Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   323 / 345
(#) Alkotó válasza VIM hozzászólására (») Aug 15, 2022 /
 
Teljesen egyetértek, én fel sem figyeltem erre a lényeges részletre. Már a teljesítményél elvetettem a felhasználhatóságot.
(#) fakezű válasza Alkotó hozzászólására (») Aug 15, 2022 /
 
Köszönöm srácok. Most már tudom, hogy gyenge, használhatatlan...
Esetleg akkor vissza tudunk térni az eredeti kérdéshez, hogy ha át van kötve deltába, akkor melyik két kivezetésre kell adni a 220V-ot?
(#) VIM válasza fakezű hozzászólására (») Aug 15, 2022 / 1
 
Szia! Így ebben a felállásban.
(#) proli007 válasza fakezű hozzászólására (») Aug 15, 2022 / 1
 
(#) fakezű válasza proli007 hozzászólására (») Aug 15, 2022 /
 
Köszönöm szépen (VIM mesternek is)!
Így már világos, ki tudom majd próbálni.

És mivel a keverőtárcsás motorja is ugyanilyen teljesítményben (130W), gondolom akkor az ő kondenzátorát használhatom is hozzá.
(#) FeketeVipera hozzászólása Aug 29, 2022 /
 
Sziasztok!

Leálláskor relén keresztül DC fékezni szeretnék egy 2,2kW-os háromfázisú villanymotort. A kontaktor elengedése után 100 millszekundummal húzna meg a relé, 10A-re terhelhető 50VDC-t kötne a Dahlander motor egyik tekercsére kerek 1 másodpercig a jelenlegi program szerint. Még sose fékeztem így villanymotort, úgyhogy nincs tapasztalatom a dolog méretezésében. A motor DC tekercsellenállását most nem tudom fejből (mivel Dahlander, nem is egyféle érték fog érvényesülni minden alalkommal).

Szerintetek a terhelés jó adag mechanikai tehetetlenségével együtt elég lesz ahhoz, hogy bő 1 másodperc alatt megálljon a motor anélkül, hogy drasztikusan melegedne? Tegyek-e valami vaskosabb huzalellenállást sorosan a jelenlegi paraméterek mellett?

Köszönöm!
(#) ferci válasza FeketeVipera hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Szia!
Mérd meg a legkedvezőtlenebb esetben az aktuális tekercs ellenállást és "befér-e" a max 10 amperbe a kialakuló áram. Ha nem, akkor tegyél csak sorba 0.2-2.2 ohmos ellenállást ( amit kiszámolsz a tekercsellenálláshoz képest ) - a wattot is számold ki hozzá, a gyakoriságtól függően kétszeres értékkel legalább.
A relé érintkezői közé pedig tegyél be ívoltásnak párszáz nF 630 voltos kondit, vele sorban 22..33 ohm 10 W ellenállást.
Az, hogy a 0.1 sec fékezési idő elég lesz-e, majd a gyakorlat mutatja meg.
(#) Gafly válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Az jutott még az eszembe, hogy honnan jön az az egyenáram?
Mert ha meggerjesztünk egy forgó forgógépet, akkor érdekes dolgok mehetnek akár visszafelé is.
(#) ferci válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Segédtápból.
(#) Gafly válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Szereti, ha "hátulról" jól megküldik?
(#) ferci válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Ez nem szeretet kérdése.
Volt szerencsém sacc 50 évvel ezelőtt ilyen összeállítással találkozni, folyamatos üzemben.
A motor tulajdonságai szabják meg a gyakorlati értékeket, ez már a felhasználó dolga.
(#) GPeti1977 válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
A frekvenciaváltók csak akkor kapcsolják be az egyenáramú féket ha már kicsi a fordulat, persze ez a paraméter is állítható.
(#) Gafly válasza ferci hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Mostanság már mindent Kínából veszünk, például ez a segédtáp nem tudom mennyire értékeli...
(#) ferci válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
FeketeVipera 50 V/10 amperes tápot említett forrás és mérések nélkül.
Továbbiakban övé a pálya.
Nincs értelme a semmiről polemizálni a feje felett..
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2022
(#) dB_Thunder válasza FeketeVipera hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Semmit nem tudunk arról, hogy a motorhoz milyen mozgó tömeg kapcsolódik még!
A mozgási energiából vissza lehet számolni a szükséges fékteljesítményt!
Ez az 1 másodperc alatti megállás, azért elég komoly érték!
A cégnél fékrelékkel dolgozunk, az kompletten megoldja az egészet, de ott is több 10 másodperc a lefutás, pedig "csak" egy fűrésztárcsát kell megállítani!
Komoly lassításokhoz mechanikus fékkel ellátott motort alkalmazunk, az megáll!!
Ha egy motort fékezel akkor a tekercseiben feszültség fog indukálódni! Ezt is meg kell fogni!
(#) gulyi88 válasza FeketeVipera hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Szerintem a fékhatás maximálása érdekében mindhárom tekercset be kellene kötni.
pozitív az egyik tekercsvégre, negatív a másik kettő maradékra (mindkettőre).

Főáramköri kontaktor elengedése után
(aminek bekövetkezését az egyik elengedett állapotban működtetett segédérintkezőjéről kellene figyelni, nem a behúzótekercs árammentességére hagyatkozni.)
Szóval elengedés után még ív állhat fent 10 ms-ig a főáramköri kontaktorban, ezt bő ráhagyással ki kell várni és utána rákapcsolni a fékáramot a motor tekercseire, áramgenerátoros (CC) tápot javasolnék, olyan áramértékkel ami a motor névleges fázisárama körül van. Feszültségre legyen kb 2xInévleges*legnagyobb fékezési tekercsellenállás.
(legnagyobb tekercsellenállás az üzemszerű állapotok közül: csillagba deltában egyik másik fordulatnál adódó fékezésre kötött tekercsellenállások közül a legmagasabb, ezt vagy ki kell okoskodni vagy ki kell mérni).
A fékezési időt majd kitapasztalod, fontos hogy csak a szükséges ideig legyen fékezési áram a tekercseken, hosszabb idő csak felesleges melegedést okoz.

Javasolnék még egy keresztreteszt a fékezés relé és a főáramkör kontaktor közé, hogy a fékezéskor véletlenül se húzhasson be a főáramkör (és fordítva), mert az sok alkatrésznek fájna.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2022
(#) gulyi88 válasza dB_Thunder hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Elvileg, ha a névleges fluxust létre tudja hozni a motorban (állórészhez képest álló mezőként), akkor hasonló idő alatt képes lehet megállni ("kvázi" megállni), mint amennyi idő alatt elindulni tud.
Induláskor a forgórész áll a mező forog, fékezéskor a mező áll és a forgórész forog,
a motor jelleggörbe nem változik, ezért nyomaték ami kialakul hozzávetőleg ugyan az kell legyen indulás alatt, mint megállítás alatt.
A megállásnak kifutása lesz, teljesen nullára nem tud fékezni, mert a végére elfogy a slip így a nyomaték is.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2022
(#) Gafly válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Idézet:
„A megállásnak kifutása lesz, teljesen nullára nem tud fékezni, mert a végére elfogy a slip így a nyomaték is.”

Szerintem ez csak ellenállásos fékezésnél van így, DC fékezésnél nem igaz.


OFF: Lesz az idén CNC találkozó Budapesten?
(#) gulyi88 válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Ugyan az az állapot mint amikor szinkron fordulatszámra gyorsítasz (külső ráhatással) egy aszinkron motort. A leadott nyomaték egyre fogy a szinkronhoz közeledve, szinkron fordulaton nulla.
Fékezéskor a szinkron fordulatszám a nulla, mivel áll a mező, ehhez közeledve ugyanúgy csökkenni fog a nyomaték.

Megpróbáltam lerajzolni.
Zöld egy normál aszinkron jelleggörbe, kék ugyan ez csak DC árammal fékezéskor.
Álló helyzetben (ami tulajdonképpen az 0 Hz szinkron helyzete) nincs nyomaték.

M-w.png
    
(#) Gafly válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Nagyjából szerintem igazad van.
Előkaptam a "lomosból" egy 3F motort (lásd melléklet).
Tényleg hamarabb megáll, még kis DC miatt is.
Bővebben: Link
De kis "recegést" érzek kézzel tekerve, tehát álló helyezetben van "billenési nyomatéka", még ha erről senki nem beszél. Gondolom ha kétpólusú lenne a gép, akkor jobban beállna a DC miatt...
(#) gulyi88 válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Az amit recegésnek érzel az nem fékező nyomaték, hanem olyasmi mint a léptetőmotornál helybentartó nyomaték. Ugyanannyit húz vissza, mint utána előre, így forgás közben átlagértékben nulla a nyomatékot fejt ki. A jelenség erőssége függ a forgórész horonyfedrítésétől.
Némely állórész horonyoszloptalp fedésbe kerül a némely forgórész horonyoszlopfejjel és együtt akarnak maradni, ezeknek a változását érzed recegésként.
(#) Gafly válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Hihető magyarázat.
(#) FeketeVipera hozzászólása Aug 29, 2022 /
 
Sziasztok! Jó látni, hogy ennyiféle ötlet felmerült, köszönöm mindenkinek! Tegnap kicsit késő volt, így az eredeti problémát nem részleteztem. Egy egyetemes esztergán építek ki végállás-érzékelős megállitó támogatást a menetvágó funkcióhoz. Az volna a cél, hogy a menetkifutásában automatikusan megálljon a főorsó forgása. Sajnos a szánszerkezetet (ami az igazán nagy tehetetlenséget képviselné) nem az említett főmotor fogja hajtani, hanem egy léptetőmotor, és emiatt mechanikus összeköttetésben sincs a főmotor által hajtott alkatrészekkel. Tehát csak a főmotor -váltó-főorsó-munkadarab tehetetlensége lassítja a forgást leálláskor - ezt kell fékezéssel megtámogatni. A fékezés tápja egy 350VA-es 34V szekunderű toroid transzformátorról táplálkozna. Jó ötlet, hogy mindhárom tekercset fel kéne használni a fékezéshez - eddig egy tekercsre építettem ki a féket, de ha így nem megfelelő, módosítom.
(#) gulyi88 válasza FeketeVipera hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Bocs az OFF-ért, de mitől fog menetárokban maradni a kés, ha nincs merev kapcsolat a főorsó és a vezérorsó között? Program szögjeladó alapján majd megoldja?
Ezen a menet STOP DC féken már gondolkoztam én is, egyelőre a hagyományos ellenirányú féket kell használnom, kifinomult összehangolt kézmozdulatokkal együtt.
(#) FeketeVipera válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2022 /
 
Szia! Igen, encoder a főorsón, és egy ennek alapján vezérelt closed loop léptetőmotor a vezérorsón.
(#) bugyi680 hozzászólása Szept 10, 2022 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni,az alábbi motornak szeretném megváltoztatni a forgásirányát.
A kapocsdekni fedelében van is erre rajz segédlet ,csakhogy jelenleg nem aszerint van bekötve a motor.
A kérdésem az lenne mi lehet ennek az oka és hogy hogyan tudnám megváltoztatni a forgásirányt így.
(#) oregmotoros hozzászólása Szept 11, 2022 /
 
Kaptam egy szovjet Riga mosógép motort beállt csapágyakkal de ép tekercseléssel. sajnos se a segédfázis kapcsoló nem volt vele, sem a bekötések nem azonposíthatóak, mivel a kivezetések szigetelése "elporlott."
Az egyik tekercs ellenállása 28 ohm körüli, a másiké kb. 12 ohm..
Mivel nincs fázistoló kondenzátor, ellenállásos fázistolásra gondolok, így feltételezem, hogy a segédfázis a nagyobb ellenállású kivezetés.
Tudna valaki segíteni a kivezetések beazonosításában?
A motor teljesítménye az adattábla szerint 180 Watt.
(#) VIM válasza bugyi680 hozzászólására (») Szept 11, 2022 /
 
Szia! Valami nagyon "nem kerek" ezzel a bekötéssel, hogy azonos színű vezetékpár van összekötve az áthidalással. Ha minden igaz akkor a sárga színű vezetékhez tartozna a főfázis tekercs a feketéhez pedig a segéd de ezt is ki kelle mérni, hogy biztos legyen a dolog, mert a gyári tekercsek már párosítva vannak kihozva a kapocslécre (egy fekete egy sárga azonos oldalra). A segéd tekercs ellenállása a nagyobb értékű. Az furcsa lenne ha így beindulna a motor.
(#) VIM válasza oregmotoros hozzászólására (») Szept 11, 2022 /
 
Szia! Ennek a motornak nincs kondenzátora, hanem indító reléje volna és egy irányváltó kapcsolója. A kisebb ellenállású tekercs a főfázis a nagyobb a segéd. A segéd tekercset B1, B2) összekötöd az alábbiak szeint és a nyomógombal bekapcsolod az indítás pillanatáig mintha relé kapcsolná azt. A forgásirányt a segédfázis tekercs végeinek főfázishos való végéhez való felcserélésével lehet megváltoztatni.
(#) IQNUKU válasza bugyi680 hozzászólására (») Szept 11, 2022 /
 
Szia!

Oldd le a relé "L"" kivezetését a kapocsléc "U2" pontjáról. Továbbá a barna betáp vezetéket a kapocsléc "U1" pontjáról. Fordítsd át az összekötőlemezkét függőleges helyzetűre. (Zárd össze az "U2" - V1Z1 pontokat.) Az áthidalásra kösd vissza a barna betáp vezetéket. A relé "L" vezetékét pedig az "U1" pontra. Valószínűleg ezt a vezetéket hosszabbra kell cserélned.
Szerintem nem gyári a motor, korábban már tekercselhették, emiatt lehet a fura bekötés.
Jó munkát!
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2022
Következő: »»   323 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem