Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   337 / 507
(#) sziriusz hozzászólása Máj 26, 2011 /
 
Miközben érdeklődve olvasom a szinkronizálás dolgot, pár gondolat mindig előjön:
1. Ez már nem teljesen hobbi szint, vajon hogy alakul a megtérülés a függőleges tengelyű gépnél a lassan körvonalazódó berendezéssel?
2. Nagy max. teljesítményről beszéltek többen is. Ez, meg a nagy szél, mekkora erőhatást okoz a szélkeréken?
3. A szélkerék a szinkron motoros hálózatba táplálás miatt nem tud felpörögni a szélnek megfelelően. A szél növekedésével a relatív szélsebesség nem fog az ideális helyzet közelében maradni, az eltérés 20 fok körül is lehet. Ezért úgy gondolom, hogy a szárnyprofilnál felléphet az „átesés” jelensége. Nem az egész légtömeget fogja fékezni, hanem a ferde lap torló nyomása fog dominálni (tipikus induló nyomaték).
Ezek csak gondolatok.....
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Máj 27, 2011 /
 
Kizárólag a saját álláspontom a felvetett gondolatokkal kapcsolatban:

ad. 1 - Bármelyik házi szélerőmű (max. 50kW) tudatos megtervezése szerintem is túllépi a hobbi szintet (Kérdés, hogy ki hová teszi ezt a határt?). A megépítés szerzámozottság és főleg pénz vonatkozásában sajnos nálam is marad ebben a kategóriában elsőre, de legalább hasznos pénzköltés. A megtérülést ki-ki számolja ki magának, ezen én túlvagyok.

ad. 2 - Így van. Aki meg komolyan veszi a TERVEZÉST, úgyis túlteszi magát a szélsebesség és felület függő telj., relatív eloszlás szerinti energia, tsr és sok mástól függő hatásfok és egyéb alap elméleteken. Ha nem, akkor az nem tervezés, hanem próbálkozás, másolás!

ad. 3 - Az aggódás elsőre jogos. Magam is ennek tisztázásával kezdtem, megnyugtató eredménnyel vagyok túl rajta. (A tsr függő hatásfokmenet vizsgálata fix rotorfordulattal a szóbajöhető szélsebesség tartományban. Mivel itt szigorúan szárnyprofil keresztmetszetű lapátokról van szó körpályán, így nyilván a 0-360°állásszög tartományban meg kell nézegetni a fellépő erőhatásokat, az eredő priódikusan változó nyomatékot, turbulenciákat, felületi réteg viszonyokat, ezek leválását és távozási sebességét, veszélyes rezonancia helyeket, stb...!)
A fix rotorfordulat egyébként a nagy, 1-2 MW-s "rotor" típusoknál is természetes dolog. Ezt ugye komputeres állásszőg és terhelés vezérléssel érik el. Nyilván ott más jellegű állásszög tartományról van szó. 5-1000m2 rotorfelület H-típussal természetesen anyagszilárdsági, statikai gondok miatt elképzelhetetlen, de akár 100-150m2-s H-rotor házi kivitelezésű rácsos csőszerkezettel biztonságosan megépíthető. Ilyen nagyobb házi 20-30kW-shoz persze beépített lakóövezeten kívüli hely kell, de kisebbnél ugyanaz a helyzet, mint bármelyik egyéb típusnál. (10m alatt játszadozás, 10m (sőt 6m) felett meg építési engedély kell.) Az én épülgető VAWT-omnál a fajlagos magas költségarány miatt kihagyott PC vezérlés nélkül az áttételezéssel fogom az optimális tsr tartományba állítani a rotor fordulatot. Az érintőhöz viszonyított állásszöget pedig néhány mérés után a NASA, Sandia mérések szerinti +0,5-1,5° tartományban fix végleges rögzítéssel. (A hálózatra kapcsolt szinkr. gen. fix. fordulata miatt visszafele kell számolni.)
Mindez talán mások számára is megnyugtatóbb lenne, ha többen foglalkoznánk ezzel a tőlünk nyugatabbra sorozatgyártott 3-30kW teljesítményű, kereskedelmi forgalmú típussal, és legalább néhány hazai mérési adat is rendelkezésre állna, de tudtommal az itt aktívan fórumozók közt is talán csak hárman-négyen vagyunk. A szélben laikusok lehet, hogy azt sem tudják sajnos, miről beszélünk (VAWT, Darrieus, Hálózati betáplálás, stb.).

Rövidebbre szántam, bocs! Ásd bele magad, érdekes, izgalmas téma!
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Máj 27, 2011 /
 
Nem vártam én választ a gondolataimra. De ha már jött, akkor egy kicsit bővebben leírom, miért történt a hozzászólásom:
1. Megtérülés. Most ezzel foglalkozom, hogy hobbi szinten kis pénzzel hogyan is kellene elindulni. Találkoztam néhány túlzottan optimistának tűnő megtérülés számolással, ezért kérdeztem rá és írtam róla. Én nem gondolom, hogy ezt mindenki magának csinálja meg, hisz nem is biztos, hogy kedve vagy tudása elég hozzá. De ez fórum, tudunk segíteni. Én az ezzel kapcsolatos értékeket feltettem ide, az eredményeit ha kell, meg tudom indokolni és védeni.
2. Volt itt a fórumon arról szó, hogy függőleges tengelyű szélgép tetőtérben lesz elhelyezve, itt már nem mindegy, mekkora erő próbálja lerombolni a tetőt. Nagy gépnél a levegőből levett teljesítményből adódó erő nem tragikus nagyságú, de nem is kis erő, könnyen számolható. A neten kering egy képlet, régebben ezt itt a fórumon ellenőriztük, levezettük hogyan keletkezik a végeredmény. A széllökésről és az egyéb dinamikus erőről már el lehet vitatkozni, de ez is meghatározható óvatos becsléssel. Ennek számértékét jobb ha tudja az, aki nagy teljesítménybe és rotor átmérőbe gondolkodik.
3. A „H” rotorral én nem foglalkoztam ilyen részletesen. Írod: „Mivel itt szigorúan szárnyprofil keresztmetszetű lapátokról van szó körpályán, így nyilván a 0-360°állásszög tartományban meg kell nézegetni a fellépő erőhatásokat,….” Ezt viszont vitatom. Hetes gyorsjárásnál a forgás közben az állásszög csak 16 fokon belül változik, ezt jól eltűri egy jól megválasztott szárnyprofil. Ha erre rámegy a túlzott visszalassítás miatt (mondjuk az optimális fordulat felére) +- 16 fok, azt már nem biztos, hogy tolerálja a szárnyprofil. (Remélem itt a fórumon megértettem az állásszög dolgot, mikor ezt beszéltük).
Igyekszem én beásni magam ezekbe a dolgokba a magam módján. Néha sikerül….
(#) btoti válasza sziriusz hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Magam is a figyelembe veendő problémákra igyekszek rávilágítani. Teljes mértékben hasznosnak és fontosnak tartom a Te vizsgálódásaidat is. Ezért is hangsúlyozom a TERVEZÉS fontosságát, amin nem csúcs PC-kel futtatott aerodinamikai modelleket értek, inkább az alapelméletek megtanulását, nagyságrendnyi számításokat - amikre Te is célzol. Ki is egészíteném egy ritkán vizsgált veszélyre, a lapátokban, rotorban, toronyban kialakuló állóhullámokra (önrezonancia).
Én is hangsúlyoznám az ácsmunkának alig nevezhető tetőszerkezetekre építendő szélkerekek veszélyeit (oldalirányú dinamikus szélterhelés). Mindenképp meg kell erősíteni a tetőszerkezetet - ezt legtöbben meg is teszik.
A 0-360°-l egyszerűen a teljes körbefordulásra céloztam. A "16°" számomra világos.
A megtérülésszámítás nagyon fontos, hasznos. Az évi energia kalkuláláshoz magam is készítattam egy excel segédet, ami persze csak akkor ér igazán valamit, ha van legalább egyéves HELYI adatsor (évi relatív szélsebesség eloszlás). Ugye ismert a széljárás 1-2km-énkénti jelentős eltérése. A weibull eloszlás arra mindenkép elég, hogy megsaccolható legyen: 20W/m2, vagy 200W/m2 lesz a várható fajlagos kivett teljesítmény az ADOTT helyen. Nem mindegy a nagy melléfogások elkerülésére. A már látott weblapomon fent van.
Hajrá! Szerintem egy hajóban evezünk valamennyien.
(#) gaspa hozzászólása Máj 28, 2011 /
 
Mostanában élég mélyen szántottatok,de utóbb szó volt a tetőtéri rögzítésről,a tető fölötti szélkerekemet már láttátok most a tetőtéri rögzítésről csináltam pár képet.Az első képen nagyjából minden látható,első ránézésre kusza,de valójában nem az.Hosszában négy szarufa van vasakkal összekötve és koszorúba betenozva,fogópántok szintén vassal erősítve és a két középső szarufa hosszában is megvasalva(ezt utólag csináltam egy komolyabb vihar tesztelés után).az egész talpa 2t vasbetonba lerögzítve.Közben felszereltem az áttételeket,a második képen az alsó kerék a Savoniusé a felső nagyobb kerék a H-rotoré.A harmadik képen a Savonius kétfelé bontott áttételének első fokozata,a köv.képen a második fokozat már a generátorra megy.Ennek vákonyabb lehet szíja,a generátor fogaskereke aránylag olcsón változtatható.Az 5. képen egy profi erőmérő,amit kölcsön kaptam,így egy régi restanciámat letudom.A generátor indítónyomatéka 1,2Nm,a savoniusé a teljes áttétellel és generátorral együtt 12Nm,így kb.2-3m/s-nál indul.Megkaptam az invertert is,csináltam egy provizórikus mérési összeállítást,(6.kép)de még nincs adat.Az inverter 50-100v között MPPT-ik,kb. 4m/s-nál léphet be,20-1200W között képes betáplálni,ha lessz pár adatom,megírom.
(#) gaspa hozzászólása Máj 28, 2011 /
 
Két kép még lemaradt,a képek sorszáma nem biztos,hogy jó nem tudok a sorrendre rájönni,bocs talán ki lehet találni.
(#) Barret válasza gaspa hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Így ránézésre profi munka!
(#) JQJ válasza gaspa hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Az alsó betonlapba menő 8 állványcsavar a kritikus, ha állványcsavar.
A tetőszerkezetet még nem vibrálta meg?
Mit lehet mondani róla? csendes? kis hangja van? zajos?
(#) btoti válasza gaspa hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Jó ismét olvasni a konkrét eredményeidről. Arra ösztökél, hogy "húzzak bele a fúrás-faragásba".
Részemről a "boronálás" a soron következő feladat.
A tetőszerkezet megerősítéssel egész konkrétan rád céloztam. Előbb gondolkodni, megelőzni,és nem nézni ahogy az első vihar elviszi a rotorral együtt a háztetőt is.
A betáplálási adatokat különösen várom, pláne, ha szélsebesség adatokhoz tudod párosítani.
További sikereket! Üdv!
(#) gaspa válasza JQJ hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Először is köszönöm az elismeréseket,az mindig jólesik.

Az alsó 8 csavar M20 nagyszilárdságú,gyakorlatilag a 2t betont a 45-ös fallal együtt föl lehetne vele emelni,egyébként sok ponton van még rögzítve,amik rásegítenek egymásra.A 3m-t kiálló 5m2-es kerék miatt tonnás erők munkálnak,mivel a faszerkezet rugalmas(ami azért nem hátrány)nagyobb szél esetén pár mm-t mozgatta,mint említettem ezért merevítettem meg utólag a két középső szarufát.Különben teljesen hangtalan és vibrációmentes,ez sokminden miatt van így pl.:a 3 lapát,lassú fordulat,fogasszíjhajtás,a közbenső áttétel danamidba van csapágyazva,generátor gumibakon és nem utólsó sorban a csapágyak olajban futnak.Ha megnézed a 2. képet,az kerék küllős,alul lefenekelve kb.1l olaj van benne meg egy kis fogaskerék szivattyú,egy fordulatra 1/4cm3 olajat nyom fel vékony rézcsövön a legtetejére,ahonnan lefolyik mind a 10 csapágyon keresztül a kis tartályba.Ez bonyolultnak hangzik,de ezt az oszlopot nem lehet lehet lehajtani és csapágyat cserélni.
(#) JQJ válasza gaspa hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Nem kritizálni akartam (előtte sem)!
Látszik a gondos kivitelezés is és az átgondolt konstrukció is!
Az épület (tető) kivülről hogy néz ki? Sokan kopognak be, hogy rákérdezzenek?
Mennyivel nyúlik a gerinc fölé?
(#) gaspa válasza JQJ hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Nem vettem kritikának,csak mert kérdezted válaszoltam rá.A 279. oldalon van külső kép róla,3m-t nyúlik ki,így nem engedélyköteles,még bejelentési kötelezettség sincs(sok önkormányzatnál akadékoskodnak,de ne hagyjátok magatokat lerázni,csak akkor lehet gond,ha a helyi építési szabályzat kifejezetten tiltja).Azért én bejelentettem és így van róla hivatalos papírom,sohasem lehet tudni a hivatalokkal.Nagyon sokan becsöngetnek,legalább 20-ra vehettem volna fel megrendelést,de nekem 30év vállalkozóként bőven elég volt,arról nem is beszélve,hogy ma már a vállalkozót potenciális bűnözőnek veszik és úgy is kezelik.
(#) renato20 hozzászólása Máj 30, 2011 /
 
Hi Mindenki

Hogy gyártottátok a generátor részt vagy hol vásároltátok ?
(#) westhorses hozzászólása Jún 1, 2011 /
 
Üdv! Az lenne a kérdésem, hogy adott egy 100Wattos 24 volt-os dc motor, ebből szeretnék a képen látható szélgépet építeni. Tehát az lenne a kérdésem hogy mekkora gépet építsek körübellül( Magasság, szélesség) hogy ne égessem le a generátorom, és termeljen is valamit. Nem a világot akarom megváltani ennyi energiával hanem egy 12 volt os aksit szeretnék tölteni vele! Az áttétellel persze sokat kell játszanom majd hogy jó legyen, csak nem tudom hogy kb. mekkora gép tudná leadni a számomra megfelelő teljesítményt.
Válaszokat előre is köszönöm!!

vawt.gif
    
(#) btoti válasza westhorses hozzászólására (») Jún 1, 2011 /
 
Szevasz!
Ha magamnak csinálnám:
2 m2-nyi rotor, inkább állított téglalap kersztmetszettel 1:1,5, 2 aránnyal. Ez várhatóan 60-70 km/ó feletti viharoknál se füstölteti el a generátort, agyanakkor 4-5 m/s-nál sajnos nem igen fog 20-30 W-nál többet produkálni.
Megmérném a generátort, hogy mit tud a motoros névleges fordulaton, annak 2/3-nál, 1/3-nál (leadott telj., üresjárati fesz.). Ebből az áttétel is saccolható és az akku töltésszabályzó is.

Ha igaz a 3 lapátosra is (csak a két félkör keresztmetszetűeket nézegettem), hogy legjobb hatásfokát tsr~0,8 -nál mutatja, akkor:
Napi rendszerességű akku töltéshez én 5m/s-ra tenném a hat.fok. csúcsot.
Ez azt jelenti, hogy ehhez a kerületi sebesség 4m/s, a fordulatszám D=1,2m-nél ~60 1/min értékei tartoznak. Ehhez a ford-hoz áttételeznék úgy hogy a generátor a motoros névl. ford-ának min. 1/3 -val pörögjön. Nem kicsi áttétel, de a savonius-nál nincs más választás.
Így remélhető a 20-30W-nyi teljesítmény 4-5m/s-nál, vagyis 1,5-2A töltőáram 12V-s akkunál.

Persze várd meg, hátha kapsz már megépített hasonlóról konkrét mérési adatokat is!
(#) westhorses válasza btoti hozzászólására (») Jún 1, 2011 /
 
Szóval ha három "lapátosat" akarok készíteni akkor összesen 2m2-nyi rotor elég , vagyis egyenként valamivel nagyobb mind fél négyzetméternyi...
(#) athor77 válasza westhorses hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
A generátorról raknál fel képet?
Valami ilyesmmi?

1.jpg
    
(#) btoti válasza westhorses hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
A rotor tengelyirányú keresztmetszete a ~2 m2 (rotorszélesség x rotormagasság). Hogy egyenként mekkorák, az már ebből adódik. Ennél a rotortíusnál a teljes keresztmetszet fele.

(A végleges rotor választás előtt azért nézegesd meg az átlapolt félköríves változat 2 emeletes, egymáshoz 90°-l elforgatott kialakítását. Érzésem szerint annak jobb a viharállósága, a nyomatékeloszlása a teljes körbefordulás alatt pedig ugyanúgy egyenletes, mint a 3 lapátosé. Ez azt jelentené, hogy ugyanahhoz a generátorhoz nagyobb, ~2,5m2-es rotort tehetnél, nyilván nagyobb kivehető teljesítménnyel. 2,5m2 fölé mechanikus fékezés nélkül semmiképp nem mennék 100W terhelhetőségű generátorral. Nem kizárt, hogy ugyanakkora szélsebességen a 2x2 lapátos fordulata nagyobb, mint a 3 lapátosé (kisebb áttétel).)
(#) Barret válasza athor77 hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Szerintem ugyan-ez
Kutyát dobálni jó lesz...(tapasztalat)
1000-es fordulat kevés neki...Enyém ezen a fordulaton 4-5 voltot termelt.Pedig nagyon jó a csapágyazása,könnyen forog,miután megindult.(cogging)
(#) athor77 válasza Barret hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Szia Barret.
A te lapátjaidnak mekkora az íve?
(#) westhorses válasza athor77 hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Igen pont ugyan ilyen az én generátorom is.
(#) Barret válasza athor77 hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Hát fejből nem tudom...kb 200-as csőnek felelhet meg.
(#) athor77 válasza Barret hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
És merőlegesen lett meghajlítgatva vagy egy kicsit szögben.
Arra gondolok hogy a Pvc lapátjaimat nem merőlegesen vágtam ki a csőből hanem egy kicsit eltolva, így meglett a profilozása is.
A képeken látszik hogy mire gondolok.
(#) athor77 válasza westhorses hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Terhelés alatt gyengén viselkedik.
tekerd meg fúróval és mérd meg hogy mit tud.
(#) Barret válasza athor77 hozzászólására (») Jún 3, 2011 /
 
Sok-sok apró hajtás van kb 8 mm távolságra,párhuzamosan egymás mellett.
Majdnem teljesen íves a felület.
És profilozott,a lapát végén csak néhány fok a dőlésszög mert keskenyedik,és "elfogynak" a hajtások.
(#) sziriusz válasza athor77 hozzászólására (») Jún 3, 2011 /
 
Nem régen írtam, hogy nekem mi jött be a PVC lapátnál. Ha jó, akkor max. fordulaton is csak egy halk suhogást szabad hallani a kerék felől. A be- és kilépő éleket is gondosan kell megcsinálni, akkor szépen működik. Melléklem a szárnyprofil rajzát az élek alakja miatt.
(#) Barret válasza sziriusz hozzászólására (») Jún 4, 2011 /
 
Enyém olyan,mint a lopakodó.
mindig a szél hangosabb
(#) djtometkow hozzászólása Jún 5, 2011 /
 
Üdv mindenkinek.
Már nagyjából végigolvasgattam a topicot( 246. oldalon tartok). Már egy ideje tervezgetem a szélerőművet az udvarba, úgy döntöttem most itt az ideje hogy belevágjak. Ám mielőtt bármit is tennék kikérném a ti véleményeteket a tervemről.

Az otherpower.com oldalon látott féktárcsa generátort szeretném megépíteni. Van egy peugeot féktárcsám a hozzá tartozó csapággyal és aggyal, ehhez 9db tekercs és 12db mágnes (40*20*5 N52 neodym mágnesek). A 9 tekercset hármasával sorba majd a három hármast csillagba kötöm. Az előbb említett oldalon leírtak szerint 65 menet lenne minden tekercs, 1,6mm-es huzalból. Ezt felpakolni 6m magasra, majd ráaggatni egy 2-3m (még nincs eldöntve) átmérőjű három ágú szennyvízcső propellert.

Ezt egyenirányítanám, majd töltésvezérlőn keresztül töltene egy autóaksit(egyenlőre ez van kéznél) majd egy autós inverteren keresztül hajtaná a kerti búvárszivattyút.

Kb mennyi teljesítménye lehetne ennek a konstrukciónak 10m/s szélben? (sacc/kb)
(#) laccika77 válasza djtometkow hozzászólására (») Jún 6, 2011 /
 
Üdv! Nem tudom hol laksz, de 10m/s az ritka (felénk), néha még a fele is jó lenne.
(#) djtometkow válasza laccika77 hozzászólására (») Jún 6, 2011 /
 
Szombathely mellett lakom, most is elég jól fúj a szél. Elég sok a szeles nap errefelé ilyen szempontból szerencsém van.
Következő: »»   337 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem