Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » AT-s tápegység átalakítása
Ja, csak át lett helyezve.. Ez nem volt szép dolog. Norberto, tudom nehéz a modik dolga, de ha beleolvastál volna a hszszembe, kiderül hogy annak csak kis része volt az OFFként feltett kérdésre a válasz, a többi abszolút ide tartozott. Légyszi legközelebb körültekintőbben, mert nem tudnám szép szavakkal összefoglalni, minek tituláltam az oldalt, mikor megláttam hogy nincs itt amit írtam, és ez nem az én kapcsolatom hibája.
Erről beszéltem, ezt tessék elolvasni... Üdv! Idézet: „a többi abszolút ide tartozott.” Igen, ezért is célszerű mindig használni a Válasz gombot, és mondjuk Sebinek leírni külön, amit akarsz...úgyhogy légyszi legközelebb körültekintőbben, nem kell mindent egy hozzászólásba tömöríteni, főleg, hogyha a benne foglaltak másról szólnak. Én ketté nem tudom bontani a hsz-okat és nincs is szándékomban, ennyi...
Bocsi, sosem értettem azokat akik megeresztenek egymás után 3 külön hozzászólást, ha 3 embernek írnak. Ha nem történik belepiszka a topicba, semmi gáz nem lenne. Használom én a válasz gombot, de egyszerre 2re nem tudok kattintani... És nem gondoltam hogy válaszd ketté az írásomat, szimplán ne tedd el, szerintem elég megszólni az offolókat, nem kell áthelyezni az írásokat. De ez már nem az én dolgom, ne vedd beleszólásnak.
Üdv!
PCB:
A vezeték max 2m hosszú. Tom025: Pontosabban fogalmazva nagyobb teljesítményűre, és kissé nagyobb értékűre cseréltem. Nem az IC korlátozza az áramot, hanem a kiegészítő teljesítménytranyó (max 15A bőven elég nekem). Potit raktam én is a visszacsatoláshoz, de bizonytalannak érzem azt a pontot, így inkább nem ott szabályzom a kimeneti feszt. Az AT táp 220-as kimenetének helyére van kötve nekem a DC (+12V megemelve 20V-ra, LM317-tel szabályozva). Fogyasztó nélkül beállítok egy feszültséget, legyen ez most kereken 12V. Rákötöm a kimenetre a vezetéket, erre a H4-es izzót és a műszert. Mérés: 11.8-11.9V. Ezután a műszer zsinórjait dugom a DC kimenet csatijaiba (tehát nincs semmi más vezeték), A műszerzsinór tüskéihez odaérintem az izzót, mért fesz: kereken 12V. Szóval egyértelműen a vezetéken esik az a néhány tized V.
"Van egy olyan tápom amit ha leterhelek 5A-rel - autóizzó 12V-ra, leesik a fesz, de nem tilt le, és hallható frekivel zümmög közben.. "
Úgy érted: 5A áramfelvételű autóizzóval terhelve leesik a fesz a 12V-on? Eredeti, v. átalakított a táp? A cicergés amit írsz, a max kitöltési tényező elérésekor hallatszik, lehet esetleg kondi szárazság is...
Világító izzónál tedd a műszert az egyik szál két végére 200mV-os állásban, és látod közvetlenül azon a szálon a fesz esést.
Eredeti tápról van szó. Ez a cicergés, mint egy darázs zümmögése. Ugyanarról beszélünk?
Úgy értem: Csak a 12V-ot terhelve rárakok egy autóizzót, ami 5A-t eszik, természetes hogy leesik a fesz, csak közben zümmög.
Pontosítanék, mert az előbb emlékezetből rosszat írtam. Tehát ha terheletlenül 12V-ot állítok be, akkor egy 60W-os izzóval terhelve 11.3V-ra esik a fesz. De csakis akkor, ha van vezeték. Ha nincs, tehát közvetlen a kimenetre rakom az izzót, akkor nincs ekkora, sőt szinte semmi fesz esés.
A vezeték egy szálán eső fesz: 260mA. Gyanús, hogy ez nagyon sok. Ez most épp egy 230-as kábel volt, mint amilyen a TV-knek is van, de próbáltam már dupla ekkora keresztmetszetűvel is, hasonló eredménnyekkel.
Szia !
Idézet: „PCB: A vezeték max 2m hosszú.” Az nagyon sok, ne csodálkozz ! Javasolnám a max 70cm -t Üdv!
Csak 1m-eset találtam (nem akartam szétvágni), és így már csak 140mV esik az egyik szál két vége között.
Ez így már gondolom elfogadható. Ugye? Persze majd ennél rövidebb vezetéket használok, ezt csak próbaképpen használtam.
Pont erről tárgyaltunk feljebb, miért is kell terhelni a +5V-ot. Ha teszel oda is terhelést, elmúlik a cicergés.
Ne is csodálkozz, hiszen az 5A! A kábelnek pedig lehet 52 milliohm ellenállása.
Ilyen esetekre találták ki a négyvezetékes táplálást: ha a feszt a távoli ponton kell stabilan tartani, akkor a feszültség-visszacsatolást is erről a pontról kell visszavezetni plusz két szállal, ami gyakorlatilag árammentes, tehát nem esik rajta fesz. Ekkor 4db csatlakozóra van szükség az előlapon, pólusonként 1-1db 100ohmmal összekötve: a két középsőre megy a sokamperes kimenet, a szélsőkre a fesz-visszacsatolás. Ha két vezetékkel használod, akkor ugyanúgy működik mint most,, de ha négyerű kábellel cstlakozol (aminél a távoli fogyasztónál összekötsz 2-2 eret), akkor "érezni fogja" a távoli pont feszültségesését és kiszabályozza a hibát.
Na igen, azzal én is tisztában vagyok, hogy ez már elég nagy terhelés. Elég ritkán fogom ilyenhez használni, de jó lenne, ha nem esne fél V-okat a fesz.
Erről a négyvezetékes módszerről tudnál csatolni egy "Móricka-rajzot", mert nem teljesen tiszta?
Modjuk az LM 117...317 nem igazán alkalmas a célra, mert az osztó felső tagja alacsony értékű (240ohm).
Azért szemlélteti a lényeget, ki is próbálható - mondjuk 10ohmosokkal.
Én ugyan tudom miért kell terhelni az 5V-ot, de a cicergés akkor is furcsa. Más tápoknál nem is tapasztaltam. De nem életbevágó kérdés, ha Te sem tudod, nem nagy dolog.
Üdv!
Így most már értem, köszi!
Mindenképp kipróbálom, mert amúgy is szerettem volna beletenni a tápba egy potit, hogy tudam szabályozni a kimenetet (eddig is tudtam, de a helitrimmer nem éppen ide való megoldás). Ha ez az LM nem jó, akkor mi lenne az, ami alkalmas lenne?
Pl. a jó öreg LM723 alkalmas a feladatra, mert tisztességes műveleti erősítős a bemenete, kohm nagysegrendű osztóval.
Áttanulmányozom majd az adatlapját, meg nézek példakapcsolásokat.
Esetleg ha van valami bevált kapcsolásod hozzá, szívesen fogadom. Ennél is kell majd valamilyen formában alkalmazni a 4 vezetékes módszert, vagy itt hanyagolható?
Kipróbáltam ezt a kapcsolást, tudtam is valamennyire szabályozni a kimenetet (8-11V között), de 100mA-rel terhelve is majd' fél V-ot esett a fesz.
Azon gondolkozom, hogy egyszerűbb lenne megmaradni az LM317-es szabályzó mellett, viszont a mostanit kibővíteném kapcsolóüzeműre. Tudnátok abban segíteni, hogy kb 10A-hez milyen magra, milyen vastagságú huzalból, mennyit tekerjek? Vagy ha reménytelen a helyzet, akkor maradok a jelenlegi szabályzónál, viszont lerövidítem a vezetékeket, hogy ne essen rajtuk akkora fesz. Vagy még egy utolsó lehetőség, amit Tom025 említett: a visszacsatolással szabályozni a kimenetet. Még ez lenne tényleg a legjobb abból a szempontból, hogy nem lenne sok egyéb extra kütyü, ami ráadásul még melegszik is. Ennél a módszernél miként lehet kiküszöbölni a poti hibájából adódó esetleges károsodásokat? Jelenleg a visszacsatolásnál lévő poti egyszerű feszosztóként van bekötve kimenet és test közé, közép megy az IC-re.
Mivel Tom025 régóta nincs gépközelben, így nem is tud válaszolni a privát üzeneteimre. Ezért ide is leírom az Ő ötletét, illetve amit változtattam rajta, hátha valaki más is hozzá tudna szólni.
Szóval van egy AT-s tápom, visszacsatolás 12V-ra átkötve. Mivel nem akarok semmi egyéb, melegedő alkatrészt, úgy döntöttem, hogy a visszacsatolással fogom szabályozni a kimenetet. Tom025 azt ajánlotta, hogy a 12V és az IC 1-es lába közé kössek egy 100k-s potit a durva szabályzásra, egy kissebb értékűt a finombeállításra (ez most 2.2k), és egy 68k-s ellenállást. 1-es láb és test között 4.7k. Mindezek azért, hogy egy esetleges poti hibától ne szálljon el a táp. Na most ezekkel az értékekkel 25-26V között tudtam csak szabályozni a kimenetet. A 68k-t lecsökkentettem 5.1k-ra, így már 9-26V között megy a szabályzás. Ebből én azt a következtetést vonom le, hogy akár el is lehetne hagyni azt az ellenállást, így mégjobban kibővítve a szabályozható tartományt, illetve ha az egyik poti kontakthibás lesz, akkor is csak leesik 0V-ra a kimeneti fesz, és nem történik semmi baj. Mások is így gondolják, vagy nagyon rosszul látom a helyzetet?
Írtam privátot.
A potinak általában csak a csuszkája tud kontaktos lenni, a két vége közt nagyon ritkán, csak ha évekig forrasztgatod, vagy nagyon gány minőségű a potid. A kimenetről visszajövő ellenállást el is hagyhatod, bár lehetőleg maradjon valami, poti értékét változtathatod, de az 1es láb és test közti ellenállást ne hagyd el semmiképpen, sőt, inkább növeld, az is megoldást jelenthet a problémádra. Én elsőkörben ezt javaslom. Az ic működését nagyjából leírtam neked, remélem érthető volt. Üdv!
Kísérletezgettem kicsit:
Kiszedtem a tápból az eddigi LM317 + 2N3055-ös párost, és a visszacsatolással szabályzom a kimenetet. Most ugyanazzal a 2m-es kábellel alig esik vissza fesz. Terheletlenül beállítottam kereken 12V-ot, majd 60W-tal terheltem (H4-es izzó tompított szála), és a fesz csak 0.05V-ot esett vissza, azaz 11.95V mérhető a kimeneten. Ezután rákötöttem még a másik szálát is az izzónak, ami 55W-os, tehát ez így már 115W (9.583A). A fesz újabb 0.05V-tal esett vissza, így 11.9V mérhető. Ilyen eredmények láttán inkább megmaradok a 2m-es vezetéknél, mégiscsak messzebb ér, és már nem olyan szörnyű a feszültség esés. Azonban lenne még egy "apróság". Most ugye a visszacsatolással úgy szabályzok, hogy a test és a TL494 1-es lába között 4.7k van, a tápfesz és az 1-es láb között pedig sorbakötve 100k poti + 2.2k poti + 82 Ohm. Ezzel így 5-26V között tudom állítani a kimenetet, viszont jó lenne egy picivel lentebb vinni az alsó határt. Ebben szeretnék egy kis segítséget kérni azoktól, akik próbálkoztak már ilyennel, hogy miként oldották meg?!
Tévedtem és nagyon nagy hibát követtem el!
Azokat a fesz értékeket mind a táp kimenetén mértem, és nem a vezeték végén. A táp feszültsége esik vissza olyan kis mértékben. Viszont a vezetéken elég sok fesz esik, így tényleg rövidebbet kell használnom. Már nekem is megárott a meleg, és nem tudok odafigyelni semmire sem.
hi
van egy at-s pc tápegységem, ezt szeretném labortáppá varázsolni, tehát egy potival lehessen állítani a feszkót...csekély ismereteim birtokában valami olyasmire tippelnék, hogy 7812es ic meg poti. ez 9ampert ad le +12 volton
Szia
Szerintem nem lehetséges,mert a 78xx stabilizátor ic,és 9 amper egy az egyben megeszi Neked olyan kapcsolás kell,ami 0-12V-ig szabályoz max 9 amperen??? [nem valami profi MÉG az elektronikában] Üdv:Tomi
Kell a 9 amper? Ha elég kevesebb, LM317-es (1,5A), vagy LM350 (3A) -es feszszabályzó kapcsolást kell építened. Esetleg megfejelheted az IC-t egy tranyóval, úgy akár a 9A is elérhető. Ha kell, adok rajzot.
A kapcsitápba belenyúlva is meg lehet oldani a 3-20V közötti szabályzást, nagy terhelhetőséggel, ha felkészültnek érzed magad, hogy vállalkozz erre, olvasd át az ezzel foglakozó topicokat, illetve segítünk is neked benne, mivel nem olyan ördöngős a feladat.. Üdv!
sziasztok!
van nekem egy asszem AT tápom. 200w-os. Azt szeretném megkérdezni, ebből ki lehet e hozni mindenféle nagyon bonyolult átalakítás nélkül egy szabályozható labortápot? Már egyszer írt valaki valamelyik HE fórumban, hogy Ő ebben tudna segíteni, de aztán "csönd" lett. A fórumot nem találom azóta, és a felhasználó nevére sem emlékszem :/ Aki magáraismer, vagy tud segíteni esetleg, vvárom a válaszokat
Hali!
Nem biztos, hogy én vagyok az illető, de azért leírom, hogy én miket tudok. Először is meg kellene keresni a vezérlő IC-t (pl TL494). Erre az IC-re jön az 5V-os ágról egy ellenállás, becsatlakozik (általában) az 1-es lábra, majd innen tovább egy ellenállás a testre. Ez a két ellenállásos feszültségosztó határozza meg a kimeneti feszt. Na most ezt érdemes átkötni a 12V-os ágra, így nem kell folyton terhelni az 5V-ot, azán pedig kicserélni a kimeneten a puffereket nagyobb feszültségűre, meg a velük párhuzamosan lévő ellenállásokat is (nagyobb teljesítményűre), mert szeretnek melegedni. Ha ez megvan, akkor jöhet a szabályozás. A fent említett feszültségosztó egyik tagja helyett potit kell használni. Na itt nem leszek teljesen biztos a mondandómban. Én a feszosztó alsó (1-es láb és test közötti) tagja helyett raktam potit, de asszem a poti meghibásodásakor ilyenkor megnövekedne a fesz. Ha a feszosztó felső tagja helyett lenne poti, akkor meg leesne. De ebben majd kiegészít valaki, remélem. És ezzel már kész is az 5-25V-ig szabályozható tápegység. Ha finoman szabályozható kimenetre vágysz, akkor nem egy, hanem két potit kell használni. Az egyik kOhm, a másik 100Ohm nagyságrendű. Pontos értékeket most nem tudok mondani, de mintha a "PC táp átalakítás" topicban lett volna szó ezekről a műveletekről, mikor én végeztem az átalakítást. Persze van még ezernyi átalakítási mód, én csak a saját művemről írtam (bár erről is itt a HE-n olvastam). Azért lenne nekem is egy kérdésem, ha már itt vagyok. Miként lehetne megoldani, hogy nagyobb terhelésre (pl egy égő, aminek hideg az izzószála) ne álljon le a táp, de azért mégis maradjon valami túlterhelés-védelem? |
Bejelentkezés
Hirdetés |