Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » B5 és B8 végerősítő
Rajzold le azt a kábelezést, ránéznék én is. Hátha van egy kis huncutság benne.
Itt a kép(Ebbe belerajzoltam mást is.).Egyébként rákérdeztem a kezdő kérdések topikba,hogy helyes e így és azt mondták,hogy igen.
A "vezeték" nevű képen látható vezetékkel vezetékeltem be.A potikat nem rajzoltam be.Ahol a jelkábel megy ott árnyékolt kábel van a többi sima kábel.A sárga szín a GND.
Akkor azt próbáld meg, hogy az hangszinszabályzó és erősítő között lévő fekete káblt kihagyod mindkét oldalon. test csatlakozása úgyis lesz a sárga csatlakozási ponton a csillagpontban.
Ha így sem jó, akkor az RCA csatikról közvetlen adj jelet a potidra, majd onnan a hangszínszabályzó részt kihagyva közvetlen a végfokra. Majdnem biztos vagyok benne, hogy a hangszínszabályzó okozza a galibát neked. Nálam hasonló eset volt, egy előfokot kötöttem a végfok elé a jel útjába. Csak puffogott, durrogott, de nem szólt semmit. Mikor kivettem minden rendben volt. De a végfok és az előfok is tökéletesen ment külön-külön. Valószínű túl nagy erősítése volt nálam az előfoknak ami nem tetszett a végfoknak, és ezért az összeveszés. Esetleg hasonló lehet nálad is. Utólag visszatekintve nem is kellett volna az előfok, mert 0,5V-tal már bőven ki lehet vezérelni...
Rendben,holnap megnézem.Egyébként ha a hangszín okozza a galibát akkor valahogy nem lehetne majd megoldani,hogy működjön együtt a kettő?
Csak mert fontos lenne és nem szeretnék +1 másikat építeni sok pénzért.
De biztos meg lehet oldani, egyébként lefényképezhetnéd.
Én is azt a két fekete "jelkábelt" venném ki, mert a csillagpontoddal is össze van kötve, így földhurok is könnyen kialakulhat.
Még egy észrevétel: A rajz gondolom csak vázlat. A hangszorók fekete vezetékei külön-külön csatlakozzanak a csillagponthoz. Én is elhibáztam ezt, azóta már tudom, hogy mindent külön kell vezetni a csillagpontba. A képen a B5 erősítőm huzalozása látszik, ez már a sokadik "átkábelezés". Sok különbséget nem tapasztaltam, de ez csak annak köszönhető, hogy a B5 nem túl érzékeny a kábelezésre, persze a földhurkot ez sem szereti.
Szia!
Úgy gondolod a fekete kábel bekötését mint most a képen?
Még valami az RCA test kábelének is csak 1 pontban lenne szabad közösülnie. Ha az RCA csatiknál is összekötöd, meg az előfoknál is össze van kötve, az nem jó.
És még azt próbálhatod, meg, hogy a hangszínszabályzó sárba kábelét lekötöd a csillagpontról, és azt kihagyod onnan.
Igen az úgy már jó.
A hangszínszabályozó és az erősítő között viszont túl sok lesz a bekötés. Ahogy hapro is írta, ott valószínű fölösleges lesz pár összekötés.
De ha megszűntetem azt a fekete kábelt a bemenetnél akkor honnan fogja kapni a GND-t?(Az RCA-nál)
Meg ha csak az egyik oldalon van bekötve a fekete kábel akkor is árnyékolt marad?
A GND-t a csillagpontból is kaphatja, de ez sajnos nem ilyen egyszerű. A B5 paneljeid milyen kivitelűek? Duoal-mono, vagy sima, mert az még szépen bekavarhat. A hangszínszabályozó és az erősítő közti fekete kábeleket próbáld megszűntetni, ha az erősítőd rá van kötve a csillagpontra, akkor, ha a panelod olyan, az a bemeneti GND-vel is össze van kötve, így megkapja a jelföldet.
A simát építettem meg nem a dual-monot.
Most így néz ki a kábelezés ahogy a képen látható.
Az RCA-nál a fekete kábel csak az RCA-nál van bekötve a hangszínre nincs.Továbbra sem jó.
Ha a simát építetted meg, akkor az azt jelenti, hogy a panelon nincs öszekötve a táp GND a bemeneti GND-vel. KD-mester leírása szerint ekkor a bemeneti földpontra kell kötni a táp GND-t. Persze ezt máshogy is meglehet oldani.
Az lenne a legjobb, ha lerajzolnád az egész huzalozásodat a tápegységgel, csillagponttal, jelkábelekkel együtt. Persze lehet, hogy jól csináltál mindent, csak az a hangszínszabályozó nem passzol valamiért a képpe. Itt van az én kábelezési rajzom. Nálam is a sima panelok vannak, de én utólag a panelon összekötöttem a jelföldet a táp GND-vel. Az RCA csatlakozásnál az árnyékolt kábel árnyékolása nincs rákötve az RCA csatlakozóra, a bemenet a csillagpontból kapja a "jelföldet". Ez csak egy példa nálad vsz. más lesz a helyzet, ez ne kavarjon össze.
Bocsi a nem túl szép rajzért. Ide raktam azt a rajzot ami alapján megépítettem.
Megnéztem a B5 ÉRTÉKES.lay fájlt, ami alapján készítetted a panelodat. Ez a Dual mono változat. Középen két oldalrol is össze van kötve a GND a jelföldel. Neked sima tápod van, tehát nem beszélünk Dual-monoról, ez nem baj, nálam is így van már megoldva, én utólag összekötöttem.
A rajzod nem minden pontja egyértemű számomra. Az lesz a legjobb, ha sorba megyünk a rajzod alapján. A csillagpontot ebben az elrendezésben célszerübb lenne a kondenzátorok közös pontjába helyezni, nem kell azt külön tenni. Mivel, hogy külön szimmetrikus tápja van a hangszinszabályozónak ezért lesz még egy csillagpontod. Ha jól látom te ezt rákötötted az erősítő táp csillagpontjára. Ebbe én nem vagyok biztos, hogy lehet, ilyen esettel még nem találkoztam, de lehet szerencsésebb lenne különválasztani a két táp csillagpontját, ezt majd a nálam okosabbak megmondják. Most hirtelen eszembe jutott pár dolog, de az a hangszínszabályozó mindent megbonyolít. Nem akarok hülyeségeket írni, de szerintem a többi forumozó tud majd jó tanácsokat adni.
Szia!
Anno én is küszködtem egy kicsit a B5 élesztésével. Nagyon tanúlságos "történeteket" olvashatsz és olvasd el őket innentől: (#172219) -> (#178133)! Mire végig olvasod biztos meg lesz a hiba forrása. Mindenesetre első körben próbáld meg kikötni a hangszínt és mikor már anélkül is tökéletes csak akkor barkácsold vissza.
Szia!
Átolvasom akkor.Egyébként a hangszínszabályzó kikerülésekor sem lett jó.Ugyan azt csinálja csak most +- tápágba raktam ellenállást és így mindég az egyik ellenállás szétmegy de akkor megy szét az ellenállás miest a védelmen keresztül szabad a jel a hangfal felé.
Akkor ott más baj is van, mint esetleges huzalozási huncutságok.
De ebben az esetben kis hangszóróval se kéne működnie.
Igen ezt én is furcsálom.Kis hangszóróval jó ezzel a naggyal meg nem. :no:
Hidd el kábelezési-földelési problémád lesz. Olvasd át amit írtam, és magad fogsz rájönni a hibára.
Okés már belekezdtem.Ott járok,hogy a 470pF kondit ki kell cserélni 100pF-ra a bemenetnél.
No itt sok probléma van, ha valóban a rajz szerinti a vezetékelés.
Kezdjük a hangfrekis bemenettel. Az RCA aljzat bemeneti testpontja nincs a csillagpontra kötve, az árnyékoló harisnya helyesen csak a bemenetnél csatlakozik a testpontra, de a rajzról nem derül ki a (sok esetben hibásan bekötött) hangerőpoti a (hangszinpanelon, vagy külön álló) bekötése. A csillagpont helyét pedig a leg- zavar érzékenyebb rész közelében érdemes kiválasztani. A hangszinszabályzó panelról is a fenn említett módon, árnyékolt vezetékkel kell a végfokpanelra csatlakozni. A Trafó középleágazásait is a csillagpontnál érdemes összekötni. (ha a kialakítása lehetségessé teszi) Érdemes kerülni a nagyáramú tápvezetékek (amelyeknek összesodrott érpárt érdemes kialakítani) és a hangfrekis jelvezetékek egymás mellett futását. Hosszú lógó vezetékek is szeretik a brummot összeszedni. Így elsőre ennyi.
Szia!
Úgy kössem be ahogyan a "névtelen" nevű képen látod? A "potik" nevű képen pedig láthatod,hogy most hogyan van bekötve.(Ugyan azzal a fehér kábellel van megcsinálva amivel az első képen is van) Hopp fordítva a két kép.
Az a másik poti az mi a fenének van ott?
Bekötés: Először is tisztázni kéne egy vagy két potid van... Aztán a jelkábeled ne 3 eres legyen hanem 4, két árnyékolás és két jel, ezeket a jeleket kéne körül ölelje a test kábel, de ha nem akkor nem. Az RCA csatikra külök-külön rákötöd a test kábeleket és külön-külön a jel kábeleket. Ezeket rákötöd a potira, ha szemből nézed akkor a bal szélső pontokra kötöd a jelet, a jobb szélsőre a testet, de külön-külön. A középső lábról, megy majd a jel a végfokhoz egy ugyanilyen kábellel a végfok bemenetére, a középső lábról a jel, a test pontokból meg a test kábel, de még mindig nem találkoztak sehol! Ezeket a végfok megfelelő pontjaira kötöd, jelet a becsatoló kondi elé, a testet, meg a becsatoló kondi mellett kialakított test csatlakozási ponthoz. Ezzel a jeled megfelelően van csatlakoztatva a végfokhoz. Tápellátás: Trafódból kijön 3 vagy 4 vezeték, vagy egy másik eset ami még lehetséges, hogy 6 vagy 8 vezeték jön ki. Ez ugyanaz mint az előbbi, csak teljesen más...Itt 4 szekundert feltételezünk az elsőnél meg 2-t. Vegyük az egyszerűbbet, amikor 2 szekunder van. A 3 kivezetésnél nincs mit összekötni, ott már össze van kötve a két szekunder közös pontja, ez lesz a testre kötve. Ahol 4 kivezetés van, ott abból 2-t össze kell kötnöd, a trafók közös pontjait. Így abból is gyakorlatilag 3 vezeték lesz. Legyen mondjuk 1db graetz-el megoldva az egyenirányítás. A graetz váltó lábaira kötöd a trafó két külön szekunder vezetékét., majd az egyen feszültségeket meg rákötöd a puffer kondikra. A pluszt az egyik kondi plusz lábára, a minuszt meg egy másik kondi minusz lábára. A két szabadon maradt lábat meg összekötöd, és az lesz a test pont. Valahol kialakítasz a dobozban egy pontot, ami lesz a csillagpont. Ebbe a pontba lekötöd a két kondi közös pontját, és ide bekötöd a hálózati földelést is, de nem közvetlen, hanem sok módszert láttam már erre, én a következőt alkalmazom: 10ohm 5W ellenállással párhuzamosan egy 100nF 250V kondi, ezekkel párhuzamosan két ellentétes irányba nyitó dióda, ugye ők is egymással párhuzamosan vannak, azaz mind a 4 alkatrész egymással párhuzamba van. Na és ezen a tagon keresztül kötöd a csillagpontra a hálózati földelést. Ebből a csillagpontból fogja kapni a végfokod a testet. A trafók közös pontját meg rákötöd a kondik közös pontjára. A pluszt és minuszt értelem szerűen a kondik lábáról szedd le. A plusz lábról a plusz kábel jön majd a minusz lábról meg a minusz kábel. Ezeket párhuzamosan bekötöd a végfokokra. Azaz két minusz kábeled lesz és két plusz kábeled, nem az egyik végfokról húzod a kábelt a másikra, hanem egy pontból, a kondik lábáról. A testet, meg értelem szerűen a csillagpontból viszed oda a végfokokhoz, azt is külön-külön. A kimenet: A végfok kimenetéről a jelet rákötöd a kimeneti csatlakozókra, majd a negatív oldalt meg a csillagpontból szeded, vagy ha konkrétan van kialakítva a végfokon erre csatlakozási pont akkor szedheted onnan is, de jobb ha a csillagpontból jön. Ezek általános információk voltak, amik minden hasonló tápos végfokra igazak, és innentől lehet extrázni, a hangszóró védelemmel, a hangszínnel, stb... Ha ez így alapban jó, akkor utánna csak a többivel lehet elcseszni. Azok már csak úgyszolván formaságok, ha ez így meg van építve akkor csak jó lehet a kábelezés elméletileg. Mert vannak gyakorlati dolgok még amikre figyelni kell, pl a trafó minnél messzebb legyen a jel kábeltől, a jel kábel milyenségére, a hálózati vezeték elhelyezésére, a hálózati vezetékre ne tudjon rászórni a jelre, a trafó ne tudjon a jelre szórni, stb... Még egy valami, a hűtő bordát mindenképpen kösd rá a földelésre, azaz a csillagpontra!
Hosszú leírás. Egy huzalozási rajz (vagy kettő) azt hiszem beszédesebb lett volna, sőt rávilágítana egyéb, szövegben nem említett "fontosságra" is.
Kiragadtam egy részletet Idézet: . Azért ezzel óvatosan kell bánni. Ha kettős szigetelésű a kialakítás (és bizony a mai hangtechnikai eszközök túlnyomó része ilyen), akkor erről a mozzanatról szó sincs! „...és ide bekötöd a hálózati földelést is...” Idézet: „Kiragadtam egy részletet „...és ide bekötöd a hálózati földelést is...”. Azért ezzel óvatosan kell bánni. Ha kettős szigetelésű a kialakítás (és bizony a mai hangtechnikai eszközök túlnyomó része ilyen), akkor erről a mozzanatról szó sincs!” Erről írhatnál egy picit, mert engem is érdekel. És azokról a fontosságokról is, amiket szerinted kihagytam! Csak hogy teljes legyen a kép.
Cuppantlak. Imádom a rajzaidat. Kissé minden rajz eltér a másiktól.
Úgy látom balanszként használod a mono potit. Nos erre is érvényes a minden a csillagpontba(ból) kötött irányelv. Alább láthatsz egy jelbekötési-szabályozási ajánlást. Ha lesz időm készítek egy komplett végfok huzalozásit is. Lehet addig fel is tesz neked valaki, vagy nézd át a B5 cikket, abban is láthatod az irányelveket. |
Bejelentkezés
Hirdetés |