Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem akkor a két rézsínekre gondolsz. Ha a kapcsolási rajzot nézed, akkor a MOSFET-ek 2es, és 3as lábai egy-egy vastag vízszintes vonalhoz kapcsolódnak, na ezek a rézsínek a valóságban.
Az egyikre a +24V, a másikra meg a föld van kötve, a kettő között meg ott csücsülnek párhuzamosan az ellenállások, a MOSFET-ek, meg a diódák. Akkor ezt a két rézsínt kötöm össze az említett kondenzátorral. (Azért a nagy kuszaság, mert igyekeztem a legrövidebbre venni minden vezetéket, ahogy írtad is. Ezt már olvastam ebben a topicban korábban is, hogy ez fontos...) A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
Akkor 3 db rézsín van? Egy a GND-nek ( FET 3-as láb ), egy a FET 2-es láb, egy meg a +24 V-nak? Én csak két rézsínt látok a fotón. Nehogy a FET-ek 2-es 3-as lábai közé kösd, mert az biztosan nem jó.
Csak két rézsín van, az egyik a FET-ek 2es lábán, a másik a 3as lábán. Az 1es lábaknak már nem marad réz, így azoknak a piros "légvezeték" jutott (egy-egy ellenálláson keresztül), de az akár lehetett volna rézsín is (ez a vezeték látszik is a képen). Ezen elvileg a FET-ek vezérlését biztosító jel jön a timer-es áramkörből.
Amúgy a kapcsolási rajz szerint a FET-ek 2es lábán +24V van nem? A 3-ason meg a föld. A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
Dehogy van +24V! Közben van a motor meg a diódák!!! A kondit közvetlenül a betáp 24V-ra, meg a földre kell tenni! ( Ezért szőrőztem annyit, mert biztos voltam benne, hogy valami nem stimmel. )
Hehe, itt látszik mennyire amatőr vagyok!
![]() Teljesen igazad van. Akkor a kondi egyik lába megy még a motor elé, gyakorlatilag az akkumulátor sarujára, a másik meg megy a földre, gyakorlatilag az akkumulátor másik sarujára, ha jól értem. (na persze a leendő kapcsolók azért majd a kondi, és akkumulátor közé kerülnek,és a mostani rajzon még nincsenek rajta) Itt mekkora áramokra meg feszültségre számítsak, elegendő egy - a képeimen is látható - villanyszerelési kábellel bekötnöm? Illetve ez a védelem a Proli007 által javasolt teszthez is szükséges, vagy csak a nagyteljesítményű motorhoz kell feltétlenül? A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
A pontok, ahova kötöd jók, de térben nem az akkuk kapcsaira kell kötni, hanem a legközelebb a FET-ekhez! Azért, hogy az akkuktól odavezető kábel induktivitása ne legyen benne a körben.
2...3 nm-el ( négyzetmilliméter keresztmetszettel ) elég bekötni. Mindenhez szükséges a kondi. Szokd meg, egy tápfeszültségnek mindig abszolút hidegítettnek kell lennie, vagyis, hogy nagyfrekvenciásan is kicsi legyen a belső ellenállása. Ezért kell rá egy kondi. A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2013
Oké, ez tiszta, elvileg néhány centis távokban tudok gondolkozni, hisz ahogy írtam is mindent igyekszek belepakolni egy pc-tába.
Viszont a kábel keresztmetszete nekem nem világos. A lomexben találtam egy 22mikrof-es kondit, de ennek olyan piszkafa lábai vannak! Van értelme a vastag kábelnek, ha itt így leszűkül a keresztmetszet? (Lehet, hogy amatőr a kérdés.) Kondi
Azokon a lábakon csak a fet ki és bekapcsolás pillanatában fog áram folyni, gyakorlatilag, ha nem lesz megpakolva elektrolitkondival a betáp rész, akkor az akkumlátor és a PWM vezetékeiben eltárolt energiát kell elnyelje.
Impulzusban elég nagy áram, de effektív értékben csupán pár amper. Elbírja. Írtam egy privátot, majd nézd meg hátha érdekel.
Hát mindenkinek köszönöm a segítséget, végül is sikerült elindítanom. A problémája az volt, hogy az egyik forrasztásomat nagyon alpári módon sikerült kiviteleznem (nem is érintkezett), ráadásul a Timer 7es lábát elfelejtettem rendesen bekötni mindenhova, ahova kellett. Meg se merem mondani, hányadszor ellenőriztem le mindent, mire észrevettem.
![]() A lényeg viszont, hogy a fenti kapcsolási rajz alacsony teljesítményen már tutira működik hibátlanul! (A képen látható pc-ventivel próbálgattam 12V-ról) Beletettem már a diódahidat is, kapott egy aktív hűtést (a pc-táp eredeti ventijét benne hagytam, csak megfordítottam, hogy fújjon), illetve elkezdtem kiépíteni a potméter végállásaihoz a mikro-kapcsolókat, melyek majd reléket fognak vezérelni, pont úgy ahogy az a kiinduló EcoPityu féle kapcsolási rajzon is volt. Illetve nem felejtem el azt a bizonyos kondit sem még rákötni, mielőtt a nagy motort 24V-vel rákötném. Ha esetleg lenne még valakinek ötlete, azt továbbra is szívesen veszem... ![]()
Sikerült ma 24 voltról is kipróbálnom az 1,5kw-s motorral.
Remekül hajtotta, semmi füst ![]() Az egyetlen problémám az volt az egésszel, hogy vezérlő magas, nagyon gyorsan kattogó hangot adott ki. (inkább sípoló berregést) Alacsonyabb feszültségnél jobban hallottam, max. teljesítménynél kevésbé. Mindez a kattogó-sípoló hang a 12 voltos meghajtásnál egyáltalán nem jelentkezett. Sajnos nem tudtam behatárolni, hogy pontosan honnan is jöhetett, de talán a MOSFET-ek timer általi kapcsolgatását hallottam a MOSFET-ekből, de csak tippelek... Szerintetek ez az üzemszerű működés lehet, vagy valami gáz van vele?
Nem lehetséges, hogy túl kicsi frekvencián megy az egész? Szkópon meg kellene nézni a FET-ek drain-source feszültségét.
Simán lehet, de szkópom az nincs. Csak egy multiméter a fegyvertáram. Egyébként egy ne555 timer adja a jelet. (a kapcsolási rajz fentebb)
Annak mitől függ a frekvenciája? Azt állíthatom valahogy? Mondjuk másfajta ellenállást kötök valahova? Amúgy ez a hang engem nem zavarna, hisz ha egyszer bicaj lesz belőle, akkor a láncok hangja, stb. úgyis elnyomja majd ezt a hangot. Csak félek, nehogy valaminek baja legyen ettől, és leégjen az egész.
Közben nézegettem itt a fórumot, és találtam is egy számolóprogit, ami az astabil multivibrátor frekvenciájának állítását szemlélteti, hogy hova milyen ellenállást kell kötni. Ez ugyan nagyon hasonlít az általam megépített kapcsolásra, de sajnos nem teljesen az, én meg nagyon laikus vagyok a témában. Viszont van nekem még egy 100k-s potmeterem, a már beépítetten kívül pluszban. Így néz ki: poti
A lábait meg multiméterrel kimértem, onnan tudom az értékeit. Ez talán használható lenne...
Időközben még tovább olvasgatva találtam egy ilyen oldalt, ahol majdnem pont az általam megépített timer-kapcsolás található. (Csak pár alkatrész méretezése tér el minimálisan.)
Eszerint a frekvencia-számolás képlete: Frequency = 1.44 / (R1 * C1) Az R1 a 100k-s poti, a C1 a 0.022µF-s kondi, azaz ha jól számolok, akkor a PWM frekvencia nálam kb. 650Hz-től indul, és nagyon nagy értékeket is felvehet, a potméter állásától függően. Így elvileg ha a C1 kondi értékét csökkentem, akkor azzal növelhetem a frekvenciát. (Ezt egyszerűbb átforrasztani, mint a potmétert.) Most már csak az a kérdés, hogy mi lenne vajon az ideális "zajmentes" frekvencia, illetve hogy érdemes-e ezzel foglalkoznom? (Vajon létezik állítható kapacitású kondenzátor, hogy a sok próbát leegyszerűsítsem?) A motor teljesítménye egyébként meggyőző, nem tűnik gyengének alacsony fordulaton sem, csak az a hanghatás a PWM-ből. Nem tudom, hogy vajon hosszabb távon káros lesz-e? Ha nem kell félnem, mert ez pl. csak a FET-ek normál üzemi zaja, amit azok esetleg még szeretnek is, akkor igazándiból nem is zavarna a dolog. A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2013
Ez a kapcsolás az 555-tel úgy működik, hogy ha a potit a középállástól elkezded az egyik irányba tekerni, akkor a kitöltési tényezője változik. Tehát, amíg a FET-ek bekapcsolási ideje nő, a kikapcsolási idő meg csökken. Ha a másik irányba tekered a potit, akkor fordítva. Tehát a frekvencia alig változik, csak a kitöltési tényező változik. Ez teszi lehetővé, hogy a motorra kerülő feszültség átlagértékét változtasd.
Ha minden jól működik, akkor mehet a kapcsolás 10 kHz felett is, akkor már nem fogsz hallani hangot. Most valószínű azt hallod, hogy a motorban nagyon változik az áram, ez kelt zajt. Az alacsony frekvencián a motor árama nagyon hullámos. Igazából meg kellene nézni szkóppal a feszültségeket, mert hiába megy így látszólag jól, ha valami probléma mégis van, akkor az nagyobb frekvencián esetleg már okozhat bajt. Próbáld meg a C1-et csökkenteni, a felére, harmadára.
Inkább maradj meg néhány kHz frekin, mert a motorral párhuzamos diódák lassúak és nagy veszteségek fognak keletkezni nagyobb frekvenciákon.
Ha jól gondolom, addig kellene növelni a frekvenciát, hogy a sipoló-kattogó hangból a kattogás eltűnjön. A kattogás valószínű azért van, mert az áram a FET-ek bekapcsolásakor mindig nulláról indul. Ha a motort megterheled, akkor elvileg a kattogásnak el kellene múlnia, mert a motor már vesz fel energiát ( hiszen a terhelést valamiből forgatnia kell ), tehát az áramnak lesz egyenösszetevője, kisebb lesz az áramhullámosság, nyugodtabban jár a motor. Maga a kattogás elvileg káros, hiszen a motor 650-szer kap egy - tulajdonképpen mechanikai pofont, egy ütést - ezért is lenne jó, ha az áram simább lenne a motoron.
Valamivel pontosabban kellene leirnod mit is hallasz, mert a 650 Hz-t aligha lehet kattogásnak hallani, az magasabb mint a sima "a" hang a zongorán. Tehát az inkább sipol mind kattog, a sipolás meg normális állapot.
A frekivel játszhatsz, de elöbb az ilyen kattogásokat kellene kezelni, mert ez valami mást mutat.
A zaj egyértelműen nem a motorból, hanem a vezérlőből jön. A jellege alapján akár sípolásnak is tűnhet, de nagyon gyors kattogás is hallatszik benne. Nevezhetem akár berregésnek is, mint egy motor, tehát én elképzelhetőnek tartom, hogy ez mégis a frekvencia miatt van. Főleg, hogy a 650Hz, amit én számoltam koránt sem biztos.
De abban 100%-ig biztos vagyok, hogy nem a motorból, hanem a vezérlőből jön.
Sajnos szkópom nincsen, de C1et fogom tudni csökkenteni.
Amúgy ha jól számoltam, akkor a frekvencia a poti állásától függően akár nagyon nagy is lehet, nem? Vagy ilyenkor a nem a potméter aktuális állapota (pl: 15k) számít, hanem hogy max. 100k-s? És hát mint írtam, tuti nem a motorból jön a sípolás-berregés, hanem a vezérlőből...
Igen, a 100k számít. Ha tekergeted a potit, akkor az egyik irányba csökken az ellenállása, a másikban nő. A kettő összege állandó marad, de ez az 555 működéséhez tartozik. Ha el akarsz mélyedni a miértekben, olvasd el azt a cikket, amit belinkeltél. De ez a része már kőkeményen szakmai dolog.
Jó nagy áramok folynak a vezérlőben, ezért hallod, hogy kattog, vagy berreg. A drótok mozognak, meg minden egyéb egy kicsit. Ennek van hangja. Ha felviszed a frekit, egyrészt folyamatos lesz az áramvezetés, nem lesznek akkora csúcsáramok a FET-ek bekapcsolásánál, másrészt a freki növekedésével az alkatrészek nem tudják követni ezt a rezgésükkel, tehát csendesebb lesz.
Ez akkor azt jelenti, hogy ez a hang ez nem is nagy probléma, ez mondjuk az üzemszerű működése, és jó eséllyel nem fogja károsítani a vezérlőt? (Persze tudom, hogy semmi sem biztos, illetve akár pl. ki is lazulhatnak a forrasztásaim a fizikai elmozdulásoktól...)
Esetleg, ha szerzek alkatrészeket, akkor érdemes lesz majd kicserélni mondjuk a potmétert, vagy a kondit egy-egy kisebb darabra, hogy nőjön a frekvencia, de a jelenlegi működés is megfelelő, és biztonságos? És akkor mondjuk kétszer-ekkora, vagy háromszor-ekkora frekvenciával érdemes próbálkoznom, merthogy a túl nagy frekvencia meg nagyobb veszteséget jelent majd? (És persze ha a potit, és a kondit is egyszerre cserélem, akkor meg a frekinövelő hatásuk összeszorzódik.) Bocsánat, hogy így a szájamba rágatom a dolgot, de programozóként nekem már ez a rész is kőkeményen szakmainak minősül, nemhogy az általam belinkelt cikk. A saját áramkörömmel kapcsolatban is a megvilágosodás még éppen csak pislákolni kezdett bennem. ![]()
Az gyakorlatilag mindegy, hogy honnan jön a zaj, mindenképpen változnia kell a poti forgatásával ( a sipolás magassága). Ha nem valtozik, akkor inkább a táp roggyan össze - annak lehet ilyen kattogo hangja.
A sipolo vagy egyenletesen berregö hang ( a freki függvénye) normális, azzal nem kell foglalkozni.
A hang magasságán, illetve berregés-kattogás sebességén a potméter állapota szerintem nem változtat (vagy csak nagyon minimálisat), az állandónak tűnik. A hallhatóság-hangosság azonban mintha változna, ha a motor sebessége növekszik, azaz nagyobb feszültséget (nagyobb kitöltöttséget) kap a timer-körtől. Nagyobb motorfordulatnál a hang mintha gyengülne. De az is lehetséges, hogy csak elnyomja a motor forgásából eredő zaj.
A motornak egyébként pont olyan hangja van, mintha direktbe kötném a 24v-ra, tehát ott semmi különös. Az én áramkörömben van táp? Merthogy akkuról üzemeltetem. Elvileg van a timer áramköre, ami 12v akkuról megy, illetve van a MOSFET-ek köre, ami a 24v akkuról megy. (két akku van, az egyikről megy a vezérlés, a másik sorbakötve az elsővel, és így együtt hajtja a motort.) A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2013
Ha a berregő, sípoló hang magassága nem változik, ha tekergeted a potit, akkor majdnem biztos, hogy minden rendben van. Nagyobb fordulatszámnál nagyobb a felvett áram is, tehát kisebb az áram hullámossága, emiatt lesz kisebb a hangosság. A másik dolog, hogy a keltett zaj spectruma is más lesz, hiszen a kitöltési tényező változik, emiatt változik a keltett zaj felharmónikus tartalma is, tehát egy kicsit másmilyen lesz a hangszine. ( ha 50%-os a kitöltési tényező, akkor csak páratlan felharmónikusokból eredő zajt fogsz hallani, ezek a 650 Hz-től páratlan, egésszám- szoros távolságban lesznek. Ha a kitöltés ettől eltérő, akkor megjelennek a páros felharmónikusok, amik egymástól oktávnyi távolságra vannak, ez sokkal kellemesebb a fülnek. )
Az a poti neked a sebességszabályozó lesz a bicajon, tehát, ezt valahogy a kormányra ki kell vezetni. Ha már minden jó, akkor egy akksi is elég, a 24 V-os. Néhány alkatrésszel lehet csinálni a 24 V-ból 12-t a vezérlésnek. A sorbakötött akksik nem túl jó megoldás, mert az alsóból több áram folyik ki, tehát nem egyszerre fognak kisülni. De ez egyenlőre még nem érdekes. Idézet: „Az a poti neked a sebességszabályozó lesz a bicajon, tehát, ezt valahogy a kormányra ki kell vezetni.” Igen, ezt majd mechanikusan, bowdenekkel akarom megoldani. Idézet: „Ha már minden jó, akkor egy akksi is elég, a 24 V-os” Ha jól tudom, akkor a 24voltos akksi nem túl gyakori, esetleg akkupakkokban, amik elvileg belül szintén sorba vannak kötve... Merthogy ha jól sejtem pár indítóakku azért nem lesz megfelelő erre a célra, hanem valami ciklikus, mélykisülést bíró aksit kell szereznem, ha jót akarok magamnak. ![]() Értem egyébként amit mondasz, és gondolkodtam is már rajta, de én arra gondoltam, hogy a vezérlés olyan minimálisat fogyaszt majd a motorhoz képest, hogy a kisülésbeli eltérés nem lesz számottevő... De mindenképpen utánanézek, hogy hogyan tudnám a 24->12 átalakítót megcsinálni, mert az lenne az igazán szép megoldás. Egyébként egy 24V 40-60Ah-s pakkot szeretnék összerakni, és nem igen szeretném majd átlépni a 100eFt-os határt. ![]() (A motor 1500W/24V, ~60A) Köszönöm a segítséget!
Szivesen, és remélem menni fog a bringa
(azért meg lesz vele némi gond összehangolni a motorhajtást a pedállal, mert ha a "gáz" marad ( poti) akkor az eléggé veszélyes lesz menet közben. Azt jo ugy kialakitani, hogy ha elengeded a kart, kormányt automatikusan leálljon. Az akku sem egyszerü kérdés. Az olomakku vagy NiCd nehéz lesz, NiMH nincs ilyen kapacitásban a LiIon könnyü, de extra extra elektronikát igényel a töltés és fogyasztás ellenörzésére. A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2013
Ahogy tanácsoltad bekötöttem a vezérlőmbe a védő-kondit. A +24V (betáp), és a föld közé kb 10-20cm kábellel. Ezt kötöttem be, adatai: 22µF 100V.
Azóta ki is próbáltam már a nagy motorral (24V, 1500W) a vezérlőmet, működött rendben, bár kicsit sípolva kattogott, de ezt már kérdeztem is. ![]() Viszont ennek a kondenzátornak a működése számomra fura, úgyhogy inkább kérdezek még, ha szabad. Én azt hitem, hogy ennek az a célja, hogy ha lekapcsolom az áramot, akkor a motor miatti túlfeszültségek, túláramok ellen megvédjen. A működéséről pedig azt hittem, hogy az áram megszűnésével átmegy "tápegység" üzemmódba, és a felvett áramot szépen lassan kiadja magából. Azaz kikapcsolás után azt látom majd, hogy nem hirtelen szűnik meg az áram, hanem lassabban csökken le, amíg a kondiban van szufla, így nem lesznek áramtüskék. Azaz kikapcsolás után nem sokkal a kondin már nem hittem volna, hogy tudok bármilyen feszültséget mérni, hisz annak szerintem ki kellett volna ürülnie... Viszont azt látom, hogy a kikapcsolás után még percekkel is 8-10V-ot tudok mérni a kondi lábain, semmi sem szívja le... (Mindezt 12V-al tesztelve tapasztaltam) Jól van ez így? A kondiban tényleg maradnia kell áramnak? És van pár amatőr kérdésem is: És mi lesz az ottmaradó árammal? Nem károsít az ott semmit? (Gondolom, azért egy idő után "elpárolog", hisz ez azért nem egy elem)
http://www.youtube.com/watch?v=xUqzvqR3afY&feature=youtu.be
Mégiscsak összejött. Kicsit sokba került de összejött. |
Bejelentkezés
Hirdetés |