Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   61 / 86
(#) (Felhasználó 46585) válasza Elami hozzászólására (») Aug 14, 2013 /
 
Elnézést, kiment a fejemből, hogy válaszolnom kell...

A kondi azért kell, mert a tápfesztől ( mondjuk akksik ) a hozzávezető drótnak elég nagy induktivitása van. Ha a FET kikapcsol, akkor ennek az induktivitásnak meg akar maradni az árama. vagyis, nem szakad meg pillanatszerűen, hiszen ez valójában egy tekercs ( induktivitás ) amiben tárolt mágneses energia van. Az energiáról ( akármilyen fajta ) tudni kell, hogy nem lehet egy pillanat alatt megszűntetni, megváltoztatni, átterelni, stb. Szóval, ehhez idő kell. A kondi veszi át a drótok induktivitásában tárol energiát. Ha nincs kondi, akkor olyan nagyra emelkedik a kütyü betápján a feszültség, míg az induktivitás korábbi árama el nem tud folyni valahova. Ezt az energiát ilyenkor többnyire a FET eszi meg. Baj akkor van, ha ez az energia túl nagy, mert akkor a FET megdöglik, hiszen valahol, a réteg, ami felveszi ezt az energiát, túlmelegszik. Zenerdióda lesz belőle, legalábbis addig, ameddig bírja. Ugye, ez nem néha-néha kapcsolgat, hanem mondjuk néhány kHz-el, tehát, a FET folyamatosan kapná ezt az energiát. Aztán egyszercsak megadja magát...

Ha elveszed a vezérlést a FET-től, akkor az lezár ( már ha jól van megcsinálva a vezérlése ) Tehát, a tranyón nem fog áram folyni, szakadt lesz a kör, tehát, az előbbi 22 µF-os kondi feltöltve marad. Ez nem zavar semmit, de ha mégis, akkor köss egy ellenállást párhuzamosan a betáppal, ezen mindig fog folyni egy pici áram, de lesüti a kondit, ha a vezérlést kikapcsolod. Persze, ennek feltétele, hogy elvedd a betápfeszt, különben az tartja a feszt a kondin.

El nem párolog, mert a kondiknak van önkisülésük. De ez a fajta kondi akár hónapokig is tartja a töltését.
(#) Elami válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Ó, ugyan már, úgyis csak elméleti kérdés volt! Ráadásul így is rengeteg segítséget kaptam itt tőletek!

Erre viszont nem is gondoltam, ez nagyon jó:
Idézet:
„De ez a fajta kondi akár hónapokig is tartja a töltését.”


Egyébként teljesen elkészültem már a vezérlővel, belekerültek már a kapcsolórelék is, meg a vezérlésükért felelős mikro-kapcsolók is. Most már csak a mechanikus kiegészítők kellenek rá (bowden, stb.), ha elkezdem majd faragni a kerékpárt köré, de előbb még az akksikra kell gyűjtenem...
(#) diamik hozzászólása Nov 21, 2013 /
 
Üdv!

Egy motorvezérlőt építünk. DRV 8301-es Texas IC-vel. LTSpicében szeretném szimulálni a kimenetét ennek az IC-nek. Gyakorlatilag a gate meghajtó részét. Áramgenerátoros megoldásra gondoltam, annak az áramát áthajtani egy soros ellenálláson. Nincs még tapasztalatom hasonlóban, ezért bátorkodom megkérdezni, hogy van e valakinek valami ötlete. (természetesen én is foglalkozom a dologgal).
(#) szabi95 hozzászólása Nov 21, 2013 /
 
Üdv.
Megépítettem ezt a kefés sebességszabályzót de nem működik. Amikor bekapcsolom (rá van dugva a vevőre)elkezd teljes sebességgel forogni a motor, és ha előretolom a gázkart a távirányítón akkor nem csinál semmit.A ch+ és ch- kimeneteken 5 v kellenne hogy legyen de semennyi sincs rajta.Mi lehet a gond?

escschem.gif
    
(#) GPeti1977 válasza szabi95 hozzászólására (») Nov 21, 2013 /
 
Talán mintha hiányozna a kapcsolásról egy 5V-os "stabkocka".
(#) foxi63 válasza szabi95 hozzászólására (») Nov 22, 2013 /
 
A +5V nincs előállítva. Az RC vevőknek a motorszabályzóban lévő un. BEC modul adja az 5V-ot. Mivel "saját" motorszabályzód van, a te feladatod ezt előállítani, és visszaküldeni a vevőnek.
üdv.: Foxi
(#) szabi95 hozzászólása Nov 22, 2013 /
 
Ami után nem működött megnéztem hogy van e fesz a vevőhöz menő csatlakozón és mivel nem volt raktam rá egy 7805-öt de így se megy.(nem a ch+ ,ch- ra kötöttem hanem közvetlen az aksira)
(#) GPeti1977 válasza szabi95 hozzászólására (») Nov 22, 2013 /
 
Szerintem vegyél egy gyári szabályzót, ne ezzel az őskövület kapcsolással kísérletezz.
(#) szabi95 hozzászólása Nov 22, 2013 /
 
Sikerült megcsinálni )))
Annyi volt a baj hogy a ch+ ra nem kötöttem rá az 5 voltot meg 33k-s ellenállás helyett 3.3k-s at használtam.
Egyébként ez kijött kb 700 forintból a gyári meg min 7-10 ezer ft.
(#) foxi63 válasza szabi95 hozzászólására (») Nov 23, 2013 /
 
Gratulálok!
A saját építés öröme....
(#) Massawa hozzászólása Nov 26, 2013 /
 
Sziasztok.
Egy sima ( nem PWM) vezérléshez van valakinek valamilyen bevált aktuális kapcsolása.
0-24V/10A teljesitményre van szükségem. A régiben ( ami a mai napig müködik) még 4 2N3055-s van. Most egy ujat kellene épiteni a régi mellé, gondoltam megkérdezem, kinek mivel, milyen tapasztalatai voltak.
Kösz!
(#) Prome hozzászólása Jan 24, 2014 /
 
Sziasztok!
Kis segítséget kérnék. A kezdő kérdésekből irányítottak ide.
5 Volt mellett 2.5 Ampert felvevő motort akarok nagyobbra cserélni, s 12 Voltos motort 12 Voltal meghajtani. Az áramerősség ismeretlen de nagyobb lesz az biztos.
A motort PWM vezérlésűnek mondták, s azt ajánlották, a MCP1406 FET meghajtót "vezéreljem" a motor helyett, azzal pedig a IRLR 024 NPBF
N-MOSFET LOGL 55V 17A 45W
FET-et hajtsam meg. és ez adja a Motornak a magasabb feszültséget és ezen keresztül vegye fel a magasabb áramot, így nem ég le az eredeti vezérlő.

Elhangzott, hogy a Fet meghajtásához ismerni kell a PWM frekit. A PWM a Fet-et ki-be kapcsolgatja.A gyors kapcsolás érdekében a Fet kapacitásait minél nagyobb sebességgel kell tölteni-kisütni. Ezt oldja meg a Fet meghajtó és annak a szintillesztést is meg kell oldania.

A gond az, nem tudom mi a frekvencia. Ilyenkor mi a teendő. Lehet próbálgatni, eleve eltérő frekihez milyen módosítás kell? A másik, ez a minél nagyobb sebességgel történő kisütés. Gondolom van egy sebesség értés amilyen gyorsan kell kisütni. Ezt hogy lehet megtudni, s legfőképp a FET meghajtót hogyan lehet erre rábírni? S mi az az illesztés, azt hogyan kell elérni??
Merthogy úgy tudom nem kell más csak egy ellenállás a vezérlő kártyán, a motoron a FET meghajtón és a FET-en kívül.

Az eddigiek alapján így képzelem el az áramkört:
Viszont nem tudom mi az az NC, s nem tudom hova kell az az ellenállás, és nem tudom milyen kell oda.
Jófele kapizsgálok?
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2014

balhé5.jpg
    
(#) Massawa válasza Prome hozzászólására (») Jan 24, 2014 /
 
Sok mindent nem tudsz még, még azt sem, hogy a 12V-s motor nem fog több áramot felvenni mint az 5 V-s, mert ezek a dolgok ugye forditva arányosak.
Szoval nagyon elölröl kellene kezdened. ( NC meg azt jelenti, hogy Not Connected, azaz nincs azon a lábon semmi funkcio).
Az ilyen esetben a segitök kétségbe lesznek, hogy mivel is kezdjenek az Ohm törvénnyel vagy az alkatrészek ismertetésével..... Nem lesz egyszerü.
(#) Prome válasza Massawa hozzászólására (») Jan 24, 2014 /
 
A 12 Voltos motor több áramot fog felvenni, mert ez nem a másik motortól függ, csakis saját magától és persze a feszültségtől.
A két motor nem egymáshoz aránylik... Miért írsz ilyeneket? Elvileg értesz hozzá...
Az, hogy egy motor mekkora áramot vesz fel, sokminden függvénye, pl. a motor saját ellenállása, a ráeső feszültség értéke, de az hogy egy másik motor hány Voltos, nem számít. Miért írsz úgy mintha ez számítana?
Tényleg nem értelek. Az hogy egy motor mennyi áramot vesz fel, alapvetően a leadott teljesítménye függvénye, ez pedig nem csak az Ohm törvényen múlik.
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2014
(#) Massawa válasza Prome hozzászólására (») Jan 24, 2014 /
 
Mi csak arra tudunk reagálni amit nekünk elmondasz. Irod, 5V-s motort akarsz 12V-ra cserélni. Ebböl meg egy alulképzett villanyszerelöinasnak is az jut eszébe, hogy kevesebb áramot fog fogyasztani. 12v-s motorral kb. fél árammal érsz el olyan teljesitményt, mint az 5 V-sal. ( ugyanannyi árammal meg dupláját.

Ezek szerint meg fogalmazásgátlot is szedsz, mert még a mostani értekezésedböl sem jutottunk közelebb ahhoz, hogy megtudjuk mit is akarsz.

Békében hagylak.

További jo szorakozást.
(#) Prome hozzászólása Jan 24, 2014 /
 
Szóval nem hiszem, hogy egy 12 Voltos motor ami 12 Volton x áramot vesz fel, kevesebb áramot fog felvenni, ha a közelébe kerül egy 5 Voltos motor...
Érveket kérek, mert az ohm törvény nem erről szól!
(#) Massawa válasza Prome hozzászólására (») Jan 24, 2014 /
 
Ohm törvénnyel szerinted bizonyára a pálinka alkoholfokát mérik.
(#) Prome hozzászólása Jan 24, 2014 /
 
Egyértelműen le volt írva, hogy az 5 Volt mellett 2.5 Ampert felvevő motor lesz 12 Voltosra cserélve s 12 Voltal lesz üzemeltetve.
Ebből aki figyelmesen olvas pontosan tudja mi a helyzet.
Az hogy figyelmetlen vagy egy dolog. De hogy a figyelmetlenséged következményeként mások tudását becsmérled, az nagyon rossz fényt vet rád.
Az pedig, hogy ezek után rám akarod kenni a figyelmetlenségedet, pedig ott van egyértelműen leírva...
Tényleg az a legjobb ha nem írsz semmit mert ennek semmi értelme, és oké, hosszászólhat egy alulképzett villanyszerelő is, mert engem érdekel minden meglátás, de ha lehet ne becsmérelje azoknak a tudását akik nála többet tudnak, hanem inkább képezze magát, vagy edze a figyelmét..
(#) Prome hozzászólása Jan 24, 2014 /
 
Az ohm törvénnyel nem egy másik motor jelenlétét mérik...
Kéretik olyanok hozzászólása akik a fizikai törvényeket nem csak ismerik, de azt is tudják mikor melyik érvényesül.
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2014
(#) foxi63 válasza Prome hozzászólására (») Jan 24, 2014 /
 
Szia!
Az MCP1406 helyett MCP1407 kell, mert a 1406-os invertál. 0% pwm-nél 100% ot ad és fordítva!
A motorral párhuzamosan kell egy dióda, ami az induktív feszültséget levezeti. ( Ez megvolt a régiben is valószínű) Egyébként működőképes a dolog.
A gyors ki/bekapcsolást maga az MCP elvégzi.
Idézet:
„A gond az, nem tudom mi a frekvencia. Ilyenkor mi a teendő. Lehet próbálgatni, eleve eltérő frekihez milyen módosítás kell?”

A PWM vezérlés nem más, mint feszültség szabályzás, olyan módon, hogy ha egy kapcsolót bekapcsolsz, akkor világít egy izzó, ha kikapcsolod, akkor meg nem. Ha elég gyorsan csinálod (frekvencia) akkor már nem látod villogni az égőt. Ha az arány 1/10 akkor a teljesítmény 1/100. A motorod is így működik. Mivel motort hajtott az előző elektronika, nyugodtan jó lesz most is,legfeljebb a kitöltés arányán kell változtatni.

üdv.:Foxi
A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2014
(#) Prome válasza foxi63 hozzászólására (») Jan 25, 2014 /
 
Jaj köszönöm a konstruktív választ!
A dióda bekötése mindegy? És ha nem, okoz kiégést a fordítva bekötés vagy csak nem működik?
És akkor ezekszerint a bekötés amit felrajzoltam jó?
Tudsz dióda típusokat javasolni?
Az ellenállás értékeben is tanácstan vagyok. Azt mondták, a 1406-os (1407-es) 6. és 7. OUT lába és a FET GATE lába közé kell, de milyen?
A PWM fogalmát ismerem, de sajnos a tudásom hiányos. Pl. azt sem tudom, hogy ha nem elég a kitöltési tényező azt ebben a kapcsolásban hogyan lehet növelni?
És azt se értem hogyan lesz a teljesítmény század akkora tizetnyi kitöltésnél s azt se tudom akkor pl. 50% kitöltésnél milyen a teljesítmény arány.
Azt meg végkép nem értem, miért nem lesz arányosan magasabb a teljesítmény akkor ha nagyobb watt értékű motort vezérlünk PWM-el, s miért kell ehhez még a kitöltéssel is vacakolni?
Ugyanakkor a vezérlés elsőrangú, s én azt hinném, csúcsra járatásnál ígyis úgyis 100% lesz a kitöltés.
Viszont a szabályzáshoz lehet nem célszerű kitöltési tényezőbe belenyúlni, mert fontosabb hogy a minimum és maximum közt meglegyen az átmenet. Így is baj hogy nem tudom lineáris e...
A hozzászólás módosítva: Jan 25, 2014
(#) steelgoofy hozzászólása Márc 21, 2014 /
 
Üdv!

Viszonylag nagy teljesítményű (300W) kefe nélküli DC motor vezérlést szeretnék megvalósítani. A mikrovezérlő egy Arduino Uno, a további elemek pedig egy DRV8332-es kapuvezérlő IC, a teljesítmény hidat pedig ezekkel a mosfetekkel építeném meg. A kérdésem az lenne, hogy ezek a mosfetek megfelelnek-e, ha a motor maximálisan 18A vehet fel, illetve ha az Unoról (aminek összesen 6 PWM kimenete van) több egymástól függetlenül működő motort szeretnék meghajtani, arra milyen megoldás lehetséges, ha eme kapcsolási rajz alapján állítom össze az áramkört.
(#) cimopata válasza steelgoofy hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Ha a fet veszteségét 1W alatt tartod akkor jó lehet.
Az induktív áram miatt nem fog sikerülni 1W alatt maradni. Hacsaknem valami egzotikus adaptív PWM-el vezérled a hidat vagy beteszel minden fetre figyelést, hogy amikor a diódája vezetne akkor kapcsolja be a fetet.
A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2014
(#) mrex hozzászólása Márc 21, 2014 /
 
Mi a véleményetek?
A Renault klímákban van egy FET TO247 es tokozással.
Ezt a fet-et nem lehet beazanosítani a típusszám alapján.
A Fet rendszeresen tönkremegy helyesebben sok embernél tönkremegy. Elég combos hűtőbordája van, s a hűtöborda a légáramlásba van helyezve.
A nyákon bemérhető, hogy a Source földön van. Ebből gondolm, hogy N-csatornás Fetről van szó.
Egy alkalomml már sikeresen kicseréltük egy makita fúróból származó Fetre és működik azóta is de annak a típusa sem volt azonosítható.
Az autóvillamossági szerelő ismerősömnek kéne egy beszerezhető típus.
Én a katalógusból az IRFP 064NPBF fetet választottam.
A tokozása ennek is TO247 55V 80A 200W-os disszipációval 0,008 ohm RDSON al.
A terhelésről annyit lehet tudni, hogy a nyákkal sorban 30A-os biztosíték van, de a biztosíték sohasem megy tönkre csak a Fet.
A vezérlésről nem tudni, hogy PWM-e vagy csak nagyteljesítményű vezérelhető ellenállásként használja a Fet-et.
Úgy vélem, hogy ha PWM lenne akkor kisebb TO220-as tokozású fet is bőven megfelelne a célra.
Itt a 200W os disszipáció miatt lehetett szükség a TO247.es tokozásra.
Szerintetek megfelelő a választott fet?
A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2014
(#) kadarist válasza mrex hozzászólására (») Márc 21, 2014 / 1
 
Szia!
A fórumokon azt írják, hogy 55V 75A-es típus az eredeti. Én azért megkockáztatnék egy 100A-es 80V-os példányt. A kissé nagyobbá váló D-S ellenállás nem okoz sokkal nagyobb disszipációt.
(#) mrex válasza kadarist hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Köszönöm a választ.
Megrendeltük már ezt a típust csak szeretem volna egy megerősítést.
Legközelebb 100A 80 V ost keresek.
A Fet nem drága 400Ft körül kapható az új klíma pedig 24000.
Csak a TO247 fér el a műanyag házban TO264 es tokja volt a makita fúróból kioperáltnak, s ehhez ki kellett vágni a műanyag burkolat tetejét.
Ha a most rendelt nem lenne elég akkor próbálom az
IRFP 2907PBF típust 75V 150A
Igaz kicsit drágább de 470w ot tud disszipálni és még az RDSON ja is kedvezően alacsony.
(#) kadarist válasza mrex hozzászólására (») Márc 21, 2014 / 1
 
Lehet, hogy nem a túláram vagy túlmelegedés végez az alkatrésszel, hanem a motor induktív visszahatása. Ebben az esetben a nagyobb áramot elviselő FET nem biztos, hogy megoldást jelent, hanem nagyobb feszültségtűrésűt is kell választani.
(#) mrex válasza kadarist hozzászólására (») Márc 21, 2014 / 1
 
Elképzelhető hogy az iduktív visszahatás nyírja a Fetet.
A villamossági szerelő azt mondta, hogy megfigyelte, rendszeresn az akkumulátor cseréje után néhány héttel jön vissza a kuncsaft ezzel a hibával.Bár nem tudom mi lehet az összefüggés.
Ha ES1J elegendő ide akkor S-D közé pont beférne alulra
ES1J 600V 1A es dióda ez elegendő?
Ha nem elég akkor MBR10100 egy csavarral a bordára és bedrótozva S-D re ?
(#) staci123 válasza mrex hozzászólására (») Márc 21, 2014 /
 
Szevasztok,
sok minden elképzelhető, de a hiba oka az állandómágneses kolektoros villanymotornál a rézlamellák közti térben felhalmozódott kefeanyagpor, amelyben áramfolyás jöhet létre...
Megoldás:tapetta vágó kés pengéjével "kipiszkálni" a csatornákat
(#) mrex válasza staci123 hozzászólására (») Márc 22, 2014 /
 
Elképzelhető!
De ha a biztosíték ép marad minden esetben, akkor mégis inkább az induktív visszahatás lesz a kiváltó ok.
Ha a fet zárlat miatt megy tönkre akkor annak általában a fet felületén van nyoma, s a biztosíték is kiolvad.
S az elsőként megjavított klíma motorja sem lett megbontva.
De mindenképpen javasolt az általad említett tisztítás.
Következő: »»   61 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem