Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Sziasztok!
Van egy PITBIKE-om, 4 ütemű motor van benne tirisztoros gyújtással, a problémám az vele hogy nincs rajta világítás! Tettem rá világítást előre 12v 55w-os halogén izzót , hátra pedig 12v 5w-os izzó van....a probléma az hogy csak az egyik lámpa ég ha jár a motor akksi nincs benne ha rákötném a másikat világítást pl.: a hátsót akkor a motor leáll. A motor elvileg 12v-ot termel, de nincs mérőműszerem hogy meg tudjam mérni!! A gyújtásból 4 vezeték jön ki. Az egyik a gyújtótrafóra megy , a másik a test, a többi kettő meg ??? gondolom a világításé egy biztos az egyik vezetékbe gyengébb áram megy mint a másikba. ha mindkettöre kötök fogysztótt adott esetben izzókat a motor nem indul, csak ha az egyik lámpa üzemelhet!!! Légyszi valami tippet hogy mitcsináljak....Előre is köszönöm!!! A gyújtásról a fotó mellékelve. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2013
Lehet hogy ahová az 5W-os izzót kötöd az a leállító? Próbáld meg a másik izzóval párhuzamosan kötni.
Szerintem ezen az alaplapon gyárilag sincs világítástekercs, úgyhogy felejtős.
Valóban, Én telefonról írtam és a képet nem láttam jól, csak a jeladó tekercs van rajta + a gerjesztő.
Üdv mindenkinek!
A kis 250-es Hondámon a tompított/reflektor hibáját keresgéltem (kapcsoló kontakt hiba volt - - elhárítva azóta), amikor számomra meglepő felfedezést tettem. Tudni kell, akku negatív sarka kisujjnyi fekete kábellel közvetlenül cca 15 cm hosszban a blokköntvénybe csavart csavarfej alá van kötve sarukkal, gyárilag klimpelve. Blokk a vázhoz számtalan helyen fémesen (motorfelfogató szilent amúgy sincs e kismotoron) van becsavarozva. Mértem az aksisaru negatívja és a blokk közt 2,5 mV feszültségesést, aksinegatív és váz közt 5 mV-ot amikor a gyújtást rátettem. Figyelem, tompított/refi ekkor még nem is volt, ez a hiba megtalálása előtt történt!!! Csak gyújtás (gyújtás, hátsó lámpa, rendszámvilágítás üzemi relé volt az ismert fogyasztó)! Nehezen hittem a feszültségesést, különösen a blokk és a váz közt, gyártottam hát hirtelen sima autos kábelkorbácsból származó vezetékből forrasztott sarukkal egy söntöt, ami aksi sarutól blokkig fut 10 cm hosszban, onnan (dupla vezetékvég a saruba forrasztva) 15 cm hosszal felmegy a váz egy fémes pontjáig. A videón egy zöldes vezeték. Két multiméterrel is mértem, az egyiket fel is vettem videóra. Eredmény: ugyanaz minkét műszerrel, azaz 2,5 mV akku-blokk közt, 5mV akku és váz közt, sönt ide vagy oda! És már eleve! A sönt miatt egy fél milivolttal sem esett kevesebb, mint sönt nélkül. Nem igazán értem, lehet, hogy normális a feszesés, de azt nem találom annak, hogy a söntre nem reagált csökkenéssel, és egyáltalán a váz és blokk közti kétszeres különbséget sem tudom magyarázni. Most mi van ilyenkor? (a motor amúgy remekül működik, a kérdés, az érdeklődésem tisztán elvi tehát) Feszültségmérés YouTub-os videón
Tehát akkor nem lehet rá világítást tenni semmilyen módon???
Szia
Idézet: „Viszont van egyfajta BOSCH trafó,a pontos nevét nemtudom de a gyári adatok szerint Rprimer=0,15ohm Lprimer=1mH; Rszekunder=11kohm Lszekunder=55H Hátha ez beválna” Az biztos hogy 70- 400uH-s primerű CDI gyújtótranszformátorok nem alkalmasak ehhez a gyújtáshoz. Amúgy iszonyatos káosz van e téren, a gyári kapcsolásokon (motelek), hol kis, hol nagy induktivitású gyújtótranszformátort illesztenek akár egy fajta elektronikához is. Idézet: „Minden esetre még mindíg ne felejtsd el hogy nekem 6 voltról kell majd működtetnem a gyújtást,de még fogalmam sincs hogy logikai fetekkel hogy lehet beüzemelni a mazzilli "flájbekket" Remélem feltudsz vázolni hozzá valami elvet ami alapján mehetne minimum 5,6 maximum 8 volt között a kapcsolás” Mindenképp minimum IRL540-neseket javaslok, de akár jobb paraméterekkel rendelkezőbb is szóba jöhetnének csak át kéne böngészni egy-két bolt választékát. Apropó, egy Új Link, 6Voltos CDI-re push pull topológiával, mint írja nem egyszerű eset (nincs IC ilyen kicsi feszültségre, de sikerült kompromisszumokkal megoldani. Dicséretes).
Szia
Idézet: „egyáltalán a váz és blokk közti kétszeres különbséget sem tudom magyarázni.” Pedig nagyon egyszerű. Először is mitől függ a feszültség esés a vezetéken (Ohm törvény )"?" Az áramtól. Avagy neked a gyújtás ráadásakor a vázhoz több fogyasztó van kapcsolva mint a blokkhoz , ezáltal azon a vezetéken ezért több feszültség fog esni. Mérjél áramot és minden tiszta lesz.
Szia nyemi!
Na igen...én is láttam a motelek-es rajzokon összevissza mindenféle primer/szekunder értékű gyújtótekercseket ugyanazon a kapcsoláson,meglepő volt a dolog számomra is.Viszont a TL494-es kapcsolás amit küldtél nagyon megtetszett.Még azis lehet hogy ezt fogom megcsinálni Végülis még nem késtem vele,mert a trafómnak még mindíg csak a szekundere van kész,a héten már nemis lesz sajnos időm arra hogy szépen igényesen megcsináljam a primert.Ez a kapcsolás pedig azért nyerte el a tetszésem mert egyszerű viszonylag szerintem és precíz.Gyújtáskor az oszcillátor leáll,és ha nincs meg a kívánt feszkó a kimeneten akkor a TL494 gondoskodik róla pulzusmodulálással,ha jól látom a kapcsolást.Szerintem nekem ez könnyebben kivitelezhető lenne.
Szia!
Én nem látom ilyen egyszerűnek. Átgondolva azt már megértettem, hogy a mért 2,5-5 mV feszesés egy 15 cm-es vastagabb kábelen egy nagyjából 1 amperes (CDI gyújtás, 1-2 W műszerfal, helyzetjelző világítás, 5 W h-lámpa, stb) áramerősség esetén elfogadható, sőt, reális érték. Ennyi adódik a kábel és annak csatalakozóinak vezetőképességéből! Két kérdés mégis marad bennem. 1) A 15 cm testkábel két végén egy-egy saru, azok aksin 5-ös, blokkon 6-os tányéros fejű csavaron keresztül kontaktálnak. Essen ezen 2,5 mV az összes áram hatására. Innen tovább a vázon lévő fogyasztók csak a fémesen bekötött blokk-váz kontakton keresztül fogyaszthatnak. kérdés tehát, normális még egyszer annyi fesz-veszteség a számtalan sok, de minimum 4db 8-10-es hasonló fejű csavarkötésen (igazából 8 db, mert szimmetrikusan rögzített a blokk kétoldalról)? Számomra az a soros felfűzés legrosszabb vezetőképességű eleme a testkábel aksi és blokk közt. Onnan tovább szuperkontaktnak kellene lennie, vagyis alig valamivel több hozzáadott eleső feszültségnek. 2) Rátéve a vékonyka zöld söntvezetékemet, semelyik mérési eredmény nem változott. Ezek szerint rendben van a testkábel aksi-blokk viszonylatban. Onnan tovább a blokk-váz kontaktus: ha szintén nagyon szuper (szuperkontakt), akkor miért esik azon is még egyszer annyi, azaz fenti kérdés? -ha ott nem jó a kontakt, akkor miért nem változik kicsit sem a söntvezetékre az eredmény?
Szia
Idézet: „miért nem változik kicsit sem a söntvezetékre az eredmény?” És megint egy idézet, hogy lásd , meg is válaszoltad magadnak Idézet: „Rátéve a vékonyka zöld söntvezetékemet, semelyik mérési eredmény nem változott.” Na ezért. Az én javaslatom, hogy a blokk testet és a váz testet kösd össze egy jó vastag kábellel és felejtsd el az egészet.
Ja most már látom
Akkor az akkumulátor negatív és a váz testet kösd össze hasonló vastagságú vezetékkel mint a többi . Avagy csinálj egy deltázást.
Szia .
Igen elég biztató kapcsolás, TL494-es IC meg egy elég öreg darab de bevált szóval meglepetés nem érheti az embert. A fetek és gate ellenállásoknak melegedésére azért kíváncsi leszek. Szerintem ezek a gyenge pontjai az áramkörnek.
Értem én értem, hogy a "vékonyka" a "vastaggal" szemben.... De azért Kirchoff tv-je akkor is létezik, még ha az arányok "kicsi" a "nagyhoz".
Elárulom, és ezt valóban nem jeleztem eddig, de bikakábellel is söntölhetek akku-váz, vagy blokk-váz közt, semmire se reagál a mérési eredmény. (igaz, ott meg a csipeszen lehet szar is a vezető keresztmetszet) Kipróbáltam! Mindkét multiméterrel!!! Helyi autóvillamosságis is csak egy ingyenes időpontot kért tőlem, mondván, erre önként szánna időt, mintegy szakmai továbbképzés gyanánt, elméleti fejtágító tanfolyam helyett... Idézet: „Elárulom, és ezt valóban nem jeleztem eddig, de bikakábellel is söntölhetek akku-váz, vagy blokk-váz közt, semmire se reagál a mérési eredmény. (igaz, ott meg a csipeszen lehet szar is a vezető keresztmetszet) Kipróbáltam! Mindkét multiméterrel!!!” Ja csipeszelgetted, az nem ér semmit . Csinálj egy "vastag" sönt kábelt két saruval a csavarok alá és úgy mérj. Az ne felejtsük el hogy itt relatív kis feszültségről beszélünk, itt nagyon számítanak az átmeneti ellenállások is .
Sziasztok! Van nekem egy motoplat gyújtásom és a trafó elromlott az volna a kérdésem hogy lehetne-e ilyen csinálni a rajz alapján? Előre is köszönöm a válaszokat!(és kellemes ünnepeket)
Üdv!
Lehet csinálni ilyet,csak nem ilyen egybeöntött kivitelben.Kell egy CDI-gyújtótrafó,meg az adott alkatrészek.
És ez körülbelül mennyibe kerülhet?
Előre is köszönöm válaszod (sajnos én nem vagyok otthon az electronokai dolgokba
Tudnátok nekem segíteni abban hogy milyen alkatrészeket kell beszereznem , milyen rajz alapján csináljam meg hogy hogy is kell mert sajnos én ehhez nem nagyon értek mindenféle segítséget örömmel várok !! és ne haragudjatok hogy ilyen amatőr kérdéssekel zargatlak titeket
Szia Nyemi !
Most csinálom "ZVS" DC CDI kapcsolásodat, amihez csináltad a gyújtás görbét. Most tekercselném meg a trafót hozzá. Ezzel kapcsolatban, szoktad-e, és hogyan szoktad tesztelni a trafót kapcsolásba beépítés előtt? Lehet-e terhelés nélkül járatni ? Mennyire melegedhet ? Mekkora Ampert vehet fel ? Nem csináltam még sosem ilyen trafót, és ezért kérdezem, hogy minden tiszta legyen. Hogyan szoktad kiszámolni a különféle méretű ferritmagokhoz a menetszámokat és a Cu drót vastagságot ? Én EI 32 ferrite core 9.1X9.1 (82,81) magra csinálnám. Előre is köszönöm.
szia Iceman96!
Ha a trafó nem halott, akkor nem halsz bele kb 2000 FT. De a képen az látszik, hogy ha a tirisztor döglött meg akkor mit kell építeni a jó trafóhoz. Ha a trafó is hulla, vagy nem tudod szétszedni akkor sokkal több is lehet a vége. Tehát pontos infó kell, hogy hogy is áll a te trafód/gyújtásod. Nálam itt sokkal jobb szakik vannak (pl.: Mex) akik segíthetnek, de csak pontos infók tudatában. Ne add fel! Nekem Mex egy négyütemű kéthengeres motorhoz adott rajzot ami ma is jól működik, és rém egyszerűen megépítettem kb. 2000 Forintból, de nekem különálló trafóm volt. Szóval kérdezz, és csináld! Szia: Péter
Köszi a biztatást Péter!!
Az a baj nekem egyáltalán nincs meg a trafó csak ez hiányzik ,hogy ha valaki leírná hogy hogy is kell egy ilyet csinálni/építeni akkor lehet megtudnám csinálni, ha venni szeretnék akkor az 30.000Ft-ba kerülne gondolom ha magamnak építenék akkor olcsóban kijönne. A lényeg hogy nekem megvan az álló/forgó rész csak a trafó nincsen és egy ilyet szeretnék építeni! A motor amire való az egy CZ 125/516. A motor 11 000-et forog. Mindenféle segítségnek örülök és köszönöm szépen előre is!! BUÉK!! A képek közül nem tudom , hogy melyik a leghasznosabb. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2013
Helo.
Esetleg megépíted az elektronikát és ráakasztasz egy babetta/simson tirós trafót.
Szia Péter!
Ha elküldenéd azt a rajzot megköszönném. Üdv Csaba
Szia Csaba!
Ha arra a rajzra gondolsz amit Mex készített, az itt van a képek között. http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=151545 Én ezt építettem meg egy Honda CM 200 T motorra. A jeladóm és a trafóm adott volt (kétkábeles ikertrafó), a többi a rajzon látszik. Itt a fórumon a 121. oldalon írtam le a gondomat. Onnan elolvashatod Mex segítő tanácsait is, amit most is köszönök Neki. Nekem az R1 rövidzár, mert a tirisztorom típusa BT 151/500V. Üdv.
Köszi Peti , nekiállok
Csaba
Hello
Megépítettem az alábbi CDI gyújtást, és olyan kérdésem lenne hogy mennyire kellene átalakítani, hogy ne a megszakító hanem egy hall ic vezérelje. Nem lenen az se baj ha egy külön nyákon lenne a hall vezérlése. Válaszokat előre is köszönöm.
Sziasztok! 1:58-nál látható a gyújtás forgórészen az F és a T jelzés. Megtudnátok nekem mondani, hogy mit jelentenek pontosan? Bővebben: Link
Az F a felső holtpontot, T-t nem láttam, de ha az F előtti két vonalra gondolsz azok valószínűleg az előgyújtás szögét jelzik. A közelebbi alapjáraton a távolabbi nagy fordulaton.
Nem voltam elég pontos. A Videón valóban nincs T. De a motor amit ma csináltunk azon van T és F jelzés is. (Kínai 110ccm-es quad blokk. ) T re állítottuk a gyújtást és úgy el is indult. viszont egy kicsit megtorpan nagyobb gázadásnál. (Ez lehet persze karbi beállítási probléma is.)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |