Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   62 / 86
(#) havranarpi hozzászólása Márc 22, 2014 /
 
Sziasztok!
Lenne hozzátok egy kérdésem , ma kezem ügyébe került egy Futópad.
Kivettem a motorvezérlő elektronikát és a kimeneten volt egy 4,1K-s ellenállás 0 Ohm-ra égve.
Ezt kicseréltem ,de a motor eze után sem moccant meg.
Levettem a motort és megmértem.hogy van-e a kimeneten valami feszültség.Az megvolt ezért tovább mentem a motorra. Az adattáblája szerint: 180V 7.2A.
Megmértem a kivezetéseit amin 7.2 Ohm -ot mértem.
Azt szeretném megtudni ,hogy jó -e ez a motor?Mert ha működik rá a jó öreg R=U/I akkor 25 Ohm-nak kellene lennie.Szeletek nincsenek benne összeégve szemmel láthatólag
(#) staci123 válasza mrex hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
A leírásodban nem jelezted hogy a tönkrement fet zárlatos vagy szakadt...
Ha szakadt, egésszen biztos hogy a félvezető kivezetése a tokozáson levő lábakig
elolvadt. Ez az áthidalás aluminiumból van (volt) és a metszetfelülete sokkal kissebb
mint a 30Amperes autóbiztosítéknak, jogos hogy elolvadjon.
A gyártók biztossan számoltak az induktiv visszahatással, és az nem növekedett meg -
viszont a lamellák közti vezetőréteg árama hozzáadódik a motor fogyasztásához, és
hosszabb müködéskor felizzik, amitöl még jobban vezet, és újból megöli a fetet...
(#) mrex válasza staci123 hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Minden estben zárlatos a fet.
(#) erbe válasza havranarpi hozzászólására (») Márc 23, 2014 /
 
A motornak nemcsak Ohmos, hanem dinamikus ellenállása is van, ami a fordulatszám függvényében változik. Az általad mért ellenállás is aránytalanul nagy, ezzel a motornak nagyon rossz lenne a hatásfoka. A mért érték mégis jó lehet, mert álló helyzetben, különösen hosszabb állás után a kefék átmeneti ellenállása nagyobb lehet, mint a tekercselésé.
A kiégett ellenálláshoz általában tartozik még legalább egy vagy több kiégett alkatrész, esetedben egy nagyobb FET.
(#) demonherceg hozzászólása Ápr 28, 2014 /
 
Sziasztok.
Az lenne a kérdésem, hogy a TDA1080-tel tudnék N-Fettet vezérelni?
És, hogy az IC négyszögjelet ad-e ki?
(#) Peter65 válasza demonherceg hozzászólására (») Ápr 29, 2014 /
 
Szia! Nem írtad el véletlenül az IC típusát?
(#) demonherceg válasza Peter65 hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
De igen. Bocsánat. TDA1085.
(#) dobiedvin hozzászólása Máj 21, 2014 /
 
Sziasztok!

Tudna valaki segíteni abban hogy milyen IC lehet az alábbi vezérlőben?
vezérlő
Sajnos nem olvasható rajt a felirat, és ez az alkatrész a legvalószínűbb, hogy tönkrement rajt.
Elvileg nem 555-ös de nem tudni hogy milyen...
Vagy van valamilyen lehetőség, ennek megállapítására?
Köszi
(#) Tas84 hozzászólása Máj 23, 2014 /
 
Talán TL494, de ez csak tipp!
(#) uniman válasza dobiedvin hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Hello!
Ezen a fotón egyértelműen látszódik az IC felirata: NE555N
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2014
(#) Tas84 válasza Tas84 hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Egy másik képre kattintottam, amin dip14 van
(#) dobiedvin válasza uniman hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Viszont ez más egy kicsit, de az ic lehet egyforma...?
(#) uniman válasza dobiedvin hozzászólására (») Máj 24, 2014 /
 
Valóban más a felépítése, észre sem vettem a sokaságban... De az 555-ös IC 7-es lábára csatlakozó alkatrész elárulhatná, hogy valóban az 555-ös IC van-e benne.
Persze, akár bele lis ehetne tenni egy 555-öst...nagyobb baj már úgysem történhet.
*
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2014
(#) mikrofarad hozzászólása Jún 17, 2014 /
 
Üdv!
18v-os fúrógép motort szeretnék meghajtani a saját akksijáról, egy 6v-os jellel. Ez FET-tel (IRF 3205) meg lehet valósítani?
(#) mikrofarad válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 21, 2014 /
 
6V-os RC autót tuningolnék, motorcserével. A 18V-os csavarozógéphez viszont saját akksi kell. A motor vezérléséhez kéne a FET, csak azt nem tudom, hogy pontosan melyik típus a jó.
(#) uniman válasza mikrofarad hozzászólására (») Jún 21, 2014 /
 
Hello!
Azért nem ártana ismerni a motorok fordulatszámait. Elképzelhetőnek tartom, hogy az eredeti 6 V-os RC motor fordulatszáma magasabb 6 V-on, mint a 18 V-os fúrógép motoré lenne 18 V-on...persze a 18 V-os motor működik 6V-ról is, próbáld csak ki. Ugyanolyan motorokat láttam beépítve a 9,6 V és 12 V-os csavarozó/fúrógépekbe is, mint amilyet a 18 V-os gépekbe építenek. Az motorok adatlapjukból kiolvasható a feszültségtartomány, amelyben ezek a motorok működnek.
A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2014
(#) mikrofarad válasza uniman hozzászólására (») Jún 21, 2014 /
 
A fordulatszám mindegy (egyébként elég magas), mert úgyis új áttételre van szükség.
(#) artiny hozzászólása Jún 26, 2014 /
 
helotok
melyik motor vezerlot vegyem?
1
http://www.dx.com/p/l298n-stepper-motor-driver-controller-board-for...PmSzUd

2
http://www.dx.com/p/l298n-dual-h-bridge-dc-motor-driver-for-robot-s...vmSzUd

Legos taviranyitos kocsit akarok osszerakni... az elso szimpatikusabb nekem de nem tudom hogy tudasban melyik a jobb? (Ardurino es Rasberry pi vel hasznalnam)
(#) borvendeg válasza artiny hozzászólására (») Jún 26, 2014 /
 
A specifikációt el sem olvastam. A mindkettőben ugyanaz az IC van. Így tök ugyanaz mindkettő.
(#) Karesz85 válasza artiny hozzászólására (») Jún 26, 2014 /
 
Mind a kettőn L298N vezérlő van, szóval amelyik szimpatikusabb. Panel leírása + mintaprogram: Bővebben: Link
Ne lepődjél meg, ha a motor lassabban forog: kb.1Volt esik a vezérlőn, szóval a motor tápjára +1,+2 Volttal nagyobb feszültség kell(ki kell mérni).
(#) artiny válasza Karesz85 hozzászólására (») Jún 26, 2014 /
 
koszonom megrendeltem a pirossat

Valaki ezt irtaakkor ez nem gond ha stepper motornak van irva a piros a zold meg motor driver, amugy neztem valahol valamelyik oldalon igy masikon ugy irjak valahol / jellel hogy stepper/motor... >>szoval ezzel nem lessz bajom hogy steppernek irjak?)
A stepper motor és a motor driver nem ugyan az.
Az L298N egy sima motor vezérlő, ez kellene neked, nem pedig a léptetőmotor vezérlő.
(#) Karesz85 válasza artiny hozzászólására (») Jún 26, 2014 /
 
L298N mind a kettőre alkalmas. A piros , és zöld panelen is L298N van, ha megnézed a linken szépen képekkel elmagyarázzák hogy miért dc/stepper.
Bővebben: Link
4 kimenete van: így két DC motort tud vezérelni, vagy egy steppert ami 4 vezetékes.
A hozzászólás módosítva: Jún 26, 2014
(#) misi93 hozzászólása Júl 18, 2014 /
 
Sziasztok!

Van egy kis dc motor áttétellel. A vezérlését 2 jellel szeretném megoldani (jel1, jel2 teljesen mindegy 0 vagy 1). Lenne 2 végállása és "1 középállása". Ha a két jel valamelyikével vezérlem akkor a két végállás között bármilyen irányba "mozogjon" , de ha egyik jel sincs meg akkor álljon vissza "középállásba". Potis megoldás csak végső esetben szeretnék rá applikálni a tengelyre . Ez ilyen lebutított szervóként működne

Szerk: A motor H-híddal oldanám meg az irányváltást.

A válaszokat előre is Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2014
(#) Massawa válasza misi93 hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
Szerinted minek vagy kinek kellene megsugnia a motornak, hogy most éppen hol van (középállásban)?

Néha nem ártana elgondolkodni ilyen alapvetö dolgokon is mielött egy nagyot kérdeznél.
(#) misi93 válasza Massawa hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
Nem kell egyből leugatni a fejemet nem vagyok tervező mérnök meg mittomén ki, hogy mindent egyből tudjak, tervezzek ilyenek, igen el szeretnék arra a szintre jutni csak éppen keveset foglalkozok tervezéssel sajnos.

(Elfelejtettem odaírni, hogy a középállás is egy nyomógomb elnézést.)
Gondoltam azt pl meg lehetne oldani, hogy ha motor pozitiv tápfeszt kap akkor egyik irány és rögtön tudja is hogy melyik irányba mozdult el ennyi. akár egy S_R tároló és megvan melyik irányba ment addig tárolja míg nem éri el a középállást. A potis dolgot azért halogatom mert nem biztos, hogy középen lesz a "középállása". (a nyomógombot oda teszem ahol épp szimpatikus, meg talán egyszerűbb is.)
(#) Massawa válasza misi93 hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
Ha egy motort 2 nyomogombbal kezeled az egyik a + a másik a - feszt adja a motor kapcsára (a középsö földhoz képest), akkor az elkezd forogni egyik vagy másik irányba, mindaddig amig nyomod a gombot.
Szoval mégiscsak ki kéne találnod, hogy akarod a motornak elmondani, hogy már elég és itt álljon meg? Vagy meddig forogjon, mert ezek nagyon gyorsak tudnak lenni percenként akár 10000-15000 fordulatot is megtesznek....

Ehhez nem kell tervezö egyetemi végzettség csupán pár pillanat gondolkodás.
A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2014
(#) misi93 válasza Massawa hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
Igen ez tiszta sor. (csak képletesen irtam a tervezést. Már 2 napja gondolkozok rajta és nem tudom hogy kéne igazán megoldani. )
Tegyük fel, hogy nyomógombokkal irányítom, a két végállásnál megfogná az elektronika. A motor áttételes, de még így is gyors, vagy azt csinálom hogy "rugalmasra teszem a két végállás nyomógombot és ha megáll még lesz egy kis holtjátéka, vagy az elektronika lelassítja végállás előtt, de akkor már tényleg kellene a poti bele.
(#) misi93 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
oké Bár a nagyobbik gond az az, hogy mennyen középállásba.
(#) Massawa válasza misi93 hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
A baj, az hogy a kereket akarod ujra feltalálni, ami négyszögletü is lehet, de azért ugyanugy forogjon, mint a másik.
Az a poti pontosan erre van a szervoban és az pontosan ezt teszi a lehetö legegyszerübb modon.
Persze megcsinálhatod végálláskapcsolokkal is stb. de attol még nagyon messze vagy, ha erre is eltölttél már két napot.

(#) misi93 válasza Massawa hozzászólására (») Júl 18, 2014 /
 
Lehet, ez van . A potis megoldáson is gondolkoztam, valamiféle műv. erősítős összehasonlítás lehetne, lenne egy poti a tengelyen és egy ami megadná, hogy milyen feszültség osztásban lenne a középpont , csak hogy lehet "megmondani" a motornak, hogy ha ennyi az ellenállásod akkor arra fordulj.


Szerk: de a szervó motor vezérlés 3 vezetékes legalábbis amit én tudok (+ - és a freki)
A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2014
Következő: »»   62 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem