Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   90 / 622
(#) szitko válasza szamóca hozzászólására (») Szept 4, 2013 /
 
Nem rossz, de eredetiben a legjobb! (Dire Straits)
(#) kérdező válasza kadarist hozzászólására (») Szept 4, 2013 /
 
Az univerzális motorok gond nélkül mennek vele, vagy egyenirányítják a porszívóban a 400Hz-et? Jellegzetes hangja volt a repülő inverterének, hasonló, mint a villamosok, és a metrók állóhelyzetében hallható zümmögésnek. Ezek szerint az egyenáramú járműveken is 400Hz-et állítanak elő a világítás számára?
A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2013
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Szept 4, 2013 /
 
A repülőgépeken a súly miatt használnak 400 Hz -et, nem csak a transzformátorok, de a rengeteg (szervó) motor miatt. Az univerzális soros motor, nemigen szereti a 400 Hz -et, már az 50 Hz is jószerével sok neki. Nem tudom milyen motor van a porszívókban, de ha kívánod megkérdezem. Az hang amit hallasz, az a forgó átalakító, umformer hangja. Ez egy összetett villamos forgógép, egy motor, és egy generátor egybeépítve.
Az egyenáramú járműveken a budapesti metrón (750 V DC), HÉV -en (1000 V DC), és villamosokon (600 V DC) a segédüzemnek régebben umformerrel, újabban inverterrel állították elő a vezérléshez, és az akkumlátor töltéshez szükséges egyenfeszültséget. (DC/DC konverter) A régebbi villamosokon a világítás egyszerűen megfelelő számú izzó sorba kapcsolásával, a fénycsöveseknél egyedi inverterekkel, a metrónál ha jól tudom egy nagy inverterrel az akkumlátor feszültségről történik. Egy közúti járműnél a súlykérdés nem annyira kritikus, mint a repülőknél.
Csak a repülőgépeknél, és az azzal összefüggő földi berendezéseknél használnak 400 Hz -es hálózati feszültséget, a hajókról nincs információm.
(#) kérdező válasza pucuka hozzászólására (») Szept 5, 2013 /
 
Az is lehet, hogy egyenirányítják a 400Hz-et, majd soros gerjesztésű szénkefés motorra vezetik? Esetleg 400hz-re készült aszinkron motor van benne, és amiatt magas a fordulatszám? Minden esetre, érdekel...
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2013
(#) JaniK válasza szitko hozzászólására (») Szept 5, 2013 /
 
Szép napot mindenkinek.

Valami miatt úgy emlékeztem, hogy Mark Knopflernek (Dire Straits) hozzánk hasonló gyökerei vannak.
És íme a wikipédiáról :
"Apja, Erwin Knopfler (1909-1993) magyar zsidó származású mérnök volt, anyja angol. Apjának politikai nézetei miatt kellett távoznia Magyarországról."
Ezt tudtátok ?

JaniK
(#) kérdező hozzászólása Szept 9, 2013 /
 
Sziasztok!
Nedves, esős, ködös időben kellett a késő vonatra várnom, ázott ruhában, cipőben. (fent 25kV 50Hz) Esernyőt tartottam a kezemben, mikor a rúdja a fülemhez ért igencsak csípett. (A fogantyú műanyagból, ezért a rúd tőlem el van szigetelve.) Mikor magasabbra tartottam, kb. 1-2mm-es sercegő koronakisülés szerű ívet tudtam húzni az ujjam, és az esernyő között. (Így már egészen bizsergett.) A lényeg, valahogyan odajut a feszültség. A kérdés, a felső vezeték és az esernyő (vagy bármely más test) között kapacitív, vagy Ohm-os ellenállás alakul ki? kb. hány μA áram folyik így ? Ha belegondolunk, több 100 km-en jelentős veszteség keletkezik, ha Ohm-os. Ha kapacitív, akkor valamilyen fojtókkal ki lehet kompenzálni? (Bocsánat a fárasztó kérdésekért, de érdekel. Holnap viszek egy glimm lámpás fáziscerkát, és gondolom világítani fog.)
A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2013
(#) Auf hozzászólása Szept 9, 2013 /
 
Ezt az órát láttátok már? Jó lenne házilag is barkácsolni egy ilyesmit.
(#) Gafly válasza kérdező hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Szia.
Kapacitív.
Ismert jelenség.
Amikor a biztosítóberendezési szakszolgálat dolgozói a jelzőben izzót cserélnek, akkor tudják is hogy nem mindegy hogy hogyan nyúl az ember a technikához (nem finoman kell).
Kompenzálni nemigen lehet.
Viszont ha legközelebb várakozol a vonatra, akkor láthatod hogy minden nagyon-nagyon le van földelve
(#) sooty válasza Auf hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Ha barkácsolnál egy ilyet, annak a feltaláló is "örülne" mert ahogy nézem ez csak egy ötlet és CGI megvalósítás. Tök jó lehet, hogy elkezded tekergetni az ujjadon, ha szeretnéd megtudni mennyi az idő. Valami oled film talán elfér egy ilyen gyűrűben, otthon nehéz lenne reprodukálni. Még e-papír alapon se láttam hasonlót.
(#) kérdező válasza Gafly hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Azt látom, hogy minden le van földelve, még a legkisebb fémtárgyak is össze vannak kötve a pályával. (Vonattal járok iskolába, rengeteget sétáltam az állomáson, és egyébként is mániám a vonatozás, képes vagyok évente körbejárni a Balatont, csak azért, hogy régi kocsikkal utazhassak.)
Miért nem lehet kompenzálni a kapacitív jelenséget? Bár arra is gondoltam, hogy a táptrafók, és a mozdonyok trafói bőven elég induktív meddőt termelnek, (még túl sokat is) amik bőven kompenzálják a kapacitív meddőt. Azért kíváncsi lennék, hogy egy vasútvonalon (és bármely más távvezetéken) hány A megy el meddőn, amit vagy kompenzálnak, vagy nem. Csak amikor feltolják az áramszedőt kikapcsolt főmegszakítóval, akkor is szikrázik az utolsó pár cm-nél. Ha a főmegszakító ki van kapcsolva, csak a mozdony tetején található vezetőrudak, és az áramszedő van feszültség alatt. Mivel ív van, áram is. Úgy tudom, hogy a meddőből csak azt lehet kikompenzálni, ami nem alakult hővé. Jól gondolom?
(#) kristikoma válasza kérdező hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Ez nem így van, mert melegszik ugyanúgy(sőt, még jobban is) az a vezeték, amin több a meddő fogyasztó árama. A nagyfogyasztókat kőkeményen büntetik, ha egy megadott cos fi értéket túllépnek. Ez a szolgáltatónak veszteség. Otthon ez nem érdekes, míg a kismegszakító le nem old. Ha mondjuk bekötsz egy 10 kW-os, 0.7-es cos fi-vel rendelkező villanymotort, ezzel párhuzamosan 1 kW-os vízmelegítőt(tegyük fel, hogy a hálózat bírja), nagyon fog melegedni a vezeték. Ha sikerül a motor meddő áramát kompenzálni, akkor alábbhagy a melegedés.
(#) Auf válasza sooty hozzászólására (») Szept 9, 2013 /
 
Azért gondoltam a 'barkácsolást', hogy ne csak terv legyen. És 'órás mester'-ünk meg van már...
fizikai kivitelezés van csak hátra. És nem kell tekergetni. Ha kérdik az időt, csak bemutatsz az illetőnek és mondod, hogy ennyi...
Minden esetre, szerintem jópofa.
(#) 20sz Jófiú válasza Auf hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Ennek az órának az energiaforrása is újítás lenne.
(#) sooty válasza Auf hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Meg lehet csinálni csak egy Li-po aksit kell feltekerni az ujjadra a tetején egy fólia áramkörrel amin a ledek és a céláramkör van (pl. pic+rtc) a ledek charlieplexelésével kiküszöbölhetőek a járulékos alkatrészek( led driver, ellenállások) Az alap gyűrűt meg lehetne esztergálni. A fedő gyűrűt vékony réz vagy foszforbronz lemezből kéne kimaratni a feliratok miatt, talán az kivitelezhető otthon. Karkötő méretben lehet össze is tudnánk rakni. Azt még továbbra sem értem, hogy miért menő,hogy ha le akarod az időt olvasni körbe kell kerni az ujjadon az egész gyűrűt. Ha a tetején lenne egy oled vagy epapír kijelző egyből leolvasható lenne, vagy maximum magad felé fordítod. Jelen esetben meg ha felül van az óra időpont alul a perc akkor egy felet kell rajta fordítani (mintha a terven is eleve olyan lenne, hogy a két gyűrű foroghat egymáson lehet arra indul be a kijelzés is). Elsőre inkább egy bináris órát tennék gyűrűre az jobban elférne (felül a 10 led, alul az elektronika) és a leolvasáshoz se kellene körbeforgatni.
(#) sooty válasza Auf hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Ja és helyesen: Bemutatsz az illetőnek és megkérdezed tőle, hogy mennyi az idő, ha te éppen nem látod...
(#) kérdező válasza kristikoma hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Értem, hogy a meddő áram is fűti a vezetéket, ugyanúgy mint a rendes, de ami nem alakult hővé, azt valahol elvileg ki lehet kompenzálni, hogy ne terhelje annyira a generátort? Ha úgy vesszük, hogy a felső vezeték és a sín egy kondi, ami kapacitív meddőt termel, akkor egy induktív ellenállással ki lehet kompenzálni? (Amit a vezeték Ohm-os ellenállása elfűt, azt természetesen értem, hogy nem.) De ha elméletben nem lenne Ohm-os ellenállása az egésznek, akkor 100%-ban ki lehetne kompenzálni?
(#) kristikoma válasza kérdező hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Ha a felső vezeték és a sín között kapacitás van, akkor valóban induktivitással kompenzálható. A valóságban ez kissé más, mert változó a terhelés is. Ha elhalad egy szerelvény, akkor már átmehet induktív terhelésbe is. Ez attól függ, hogy a mozdony épp mennyi áramot vesz fel. Ha nem lenne Ohmos ellenállás, lehetne a cos fi 1, ami szavaiddal élve 100%-os kompenzálás. Csak nem értetted, amit írtam. A meddő áram is rémesen melegíti a vezetéket. Ha sikerül elég jól kompenzálni, akkor már kevésbé melegszik. Árban sem mindegy, milyen vezetéket használsz. 3x2.5 mm-es helyett lehet használni akár 3x1.5-et is.
(#) _BiG_ válasza kérdező hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Ha jól tudom, a vasúti felsővezetékrendszer szakaszolva van, tehát amely szakaszon éppen nem megy vonat, ott le van kapcsolva a felsővezeték, hogy ne legyen veszteség. Gondolom az állomás állandóan áram alatt van hogy onnan el lehessen indulni.
(#) Gafly válasza kérdező hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Dícséretes hogy így érdelődsz a vasút iránt.

Tegyük egy kicsit tisztába a dolgot, mert két teljesen különböző dologról van szó ami a kapacitást és kompenzálást illeti.

Van ugye az a része, amiből kiindultunk, mégpedig 6 méter magasan van munkavezeték a maga 25 KV/50 Hz feszültségével és a vele galvanikus kapcsolatban álló egyéb szerelvények. Amikor te ott állsz alatta a 2 méter magasban tartott vizes esernyőddel (ami ebből a szempontból vezetőnek tekinthető) és fogod a esernyő műanyag nyelét, akkor tulajdonképpen egy kapacitív feszültségosztót készitettél, ami első körben 1/3-re osztja le a 25 KV-ot, azaz elvileg durván 8 KV.
Második körben ez ennél jóval kevesebb mert a kép amit felvázoltam nagyon sok durva elhanyagolást tartalmaz, de amint mondtad, arra azért pont elég volt, hogy ívet húzzon a füledhez. Ezzel sajnos nem sokat lehet csinálni, kompenzálni sem igazán. Viszont ha utána számolsz, hogy mekkora a kilóméterenkénti kapacitása egy 6 méter magasan lévő ~1.5 centiméter kör keresztmetszetű vezetéknek, akkor látszik hogy ez azért nem olyan hatalmas kapacitív áram 50 Hz-en...

Teljesen már kérdés a meddő fogyasztás amit itt többen fejtegettek. Nos ez egy valós probléma és eléggé jól össze is foglalták a kollégák a dolgot. Olyan emlékeim vannak, hogy attól függetlenül hogy minden nagyvasúti mozdony transzformátorral kezdődik, nem mindegyik induktív fogyasztó. Nem akarok butaságot mondani, de mintha a V43kapacitív, a V42 meg induktív. Gondolom a korszerű gépeknél meg elvárás az 1-es cos fi. Sajnos még nem olvastam el a Taurus könyvemet, ha elolvastam majd megválaszolom nála hogy is van ez a meddő kompenzálás...

Felmerült még, hogy a veszteségek csökkentése miatt lekapcsolják vonatmentes időben a felsővezetéket. Szerintem ez nem rendszeres gyakorlat, meg szerinten infrastruktúrája sincs meg sok helyen. Ráadásul valószínűleg a lekapcsolással sokkal nagyobb veszteség keletkezik, mint a lekapcsolással megtakarítható kapacitív veszteség, mert ellopják bronz munkavezetéket és egyéb szerelvényeket...
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Mindig előjön ez a meddő dolog. Ha lenne, azt egyedileg meg lehet oldani magában a mozdonyban. A felsővezeték kapacitás, meg induktivitás olyan kicsi, hogy ez meddő problémát nem okoz. Egyébként is viszonylag rövidek, a nagy áramfogyasztás, és a véges vezetékátmérő miatt.
Ahogy Gafly írta, minden mozdony (a Taurus is) transzformátorral kezdődik, ugyanis a szigetelési problémákat elfogadható méretekben 10 - 15 kV -ig lehet kezelni. A transzformátorral állítják elő az ún. közbenső feszültséget, amiről az egyenirányítók, inverterek működnek. Az egyenirányítós gépeknél nem a meddő okoz gondot, hanem a félhullámos terhelés, ami eltorzítja a hálózati szinuszt. De mára ezt is megoldották, legalábbis nem olyan jelentős a probléma, mint a kezdetekkor. Ha jól tudom, a V43 -ban van egy "simító transzformátor" ami egy fojtó, és csökkenti az egyenirányító kör egyenetlen terhelését.
A V62 Ward-Leonard gépcsoportos, ezért ennek induktív a meddője, de ennek a kompenzálása szerintem a mozdonyban megtörténik. Egyébként is, minél nagyobb a fizikai terhelés annál jobb a cosfí. Már csak ezért is célszerű a mozdonyban elvégezni a kompenzálást.
De én ezeket az ismereteket a net.ről szedtem össze. Ha konkrétumok érdekelnek, akkor van a fórumnak egy testvéroldala, a fejlécben megtalálod, Hobbivasút címen, ott tanyáznak a vasutas kollégák is.
A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2013
(#) szamóca hozzászólása Szept 10, 2013 / 2
 
Egy kép.

kwar.jpg
    
(#) pucuka válasza szamóca hozzászólására (») Szept 10, 2013 / 1
 
Jó a kép. A korsón is van egy vonal, a sörnek addig kell lennie, azt fizeted, mindegy hogy mennyi hab van rajta. (a sör árában benne van a habé is )
A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2013
(#) Gafly válasza pucuka hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
No én előkapartam a könyveimet (nem a netről szedtem össze valamit)

Taurus tartja "cos fi 1"-et kivéve nagyon durván gyorsításnál és féküzemben.

V43 esetében más a helyzet.
Ami a "símító folytót" illeti az azért jó, mert "kefés vontató motor" nem szereti a "lüktető" egyenáramot.
Olyat vezettem is picikét

Bővebb információ:
Bácskai-Görbicz-Horváth: Villamos mozdonyok javítása
Előhegyi István: Korszerű villamos mozdonyok: Taurus
(#) Collector válasza elektrorudi hozzászólására (») Szept 10, 2013 /
 
Igazából az az érdekes az egészben, hogy a fraktálokból előállított zene tartalmaz(hat) olyan jellegű dallamokat amiket esetleg ember komponálna. Érdekes lenne esetleg egy ismert dalból fraktált előállítani, minden számra keletkezne 1 kép.
(#) elektrorudi válasza Collector hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Nem lehet túl bonyolult dolog. Csak néhány változót kellene hozzárendelni a függvény elemeihez. Viszont ehhez kellene egy "egyezményes zenefüggvény", hogy a függvény bizonyos eleme, a zenének mindíg ugyan azt a változóját jelentse. Hiszen csak így lehet "összehasonlítani" egyik zenét a másikkal.
Más kérdés, hogy ennek lenne-e bármi értelme?
Elmegyek a Műcsaknokba, megnézni a Himnuszt??? Hm...
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2013
(#) kameleon2 válasza elektrorudi hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Van egyezményes zenefüggvény.... MIDI-nek hívhák ... Már csak le kell képezni..
(#) elektrorudi válasza kameleon2 hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Azt hiszem, nem sikerült jól "elmondanom" amire gondoltam. A MIDI definiciója szerint: "a MIDI csak a hangmagasságot, ritmust és a lejátszandó hangszert tartalmazza". Tehát ez csak egy soros adathalmaz, melyben az adatok értékeinek semmi köze egymáshoz. Arra gondoltam, hogy ezeket az értékeket kellene egy függvénybe behelyettesíteni. Pl. : hangmagasság (Hz-ben) a köbön, plusz a ritmus (ms-ban) a négyzeten, osztva a hangszer számával (1-128). Persze ez csak egy légből kapott függvény, lehet, hogy nem is jönne ki rá értelmes eredmény... Csupán a példa kedvéért...
(#) Collector válasza elektrorudi hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Miért, annak van bármi értelme, hogy most itt a gép előtt ülve nyomkodjuk a billentyűzetet?
Ha emberi tényezőt is beleveszünk, akkor az értelmesség szubjektívvé válik. Ha a kenyeret meg a kiflit nem fogod olcsóbban venni tőle, akkor az rögtön értelmetlen?
Várjuk a Himnusz képét tőled, én említettem, hogy kíváncsi vagyok, te meg írtad, hogy nem túl bonyolult, akkor meg is vagyunk
(#) kameleon2 válasza elektrorudi hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Szerintem a rögzített PC-s MIDI fájlok tökéletes adathalmazt jelentenek, amit "csak" képpé kell alakítani. Valamelyik régebbi talkshowban is láttam olyat, hogy a hangokat egy-egy színnek megfeleltetve egy tehetséges zenész-festő megfestett egy-egy zeneművet, amit a festményről a színek alapján vissza is lehetett játszani. Án biztosan elindulnék egy Mandelbrot, vagy fraktálgenerátor programból, aminek a szín információit a MIDI-ből nyerném és voila - kész is a mű... Persze lehetne a hangok oszcillogramjaiból 3D ábrákat is generálni - ilyeneket én 30 évvel ezelőtt már csináltam 8 bites számítógépeken. Tehát nem értem mi akadálya lenne.. Minden sarokpontot megadtam a géniuszod kibontakoztatására - már csak össze kell raknod a legót !
(#) erbe hozzászólása Szept 11, 2013 /
 
Egy sokkoló történet
Engem is sokkolt a szakértő hozzá(nem)értése. Részletek:
Idézet:
„A 2 db, AA típusú, egyenáramú akkumulátor 4,96 V DC (egyen-) feszültsége képezi a rendszer tápfeszültségét,”

Kicsit átgondolta volna, egyből feltűnik, milyen akkuból ad 2 db 5 V-ot? Az akkucsomagot ábrázoló képen látszik, hogy a közepénél kis behúzás van, ahol a 2-2 kis akku összeér, azaz a csomag 4 db, valószinűleg NiMH akkut tartalmaz.
Következő: »»   90 / 622
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem