Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Én arra gondolok hogy az egyen részbe bekötött izzó kavarhatott be.Akkor a következő a bemeneti váltóval legyen sorba.A segédtáp trafója égő nélküli 230V kapjon.Akkor elöször csökkentett táp,kb40V,ezt is a bemeneti váltó helyére kell kötni.Mérések,a trafón kb 6V kell lenni,itt lepróbálhatod az áramváltó működését is,leterheled 2-300W-al a potit tekerve szépen szabályoznia kell,az áramváltó irányát meg szkóppal nézed hogy jó irányba áll.Következő a váltó betáppal sorbakötni egy 100-150W izzót az izzó fel villan majd elhalványodik akkor jó.Ekkor már csak a kimeneti feszt mérd,vagy ha van leválasztó trafód akkor szkóppal is lehet.A kimeneti fesz kb 75% lesz a ténylegesnek.Ha itt minden rendben,nincs rendellenes működés(melegedés,zugás,sípolás)akkor mehet neki a 230V,én ekkor még be szoktam tenni egy 2A kismegszakítót biztos ami biztos alapon és mérem a hálózat felöl felvett áramot.Tipustó függöen,200-700mA szokott lenni.
Nem akarok senkitmegbántanni,de ha az izzó betáp oldalra kerül szépen lassan a kondikat feltölti és ha nincs minden rendbe az IGB-ék nek annyi.Ajánlotam ,hogy probákra tegyünk a trafó és a IGB közé egy bisztit 5-8A nekem bejött.
Ez nagyjából igaz, hiába van az izzó a betáp előtt ( akárhol ) ha a kondik feltöltődése után van valami baj a főkörben, akkor az IGBT-k a bemeneti pufferból akkora enegiát kapnak, hogy biztos elszállnak. Az izzó csak akkor véd, ha már a bekapcsolás pillanatában nem jó a főkörben valami. Akkor többnyire együtt vezet a két IGBT és nem is engedi feltöltődni a pufferkondikat.
A bizti talán megvédené, de csak akkor, ha az IGBT-k és a pufferkondi közé van kötve. Persze, ennek ára az, hogy nagyobb túlfeszültségek lesznek az IGBT-ken, hiszen a szerelési induktivitás megnő a bizti beépítésével. Ezért nagyon rövid dróttal kell bekötni. De kissé sokallom az értékét. Egy 8 A-es bizti már akkora energiát képes átengedni kiolvadás nélkül, hogy erősen megkérdőjelezhető, hogy egy IGBT ezt kibírja. Inkább kisebb biztit tennék, mondjuk 1 A-es is elég, azzal még üresjárásban végig lehet nézni mindent. De a legjobb egy szabályozható táp 0...350 V-ig. Mondjuk, egy Trakisszos toroid, meg graetz, pufferkondi.
Sziasztok
szeretnék én is építeni egy gépet és nekem a Ge Lee féle hidas dolog tetszik. a trafóhoz próbáltam tv sorkimenőből kiszedni a magot de eltört, mert a középen össze van ragasztva. van valami trükkje hogy lehet ezeket szétszedni? Esetleg valaki nem gondolt még a Hangszórókon használt mágnesre?Azt lehet egyáltalán trafónak használni.
Hogy lehetne már trafónak használni egy mágnest, a nevében is benne van hogy nem trafó hanem mágnes. Néhány száz forintért meg lehet kapni rendes ferritet.
Szia!
A mágnes nem jó, de a képcső nyakán levő kónuszos ferrit is jó. Tekercselni meg a lemágnesező tekercs drótja. A törött ferrit is jó, ha nem tört apróra, csak ragasztó ne menjen a törés közé. Ha beleolvasol a témába, többször le van írva a szétszedés módja. Legegyszerűbb, ha odateszed forralni hideg vízben. Forralod 10 percig, kesztyűvel megpróbálod széthúzni; ha nem jön, még főzöd. Beáztathatod kromofágba, nitrohígítóba, de az néhány nap. Mikróba beteszed egy pohár vízben (vagy mellé teszed a vizet), és melegíted, míg szét nem bírod húzni. GPeti1977Azé' nem néhány száz Ft egy EE65-ös+Posta! A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2014
Most rendeltem a Tali-tól nemsoká kiderül mennyi, még U57-es magot is kaptam, pedig régen ebből sokat lehetett kukázni de ma már egy kincs, nem csak a fojtónak jó hanem főtrafónak is, vagy awi, plazma gépekhez szikra gyújtó trafónak is első osztályú.
Szerencsére nálam még van pár kiló belőle. Bár a legtöbb kisebb, mert újabb TV-kből van, de kiadják azért a méretet.
Nagyon szépen köszönöm a választ.szétnézek a műhelyben mit találok még.
Ha meglesz hogy mire tudom tekerni pontosan akkor kérnék még segítséget a menetszám kitalálásához. Még lenne annyi kérdésem hogy sajnos csak kisebb áramú IGBT áll rendelkezésemre IXBH16n170 12db ezeket szeretem volna párhuzamosan használni egy hidas gépnél. A GPeti1977 tudom hogy mágnes de az is ferrit gondoltam valahogy le lehet mágnesezni. De már mindegy. "Néhány száz forintért meg lehet kapni rendes ferritet" Hegesztőt is lehet venni De azért köszönök minden segítséget.
Megnéztem a fő panelodat és a hozzá tartozó paneltervet is,azok egymást fedik és jók.Láttam,hogy később feltetted a vezérlő-meghajtó áramkör tervét (Tubi féle) is,ezt nem néztem végig,mert tudtommal Tubi használta,így jónak mondható.Ennek a vezérlőpanelnak a tápját és 12V állítanám be stabilizátorról táplálva úgy,hogy a stabilizátornak legyen legalább 20% tartaléka.Élesztésnél kivenném a CD4093 icét és az UC3845 kimenetén lévő 2K ellenállást (ami a CD4093 felé megy).A főpanelból kivenném a két szembekötött zénert és helyettük értelem szerint, egy-egy 13V zénert tennék be és itt jegyezném meg,hogy az a hűtőborda kevés lesz a 130A géphez,még a mikro ventilátorral is.A meghajtó trafót az én vagy Tubi leírását szigorúan betartva tekerném meg,minden kivezetést jelölve,lerajzolva pontosan és a legkisebb kétely esetén újra készíteném az elejétől a végéig addig,amíg halálbiztos nem lennék abban,hogy jól van elkészítve,Mi is szenvedtünk vele,ezen áll vagy bukik a gép.Minden trafóbekötést ellenőriznék,akár többször is a rajznak megfelelően.Néztem az utolsó szkóp képedet az IGBT G-E lábán mért jelalakot,nekem egyáltalán nem tetszik,szerintem borzalmas a nyitás és a nyitott állapot is a lezárás meg rettenetes,nem csoda,hogy elhulltak az IGBT-k.Most megkövezhettek,mert nem értek annyira a szkóp képekhez,de akkor is ez a véleményem.Az IGBT-k halálát egyértelműen a vezérlés hibája okozta,nem zártak le.Ennek számos oka lehet,szinte bármi a trafó elkötéstől (akármelyik) egy rossz alkatrészig bármi.Saját tapasztalatból mondom,ha minden pontosan a rajz szerint van elkészítve akkor a gépnek azonnal indulnia kell és nem hullanak a félvezetők,nekem az építésnél csak egy ócska 800 forintos DVM volt,más semmi és minden gépem elsőre indult.Ellenőrizd a paneljaidat,hasonlítsd össze a rajzzal,mérj,fokozatonként éleszd,hallgasd meg a fórumtársak javaslatait,sikerülni fog.
A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2014
A mágnes, az bizony ötvözött acél (nem ferrit: ld. FeC állapot ábra), jó nagy hiszterézissel, hogy megtartsa a delejt. Trafónak teljesen alkalmatlan. Akkora (átmágnesezési) veszteség lenne rajt, hogy felforrna. Fenn van a témában a menetszám kiszámolás, és minden tudomány, olvass sokat. Az IGBT-ket lehet párhuzamosítani (akárcsak a FET-eket), kicsit más a meghajtás. Tanulmányozd a téma képeit, és a szövegeket: pl. az előttem szóló mesterét.
A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2014
Az általatok publikált panelterv , valamint a kész panel között eltérések vannak. Valamint, még meg kellet volna említened, hogy ne kapkodjon, próbáljon nyugodtan dönteni, mások véleményét is átgondolva.
Gábornak igaza van, a gate-n mutatott szkóp ábra rettenetes. Továbbra is arra gyanakszom, hogy a gate meghejtó trafód nem jó. Tudod-e, hogy milyen anyagból van? Tudod-e (vagy tudod-e mérni) az AL értékét? Tubi mért különböző anyagú meghajtó trafókat, ez engem leginkább a porvasra emlékeztet. Azonos méretű E magok között is nagy különbségek lehetnek, pl: a Lomexes E 20 mag N27 anyagból Al=1350, A Ret-nál az EF20-as mag AL=330, a TME-nél 3C90 anyagból AL=1450.
A gaten az első képen láthatóhoz hasonló ábrát kell látnod. A második képen Tubi mérése a ferrites magon, ami jó, és a harmadik képen a porvason - ami nem jó. Üdv. András
Ha a ferrit teljesítményátvitelre készült, akkor gyakorlatilag mindegy hogy 1200 vagy éppen 2800 az AL értéke. Ha viszont zavarszűrőben volt akkor szinte biztos hogy nem jó, általában az AL-je is 1000 alatt van. Az esetek többségében már a színén is látszik, a fekete vagy sötétszürke helyett ezek világosszürkék. De meg lehet mérni, be lehet a helyére tenni, az a biztos.
Én pont ilyennel szívtam meg, egy "jó" toroidra tekertem meg a meghajtó trafót, mérés szerint a 25*15*10-es toroid AL értéke kb. 10000 volt. Ebből következtettem (utána) az anyagra, ami nagy valószínűséggel T38 és csak nagyobb frekire (3 MHz-ig) jó. A Lomexes E-20 rögtön jó lett.
Nem tudom, hogy Detergentnek honnan származik az E magja, de lehet, hogy nem jó (pl. PC tápból).
pc tápokban használatos toroidot használhatok meghajtó trafónak vagy mást javasoltok?
Én azt javaslom, hogy alkalmazz 25mm-es E-I magot 0,5mm légréssel mindhárom oszlopban. Vagy E-E 20-25mm magot légrés nélkül! Amennyiben mód van rá akkor függőleges csévével, mert úgy könnyebb a tekercselés irányát tartani. A pc tápokban levő toroidot használd fel a bemeneti 230V váltó zavarszűréséhez.
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2014
Kértétek többen privátban a képeket, felteszem ide itt meglesz.
- A vezérlésnél a gate trafót a gate ellenállások illetve ellenállás lábak tartják. Lehetett volna kisebb is mint az EF25, de ez volt. A sönt végül nem így lett beépítve, hanem a nyák alsó felén van. - A betáp nyákcsíkján semmi más nincs mint a graetz, a relé, az NTC, a 2db puffer és az ellenállás ami kisüti őket kikapcsolt állapotban. - A fő és a segédtáp trafója, illetve a többi elem egy 4-5mm vastag műanyag lapra van ráépítve, tehát nyomtatott áramkör nincs más csak a vezérlésé és a betápé.
Érdemes meglesni a 3/5 képen a diódák bekötését, ez a megoldás biztosítja hogy az áram eloszlás egyforma legyen a diódákon.
Nagyon szép munka remélem nekem is sikerül hasonlót összehozni.
elég sok ötletet adnak a képek. köszönöm.
Sorra robbantjátok az igbt-ket a hibás gate meghajtó trafók miatt, amikor ki lehet váltani pl egy IR2110-el ami elsőre hibátlan jeleket produkál 10-ből 10-szer, mi szól mégis a tekercselés mellett?
Ha ilyen príma az IR2110 akkor miért nem lehet látni egyetlen inverteres hegesztőben sem?
Hogy a gyártók miért nem használják az egy jó kérdés, vannak rá ötleteim, pl az áram korlát kihajlását, a késleltetése miatt nem lehet egy bizonyos szint alá szorítani, főleg magasabb frekvenciákon, és lehet, hogy nagy tételben olcsóbb a trafós meghajtás. De ugyanakkor a házi inverteremben 4 éve hibátlanul teszi a dolgát, így szerintem kezdő építőknek vállalható kompromisszum lehet. Ellenben a topicban több oldal van teleírva a gate meghajtó tekercselésével kapcsolatban és több 10 elszállt igbt írható a számlájára. Ugyanakkor nem tagadom, hogy megfelelően kivitelezve egy gate meghajtó trafó kiváló megoldása a problémának.
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2014
Nekem van több mint 10db gyári gate meghajtó trafóm G30N60 IGBT-kel, direkt hegesztőgéphez. Akit érdekel írjon privátban.
http://kepfeltoltes.hu/130606/igbtkit_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Egyrészt, nem biztosít galvanikus leválasztást a hálózatról, másrészt, ha akármiért elszállnak a főkörben a tranyók, akkor elszáll az IR ic is, meg valószínű az előtte levő dolgok is. És az már elég komoly pénzbe kerül. Ide a legjobb megoldás a trafó.
A galvanikus leválasztásra nem igazán van szükség, a többi igaz, de ha rendesen van megépítve akkor nem száll el, magyarul ez nem akkora probléma, és ha már repül több ezer forintnyi igbt ott már pluszban a 700ft-os IR ic túlélhető veszteség (szerintem)
A rajzod publikus? Mert engem érdekelne.
Tab120 féle teljes hidas van nekem megépítve, a fórumban úgy emlékszem volt már linkelve/feltöltve.
http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_726015.html ebben a hozzászólásban megvan a kapcsolási rajz, ehhez képest csak annyit módosítottam, hogy a söntnél a feszültségosztónál áthelyeztem a potit, így ha megszakad a vezeték, vagy a csúszka akkor nem szűnik meg az áramkorlát, hanem minimumra szabályoz. (Ha jól emlékszem akkor a Ge Lee féle rajzon is problémás ilyen szempontból a potméter bekötése.)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |