Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Sok benne a gyanta.
Én az SK10-et is csak papírtörlővel szoktam felkenni akkor vékony lesz és hamar megszárad. Nem lesz ragacsos meg ujjlenyomatos.
Örülök neki!
Ahogy írtam, nem akarom előtte lakkozni.
Az előtte lakkozással még az is probléma, hogy ha kifúrtad a nyákot, eltömődnek a lyukak. Vagy még egyszer átfúrod, vagy a lakkozottat fúrod, de én a padeknél meg szoktam hagyni egy kis lyukat, ami megvezeti a fúrót. Szerintem jobb a csupasz nyákot fúrni, mint a lakkozottat. Mindegy, ha az folpack beválik, nekem jobb nem kell.
Ezt is megfontolnám, ezzel nincs ilyen probléma.
Ez hasonló az Akrilán lakkhoz. A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2020
Nálam a forrasztógyanta még töményebb denaturált szesz oldatként is teljesen kemény száraz nem ragacsos lesz, de kb. 2 nap kell ehhez szobahőmérsékleten. Vagy némi hajszárítós kezelés.
Végül beforrasztás után akrillakkal kenem le én is, de az után eléggé nehezebb forrasztani a mostani lakkal. Tehát alul vékonyabb -denszeszes- gyantaréteg a jó forraszthatóság miatt, erre akrillakk, ami gondolom kissé feloldja a gyantaréteget, ezzel keveredik. Kültéri alkalmazásoknál örökösnek tűnik.
A meg nem száradt akrillakkal bekapcsolt szerkentyűm nem is működött. No valamit elcsesztem, gondoltam és mérsékelt haraggal dobtam félre. Pár nap múlva előveszem, hogy ki mérem és működött. Az előre lefujt panelt mindig nehezen tudtam forrasztani és nem is lett szép. Le kellett forrasztás előtt mosni. A gyantát meg forrasztás után.
Akrillakk csak forrasztás után. Először denaturált szeszben oldott gyantásan bekenve forrasztás, ezután védelemre akrillakk.
Én úgy is teszem. Az eredeti kérdés felvetőjének ajánlott. Kb 40 éve használom. Az akrilt később kezdtem, mert zavart, hogy pár év múlva olyan leharcolt volt a panel, hogy na. Mindig van kéznél oldott gyanta, csak nitróban oldom.
Ez volt az eredeti feltétel:
Idézet: Tényleg jó a sztreccsfólia. Próbáltam akkor, amikor előre gyártottam 5 NYÁK-ot és menet közben derült ki, hogy csak három fog kelleni. Betekertem, elraktam és fél év után is olyan volt, mint amikor készítettem.„...nem akarom lakkozni sem beültetés előtt” Lehet kapni kb. 10 cm széleset is, ilyen és ehhez hasonló esetekre mindig tartok egy tekercset a fiókban.
Gondolkozom egy ilyen fűrész vásárlásán: https://www.youtube.com/watch?v=KVqdbXQwQ1I
Természetesen elsősorban nem nyákvágás miatt venném, de ha rászánom magam a vásárlásra, lehet, hogy nyákot is vágnék vele. Viszont alig találtam rá a neten példát, ahol ilyennel nyákot vágnak és ott pont azt írták, hogy az apró fogakat eltömi az epoxigyanta. Karbid lapot javasoltak, csak olyant nem sok helyen árulnak. Szóval nem is olyan jó ez nyákvágásra?
Ez gyakorlatilag egy elektromos lombfűrész.
Úgy a 80-as években ilyennel vágtunk panelt ha nem volt asztali karos lemezolló. És nem tömi el, de szép egyeneset nem fogsz vágni vele.
Ha nem idétlen formák rendszeres vágásához kell, pénz kidobás.
Igen, idétlen formákat szeretnék vele viszonylag rendesen vágni és ha már megveszem, nem bánnám, ha nyákot is tudnék vele vágni.
Nyàk vágásra akkor lehet jó ha megtudod vezetni a munkadarabot
Be kell onozni
Epoxy alapú paneleket kétféle koronggal szoktam vágni, lásd melléklet. A gyémánt korong csak ahhoz jó, amelyiken van réz réteg is, különben a gyanta valahogy ráragad a korongra. Hogy ez a hő miatt van-e vagy egyszerűen eltömíti a pórusokat, passzolok, behatóbban nem tanulmányoztam, egyszerűen tudomásul vettem a tényt.
A fogas korong viszi mindkettőt de azt csak olyankor használom, amikor réz réteg nélküli lapot kell vágni. Nem tartom valószínűnek, hogy a viszonylag nagy távolságra lévő fogakat el tudná így vagy úgy tömíteni. A negatív tapasztalat lehet hogy a túl nagy sebesség miatt volt, a gyanta ráolvadt a lapra, de erre csak tippelek. A fűrészpor, hacsak nem olvadt meg, szilárd, ki kell potyogjon a fogak közül. Plexi lapokat is óvatosan kell vágni, különben azok is olvadnak a vágás mentén külön hűtés nélkül. A lapkás korong azt is viszi. Szerintem vinni fogja a NYÁK lapokat is. Idézet: Milyen gyanta, a lemez anyaga? Én üvegszálas FR4 1.5mm vastag nyákokat vágok gyémánt koronggal, semmi nem ragad rá ha réz nélküli a nyáklemez akkor sem. Fordulatszámot most nem tudok, a gép olcsó Praktikeres asztali csempevágó. „a gyanta valahogy ráragad a korongra”
Igen, a lemez anyaga. Rég volt, pontosan nem emlékszem az esetre de lefullasztotta a kis szeletelőt. Egy ideig megy a vágás aztán mintha egy vékony réteg képződne a gyémántfelületen. Talán az a probléma hogy kicsi a korong, gyorsan át tud melegedni, esetleg amikor próbáltam, éppen olyan lapot fogtam ki aminek az anyagában arányaiban több vagy valamennyire más típusú volt a gyanta. Tényleg nem kísérleteztem sokat, egyszerűen vettem egy lapkás korongot is.
Én ugyan még nem próbáltam (de majd valamikor lehet hogy megteszem).
Azt mondják, hogy az üvegszálas nyákot meg lehet karcolni két oldalról és törik a plexihez hasonlóan. Persze csak egyenes vonalon. Mi igaz ebből ?
Ha jó mélyen bekarcolod eltörik , de olyan lesz a "vágás" felület mint a perzsa szőnyeg rojtja, inkább vágd el karos ollón .
A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2020
Igaz. Minél mélyebb a karcolás, annál könnyebben törik. Cserébe nem szép a széle, szálkás marad a törés után, le kell csiszolni.
Ha valami nagyobb darabot kell le / ketté vágni, azt nem lehet kézi ollóval.
Ilyenkor jól jöhet.
Karos ollóról beszéltem , én kifejezetten erre a célra vettem ilyet .
Ezen már én is tipródtam.
De nagyon drágák.
Ki kell fogni a vásárban - bolhapiacon- ecserin . Én kirakodó vásárban vettem aztán megköszörültettem mert át lehetett látni az élek közt .
A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2020
Ez inkább a papír alapúra igaz. Az üvegszálasra annyira mint az alu lemez vágása ollókarccal. Működik ha muszáj, de nem egy jó megoldás.
Próbáld ki, könnyen el lehet törni az asztal szélén. Gyári NYÁK lapokat is szoktak így szeletelni, V-groove néven. Igaz, ott kb. 1/3 vastagságig bevágják a lapot mindkét oldalon. Ha tapétavágóval 2 x 1/4 résznyi szántást végzel mindkét oldalon, nyert ügyed van. Ehhez elég háromszor - négyszer végighúzni a pengét a vonalon, kellően rányomva.
A penge nagyon hamar eletlen lesz.
Ettől függetlenül működik a dolog. Ez volt a fő kérdés. A tapétavágónak megvan az az előnye, hogy az életlen részt le lehet törni.
Én hajdanán kézi lemezollóval egész táblákat daraboltam tenyérnyi méretűekre, sokat. Ilyen mennyiségben embertelen, de pár darabhoz legegyszerűbb a kézi olló, és nem porol. Hátránya, hogy nyújtja az anyagot a vágásnál, ezért kissé hullámos lesz a nyáklemez.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |