Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » CB rádió
 
Témaindító: csikosgabi, idő: Máj 16, 2006
Lapozás: OK   61 / 67
(#) Mustang75 hozzászólása Jan 26, 2019 /
 
Üdvözlet!
Egy FM cb rádió javításába kezdtem. Elko kondikat ellenőriztem, félvezetők rendben, tekercsek eredeti állapotában vannak nem lettek beletekerve első ránézésre. Nem szedtem ki belőle még semmit úgy vizsgáltam.
Van egy furcsa nyavalyája, hogy használat közben vagy csak bekapcsolva egy idő után megszakad a vétel és sistereg elveszti a frekit, adásra kapcsolni se enged. De van úgy hogy közvetlen bekapcsolás után sem működik megfelelően. Próbáltam óvatos melegítéssel (hajszárító) behatárolni a területet és ha a VCO környékén fűtöm akkor helyreáll egy időre. Na most nem tudom hogy ilyenkor mit keressek, mi lehet a probléma, mit mérjek? Előre köszönöm a tanácsokat
(#) dokidoki válasza Mustang75 hozzászólására (») Jan 26, 2019 /
 
Toljál fel egy képet róla, ... Amúgy meg valószínűleg a VCO hangolómagja - tekercse ki van öntve valami viasszal. Annak az igazítása mármint a hangolómagé megoldja a gondot. 20-30 év körüli rádiókban, de sajna akár pár évesekben is, a mezei 47µF/16V elektrolit kondikat cserélni kell, simán lehetnek kiszáradtak, illetve magas szivárgási áramúak, de zárlatosak is pár Ohm ellenállással.
(#) Mustang75 hozzászólása Jan 26, 2019 /
 
Úgy vettem észre hogy a VCO-tól a nyák középe felé érzékeny a hajszárítós módszeremmel. (az L102 és L103 tekercsek környéke) Egy kartonpapírral elhatároltam azt a részt úgy kisérleteztem. Valamint például a C102 22mf kondinál 1.5k belső ellenállást mértem a helyén. Ezeket ki tudnám cserélni mind a többiekkel újra csak 63v tűrésűek kerülnének bele. Ezért nem bántottam még ha esetleg más probléma van.
(#) dokidoki válasza Mustang75 hozzászólására (») Jan 27, 2019 /
 
A PLL -VCO rész, az a fém árnyékoló lemezzel körbevett és viasszal kiöntött egység. Ennek a sarkában elhelyezkedő L302 tekercs a lényeg. Ennek a vasmagját kell igazítani egy kicsit.
Igazából rá kellene mérni a C310 "meleg" pontjára egy multiméterrel, miközben a rádió közepes frekvencián parkol (27.205MHz 20CH) ekkor ott 3,5-4V-ot kellene mérni. Illetve akkor is meg kellenne mérni, mikor egyértelműen kiakadt helyzetbe kerül a PLL-hurok. Ekkor 0V vagy 8V körüli érték kerül oda. A LC7132 LD kimenete mutatja a szintézer hurok zárt helyzetét, ez a 14lába. Ezen a lábon keresztül kerül engedélyezésre - tiltásra az adásra kapcsolás is.
Szóval, ha nem kerül elő belőle egy hibás alkarész, akkor egy multiméterrel meg egy vékony hangolópálcával beállítható a rádió. Mást nem érdemes eltekergetni rajta.
(#) Mustang75 válasza dokidoki hozzászólására (») Jan 30, 2019 /
 
Köszönöm a segítséget
Sikerült a gyanús elektorit 4.7uf-47uf kondikat pótolni, ezzel meg is oldódott a probléma úgy tűnik hogy jó lett. Most tesztelem.
Érdekességképpen rámértem ezekre a kondikra multiméterrel és nem hogy kevesebb de több a kapacitása 10-15%-al a névlegesnél.
Szeretném még kérdezni hogy az antenna illesztetlensége esetleg befolyásolhatja e még Pll hurok stabilitását ezeknél a rádióknál?
(#) KaloLaci hozzászólása Feb 5, 2019 /
 
Nos Hááát.... énn 38 évves vagyok d e besz élget hetünk.....
(#) pucuka válasza Mustang75 hozzászólására (») Feb 5, 2019 /
 
Idézet:
„az antenna illesztetlensége esetleg befolyásolhatja e még Pll hurok stabilitását ezeknél a rádióknál”

Semmilyen rádiónál nem kéne, hogy legyen. Közvetve persze lehetséges, de akkor ott más baj is van.
(#) Mustang75 válasza pucuka hozzászólására (») Feb 7, 2019 /
 
Igen, én is így gondolom hogy nem lehet befolyással de hiába állítgattam a VCO L302 tekercsén nem javult a helyzet. Illetve annyiban hogy egy ideig teljesen jó majd újból elcsúszik az egész és kezdhetem előről az állítgatást. Tehát sajnos nem stabil valamiért a vco és nem találom sehogyan sem az okát mi makkant meg benne.
(#) Mustang75 hozzászólása Feb 7, 2019 /
 
C310 "meleg" pontjára rámérve egy multiméterrel (27.205MHz 20CH) ekkor ott 3,5-4V helyett 2.4V van. Illetve mikor egyértelműen kiakadt akkor 0.7V-ot mérek.
(#) pucuka válasza Mustang75 hozzászólására (») Feb 7, 2019 /
 
Hibás (jelentősen félrehangolt) VCO hangolás esetén lehet ilyen gond. A PLL még éppen behúzza, de megtartani már nem. Szakítsd meg a hurkor, és a VCO -t hangold a helyére. Így is nézd meg a stabilitását. Biztos meg lesz a hibás (gyanítom) kerámia kondenzátor.
(#) Mustang75 válasza pucuka hozzászólására (») Feb 8, 2019 /
 
Köszi pucu, úgy csináltam ahogy írtad és úgy tűnik bingó végre. )
A két Kf meghajtó FET egyik (C111) 3.3uf tantálkondija adta meg magát.
Egyébként is gyanús volt nekem mert valahogy "féloldalas" volt a rádió. Tehát akármikor szakadt a hurok csak a felső húsz csatornára húzott be és mindig az alsó húsz szállt el.
Egyenlőre egy kisebb tantált illesztettem mögé ideiglenesen de párban fogom cserélni ha szerzni tudok a héten.
(#) KaloLaci hozzászólása Feb 12, 2019 /
 
Sziasztok ! Akkor sok év után megkérdezem, hogy valaki használ- e még (rajtam kívül) FM-es cb-t?
(#) Kera_Will válasza KaloLaci hozzászólására (») Feb 12, 2019 /
 
Elvileg mindenkinek azt kell használnia ... mióta cept harmonizáltak a rádiók .
(#) pucuka válasza KaloLaci hozzászólására (») Feb 13, 2019 / 1
 
Általában nem nagyon, leginkább semilyet.
A meséhez hozzátartozik, hogy anno a CB fénykorában '80 -as években igen gyalázatos volt a telefonhelyzet, nemigen lehetett telefonhoz jutni. A nagyérdeműnek az elnevezésből az jött le, hogy ez is valamiféle telefon, és nem szorulok az állami telefonra. Persze jót lehetett játszani rajta, volt közösségépítő szerepe is, csak épp a hagyományos telefon szerepe nem jött be.
Ezért aztán a CB láz szép lassan lecsengett. Ezt segítette az igazi rádiótelefon megjelenése, a telefonhelyzet javulása. Azért még sok területen megmaradt, ahol a nagyméretű antennák használata nem volt probléma. (taxi, kamion)
Aztán jött a kegyelemdöfés a PMR, kicsi könnyű, hatékony.
Az AM/FM vitához annyit, hogy az FM üzemmód korrektebb, kevesebb a zavarsugárzás, könnyebb kezelhetőség, az érzékenység valamivel jobb is. Az idegenkedés fő oka az, hogy a vegyes üzemmódú vevőkben az FM előnye nem érvényesül, a kellő határolás elmaradása miatt. Mivel a forgalomban leginkább ilyen készülékek voltak, ez a vélekedés erősen tartja magát.
A másik a SSB problémája. Az előírás az ugyan korrekt volt, csúcs egyenértékre volt szabályozva, csakhogy ezt házilagosan mérni nem nagyon lehetett, és mindenkinek a teljesítménymérőjének mutatója volt a szeme előtt, így a megengedett teljesítmény 3 - 4 szeres, (esetenként ennél jóval többszörös) teljesítményt használtak, ami azért nem kevés. (nem beszélve a belepiszkálásokról, meg plusz erősítőktől) Ezeket a szabályozás megszüntette az egységes PR27 szabvány bevezetésével, ezzel a játéktér is leszűkült, és a PMR gyakorlatilag ugyanazt tudja, kényelmesebben.
(#) menyus válasza pucuka hozzászólására (») Feb 13, 2019 /
 
Így van, és + ne feledkezzünk meg a köztes kompromisszumról ami anno létezett és működött amolyan "telefonpótlóként". Nagy cégeknek (ELMŰ, Csatornázási művek, Vízművek..stb) volt VHF / UHF en elérhető telefonvonala, amiket eleinte csak DTMF kóddal, később CTCSS / DCS / 5 Tone vagy komolyabb egyedi kódolással (ahogy nőtt a telefonszámlájuk a nem releváns felhasználóktól úgy keményítettek) vagy valami egyedi szignállal lehetett aktiválni, azaz a vonalat kérni. Igaz, ez egy macerás dolog volt lévén hogy az egyik oldalon nem duplex volt a kapcsolat csak szimplex. Így némi hozzáértés kívánt a hívó és a fogadó részéről is a használata. De volt belőle full duplex rendszer is amihez két sávos rádió kellett. A '80as évek közepétől kb. a '90 es évek elejéig volt ez nagy divat.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2019
(#) llax válasza Kera_Will hozzászólására (») Feb 14, 2019 /
 
2013-tól újra lehet SSB-t használni (12W PEP), de csak jóváhagyott készülékekkel. A jelen pillanatban is érvényben lévő 7/2015. (XI. 13.) NMHH rendeletben is szerepel.
Ollózva a rendeletből:
Idézet:
„26 510-27 500 kHz ÁLLANDÓHELYŰ, MOZGÓ, a légi mozgó kivételével
CB alkalmazások a 26 960-27 410 kHz sávban, a 26 995 kHz, 27 045 kHz, 27 095 kHz, 27 145 kHz és a 27 195 kHz frekvencia kivételével
Csatornaosztás: 10 kHz
Teljesítmény:
- 4 W, szögmoduláció esetén,
- 4 W (RMS), DSB moduláció esetén,
- 12 W (PEP), SSB moduláció esetén.
Egyedi engedélyezési kötelezettség alól mentesítve.”
(#) pucuka válasza llax hozzászólására (») Feb 15, 2019 /
 
Idézet:
„„26 510-27 500 kHz ÁLLANDÓHELYŰ, MOZGÓ, a légi mozgó kivételével”

Ne keverd össze, ebben a sávban rész sávként van benne a CB sáv. Ami kívül esik 26 510 - 26 960 kHz, és 27 410 - 27 500 kHz már nem CB sáv része, hanem csak ÁLLANDÓHELYŰ, MOZGÓ.
Ezekben a sávrészekben engedélyezik azokat az alkalmazásokat, modulációs módokat, amikről szó van. Itt működnek(tek) TAXI, Kamionos) felhasználók, úgy tudom, valamiféle egyszerűsített rádióengedély alapján.
(#) llax válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2019 /
 
Ez a szöveg azért is idézet, mert rendeletből copy-paste lett idetéve, ez írja is: "CB alkalmazások a 26 960-27 410 kHz sávban". "Hivatalosan" nincs mit keverni, mivel a típusengedélyes, új(ra) SSB képes rádiók kizárólag a célra engedélyezett (közép) 40 csatornán működnek (26,956...27,405 csatornaközepekkel).

"Itt működnek(tek) TAXI, Kamionos) felhasználók, úgy tudom, valamiféle egyszerűsített rádióengedély alapján. "

Az elég régen lehetett A 90'-es években a "hivatalos felhasználásnál" (pl. fuvarszervezés, taxis cégek) áttértek a mobiltelefonokra és URH-ra (utóbbit csak nagyobb flottákkal rendelkező cégek, bérelt frekvencián), később GSM alapú (üzenő) megoldásokra. Kamionosoknál ugyan maradt a CB, de jellemzően teljesen szabálytalanul.

A kamionos felhasználók (elsősorban a kisebb vállalkozások és egy autós magánfuvarozók) 7-8 évvel ezelőttig aktívan használták a közép és felső 40 csatornákat, mindenféle engedély nélkül, "természetesen" SSB-n (USB) (azaz mind a frekvenciahasználat, mind a moduláció tekintetében "tilosban" utaztak - a lakóhelyemen a felső 40 USB a hívócsatorna, országosan a közép 40 USB).

Sok vontatóban tartozék/extra volt valamelyik kicsi, olcsó, CEPT engedélyes, közép 40 FM-en működő rádió, aminek helyét azonnal átvette egy Grant, vagy Stalker-9. Persze a mobiltelefonok korában már nem fuvarszervezésre használták, hanem forgalmi információk megosztására, de még inkább a közúti ellenőrzést végző hatóságok messze elkerülésére. A fél országon kikötött tachográffal, ukrán gázolajjal átvágtató, a max. 40t össztömegű szerelvényen 50-60t sódert minden papír nélkül szállítóknak és hasonlóan "ügyeskedőknek" létfontosságú volt a CB, de annak is jól jött, aki csak a nagyobb forgalmat (dugókat) akarta elkerülni. Ez az "ügyeskedés" az ekáer bevezetése miatt visszaszorult, élő forgalmi információkra ott a Google Maps, útvonalat sem tud szabadon választani (e-útdíj, előírja az útvonalat - és azt azt figyelő több ezer kamera), ismerősökkel Facebook-on lehet üzengetni. A szigorú szabályok bevezetése és az okostelefonok elterjedése (közel egyidőben) eléggé kiszorította a teherfuvarozásból a CB használatát... Pont akkor kezdett "üresedni" a 11 méter, amikortól újra lehet legálisan SSB-t használni.
A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2019
(#) pucuka válasza llax hozzászólására (») Feb 15, 2019 /
 
Látom, nem érted. A sáv közepén levő CB alkalmazás, az a PR27 ajánlás szerinti alkalmazás, abban nincs csak FM. Alatta, felette bármi lehet, sőt a CB sávban is, pusztán engedély kérdése. Az engedély mentesség csak a CB (sáv) felhasználóira vonatkozik. Úgy tudom (bár már nem vagyok naprakész) hogy a kamionosoknak is van kijelölt frekvenciájuk a CB sávban, valamiféle engedélyük is van, így legálisan használják pl. a USB üzemmódot.
Ez már elég régen így van, nem csak 2015 óta, csak akkor írták újra az FNFT -t, illetve már nem is ilyen néven szerepel.
Nincs, nem is volt soha "alsó, felső" sáv, az soha nem volt CB sáv része.
Az más kérdés, hogy azért használták sokan hamár benne volt a készülékben.
Eredetileg azért lettek átpaterolva a taxisok annakidején, mert mindenütt taroltak szinte minden csatornán, nomeg pénzkeresetre használták, elvéve a lehetőséget a magánosoktól.
Ez biztos, mert annak idején benne voltam a megoldás keresésben.
(#) llax válasza pucuka hozzászólására (») Feb 15, 2019 /
 
"A sáv közepén levő CB alkalmazás, az a PR27 ajánlás szerinti alkalmazás, abban nincs csak FM."

Az eredeti PR27 (1998) erről szólt, de az megváltozott, pontosabban 2011-ben felváltotta a 2011-es ECC határozat, az kimondottan a CB-vel foglalkozik, ezeket 2013-tól alkalmazza az NMHH.
(#) cilinderrr hozzászólása Feb 26, 2019 /
 
Üdv szeretnék összedobni egy nagyon egyszerü cb rádiót tudtok kapcsolást? Köszi
(#) kendre256 válasza cilinderrr hozzászólására (») Feb 26, 2019 /
 
Egy 3-4 tranzisztoros középhullámú reflex vevőt "össze lehet dobni", olyat csináltál már?
A működő CB adóvevő nem a nagyon egyszerű kategória...
(#) Gyantáscin válasza cilinderrr hozzászólására (») Feb 27, 2019 /
 
A 90-es években árultak az ócskapiacon valami nagyon egyszerü, pár tranzisztoros szupreg rendszerű walkie talkie-t. (Egy ilyennel sikerült fogni a taxisblokád idején a taxisok brékózását. Nagy kár, hogy az erről készített magnókazettám elveszett )
Úgy gondolom ez akár utánépíthető is lenne és garantáltan nem felelne meg a vonatkozó szabályoknak
(#) Mustang75 válasza KaloLaci hozzászólására (») Feb 28, 2019 /
 
Természetesen vannak olyanok akik ma is FM-es CB-t használnak, mint például én és baráti körben jó néhányan. S bevallom más üzemmódúhoz soha nem volt alkalmam mert nem volt rá szükség. Ugyanis kezdetben amikor még gyerekek voltunk a nyolcvanas évek végén nem akartunk a harmadik városig is elszólni telepített antennával SSB-s készülékkel mert minek. Ezen kívül pedig akkoriban még ott volt az a bizonyos taxi állomás minden közeli városban akiket nem akartunk zavarni a magán dolgainkkal. Szóval ezért és persze egy ilyen rádiót jóval olcsóbban lehetett már akkor is szerezni.
(#) szsrobert válasza Gyantáscin hozzászólására (») Feb 28, 2019 /
 
Most is arulnak.
27 es 40MHz valtozatban.
(#) majorka hozzászólása Feb 28, 2019 /
 
Ha tudnátok egy jó CB rádiószerelöt ajánlani megköszöném majorka
(#) szsrobert válasza majorka hozzászólására (») Márc 1, 2019 /
 
Xanti, Radiolab
(#) majorka válasza szsrobert hozzászólására (») Márc 1, 2019 /
 
Légyszimes irjál bövebben. majorka
(#) nedudgi válasza majorka hozzászólására (») Márc 1, 2019 /
 
(#) szsrobert válasza nedudgi hozzászólására (») Márc 1, 2019 /
 
Lottoszam tippjeid vannak?
Következő: »»   61 / 67
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem