Fórum témák
» Több friss téma |
Katt, Laci: köszönöm az infókat, Közben kísérleteztem még egy kicsit:
Készítettem trafót 2x 30 menet litze, a gyűrű két oldalán. Mágnesező induktivitás: 59mH szórás: 52uH (mindkét érték LCM3-al mérve) Ezt beépítettem a ledmaghajtó deszkamodellembe. Ebben a trafó szórási induktivitása az áramkorlát, a kimenő fesz/áram kb. 91V/2A. A frekvencia felment kb. 160kHz-re (így állt be a kívánt áramerősség). Ilyenkor az indukció nyilván jóval kisebb lesz. Viszont a trafó eléggé forró, a vasmag műanyag burkolatát 60..70 fokosra saccolom. Belül a vas nyilván jóval melegebb, ennyi még belefér vajon? Ha rovidre zárom a kimenetet, akkor még feljebb megy a freki (hogy tartsa az áramot) ilyenkor a teljesítményfelvétel kb. 3W-al több (330V 28mA/40mA), ahoz képest mintha ETD, vagy egy másik ferrit-gyűrű vasmagot használnék. Elképzelhető-e, hogy a mágneses erővonalak irányától is függ ennek a vasmagnak a vesztesége? Azaz elképzelhető, hogy mondjuk laza csatolásű trafóként jobban fűt, mint szoros csatolás esetén? Vagy benéztem valamit? Idézet: „A barna cukorka kinézetűek azok mind jók?” Régebben vettem a börzén ilyen barna 400V-os PP kondikat (polipropilén). Amiket vettem azok elég strapabíróak, a kisebb kapacitásokat használtam rezonáns kondinak, a nagyobbakat hálózati feszre pl. előtétkondinak. Eddig még egy sem ment tönkre. Ugyanakkor kínai ledlámpákban találkoztam hasonló kinézetű kondikkal 250V-os verzióban, amik előszeretettel szakadtak meg. Amit a saját készletemből kicseréltem azokkal azóta nem volt gond...
Nem nagyon hinném, hogy számít az, hogy laza, vagy szoros csatolás. A laza csatolás attól lesz, hogy nem minden, a primer által gerjesztett erővonallal csatlakozik a szekunder tekercs. Olyan, mintha lenne benne egy mágneses sönt, pl a régi hegesztőgépekben.
Ha irányított szemcsés a vasanyag, akkor meg biztos, hogy a legjobb irányban csináltak belőle trafót. Egy kérdés: biztos, hogy a bemeneti áramfelvételt mérő ampermérő teljesen sima egyenáramot mér? Biztos, hogy nem mér bele meddőáramot?
A kapcsolás...
A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2016
Biztos hogy lesz, de ha rákeresel abban a topikban az írásaimra akkor tisztulni fog a kép.
Az áramváltó kimenetén nincs dióda? Váltófesszel nyitja a tranyót?
Még akarsz bele diódát? Már így is több a dióda, mint az ellenállás...
Persze, üresjárásban ez sem ZVS...
Sajnos a mérés jó, és kb. a melegedéssel is összhangban van. Egyelőre egy nagyobb ferrit toroiddal kisebb a veszteség. Megpróbálom nagyobb menetszámokkal, hátha úgy jobb lesz. Bár ha közel ugyanannyi litzét rátekerek mint a ferritre, akkor nem nagyon leszek előrébb.
Ami miatt felvetettem, hogy esetleg a laza csatolás / szórás miatt melegszik a vasmag: Ellenkező esetben akkor is melegednie kellet volna, ha csak a primerre adok feszültséget, és a szekundert nem terhelem?
A tranyó B-C között van 100nF tehát integrál, ugyanakkor n*10kHz-el hajtod meg, én biztos nem így csináltam volna. Ha az áramváltót egyenirányítod akkor a pufferrel be lehet lőni a védelem aktivizálódásának az idejét (mert az 555 a letiltás időtartamát határozza meg)
Igen. Valóban. És nem múlt volna azon pár diódán és elkón még, viszont úgy tapasztaltam, tehát tapasztalati dolog, hogy gyorsan reagál a védelem, csak triggerelni kell neki, és a BC között a kondi segít a felesleges impulzus szűrésében. Így nem tartottam szükségesnek további diódák és stb... beépítését, bonyolítását. Az 1k trimmerel meg tudom állítani a limitet.
Azt szerettem volna, hogy gyorsan reagáljon. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2016
Egy kicsit ügyesebb kapcsolásba kellett volna pár dióda, meg kondi - cserébe méretezhető lett volna, és akár trimmer nélkül is pont a megfelelő áramhatárnál kapcsolna le. Ezen felül ha kicsit lassúbb lenne ez a védelem, akkor jó eséllyel alacsonyabbra lehetne venni az áramhatárt, (vagy legalábbis közelebb vinni az üzemi áramhoz) mert úgy is el tudná indítani a fogyasztókat (izzólámpát, motort, vagy bármit amihez méretezed)
Persze úgy is lehet, hogy elkészítünk valamit, megnézzük milyenek lettek a paraméterei, majd hozzáigazítjuk a feladatot ill. az elképzelésünket Nem állítom, hogy így is van, de felmerül némi gyanú Bár azt nem tudom, hogy mi fog üzemelni a tápokról. Vagy átsiklottam felette, vagy nem írtad be a fórumba. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2016
Egy versenymű fog üzemelni róla, aminél nem számít igazából a túláram védelem. Inkább csak a FET-eket szerettem volna megvédeni ha mégis valami ördög költözne a rendszerbe a felrobbanástól.
Azért tettük kicsi nyákra, mert abba bármikor bekerülhet egy dióda-kondi, amivel lehet állítani, méretezni, és biztos jobban működhetne... ha marad időnk, még eljátszadozunk vele. Egyébként egy további kapcsolóüzemű táp fog csatlakozni ehhez, amiben a FET-eken vezetéskor eső feszültség aktiválja a védelmet. Így a táp védelme jó esetben sose fog beavatkozni. Elég lenne egy biztosíték is szerintem.
Jaj. Ügyesebb kapcsolást én nem tudok, tőlem ennyi tellett. Ebben Te vagy a jobb, a szuper kis kapcsolásaiddal.
Építettünk a Te rezó tápkapcsolásodból is tesztelgetésre egyet, biztos ami biztos. De abban a FET-ek jobban melegednek, mint a miénkben, gondolom a Gate trafós meghajtás miatt, mert lassabb...
A vas belül nem jóval melegebb. Gondolj bele, hogy a műanyag sokkal roszabb hővezető, mint a vas. A műanyag felületén megy a hőleadás a levegőnek, vagyis a hőgradiens a belseétől a széléig szerintem meredek. Így ha te kívül 60-70°C-ot mérsz a felületen, akkor belül sem lesz 80°C-nál melegebb.
Na és a legfontosabb: ezeknek az anyagoknak 100°C-ig kics a hőfüggése az adatlap szerint. Szóval én nem ilyednék meg. Leginkább a 160kHz-el van baja a magnak. Ahogy tegnap írtam 100kHz-en a cucc baromi jó, és 200kHz környéké a (N97 vag ymás jobb fajta) ferrit kezd jobb lenni.
Ez tulajdonképpen most ugyanazt tudja mint a legelső triakos verzió, csak másképpen. Skorinak igaza van abban, hogy ha megfelelően van méretezve a rezonáns kör, azaz a rezonáns kondikon lévő diódák a megfelelő áramon korlátoznak, akkor nem is kell oda ennyi hókuszpókusz.
A fetek kibírják azt az áramot néhány másodpercig is, utána meg le lehet kapcsolni az egész tápot egy időzítő optóval meg egy tranyóval ahogy az enyémben van. És az utána csak akkor indul újra, ha ki, majd újra be van kapcsolva a táp. Tehát bekapcsolásnál, vagy a pillanatnyi túláramot megfogja a rezonáns kör, tartós túláramnál meg tilt az időzítő, végleg. Olyan hogy áramfigyelés meg túláram védelem tulajdonképpen nem is kell.
Ha a szekundert nem terheled, akkor kiesik a szekunder rézvesztesége. Marad a primer rézvesztesége, meg a vasveszteség. Attól, hogy nem visz át energiát a trafó, még melegszik, hiszen feszültséget kap a primer, kialakul a trafó fluxusa, emiatt fog folyni mágnesezőáram, ez veszteséget kelt a huzalban, meg a vasmagban.
Szét kellene szedni egy ilyen magot, megnézni, hogy miből van, mert ha jól emlékszem, azt írtad, hogy nem vagy biztos benne, hogy mi ez. A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2016
@lorylaci:
Letöltöttem a cikkedben lévő excel táblázatot; ETD49 és N27, valamint 47N60C3 FET még véletlenül sincs benne. Amúgy kész a próbapanel(kép), a bemeneti rész és a trafó nincs benne csak. Ma délután megyek az IC-ért. Át kéne állnom félig SMD-re... Végül is nem drágább: Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2016
N27-et leginkább dobd ki, a kukába. Vagy ha jó nagy az a ETD49, akkor vágj fejbe vele valakit, aki nem én vagyok.
Amúgy ott vannak a segédtáblák, annyi magot és annyi FETet táplálsz bele, amennyit akarsz. Persze ha értesz az Excelhez. Felejtsd már el ezt a gagyi HQ-t, fele ennyiért veszem az SMD ellenállásokat... Ennyiért már inkább veszek inkább teljes reelt (10 USD alatt szokott lenni az 5000-es reel), és akkor egy darabig elvagyok.
N27-et csak úgy felvetettem, mert pont kéne egy 100W-os táp EC34 trafóval.
Nem értek az excelhez, csak nagyon minimálisan. Én kis tételbe gyártok, a HQ-ból meg lehoznak Pécsre akár 1db-ot is.
LOMEXből, Konthából és Kínából is...
Az "én boltom" a HQ-ból rendel, máshonnan felárral, vagy postaköltséggel keményen - de ezt már írtam azt hiszem.
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2016
Miért bolton keresztül rendelsz? Rendelj direktben magánszemélyként. A postás meg fog találni a csomaggal, kell Paypal és egy bankkártya.
Van PayPal, stb..
Azért szeretek boltba menni, mert ha kell 2db ellenállás, kimegyek munkaidőbe és 5 perc alatt ott vagyok, valamint telefonon is rendelhetek, nem kérnek tőlem előleget, törzsvásárló vagyok ott már. Természetesen félvezető ügyben átálltam az eBay-ra és a PayPal-ra. A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2016
És meg is fizeted az árát!
Előre kell tervezni, időben rendelni, a napi fogyó dolgokból többet is, hogy legyen a polcon, követni a fogyásokat és ha valami kifutni készül utánrendelni. Kínából nagyobb tételben fillérekért jön a cucc 30-45 nap között. Kell türelem és előrelátás, a kapkodás nem jó. Érdemes ha sokat kísérletezel vagy javítasz komplett méretsorokból szortimentet rendelni így van raktáron minden érték.
Nálam marad a HQ(bolt) és a RET+eBay kombináció.
Nem tudtok meggyőzni.
Valójában nem akartalak meggyőzni! Segíteni akartam
Ezt hívják úgy, hogy beruházás. Mondtuk már neki ezerszer, de úgy ahogy más dolgoakt, ezeket sem képes felfogni.
Pedig megéri. Lehet kapni is műanyag tároló dobozban SMD szortimentet 0603, 0805, 1206 méretben. Első ránézésre drága, de ha rendel az ember belőle 1-1-et akkor egy évig elvan vele. Aztán ha valamelyik érték nagyon fogy, akkor abból rendel az ember egy teljes reelt, és feltölti. Ez a leggazdaságosabb megoldás. Lehet hogy olcsónak tűnik, hogy naponta elmegy az ember pár darab ellenállásért, és mindig száz forintak költ, de egy évben összeadja az ember, hogy mennyit költöt és mennyi valósított meg, akkor elég rossz arány jön ki.
Köszi.
Én nem akarom minden áron minél olcsóbban kihozni a dolgokat, mert nekem ez hobbi(ezt is írtam), és szeretek boltba vásárolni is. A hobbijára meg költ az ember, nem? |
Bejelentkezés
Hirdetés |