető az egri szőlőtenyészet...... Érted? Teljesen más szempontok fontosak nekem most, mint 15 évvel ezelőtt és más lesz 15 év múlva, ez a szép ebbe.
Hát igen, tekintve , hogy a variációk száma végtelen tudnánk hallgatózni pár órán keresztül, de szerintem mindenképp megdöbbentő lenne a végeredmény, szerintem sokkal több szubjektivitás lapul bennünk mint amennyit gondolnánk.
Valószínű értem.Tehát lehet hogy amiért most nem tetszik egy erősítő az lehet hoyg később tetszeni fog,mert észreveszed azt amit eddig nem.Én többet nem is mondok mert tapasztalattal még ezen a téren nem rendelkezek...majd idővel
Nekem ehhez annyi hozzáfűzni valóm lenne, hogy ha kap valaki egy receptet, hogy így kell elkészíteni egy pl: egri bikavért otthon a pincében és ezt házilagosan elkészíti Pista bácsi, meg Laci bácsi, 1.:szerinted mindkettőnek sikerül megfelelően reprodukálni? 2.:Ugyan olyan ízű lesz a két bor? 3.:Mennyire is fog ez hasonlítani az eredetire. Mondjuk Pista bácsi, meg Laci bácsi ezen összeveszik, mert egyik szerint, sz..r a kérdéses bor, a másik szerint jó de az eredetit egyik sem kóstolta. Szerintetek mennyi értelme van így a vitának?.....
Na, ezért én nem csinálok többet borászati receptet.
Leírnám én is a szubjektív véleményem.
53 éves vagyok és 3 hete újból hozzájutottam egy Orion nagy toronyhoz HS 501 hangfalakkal. Beüzemeltem az erősítőt és nem győztem csodálkozni! Egy Akai Q301-es lemezjátszóval csodálatosan szólt Két apró dolog bántotta a fülem, az egyik a RIAA korrektor ami surrogott és az egyik hangfal dómja, ami nem szólt! Betettem egy saját építésű korrektort és kicseréltem a dómokat bf 21-es csipogókra. Ha már hozzányúltam a falakhoz akkor a hangváltókat is cseréltem, hiszen a majd 30 éves elkók nem egészségesek. Valamint normális hangelnyelő bélést is kapott mindkét doboz. Hétvégén József napra csináltunk egy kis retró bulit a barátaimmal és mindenki elvolt ájulva Erőteljes szép hangja van az erősítőnek és semmiféle torzítást nem hallani. A hangfalak is szépen teljesítenek, hosszú évek óta nem hallottam ilyen szép hangzást ( szubjektíve ) pedig én se ma kezdtem zenét hallgatni. És még a végére ami ugyancsak fontos! 35 ezer forintért vettem meg a cuccot és költöttem rá még 13 ezret. ( csipogó, LP tű, hangváltó és korrektor alkatrész ) Ennyi pénzből hozzatok ki ilyen minőséget
Szia !
Én két erősítőt használok zenehallgatásra. Egy orosz 2* 30 W-os tranzisztorost számítógép és rádió hallgatáshoz, és egy Piret-féle IRF FET-végfokot és a teljes láncot lemezjátszóhoz. LP-játszó: Rerga planar 3 futómű, RB300 kar Ortofon MC20 super pick-up . Hnagsugárzó : ex Dunaudio S30. A tranzisztoros erősítő elég nyugodt hangú, néha az az érzésem hogy a zenészeknek kéne egy stampedli . A FET-es elég ideges karakter, minden hibát kihoz, ezért csak és kizárólag fekete lemezhez ajánlom, de ott verhetetlen. Valamit a kapcsolástechnikáról is: a differenciál erősítős bemenet felejtős, nem ajánlott magasab igényekhez. Általában a helyi visszacsatolásos fokozatokkal készült erősítők a jobbak, enyhe globális visszacsatolással ellátva. Ha wattmániás valaki akkor csak és kizárólag D osztályú erősítő játszik. Remélem segítettem picit, szép hetet, és hétvégét minden fórumtársnak. A jó zene Sokolról is jó zene ezt senki ne felejtse el !
Szia!
Mi a magyarázatod arra, hogy a differenciál erősítős bemenet felejtős? :hide: Köszi! Zsolti
Annál is inkább, miután a diff. erősítőbe is lehet rakni emmitterellenállásokat... ( nincs is jobb, mint egy kaszkód diff. erősítő... )
Igen én is kaszkódot használok emitter degenerációval, áramtükörrel, de szerintem a titok a degenerációban van, meg a megfelelő differenciál erősítő árammal. Azt kijelenteni, hogy felejtős, mert egy esetlegesen nem jól méretezett differenciál erősítő nem birkózik meg a vezérlő jellel meg a visszacsatolással szerintem merész kijelentés. Persze minden nap tanul az ember ,ezért vagyok kíváncsi a magyarázatra,ha van, vagy az esetleges tapasztalatokra! :hide:
Nekem az a véleményem, hogy a magyarázat kb. olyan homályos, mint az, hogy az ellenállások sapkája vasból van (?) és ettől lesz rossz a hagja az erősítőnek...
( De nem egy jó kifejezés: degenerálás ?... aki nem tudja mit jelent, egész másra gondol... )
Ugye nem baj, ha most nem értek veled egyet?
Ezt a marhaságot Piret Endre találta ki még 20 évvel ezelőtt, hogy a differenciál erősítő miatt nem szólnak jól a tranzisztoros erősítők. Épp eszű magyarázatot persze nem tudott rá adni a cikkében. Amit leír magyarázatnak, azt egy sima szkópos mérésen, áramkörszimulátoron le lehet ellenőrizni és azonnal kiderül, hogy egy marhaság. Sajnos egy csomó hozzá nem értő laikus hifista terjeszti ezt a badarságot. Aki hisz ebbe a hülyeségbe, az építsen egy Naim nap 250-et és hasonlítsa össze bármelyik Piret féle erősítővel....
Ehhez kapcsolódó témát mi már kiveséztünk highand kollégával az erősítős topickban. TIM (tranziens intermodulációs torzítás) létrejötte és kivédése. Leírtam, hogy kell méretezni a differenciál erősítőt (sőt az egész végfokot is).
A differenciálerősítőre: Ie x Re > 2Ube max. Ezzel a méretezéssel a differenciál erősítő renben is lesz. Ha érdekel, akkor már írtunk erről a témáról az erősítős topickban.
Nemrég csináltam egy csöves végfokot (2-t, mert sztereó ), ezt: Bővebben: Link
Csak épp nem 807-esekkel, hanem 6P3SZ-ekkel és meglepően kellemes lett a hangjuk. Bár, a frekiátvitele kb. 10 Hz-től elment 70 kHz-ig, viszont más mérési eredményei (leginkább a négyszög) elég különösek voltak, akár műterheléssel, akár hangfalakkal, hiába próbáltam a visszacsatoló ellenállásra 100-150 pF körüli kapacokat aggatni; még azt is sejteni vélem, hogy emiatt a kimenők is ludasak lehetnek, de.... sokan ezt hallották a legjobbnak, amikor összehallgattuk más félvezetősökkel, mint pl. NAD3020, vagy Telefunken STP1 + STM1, Arcam Delta, stb... és 2-3 féle hangfal-páron is. (Persze, én nem, mivel nekem már a mérések eleve "elrontották a fülemet...." - Szóval, érdekes dolog ez, hogy épp mit, hogyan, miként, mikor hallunk jónak avagy nem jónak... |
Bejelentkezés
Hirdetés |