Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Szerintem ha csak egy "pontban" fog világítani. nem lesz olyan egyenletes a fény a szobában, mint egy hagyományos izzóval. A hétvégén cseréltem le a műhelyben a 36 W-os fénycsövet LED világításra. 8 db meleg fehér 3 W-os COB LED-et szereltem fel egy 1400 mm hosszú alumínium profilra, egyenlő távolságra egymástól. Az áramgenerátor 260 mA-re van állítva, a fényerő brutális az 1 db fénycsőhöz képest.
Milyen messze vannak egymástól a ledek? Mennyivel lett így kb. több fény? Amit linkeltél ott 280 lument írnak egy chipre, ez 2240 lumen összesen, viszont egy 36w-os fénycsőnek 3300 lumen a fénye. Hogy hogy világosabb leddel? Vagy ez csak érzésileg világosabb?
Öreg fénycső kevesebb fényt ad, mint az új. Másrészt lehet, hogy a cső körkörös fényének fele-harmada elveszett a hiányzó tükör miatt, ez a LED-ek esetében nem fordul elő. Valamint ne feledjük a palcebo hatást sem.
A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2017
Hello! Pedig a videó alatt ott volt a szöveg.. A készülékhez 12..24V feszültségű, de szabályozott tápegységet javasolt használni. A kimentek PWM szabályozásúak, tehát ugyan úgy kiadja a beadott 12..24V feszültséget, csak gyorsan ki-be kapcsolgatja, így szabályozza a kimeneteket.
Nálad a legegyszerűbb megoldás, ha a Led-eket ötösével sorba kötöd és minden ilyen csoporthoz egy-egy előtét ellenállást alkalmazol. Az összes Led, így 8 soros csoportot fog alkotni. Mivel egy soros 350mA az áram, az összes áram 8*0,35A=2,8A lesz. Vagy is egy szabályozott 24V-os 3A-es tápegység megfelelő a Led-ek számára. Sajnos az ellenállásokon veszteség is képződik. Ha 5db. Fehéret sorba kötsz, akkor azok nyitófeszültségének összege 5*3,2V=16V. A maradék 8V. Így 8V/0,35A=22ohm a soros ellenállás értéke és teljesítménye 8V*0,35A=2,8W. Tehát ennél nagyobb teljesítményű ellenállást célszerű alkalmazni. Sajnos a veszteség itt 33% (maximális fény esetén), viszont ez a legegyszerűbb megoldás.. De más csoportosítást és tápfeszt is alkalmazhatsz, még segédprogram is van itt hozzá. Kisebb a veszteség, ha jobban illeszkedik a tápfesz a sorosan kötött Led-ek nyitófeszültségéhez. De túlzásba nem szabad vinni az ellenállás csökkentését, mert akkor a tápfesz és a hőmérséklet változásokat nem tudja kompenzálni az ellenállás és a Led-ek árama a kívántnál nagyobb tartományban fog változni. Valamint a többség itt azt írja, hogy nem célszerű a Led maximális áramát kihasználni,mert csökkenti az élettartamát. Megfelelő hűtésről is gondoskodni kell. De olvass vissza cseppet és "megvilágosodsz".. A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2017
Idézet: „Másrészt lehet, hogy a cső körkörös fényének fele-harmada elveszett a hiányzó tükör miatt...” Ez igaz, erre nem is gondoltam. Itt csak egy "fém dobozra" szerelt fénycső volt eddig. A színhőmérséklete a LED-nek kellemesebb számomra. Nem tudom mi az a palcebo, a placebo hatást ismerem. Idézet: „A színhőmérséklete a LED-nek kellemesebb számomra.” A fénycső és a LED is különböző színhőmérsékletben létezik. . Mindig az adott célnak megfelelő színhőmérsékletút kell választani. Bővebben: Link Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2017
Értem. És ha a csatornák elején áramgenerátort alkalmazok? Mondjuk 24V-os tápot alkalmazva 7 db ledet tudok sorba kötni, így létre tudok hozni 5 párhuzamos sort (5 csatornát), és minden sor elejére rakok egy 350mA-s áramgenerátort ami tud 24V-ot, így szabályozni tudom a nyitófeszültséget és nem sülnek meg a ledek, ha valamelyik kiég, illetve el tudom hagyni az ellenállásokat.
Ez csak egy ötlet, amúgy abszolút analfabéta vagyok a témához
Áramgenerátor alkalmazása csak akkor célszerű, ha a tápfeszültség és a Led-ek nyitófeszültsége közel esik egymáshoz, vagy a tápfesz nagy mértékben változik. Egyébként nincs értelme, mert mindegy hogy mi fog fűteni. Az áramgenerátor vagy az ellenállás.
Ha 7db-ot kötsz sorba, és 24V a táp, akkor már lehet célszerű az áramgenerátor, de minden soros tagnak külön kell egy-egy. Ez lehet már egyzerű, mert csak 1,6V a maradék feszültség, így a veszteségi teljesítmény is 560mW-ra csökken. (De soronként kell.) Kapcsolóüzemű áramgenerátor, meg nem biztos hogy díjazza a PWM szabályozást. Vagy a kapcsolóüzeműt szabályozod a PWM bemenetén (ha van neki ilyen), de akkor meg felesleges az 5A-es kimenete a kütyünek.. A nyitófeszültséget soha nem szabályozzuk, csak az áramot szabályozzuk (vagy korlátozzuk). A nyitófeszültség ennek hatására áll be. Ha egy soros körben egy Led kiég, akkor az összes kialszik. Kivét ha zárlatba menne, akkor jól jöhet az áramkorlát.
Hmmm... kicsit összezavarodtam. Én valami ilyesmit szeretnék építeni:
Bővebben: Link Itt vannak áramgenerátorok a sorokra kötve, és úgy van rákötve a programozható dimmerre. Csak a miértet és a hogyant nem tudom
Hogy ebben a fekete "izékben" mi van, azt nem tudhatom. Létezik kétvezetékes áramgenerátor, de én még 350mA-eset még nem láttam. Ami persze nem azt jelenti, hogy nincs is. De lehet ez akár egy-egy ellenállás is. Nem látni.
A videó alatt a leírásban írja, hogy PWM vezérelt DC-DC állandó áramú Step-Down LED driver, ILYEN.
Ilyen áramkört a PT4115 IC-vel tudsz építeni. Fel van készítve PWM szabályzásra, mint a Mouser-es linken található doboz..
Oké, akkor ez a mondatom érvényes: " Vagy a kapcsolóüzeműt szabályozod a PWM bemenetén (ha van neki ilyen), de akkor meg felesleges az 5A-es kimenete a kütyünek.. "
De használj akkor ilyent. Mondjuk félő, hogy nem lesz olcsó.
Hmmm... Ilyen az, amikor egy hozzá nem értő belefog valamibe, amihez nem ért Tehát Ti azt mondjátok, egyszerűbb ellenállásokkal kiszámolni az ágakat. És akkor az ellenállást áganként a PWM után kötöm be?
Igen, de tegnap tettem említést egy PT4115 nevű IC-ről is. Áramgenerátor és PWM szabályzó.
És akkor ehhez még kell készítenem egy jó kis kapcsolási rajzot, meg miegymást? Elnézést a tudatlanságomért, de sajna én ezekhez nem értek. A koncepcióm az volt, hogy már előre legyártott alkatrészekből építkezek, sajnos nincsen olyan ismerősöm, aki ért az elektrotechnikához. Adott mindenféle kütyü, meg ledek, meg áramforrások, nagyjából kezdem érteni, hogy mit miért, de ilyen fórumokon kell kérdezősködnöm, mert egyértelmű, szájbarágós leírást nem találni a neten. Még külföldi fórumokon sem.
A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2017
Kapcsolási rajzot nem kell, benne van az adatlapjában. A miegymás pedig a fényerőszabályzó potméterből áll. Hacsak a dobozolást nem számítjuk ide.
De ez nem programozható, ha jól sejtem. (?)
Amit az első posztomban írtam, hogy adott egy programozható dimmer, amit PC-n tudsz beállítani, hogy melyik csatornát mikor és mennyire szabályozza.
Hmm... Elképzelhető, hogy én raktam fel rosszul a kérdést
Tehát, az alábbi alkatrészekből szeretnék ledes akvárium világítást építeni: 20 db normál fehér - 1W, 3.2V-3.4V, 350mA 10 db meleg fehér - 1W, 3.2V-3.4V, 350mA 5 db piros - 1W, 2.0V-2.2V, 350mA 5 db kék - 1W, 3.2V-3.4V, 350mA Programozható fényerőszabályozó (12/24V DC, fogyasztás max. 0.5W, m...ősség) Táp/driver - itt kicsit tanácstalan vagyok, hány Wattosat kéne venni, de 24V DC kimeneteset szeretnék, mert ezzel azt hiszem növelhető az egy sorra kötött ledek száma És akkor az a kérdésem, hogy ezekből az alkatrészekből hogyan, milyen sorrendben tudok összerakni egy működő világítást, illetve kell-e még valahová valamilyen alkatrész. Köszönöm az eddigi válaszokat, némelyiket már értem, de sajnos még mindig össze vagyok zavarodva egy kicsit
A többször is szóbahozott kondenzátor előtétes LED lámpa, olyan, amilyen. Az egyenirányítás után nem nagyon lehet pufferelni, de a 100 Hz-es vibrálást lehet kicsit csökkenteni. Ami miatt eddig a fénycsöveket szidták.
Egy szomszéd fotós rokona új házba mindenhova LED-eket rakatott. Csodás fényár, minimális fogyasztás, ... Elkészült az első videó a lakásban. Mi a fenétől csíkoz és vibrál a videó? Javítottam már néhány 30-50 W-os LED-es reflektort. Komoly kis kapcsolóüzemű áramgenerátoros táp volt bennük. Az biztos nem villog. Nézzétek meg ezt az 50 W-os csodát!
Azért vibrál, mert a fényforrás nem folyamatos, hanem vibráló. A szem kiegyenlíti ezt, a kamera/féyképezőgép pedig nem.
Vannak olyan érzékelő kiolvasási szakaszok, amikor az érzékelőre nem jut fény. A fényforrás villogási periódusából és az érzékelő kiolvasási frekvenciájából számítható, hogy hány képkockára nem jut fény.
Köszönöm a részletes magyarázatot.
Viszont akiknek szántam, azoknak nem kell magyarázat a fényképen szereplő ócska bóvli működéséhez. Attól függetlenül, hogy milyen ötletes működésű áramgenerátor IC-k kellenek ahhoz, hogy mind a 4 csoport egyszerre működjön, közben a kapcsoló IC-k ne süljenek meg,... Ha pedig sima analóg áramgenerátoros, akkor elég sok teljesítmény a LED-ek helyett a chipekre megy. Nem méregettem mást, csak a bemenő teljesítményt, ami közel 50 W. Alulról. A 4 csoport együttes feszültségigénye ~120 V. Az említett villogás a félhullámoknak arra a szakaszára korlátozódik, ami ez és a 0 közé esik. Szerencsére elég szűk, szemmel nem vehető észre. De azért nem esztergálnák a fényénél. Emiatt a használati feszültségtartománya is alacsonyabb, mint a tápegységes reflektoroké, amit már 85 V-os induló feszültséggel is láttam.
Sziasztok
Biztosan sokan ismeritek azokat a ledes zseblámpákat, amelyek több világítási funkcióval rendelkeznek és ezeket mindig végig kell játszani, hogy visszaérjünk a kívánt fényhez. (nagy fény, közepes, kis fény, villogás) Ezeket kellene megszüntetnem, csak egy fényerő kellene és ehhez keresek megoldást. E-bay-en találtam ezt , szerinetetek ez jó lehet? Ill van más kapcsolás is? Köszi
Létezik manapság olyan, például a már eléggé elterjedt mindenféle fehér LED-ek világában, különösen az SMD-s csapatban, hogy egyre több kis diódát integrálnak egy áramköri chipbe?
Így aztán persze vannak a 3 voltosok mellett 6, 12, 18, de akár 200 voltosak is. (40-50, vagy tán még több LED dióda sorbakötésével) Persze mindez lehetne nagyon praktikus, ám eléggé koncentráltan lesz hőtermelő egység. Aztán, ha a sorban - akár csak egy is - elpukkad a túlmelegedéstől, szépen lehet kidobni az egész pakkot. Kérdésem. Ezeket az SMD LED-eket hogyan lehet valami katalógus alapján megkeresni, avagy bármiféle paramétereikről tudni? Általában tégla-alakúak, de sajnos semmiféle jelölés vagy azonosító szám vagy felirat nincs rajtuk. Mar a negatív pólusa maga egy gyártói ajándék, hogy azt még egyáltalán jelzik ... (az egyik sarok letörésével) Ha ilyesmit cserélni kell, nos hát akkor azt hogyan? Teljesen vakban? Vagy az lenne a tematika - vagy megy, vagy nem megy? Idézet: Igen, létezik.„Létezik manapság olyan, például a már eléggé elterjedt mindenféle fehér LED-ek világában, különösen az SMD-s csapatban, hogy egyre több kis diódát integrálnak egy áramköri chipbe?” Idézet: Igen, így van.„ha a sorban - akár csak egy is - elpukkad a túlmelegedéstől, szépen lehet kidobni az egész pakkot.” Idézet: Ott, ahol veszed, többnyire elérhető az adatlap. Ha csak a maximális teljesítménye van megadva, akkor egy áramgenerátorral kideríthetőek a lényeges adatai (feszültség, áram).„Ezeket az SMD LED-eket hogyan lehet valami katalógus alapján megkeresni, avagy bármiféle paramétereikről tudni?” Idézet: A méretből, a szomszédaiból, a teljes kapcsolás felépítéséből lehet következtetni nagyvonalakban, a többi szerencse kérdése. „semmiféle jelölés vagy azonosító szám vagy felirat nincs rajtuk. Ha ilyesmit cserélni kell, nos hát akkor azt hogyan?”
Jaaa - ennyire eccerűűű! Mint az ék!
Arra nagy általánosságában hamar rá szoktam jönni, hogy hány voltos a lelkem, mert adok neki feszkót folyamatosan, oszt ahol szépen elkezd világítani, hát akkor ott annyi - plusz talán még 1-2 volt ... De az azért eléggé furcsa, hogy így kell megállapítani - XXI. század!
Óóó, hát én meg tudom ám venni Magyarországon is, ráadásul személyesen - például Angyalföldön a Kerekes utcában (HQ elektronika) forintért vagy bankkártyával.
No de akkor is eléggé fura, hogy egy kis négyszögletes tokban a valóságban lehet ilyen is - meg olyan is! És a wattszám még csak a kisebbik gond, de az üzemi feszültsége? Nem mindegy az, hogy 3 voltos avagy 13! |
Bejelentkezés
Hirdetés |