Fórum témák
» Több friss téma |
Ok, akkor nem lovagolok a semmin.
Viszont érdeklődtem pár napja egy bizonyos ferrittel kapcsolatban, azt mondtátok, hogy ETD29. Most szétszedtem, és ez a kép tárult elém. Így is használható még, vagy ez szándékosan ilyen és ez így a jó és ilyennek kell lennie? A vasmag közepén a kis kimarásra gondolok.
Tekerj rá 25-30-35 menetet, és mérd meg az induktivitását, ha nem túl kicsi akkor használható.
(Ha nincs induktivitásmérőd akkor így.) Így ránézésre nehéz megmondani.
pont ugyan ilyen mag vollt az én pc tápomban is.
De az alsó rész hasonlít arra.A felső nem.
Nos 8ohm-s hangfalat fogok vele hajtatni, de még először a táp érdekelne, mert az erősítőnek valahonnan kapnia kell az áramot! Mondjuk lehet olyan variációt csinálni, hogy +-55V és +-72V is tud és akkor lehet állítani pl. rellével át lehet kapcsolni 8 vagy 4 ohm-re.
Nem túl kicsi alatt mit értesz?
kb hány millihenrytől használható? vagy mikorhenry?
Szia!
0,15mH induktivitás van 12 menettel (ilyen már volt hozzá alapból, nem tekertem másikat). Az jó?
Akkor alapból olyan Al=1000 környékén van, jólesz ez neked.
Melyik kapcsolást nézted ki hozzá? Önrezgőt?
Lényegtelen, hogy hány voltot kap mekkora impedancián jati erősítője.
Ha van benne áramkorlát (azt hiszem az a 0,33 ohm lesz az) akkor úgy is megáll a kimenőáram növekedése bármekkora is a tápfesz. Tehát, ha 72V a tápfesz és 4 ohmot köt rá akkor fél kivezérlésnél azt veszi észre, hogy már csak torzult zenét hall, mert a 0,33 ohmon eső feszültség már lekorlátozza a gate nyitófeszültséget. Az már egy más dolog, hogy 72V tápfesznél és 4Ohm-on sokkal többet kell disszipálni mint 55V on.
Skory oldalán lévő önrezgőt: Bővebben: Link az oldal alján lévőt, amihez van nyákrajz is. Bár azt írja, szükség van még finomításokra benne. Azt egyszerűbbnek találtam, mint az itt lévő cikkek között cimopata félét.
Az agyam azon jár, hogy egyáltalán hogy kezdjek neki egy ilyennek, annyira nincs közöm ehhez, hogy fogalmam sincs mivel is kezdjem. Bár már kértem egyszer tanácsot Doncso kollégától, de még mindig nem tudom igazándiból hogyan álljak neki. első körben készítsek egy nyákot, ami vagy jó vagy nem? Vagy vezetékekkel rakjak össze egy ilyen szerkezetet ami szintén vagy jó lesz vagy nem? Aztán a trafóval kísérletezzek, mert a számoláshoz nem értek, mármint annak a kiszámolásához?
Szerintem építs meg egy olyat, ami már eléggé kiforrott darab. A Cimó- féléből most csinálom a harmadikat. Ha ETD 49-ből csinálnád a trafót, akkor ahoz meg tudom adni a kipróbált, tuti tekercsadatokat, elkészítés módját, nyákrajzot stb-t. Az első tápom már ebben a végfokban dolgozik és a harmadik, 9-10 órás buli után is hibátlanul szuperál. Másmilyet még nem csináltam, de ezt csak ajánlani tudom :yes:
Kezd a trafóval, az alsó részbe tekerd meg a primért, kb. 50 menetet.
150V-ról (félhíd) 50 menettel 3V menetenkénti feszt. kapsz, ha neked 2x35V kell a szekunderen, akkor 2x12 menet szekundert tekerj. Aztán zárd rövidre a szekundereket, és mérd meg a szórási induktivitást. (a primér induktivitását) szerk: javítottam az értékeket, rosszul ütöttem be elsőre a számológépbe.
A huzal átmérője nem fontos? Vagy mekkora a minimum amekkorával tekerjem a primert és a szekundert? Jelenleg ami rajta volt a szekunder zománccal együtt 1,5mm átmérő. Abból elkészíthetem a szekundert, megfelelő a vastagsága?
Viszont az első mondatodat nem nagyon értem, addig tiszta, hogy kb.30 menet primert tekerjek. Viszont ez: Idézet: már nem nagyon értem. Hogy jön ide a 150V, azon kívül, hogy 5X30 az 150? Miért 150V-nak kell lennie a primernek? Az csak 150V-ot fog kapni?„150V-ról (félhíd) 30 menettel 5V menetenkénti feszt. kapsz” szerk.: észre vettem ám a turpisságot (jav)
Az ETD49 pénzbe kerülne, és amennyiért megvenném, plusz az alkatrészek amiket még ráköltök, már símán vehetnék egy 200W trafót ami helyett beraknám ezt. Most abból csinálnám meg amim van.
200W hoz nem kell ETD-49. Tiszta pazarlás.
Lomexben kint van a pulton 500ft ért ETD-34, bőven jó!
A trafó méretezésénél rezonáns tápoknál ugyan úgy kell eljárni mint a normál kapcsolóüzemüeknél.
A bemeneti greatz után a pufferen maximum 320V, terhelés hatására kb. 300V feszültség jelenik meg. A rajz amit kinéztél félhíd felépítésű, ez azt jelenti, hogy a trafó primérjének egyik vége a fetek közös pontjára csatlakozik ahol 300V csúcsértékű négyszögjel van, a másik vége pedig a kondenzátorokból felépített kapacitív osztóra, ahol a tápfeszültség (300V) fele, vagyis 150V található. Ebből következik hogy a trafó primérjére így +-150V négyszögjel fog kerülni. Erre a feszültségre vonatkozik a B=(10^4*Upmax)/(4*f*A*n) képlet. B=0.2T Upmax=160V (320/2) f=50kHz A=0.76cm^2 adatokkal n=53 menet jön ki. (A tápod valószínüleg magasabb frekivel fog működni, 60kHz környékén, így az indukció ugyanezzel a menetszámmal maximum 0.165T lesz) Az előző hsz.-ben 50 menetet írtam, ezt lehet még egy kicsit növelheted. A "rezonáns" szó azt takarja, hogy a primérkörbe egy soros rezgőkört iktatunk be, amit ha rezonancia frekvencián hajtunk, az impedanciája zérus lesz, vagyis a primér áramot, és ezáltal a kimenő telj.-t nem fogja korlátozni, de az áram emiatt a primér körben szinusz alakú lesz, és úgy fog eltolódni, hogy a FET-ek átkapcsolása nulla áramnál történjen (Zero Current Switching) emiatt a kapcsolási veszteség a FETeken csökken. Mellékeltem egy képet, hogy az elvi felépítést hogy lehet egyszerűsíteni, hogy a gyakorlatban könnyen megvalósítható legyen. ui: A Huzalkeresztmetszetet úgy válaszd meg hogy ráférjenek a tekercsek.
Na, akkor ezt még emésztem egy kicsit, és amikor kész a trafó akkor jelentkezek a többi instrukcióért.
Köszönöm az eddigi segítségedet.
És mit lehet tenni, hogy fél hangon ne torzítson be a végfok? Azt pedig, hogy 4 és 8 ohm-et át lehessen kapcsolni, azt úgy értem, hogy egy olyan tápot építenék hozzá, hogy +-72V a 8ohm-hez, és +-55V a 4ohm-hez. Ezzel a táp határozná meg az erősítő kimenő impedenciáját.
Idézet: „És mit lehet tenni, hogy fél hangon ne torzítson be a végfok?” Ezt nem úgy értem, ahogy írtad, hanem esetlegesen 4 ohmnál miután elérted a max 270W ot valószínüleg az erősítő leszabályoz, hiába van még 18V táptartalék. Ergó, ezt a dolgot nem érdemes feszegetni tovább. A megoldás a problémádra: Csinálj egy-egy kivezetést a szekunderen 55V illetve 72V-nál. Ezekre kötöd majd a 2 ák.-s kapcsolót. A szekunder diódákat és a puffert 72V-ra és az 55V-hoz tartozó áramra méretezd! üdv
Az nem áramvédelem, hanem a párhuzamosítás miatt van benne.
Itt van Cimó kapcsolóüzemű tápja. Bővebben: Link
Nos láttam a tápodat,és tetszik! Csak azt a kimeneti ingadozást mivel lehetne kiküszöbölni a minimálisra kb.+-1 - 2V-ra. Ha a kimeneti puffer kondenzátorokkal játszanák, pl.: 2db 4700µF/100V segítene?
Nos láttam a tápodat,és tetszik! Csak azt a kimeneti ingadozást mivel lehetne kiküszöbölni a minimálisra kb.+-1 - 2V-ra. Ha a kimeneti puffer kondenzátorokkal játszanák, pl.: 2db 4700ľF/100V segítene?
Szia!
elkészült a trafó, kisebb hibákkal, az egyik az csak számomra fontos, mert így nehezebben tudtam megtekerni, de eredmény szempontjából nem lényeges. A csévetestből két kis fület letörtem véletlen, sajna már régi és elöregedett az anyag. A másik hiba ebből következik, mert ez a két kis fül szabott volna határt magasságügyileg a tekercsnek a csévén, de így csak találomra tekertem rá, és kicsit magas lett, ezért tettem rá egy kábelkötegelőt, amivel összehuzattam, de így is van egy kis lehelletnyi hézag a vasak között, épp annyi, hogy a fényt látni rajta, ha közelről megnézem, de jobban egyenlőre nem tudom összehúzni, mert a kábelkötegelő is már jól megnyúlott annyit húzgáltam, pedig ez jó vastag fajta. Ez mennyire probléma, hogy van egy kis hézag a vasak között? Mi legyen a következő lépés? Készítsem el a nyákot hozzá, vagy ezen mérjek valamit? Egyébként a primert 0,8mm-es rézből tekertem 54 menet, és a szekundereket, meg a 0,8mm-es huzalt összesodortam, és abból tekertem meg a 2X12 menetet. Ez is jó így? üdv.
Jólesz, tekerj még 1-et a szekunderekre, mert így még nem lesz meg a 35V. Maradt annyi huzal még hogy 1-1 menet ráférjen?
Meg, hogy ha helytakarékosan akarod csinálni, akkor nem kell ilyen durván összesodorni, elég csak szorosan egymás melett tekercselni. Következő lépésnek mérd meg a szórási induktivitását, zárd rövidre a szekundereket, és rakd rá az induktivitás mérőt a primérre. Utána jöhet a nyák. A rajzon pedig az L4-et hagyd el, azt a trafó szórási induktivitása fogja kiadni. RHRP8120 is túlzás bele, SF28 bőven jó helyette. Kimeneti egyenirányításnak 2db graetzet csinálj, az viszont jókérdés, hogy milyen diódákból, talán SF68 még használható ide. Folyamatos terhelés lenne neki az a 2*35V 2A? Üdv!
Hello!
200-300W-os kapcs. üzemű tápot csinálnék én is, valami PC táp trafóból, de kb. 100mm^2 keresztmetszetű, ekkora elég ilyen teljesítményre? 12V menne a primerre félhíddal, de a képletek szerint 1 menet jött ki primernek. Egy táblázat a vaskeresztmetszetekkel, teljesítménnyel és frekvenciákkal jól jönne. Na meg valami a menetszám meghatározáshoz.
0,15mH a primer induktivitása, ha mindegyik szekundert összekötöm, ha csak a párokat kötöm össze akkor valamivel nagyobb, 0,16mH. Folyamatos terhelés lenne neki, mert egy A-osztályú végfokot hajtana, viszont a 2A az a maximum, valószínű csak 1,5-1,7A lesz abból a 2-ből.
Erről a kapcsolásról van szó:Bővebben: Link Ebben nincs jelölve L4, igaz benne van, ha összehasonlítom a fölötte lévővel, de ha hagyjam ki akkor kihagyom. Akkor ezek szerint egy teljesen új nyákot kéne rajzolnom hozzá, ezt - azt ki kell hagynom, vagy átkötés és kész? Ezt azért kérdem, mert elkezdtem megrajzolni sprintbe a rajzot.
Üdv!
L4 azért van Skori tápjába betéve, mert ha jól emlékszem ő, bontott PC-táp vasat használt, aminek nem nagyon van szórása. Így kiegészíttette (mengnövelte) a szórást egy külső induktivítással. PC-tápok szórása egyébként pár uH A tiednek a mérések szerint 150uH Ez nem probléma, kisebb kondenzátár kell majd rezonáns kondiknak. Tehát: "átkötés és kész"
Heló SKY!
Ha jól értelmezem te 12V ra akarsz kapcsitápot. Az inkább a kapcsitáp autóhifihez topikba tartozik. 12V-ra értelmetlen félhidas tápot csinálni. Inkább ellenütemű push-pull-t. |
Bejelentkezés
Hirdetés |