Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC-DC konverter
 
Témaindító: Placi84, idő: Nov 10, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   47 / 131
(#) AccessDenied válasza luluzulu hozzászólására (») Ápr 27, 2012 /
 
Csak biztosítékot rakj bele, mert ha a bc547 elszáll, akkor könnyen leéghet a trafó. Utána meg lehet próbálkozni, hogy azt hiszem Rx vagy Cx értékét változtatod, és akkor növelheted a frekit, csak oda meg más menetszámok fognak kelleni a trafóra. Meg ugye arra is figyelni kell, hogy utána az invertert vagy egyenirányítani, és újra 50Hz-re szaggatni kellene, vagy kerülni kellene az induktív fogyasztókat. Tehát PC táp, energia takarékos izzó, sima izzó, kapcsoló üzemű tápok, telefontöltő, ezek mind mennének akár 1000Hz-ről is. Talán e freki fölé már azért nem lenne érdemes menni, mert a felsorolt eszközök java része egyenirányítással, pufferolással kezd, tehát szinte mindegy neki, hogy 50 vagy 500 Hz megy be, de az egyenirányító diódák általános célra nem olyan gyorsak. Persze a múltkor számolgattam, hogy ha nem a maximum üzemi hőmérsékleten, és nem a maximum üzemi árammal hajtjuk, akkor akár még 20KHz-en is elmehetnének.
(#) gordonfreemN válasza AccessDenied hozzászólására (») Ápr 27, 2012 /
 
Szerintem akkor át kellene nézni a Bővebben: Link topikba, igen nagy valószínűséggel konkrét példákkal, ötletekkel fogsz magyarázatokat, hsz-eket találni a témában.
(#) Bubu54 válasza luluzulu hozzászólására (») Ápr 27, 2012 /
 
Üdv,

sajnos nem sikerült megtalálnom a gépemen pedig az egy nagyon jó kis kapcsolás volt, nem tudom hogy hova tünhetett el
(#) AccessDenied válasza gordonfreemN hozzászólására (») Ápr 27, 2012 /
 
Megnézem.
(#) cimopata válasza AccessDenied hozzászólására (») Ápr 27, 2012 /
 
Fogadhatunk, bár én nem pazarlom az időmet hülyeségekre.

Eleve értelmetlen 555-t használni. Ha ennyire a 20 éves technikánál akarunk maradni akkor ott van a TL494 és máris fényévekre vagyunk az 555 megoldástól.
(#) toto hozzászólása Ápr 27, 2012 /
 
Sziasztok!

Kis teljesitményű flyback konvertert szeretnék összerakni MC34063-ból (ez van itthon) és egy kis toroid magból. (in:12V, out:+-15V,100mA).
Azt olvastam, hogy a flyback elrendezésű kapcsolás igényli a légréses magot, a toroid pedig ugye nem ilyen. A kérdésem, hogy miért kell a légrés a magba, és mi történik, ha mégis toroid magot használok.
(#) cimopata válasza toto hozzászólására (») Ápr 27, 2012 /
 
Azért kell légrés mert flyback topológiánál amíg a primer oldalon a félvezető növeli a primer tekercsben az áramot addig csak gyűlik az energia a transzformátorban. Majd miután kikapcsoljuk a primer oldalt az eddig összegyűjtött energiát a transzformátorunk leadja a szekunder oldalon.

Maga a transzformátor mint induktivitás eléggé kévés energiát tud tárolni. Gyakorlatilag a mágneses térerősség akkora lesz a magban hogy telítődik. Mivel a levegőnek a mágneses vezetőképessége kb u=1 a ferrité meg kb 2000, ezért már egy kevéske kis légrés is képes átvenni a mágneses térerősség java részét a transzformátortól. Így az nem telítődik.

Nem muszáj légrés, csak akkor nagyon kis áramnál is telíthet a mag és azt veszed észre hogy csak kevés teljesítmény megy át.
(#) toto válasza cimopata hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Ezzel a gondolatmenettel akkor minden transzformátoros tápba kellene légrés, hiszen mindegyik a transzformátorban tárolt energiát adja át a szekunder oldalnak.
A másik, hogyha a magba légrést teszünk, akkor az nem egyenlő azzal, hogy a mag mágneses permeabilitását csökkentjük? Tehát elég lenne egy kisebb permeabilitású magot választani, ami összességében a nagyobb permeabilitású, de légréses maggal lenne egyenértékű.
Bocs az értetlenkedésért, de már régóta szeretném megérteni ezt, és eddig még nem sikerült.
(#) cimopata válasza toto hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Csak a flyback nál tárol energiát a transzformátor. A forwardnál pl amikor vezet a fet a primeren befolyik az rögtön ki is folyik a szekunderen.

Az egyszerűség kedvéért:

Szomjas vagy és van egy csapod. A flyback elrendezésnél egy pohárba kell tölts vizet amennyi belefér annyit tudsz csak utána meginni egyszerre.
A többi trafós megoldásnál pedig mintha a szádba vennéd a csapot és ami a csapon kifér nyelnéd a vizet

Kisebb permeabilitástrafó nem jó mert a ferriteknek a permeabilitása az eleve kb állandó ami kisebb azpedig már porvas lenne amivel annyira alacsony lenne a mágneses vezetés a trafóban, hogy egyrészt sok zavart sugározna másrészt rengeteg menet kellene.
(#) toto válasza cimopata hozzászólására (») Máj 2, 2012 /
 
Szia Cimopata!
Hangosan gondolkodom: akkor a flyback esetén a trafó egyirányúan mágneseződik át (a primer tekercs ki-bekapcsolása) ill. a forward elrendezésnél folyamatos az átmágnesezés (a két primertekercs ellenütemű és fordított polaritású bekapcsolása miatt).
A forward esetén a primertekercsek folyamatos polaritásváltása nem engedi telítődni a magot. Így ott már nincs szükség légrésre.
Ez így igaz? Vagy még mindig homály van nálam?
(#) Peter65 válasza toto hozzászólására (») Máj 3, 2012 /
 
Szia!
Nem az elmágneseződés egy vagy kétirányúságában rejlik a lényeg. Pl. a tirisztor gyújtótrafókat általában csak egyirányban használják, de mivel foward üzeműek, nem szükséges légrés.
A különbség lényege az eltérő méretezésben van.
Foward üzemű transzformátort elsősorban feszültség-idő területre méretezzük, a mágnesező áram a vas tulajdonságainak megfelelően kialakul, az értéke nincs szoros kapcsolatban az átvitt teljesítménnyel.
Flyback esetén nem csak feszültség-idő területre, hanem mágnesező áramra is méretezünk, mivel ebben az esetben a mágnesező árammal juttatjuk át az energiát a primerből a szekunderba. Ha szeretnénk minél kisebb méretű vassal az előírt feszültség-idő területet és mágnesező áramot is biztosítani, általában légréses vas szükséges a rendelkezésre álló vasak tulajdonságai miatt.
(#) PPetya hozzászólása Máj 10, 2012 /
 
Sziasztok!

Építettem egy kapcsolást ezzel a tápegység IC -vel.
A problémám az lenne, hogy a bemenő feszültség egyenlő a kimeneti feszültséggel terheletlen állapotban.
A másik pedig, hogy 14 VDC bemenő feszültségnél a kimeneti feszültség 3,75 VDC.
A pontos tipus: LM2575T
A kérdésem az lenne, hogy hogyan lehetne ezt orvosolni.

Üdv.: Petya
(#) Jax hozzászólása Máj 20, 2012 /
 
Sziasztok!
Építek egy hordozható hangládát, vagyis az már megtörtént, csak most atomjaira szedtem, mert szokásomhoz híven, mindig több kell..
Az a problémám, hogy mivel hordozható, egy ólomakksiról hajtom, illetve mellette egy 220-as táp is be van/volt építve.
Mivel akkor tudom a legtöbbet kiráncigálni a végfokból, ha +-12-18v-ot adok neki, az egyszeri 12v, nagyon kevés, az csak +-6V. még egy akkumulátorra pedig már nem szeretnék költeni. Ezért gondoltam egy DC-DC koverterre.
Tudna nekem ajánlani valaki egy egyszerű, alacsony áram erősségű kapcsolást?
A lényege az lenne, hogy 12vDC-ből +-12V-ot tudjak kihozni, vagy ha tud valaki egy IC-t, ami képes váltóáramot előállítani egyenáramból, akkor az még jobb lenne, mert két graetz híddal, és szűrőkondikkal, már meg is van a +,-,GND táp.
Hasonlóan a 4047-es IC-hez. (ezel az IC-vel az a gondom, nem tudom 100%-ra biztosan, hogy mit csinál, de a lábkiosztás se tiszta, hogy mit hova kéne kössek)

Előre is köszönöm!

Üdv.: Jax
(#) roland8lsm hozzászólása Máj 24, 2012 /
 
Sziasztok!
33V-ból szeretnék 12V-ot elő állítani max 1A-es terhelésre. Találtam is egy szimpatikus rajzot, erről szeretnék véleményt kérni, illetve ha valaki tud egyszerűbb és/vagy olcsóbb megoldást, azt is szívesen fogadnám.

Előre is köszönöm!
Üdv.:
Roland
(#) kadarist válasza roland8lsm hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Szia!
Ez se rossz, de mutatok egy alternatívát: Bővebben: Link
Az IC egyik beszerzési forrása: Bővebben: Link
Másik forrás.
Egy brutálisabb áramkör.
(#) Inhouse válasza Jax hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Kapcsoló üzemű táp autóba Hi-Fi-hez topic itt a HE-n.

Üdv
Inhouse
(#) Jax válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Köszi!
(#) roland8lsm válasza kadarist hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
köszi!
(#) attika hozzászólása Máj 30, 2012 /
 
Sziasztok.
Egy olyan kérdésem lenne,hogy szerintetek ez a kapcsolás így működhet?Az L1 helyére ha beteszek egy 22microhenry-s tekercset az úgy jó lehet?
(#) luluzulu hozzászólása Jún 10, 2012 /
 
Sziasztok!
Elkészítettem ezt a kapcsolást:Bővebben: Link
+meg toldottam a feteket lehúzó ellenálással.

Tekercseltem hozzá egy trafót.
Paraméterei: 12cm2 vasmag keresztmetszet.
0,9T indukcióval
9V ra számolva a primer 41 menet jött ki.

A gond ott van hogy 41menetre a nyugalmi áram 1,5A 60 menetre ment le 0,4A amit még mindig sok. Hol lehet a rendszerben a hiba?
(#) cimopata válasza luluzulu hozzászólására (») Jún 10, 2012 /
 
Hát, ezt a kapcsolást jobb ha szétszeded és elfelejted.
Hogy ki rak fel ilyen förtelmeket azt nem tudom, mindenesetre 555-el szimmetrikus push-pull-t öngyilkosság csinálni.
Javaslom keress valami flipflop-os megoldást vagy bármilyen kettős kimenetű PWM vezérlővel megvalósított kapcsolást.
(#) toto hozzászólása Jún 23, 2012 /
 
Sziasztok!
Építettem egy kis push-pull DC-DC konvertert toroid maggal, de a teljesítményével nem vagyok megelégedve. Több maggal is kipróbáltam, azt gondoltam, hogy mindegyik ferrit, de volt amelyik már üresjátatban is langyosodott.
A próbált magokat bontottam, vagy az Elektrokonthából vettem, de mindegyik hasonló paraméterekkel bír.
ur (relatív permeabilitás)=480...594
A menetszámok kiszámításánál ezt az oldalt használtam:transzformátor számítása
f=100kHz, B=0,14T, a kiszámolt primer menetszámok általában 2x 11...15 menet
Kérdésem, hogy ilyen relatív permeabilitásnál kijelenthető-e, hogy egyértelműen ferrit, vagy esetleg porvas is lehet?
Az Al értékek függnek a mag méretétől, de azok is Al=600 nH körül mozognak.
A gondom az a magokkal, hogy terhelésnél (R=20 Ohm), a kimeneti kb. 15V visszaesik 6-7 V-ra. Kis magokat használok (A=0,17...0,84cm2), 15-20W-nál nem is akarok többet kivenni belőlük, de az átvitt teljesítmény akkor is kevésnek tűnik.
(A konverterben egy IR2153 vezérel egy IRF7313-at, ami 2 db N-csatornás MOSFET-et tartalmaz, az egészet 12V-ról járatva. Egyik félvezető sem melegszik.)
(#) cimopata válasza toto hozzászólására (») Jún 23, 2012 /
 
A mag melegszik? Szoros csatolásban tekerted meg a trafót?
A ferritek ur értéke általában 1000-1500 körül mozog.
(#) toto válasza cimopata hozzászólására (») Jún 23, 2012 /
 
4 magot próbáltam ki, azok közül csak egy melegedett üresjáratban.
A szoros csatolás miért érdekes üresjáratnál? Egyébként, amelyik melegedett, ott talán külön volt a primer és szekunder, szóval ott laza csatolás volt.
A terheléses vizsgálatnál nem sok különbség volt a szoros és laza csatolások között, talán a szoros csatolásúnak nem esett annyira a feszültsége.
Ha a ferritek relatív permeabilitása 1000-1500 körül van, akkor a 600-as érték porvasmagra utalhat. Ez magyarázhatja a melegedést és a teljesítmény csökkenést is?
(#) Tibicsek hozzászólása Jún 25, 2012 /
 
Hello. Építeni szeretnék egy SETP UP DC-DC konvertert csak nemtudom hogyan 24V-ot 2A-el terhelném Találtam hozzá 2 kapcsolást az eggyikben nincs az IC-nek a lábai számozva a kapcsolási rajzon (Bővebben: Link) a másik pedig egy olyan IC-vel készült amit nemtudom hollehetne beszerezni (Bővebben: Link) A választ előpre is köszönöm
(#) zolika60 válasza Tibicsek hozzászólására (») Jún 25, 2012 /
 
Az első esetben megkeresed a szóban forgó IC-k adatlapját.Bővebben: Link Bővebben: Link
(#) zolika60 válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 25, 2012 /
 
A második esetre pedig itt próbáld beszerezni. Bővebben: Link
(#) greg carter hozzászólása Júl 2, 2012 /
 
Sziasztok!szeretnék csinálni egy tas5630 as erősítőt,amely autóban lenne használva.nem tudom hogy hogyan kezdjek neki a táp elkészítésének.50 Vdc ,9 A dc kellene a kimeneten.hogyan méretezzek hozzá trafót?
(#) polyakdav hozzászólása Júl 9, 2012 /
 
Sziasztok!
Van egy elektromos hűtőtáskám ami csak szivargyújtóról működik. Azt szeretném megoldani hogy a laptoptöltőmmel is tudjam működtetni. A Hűtőtáska 12v, 48w. A töltőm 19v, 3.2A.
DC-DC konverterrel megoldható? Tudna nekem segíteni valaki? Nyaralásra praktikus lenne!
Előre is köszönöm!
(#) foxi63 válasza greg carter hozzászólására (») Júl 9, 2012 /
 
Szia!
Ha hajlandó vagy 2db PC tápegység trafójának vasmagját összetenni, és csévetestet faragni , akkor elérhető a 800W teljesítmény is. Egy kis segítség:
Következő: »»   47 / 131
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem