Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Propeller Clock
 
Témaindító: vicsys, idő: Jún 3, 2005
Lapozás: OK   62 / 489
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Nov 26, 2008 /
 
Hali!

Aha, értem. Nem is tudom pontosan, de olyan 40-45°C körüli lehet, de forgás közben visszahűl szobahőmérsékletre. Akkor egyelőre nem csinálok vele semmit, csak néha ellenőrzöm, hogy mennyire meleg. De ha azt mondod, hogy nem lehet baj, akkor minden rendben.
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 26, 2008 /
 
Hi!

Az 5W-os zéner minimálisan melegedhet.
Egyébként az általad mért feszültségek már egész jók!

Üdv!
(#) Krisz03 hozzászólása Nov 26, 2008 /
 
Kaninjo!

Lenne hozzád egy kérdésem. Jelenleg a csatolmányban lévő állományt használom, ami a külső körön mutatja a másodpercet. Ez analóg óránál nagyon jól néz ki, viszont digitálisnál már kevésbé. Ezért jó lenne, ha kikapcsolható lenne a távirányítóval. Csak nem tudom, hogy nálam van a hiba, vagy ez úgy van megírva, hogy állandóan mutassa? Ha így van megírva a program, akkor nem lehetne esetleg változtatni rajta, hogy kapcsolható legyen?
(#) dbase hozzászólása Nov 27, 2008 /
 
Elöbb találtam ezt a linket, hatalmas propeller szöveg kiiró. Nem mernék a közelébe lenni.)
Bővebben: Link
(#) Krisz03 válasza dbase hozzászólására (») Nov 27, 2008 /
 
Uhh, ez rettentő hangos. A leírásában szerepló 225km/h a kerületi sebessége lenne? :eek2:
(#) edison555 hozzászólása Nov 27, 2008 /
 
Sziasztok!

Tegnap rámértünk a bázisáramkörre. A tápegységen 12V-ot állítottunk be. Ekkor a primeren 11v-ot mértünk a szekunderen viszont max 4,5V jött(álló helyetben, a forgás elvileg nem befolyásolja a mérést, ugye?. Ahhoz, hogy a 7805 IC életre keljen ez a fesz. messze kevés. A primer 100menet 0,355mm átmérőjű lakkozott rézhuzal a szekunder pedig 150-170menet között van.
A bázis kapcsolási rajzás 2*12V-os trafót írtok,aminek a szekunderei párhuzamosan vannak kötve, nem sorba akarta a konstruktőr , hogy 24V legyen a tápfesz.., mert úgy már a 7805ös stab kocka is "bebillenne" a propelleren...nem beszélve arról, ha ráadom a terhelést a szekunderre akkor a 4,5V-ról leesik 1V-ra a fesz..


Kérdések:

1. Mekkora legyen a tápfesz.?
2. Hány voltnak kéne indukálódni a szekunderen,(álló helyzetben)
3. Ha műkszik a trafó és apropeller, akkor álló helyzetben a a LED-eknek nem kell világítani, vagy a távirányítóval indul a progi?
4.Ha leállítom az órát és utána újra bekapcsolom akkor a pontos időt fogja mutatni, mert ezekben az áramkörökben nincs semmiféle elem ami a belső órát működtetné?

Segítsetek, ha tudtok!
Köszönöm.

edison555

(#) Krisz03 válasza edison555 hozzászólására (») Nov 27, 2008 /
 
Hali!

Ha kicsit visszaolvasol, akkor nekem is hasonló méréseim voltak, amíg nem adtam megfelelő nagyságú tápfeszt a bázisnak. Először labortáppal használtam 13V-on, de a szekunderen egyenirányítás után csak 5V-ot mértem. Aztán a 12V-os trafóval már 16-18V-ot mérek a bázis pufferén, és eredeti kitöltési tényezővel kijelzéstől függően 12-15V-ot a propelleren (14V-ot készenlétben). Tehát Te is nyugodtan emeld meg a bázis tápfeszét (a 12V-os trafó jó is lesz, de ne sorba, hanem párhuzamosan kapcsold a szekundereit, ha több is van neki).
Álló helyzetben nem világíthatnak a LED-ek, mert a PIC csak akkor működteti azokat, ha a fototranyón keresztül jelet kap. Ha aláraksz egy infra villogót, mint én is, akkor persze működésbe lendül.
Ha leállítod az órát, akkor készenlétbe helyezed. Ilyenkor a bázis lecsökkenti a kitöltési tényezőjét, hogy alacsonyabb legyen a fogyasztás, de még legyen kellő fesz a propelleren, hogy kiszolgálja a PIC néhány mA-es fogyasztását. Ilyenkor ugyanúgy fut benne a program, számolja az időt, de nem jelzi ki. Ha viszont bekapcsolod, akkor már mutatja. Áramszünet esetén természetesen elfelejti.
(#) vicsys válasza edison555 hozzászólására (») Nov 27, 2008 /
 
No akkor idézek a cikkből:
Idézet:
„A két szekunder kivezetés párhuzamosan kötve a nagyobb terhelhetőség miatt.”

A hagsúly a nagyobb terhelhetőségen van és nem a feszültségen. Az alapvető dolgokkal azért illene tisztában lenni ekkora projektnél. A 12V váltóból lesz (12x1,41)-1,2=15,72 azaz közel 16V DC ami bőven elegendő a meghajtáshoz.
Nem tudom már hányszor leírtam, hogy:
ad1: nem szabad külön-külön tesztelni mert ha nincs távszabályzód, nem tudod indítani nincs gerjesztés
ad2.:A cikkben is írtam a tekercsről 1 csomót, hogy mekkora és milyen közel legyenek egymáshoz. Ha ezeket betartod elsőre indul.
(#) Krisz03 hozzászólása Nov 28, 2008 /
 
Hali!

Jelentem, kész a mű! Majd' 6 hét alatt, de az első tervektől eljutottam idáig, hogy dobozolva, a szekrény tetején teszi a dolgát az óra. Készítettem is gyorsan pár képet (jobbra a többi). Bocsi a gagyi képminőségért, de most valahogy nincs érzékem a fényképezéshez. Majd valamelyik nap készítek jobbakat.
Írtam fentebb, hogy egy TV porfogó üvege fog előlapként az órára kerülni, de sajna az valami edzett anyag, így az üveges nem tudott vele semmit sem kezdeni. Meg sem lehetett karcolni. Ezért adott egy másikat, egy színtelent, de amint az óra elé raktam elfordult a számlap. Olvastam itt már ilyet, hogy más is megjárta ezzel, mert sokszor elvesztette neki a szinkront. Erre majd ki kell találnom valamit, mert így elég nagy a szélzaj.

És hogy legyen még valami üröm is az örömben, előjött egy újabb hiba. Készenlétben halványan világít egy LED. Ha kiszedem a PIC-et, akkor viszont nem. Na ez mi lehet? Az ugye nem gond, hogy a motor, az index LED, és a primer tekercs vezetékeit egymás mellett vezettem el egy csőben (az utolsó képen látszódik)?

Mindenesetre boldog vagyok, hogy végre használhatom az órát. Volt, hogy feladtam, de következő nap újra nekifogtam. Még jó is, mert akkor nem jutottam volna el idáig. Természetesen Nektek is köszönöm a segítséget, és a biztatást!
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 28, 2008 /
 
Hmm, ha megérintem a kvarcoszcit, a testet, vagy a tápot a propelleren, akkor elalszik az a LED...
Ja, és már megint nem jön elő saját eszétől a kijelzés, csak ha megnyomok egy gombot a távirányítón a felpörgést követően.
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 28, 2008 /
 
Szia!
Először le kellene mosnod a prop. nyákját nitrohigítóval./erős ecsettel/.Ez eltávolít minden szennyeződést,gyantát,stb.Nézd át a nyákot,van-e rajta valahol elcseppentett ón,stb.A forgótrafó vezetékeit távol kell tartani minden más alkatrésztől és vezetéktől,esetleg árnyékolni is lehet.A nagyfreki sokmindenbe bezavarhat,pl.az infravörös vevő/pl a TSOP1736/jeleit is befolyásolhatja.Ilyenkor a távirányító nem működik rendesen,előfordulhat hogy csak több gombnyomás után reagál az óra a parancsokra.
Az üveg miatt megbolondulhat,elfordulhat az órád,mert tükrözi az infra led fényét.Próbálj egy ellenállást tenni a led elé,hogy csökkenjen a fényereje,de azért még a fototranzisztornak elég legyen.

Üdv!
(#) Krisz03 válasza calibra hozzászólására (») Nov 28, 2008 /
 
Hali!

Akkor tényleg az lesz a baj, hogy egymás mellé vettem azt a 6 szál vezetéket, ami a bázisból indul ki. De mégis furcsának tartom, mert így készenlétben csak a trafó vezetékeiben folyik áram, az infra LED és a motor nem üzemel. Maximum a bázisba hathat vissza.

Ez a többszöri gombnyomásra reagálás is elég gyakran előjön. Ki is fogom fűzni a kötegből a trafó szálait, és árnyékolom. Elég lesz csak a trafó és a bázis közötti részt, vagy a trafó és a propeller között is árnyékoljak?

Azért ugye nem baj, ha éjszakára így marad készenlétben az óra? Kíváncsi vagyok a pontosságára.

Visszaolvastam, és megtaláltam azt a személyt, akinek hasonló problémája volt. Ő matricát ragasztott a hátlap belső felére, én pedig matt barna olajfestékkel kentem le, de biztos erről is visszaverődik az infra. Ott is az ellenállás növelése hozta meg az eredményt.

Köszi!
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 28, 2008 /
 
A bázisnál is el kell különíteni a trafó vezetékeit,mert ott is távirányítási problémákat okozhat!
Nézegettem a propelleredről készült képeket.Eléggé furfangosan és hosszan jutnak el a szekunder vezetékei a Graetz-ig.Ez egy tervezési hiba,de árnyékolással még jó lehet.
Éjszakára is készenlétben maradhat az óra,de előtte győződj meg arról,hogy nem melegszik-e túlzottan a fet,a hálózati és légmagos trafó stb.Nehogy felgyújtsd a fakeretet/lakást/!
Az infra led előtét ellenállásának értékével pedig sajna kisérletezned kell
Tegyél be a led elé egy trimer potit.

Üdv!
(#) Krisz03 válasza calibra hozzászólására (») Nov 28, 2008 /
 
Az megeshet, hogy túl hosszú a szekunder kivezetése, de az asztalon teszteléskor is így volt már kialakítva. Nem is volt vele gond. A dobozba építéskor csak az változott, hogy a bázist és a propellert összekötő 6 szál vezeték nem össze-vissza tekeredett, hanem összefogtam őket. Semmi máshoz nem nyúltam. Holnap ki is húzom a primer vezetékeit a kötegből, remélve, hogy csak ez a hiba.

Semmi sem melegszik túlzottan. Sőt, egyáltalán nem melegszik. A hűtőbordák hidegek, ugyanúgy, mint a légmagos trafó, és a propelleren lévő alkatrészek. A hálózati trafón érezni egy nagyon-nagyon minimális melegedést.
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 28, 2008 /
 
Ha nincs melegedés mehet a teszt
(#) Krisz03 válasza calibra hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Túlélte az éjszakát az óra. Most egy olyan 1/4-1/3 mp-et siet, tehát azt mondhatom, hogy naponta 1mp-et fog sietni. Szerintem egész jó ez így.
Semmi túlzott melegedés nem volt, viszont a trafó rettentően búgott. Vannak alatta távtartók, de azokat le fogom cserélni vastag gumilapra, hogy elnyelje a rezgéseket.
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Hi!

Sajnos ennél pontosabb nem is lesz,nekem sem volt.De tulajdonképpen napi 1 másodperc az szinte semmi.

Üdv!
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Próbáltam küzdeni a halványan világító LED ellen, de még semmi eredmény. A következőket próbáltam:
- kifűztem a trafó primer szálait a kötegből,
- a szekunder szálakat a panel alatt vezettem,
- alufóliával árnyékoltam az előbbieket (ezt testre is kötöttem),
- újraprogramoztam a PIC-et,
- hidegítés a PIC-en,
- egyenfeszről tápláltam a bázist (hátha csak a hálózati trafó a gondja).
Sajnos egyik sem volt semmi hatással. De biztos, hogy a nagyfreki az oka, mert egyenfeszről táplálva közvetlen a propellert, akkor nincs semmi rendellenes.
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Vagy az a graetz amit használsz erre a frekire már nem túl jó,és az a régi 1000 mikrós elkó sem biztos hogy tökéletes.

Üdv!
(#) Krisz03 válasza calibra hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Végülis előfordulhat, mert akkor is felvetődött ez, amikor túl alacsony feszültségeket mértem a propelleren, de hiába cseréltem, nem javult akkor a helyet, mert mint kiderült nem ott volt a gond.
Most meg felvetődik az a kérdés, hogy miért pont a dobozba építéstől kezdve csinálja ezt? Hiszen alig változott valami az asztali tesztes változathoz képest.
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Megvan a hiba!
Nem mindegy, hogy miként kötöm be a légmagos trafó primerjét. Ha a végét kötöm tápra, akkor halványan világít az a bizonyos LED, ha viszont a kezdetét, akkor már minden tökéletes.
Le merem fogadni, hogy erre senki sem gondolt. Én is csak mondom megcserélem, úgy sem fog megjavulni...
Még az infra LED ellenállását kell megnövelnem, hogy az üveglap ne zavarjon be, illetve a hálózati trafót "zajmentesítem", és lesz egy ilyen órám:
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Most már nyugodtan kijelenthetem, hogy az óra teljesen kész. A tegnapi állapothoz képest így üveg előlappal nagyon csendes lett.
(#) calibra válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 29, 2008 /
 
Gratula
(#) c27 hozzászólása Nov 30, 2008 /
 
Sziasztok. Kezdő vagyok még, de olvastam, hogy video motorokról már volt szó itt kicsit régebben.
Szeretném beindítani pár motorom, de nem megy.
Remélem tudtok segíteni.
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 30, 2008 /
 
Szia Krisz!
Nagyot léptél előre, mostmár rendben van minden.
Az a trafó bekötés, kezdet vagy vég, az igen érdekes jelenség, de én sem találkoztam ezzel a problémával eddig. Igen komoly tapasztalatokat szereztél, (szereztünk), általad. Ez a dobozolás, hát én még nem fogtam ilyen nagy munkához egyelőre...
Gratulálok a végkifejlethez, és igazán örülök.
Szia.

(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Nov 30, 2008 /
 
Hali!

Köszi szépen. Calibra, Neked is köszi a gratulációt!

Az biztos, hogy ezalatt a 46 nap alatt, amíg készült az óra, jó sokat tanultam. Ha építenék még egyet, az biztosan könnyebben menne.

Ez a dobozolás azért kellett, mert nélküle nagy volt a szélzaj. Az óráidnak nincs nagy hangja? Az én órám szó szerint csapja a szelet, majdnem olyan, mint egy ventilátor, pedig nem is megy nagy fordulaton. Lehet, hogy egy picit meg lehet csavarodva a propeller, és akkor már érthető, hogy miért funkcionál ventilátorként. De ha azt nézzük, legalább hűti a doboz belsejében lévő áramköröket. Egyébként nincs semmi vibráció, sikerült jól kiegyensúlyoznom.
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Nov 30, 2008 /
 
Szia Krisz!
Na, most gondolom azt, hogy tényleg örülsz a műnek!
Van szélzaj, suhogás, rendesen, de nálam csak akkor működik az óra, ha valaki meg akarja nézni, mi az ott a falon? Kettő van felrakva, (készenlétiben), a többit pihentetem a szekrényemben. De dobozt, hát nem is tudom, volt elképzelésem hogy plexiből, de egyelőre az nem ment, igy maradtak burkolat nélkül. Ha egyszer nagyon ráérek, valami "dizájnos" kivitelben összehozok egyet.
Szia.


(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Nov 30, 2008 /
 
Szia C27!
A motorjaidat valóban nehéz lesz beínditani a képek alapján. Az 1. és 3. képen látható motorod az az úgynevezett CAPSTAN motorok családjába tartozik. Ezek a motorok előre-hátra is tudnak forogni, igy sokkal bonyolultabb elínditani őket. Kell hozzá 12V DC, 5V DC, 2.5V DC, és csak tipus szerint tudod, hogy melyik tápfesz hová csatlakoztatható a panelre.
A 2a/2b motorról még ennyit sem lehet tudni, mert nem derül ki, hogy a meghajtó IC rajta van-e a penelen, vagy nincs. (Videofej-motor!).
Szia.
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Nov 30, 2008 /
 
Még szép, hogy örülök a művemnek, és most már tényleg úgy gondolom, hogy bőven megérte belefektetni azt a sok pénzt és mégtöbb időt.

Értem, akkor Te csak kivételes alkalmakkor használod. Nekem most nappal folyamatosan üzemel, és csak éjszakára kapcsolom ki. Viszont vannak olyanok, aki 24 órában üzemeltetik. Azokra kíváncsi lennék, hogy mennyire zajosak.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Nov 30, 2008 /
 
Köszi.
A videofej motoron rajta van a vezérlés csak nagyon kicsibe. Alig látszik, de nem akartam szétszedni.

Azt olvastam, hogy próbálgatni kéne, de nem akarom össze-vissza, nehogy valami károsodjon.
Valami tanáccsal el tudsz látni?
Az az igazság nézegettem a vezérléseket, de nekem kicsit bonyolúlt. Sajnos kivezetés is van rajta bőven.

Ha valaki felismeri őket vagy netalán neki is van hasonló, az kérem segítsen.
Következő: »»   62 / 489
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem