Fórum témák
» Több friss téma |
http://www.williamson-labs.com/555-circuits.htm
A töltés csak R1-en, kisütés csak R2-n. Ha pl. R1=1k, R2=50k...
A kapcsolást nagyon szépen köszönöm. Ma meg is valósítottam a kapcsolást. A fénycsövek fényerejét kiválóan lehetett szabályozni egy ideig, miután a 60A-es MOSFET leégett. Nem igazán értem ennek az okát. Mondjuk 12V-os 7Ah-s akkuról ment ami elég sok áramot le tud adni, a MOSFET pedig direktbe zárja rövidre a trafó primer oldalát. A frekvencia 50kHz körül van. A kitöltési tényező pedig 0-50% ig szabályozható. A transzformátor nem melegszik pedig kb 2×2cm-es. A kérdés az hogy mivel oldható meg a MOSFET szétégése. A trafó körbe egy kis értékű ellenállás? Bár az is nagyon melegedne. Ilyenkor mit lehet tenni?
Üdv!
Kicsit visszaolvastam a témában. Megkérdezném, hogy a PC tápnak melyik trafóját használod(?). Tekintettel arra, hogy a kapcsolás egy nyitóüzemű konverter, biztosítani kell a vasmag kellő lemágneseződését is. Szerintem a baj az lehetett, hogy nagyon telítésbe vitted a ferritet, és a következő, meg azt következő periódusoknál a H-B görbe egyre inkább eltolódott--> a trafó primer oldala a FET szemszögéből egyre inkább rézhuzalként viselkedett. Valószínűleg túl kicsi a primer induktivitás, vagy a primer-szekunder között kicsi a csatolási tényező. Oszcilloszkópos mérések nagyon sokat segítenének. A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2014
Végül nem PC trafót használtam hanem egy gyári PC-s fénycső inverterből vettem ki a trafót. Próbáltam minden féle frekvenciával és kitöltési tényezővel de a FET mindig melegedett. Jelenleg egy 210A-es FET van benne de ez is melegszik. Érdekes módon a frafó csak langyos. Olyan véleményt is hallottam hogy a FETben lehet, hogy a védő zener melegszik. Beraktam egy kisebb értékű zenert párhuzamosan de ez sem oldotta meg a gondod. Már régóta tervbe van az oszcilloszkópos mérés de sajnos otthon erre nincs lehetőségem. Majd az egyetemen hátha adnak rá lehetőséget. Kb 90kHzvel hajtom.
Üdv!
Milyen FET-et használsz? A vezérlő áramkör hány voltról megy(vezérlőjel)?
IRF1404 (elnézést, csak 202A). A tápfeszültség pedig 12V. Ha 10Ohmos korlátozó ellenálláson keresztül kapja a tápfeszültséget akkor is nagyon melegszik.
Hát a trafóról nem tudunk semmit. Azt sem, hogy hány kivezetése van. Lehet, hogy flyback trafó. Meg ám azt a fetet nem könnyű kikapcsolni 90kHz-en!
Sikerült pár mérést végezni a transzformátoron. Nem tudom, hogy ez mennyit segíthet. Esetleg jobban ki lehet választani a működési frekvenciát. Illetve meg lett mérve a tekercsek induktivitása is (P=Primer, S=Szekunder). A mérővezeték ellenállása 0,33Ohm, ezt le kell vonni a mért értékekből. Jelenleg az S2-t használtam szekundernek. (A P2 leégett, azért nincs berajzolva)
A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2014
Hát... Az eredeti nyák még megvan, amin a trafó volt? Lehet hogy sokat segítene. De addig is próbáld meg a két szekundert sorba kötni.
És ugye a nagyobb induktivitású (Általad primernek nevezett) oldra van kötve a fénycső, és a kisebb induktivitáson keresztül hajtod?
Először is, ha 12 V-ról hajtod, akkor a piros színű P1-es tekercs csakis szekunder lehet. A többi rendeltetését jobban tudnánk, ha ismernénk a gyári inverter bekötését. Tippre S2-S3 ellenütemű primer tekercsek S1 pedig visszacsatoló tekercs.
Igen, sajnos igazad lehet, de én nem akartam levonni a keserű konklúziót: push-pull -nak megtekert trafóról lehet szó. Nekem ODU mutatott egy képet róla. Egyébként bekötötte a javaslatomnak megfelelően, és azt mondta hogy javult a helyzet, de még mindig nagyon meleg a FET.
Remélem, hogy nem haragszik meg azért, mert a személyes üzenetéből közzéteszek ezt-azt.
A meghajtó kapcsolás a csatolt kép alapján van megépítve. Annyi különbséggel hogy Ra és Rb egy potenciometer nem pedig fix ellenállás, így elég jól lehet játszani a kitöltési tényezővel. Szerintem a kitöltési tényezővel nincs is gond, mivel a fényerőt szépen lehet szabályozni az Rb változtatásával és az áramfelvétel is megfelelő, mert a multiméter 1A-t mutat. Így a felvett teljesítmény 10-15W körül van, ami tökéletes. Viszont egy oszcilloszkópos árammérés már lehet, hogy mást mutatna, mert csúcsokban szerintem többet vesz fel.
A működési frekvenciát mérted, vagy számoltad? Azt is tudod változtatni?
Számoltam. Tudom állítani. Az Ra és Rb változtatásával változik a frekvencia is a képlet alapján.
Nem a jelalakkal és a kitöltési tényezővel van baj, hanem azzal, hogy ez a trafó nem ehhez a kapcsoláshoz készült. Az eredeti áramkörben a lemágnesezést-átmágnesezést az ellenütemű meghajtás végzi, erre ez a kapcsolás nincs felkészítve. Vagy más kapcsolás kell vagy másik trafó.
Sziasztok!
Megpróbáltam egy 6W-os kis germicid lámpát begyújtani, de nem sikerült. Egy trafó primer tekercsét használtam áramgenerátornak, azzal sorba kötve bedugtam a cuccot a hálózati csatlakozóba, de nem történt semmi. A csövön a hálózati fesz. értékét mértem... Mi lehetett a baj?
Sziasztok,
Szeretnék akkumlátoros üzemben 24V-ról fénycsővel világítani. A 36W-s fénycsövekhez ATX táptrafó push-pull üzemben 24V DC-ről a 3.3V-s eredetile szekunder oldali terkecsekkel megtáplálva elég lehet kimeneti feszültség a fénycső gyújtási feszültsége szempontjából? Kapcsoló fet-nek elég egy 60V-s pl irfz48 ? A PC táp sárga fojtó toroidja felréselve alkalmas lehet előtétnek a fénycsőhöz ? Többnyire ezek vannak itthon a projekthez
Jó estét mindenkinek.
Olvasgattam ezt a topikot és feltűnt hogy nem lehet megúszni a trafó tekercselést. Mivel nem tudok trafót tekercselni, viszont magam is szeretnék hordozható, Lítium akkumulátoros fénycsövet készíteni, így elkezdtem keresgélni. Amit találtam az annak jó aki hozzám hasonlóan nem tud trafót tekercselni, így kérem nézzék el nekem hogy kész megoldást kínálok. Íme a linkek: Fénycső gyújtó napelemes rendszerekhez UV parti fénycső 12V Jómagam az utóbbihoz fogok folyamodni, mert annak az elektronikája kisebb helyet foglal, és kisebb a tömege. Már csak azt nem tudom hogy G23 foglalatú kompakt fénycsőhöz jó-e, avagy a fénycső foglalatában található gyújtó izzó egyik lábát el kell-e metszenem? Mindenkinek további szép estét és jó barkácsolást kívánok. A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2019
Nézd a fénycső gyújtásához azt a százegynéhány voltot valahogyan csak elő kell állítani.
A legegyszerúbb egy blocking oszcillátor, de lehet DC/DC konverter is. Az utóbbi azért egyszerűbb, mert abba nem trafó, csak egy induktivitás kell. Az viszont meglehet kapható készen.
Nagyon köszönöm.
Eddig azt hittem hogy csak váltóirányú feszültséggel lehet meghajtani a fénycsöveket. Esetleg tudna ajánlani egy egyszerű DC/DC konverter kapcsolást? Amire kellene az kettő darab sorba kötött G23-as fénycső, 2x9Watt vagy 2x11Watt. A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2019
Ha ennyire a kis tömeg, kis méret, egyszerűség a cél, akkor 2019-ben már tényleg felejtős a fénycső. LED-es lámpa kell, kisebb fogyasztás, tömeg, méret és egyszerűbb, hiszen megoldható feszültség növelés nélkül is. Talán még tartósabb is.
Köszönöm.
Ez igaz is lenne, ha a szükséges SMD ledeket jóval 10.000-15.000Ft/db ár alatt lehetne beszerezni, nagyjából fél éve-éve néztem utoljára az egyik hazai nagykernél, azóta nem valószínű hogy lejjebb ment. Az Ebay-en pedig még drágább, már amikor éppen lehet kapni. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2019
Mégis, hogyan jön ki olcsóbb árban és kisebb méretben a kompakt fénycső a LED-eshez képest? A kompakt fénycső méretéhez még csak SMD LED sem kell, sima LED-ekből is elfér akkora helyen annyi, hogy nagyobb fényt adjon.
Adott a fénycső és ahhoz kell csinálni valamit?
Tartottam tőle hogy felmerül ez a kérdés, mert ha válaszolok rá, akkor esetleg a további segítségnek konyec.
De ettől függetlenül válaszolok rá, csak előbb a tisztesség kedvéért rávilágítanék néhány dologra. 1. Az általam megépíteni kívánt lámpa ledek-el jelenleg nem kiváltható. 2. A lámpa veszélyes, ezzel tisztában vagyok, ennek megfelelő körültekintéssel bánok majd vele, így tisztelettel megkérek mindenkit aki eme bejegyzést olvassa mellőzze a kioktatást. 3. Egy beépített higany kapcsoló fog felelni a betekintés elleni védelemért, ebben az üzemmódban csak lefele világít majd. 4. Hasonlót ami 2 Micro elemmel működik lehet kapni 10.000Ft-ért, de annak túl kicsi a teljesítménye. A lámpa egy UV-C 254nm hullámhosszon üzemelő ásvány (Fluorescent Minerals) kutató lámpa. A lámpa elődje egy 8 Wattos germicid fénycsővel, egy szivargyújtós munkalámpa elektronikájáról működik. A kis fényereje miatt, valamint mivel nincs benne UV Pass Filter (emiatt túl nagy a fényszennyezés a látható tartományban) kerül cserére. Azért készült hogy éjszakai ásványgyűjtő túrán találhassak vele világító ásványokat, valamint az ásványbörzéken is ugyan ezzel a céllal használom (nem győzöm kihangsúlyozni hogy mindig a lehető legnagyobb körültekintéssel). Végül pár fotó az elődről, ami egyébként több börzésnek is tetszett. A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2019
Ha leírod elsőre, akkor elmarad a LED-es ajánlgatás, mert pl. azt nem tudom, hogy ebben a tartományban van-e LED-es megfelelő...hiszen az is lehet, hogy van. Bár nagyon azt írják fórumokon, hogy nincs kereskedelmi forgalomban ilyen UV-C sávban világító...
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2019
Természetesen létezik.
Én ITT találtam, bár lehet hogy régebben mint gondoltam. A led amit anno láttam 255nm-en muzsikált, és bár most nem látom, látok helyette 270-290nm közötti ledet 355Ft-ért (remélem nem írtak hozzá két nullát fehér betűkkel), ha valóban ennyi akkor kipróbálom, de ez még mindig messze van az ideális 254nm-től. Az ásványok fluoreszcenciája leginkább a hosszúhullámú 3650 angström, és a rövidhullámú 2540 angström hullámhosszakon érvényesül (Ásványfüggő hogy mi-melyikre reagál). Van még a középhullám is, annak a pontos hullámhosszát sajnos perpillanat én se tudom, de az ilyen ledes lámpáknál (lenti képen) megfigyelhető hogy a lilás fény szinte teljesen eltűnik, a hosszúhullámú ásványok pedig UV Pass nélkül is igen erőteljes színeket mutatnak. Illetve börzések mesélték hogy, laboratóriumokban szokott lenni UV lámpa, valahol 100nm és 200nm között, amivel szintén nagyon érdekes színeket lehet elérni némelyik kőnél. A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2019
Bocsánat, csak most veszem észre a linkeket.
A másodikat rögtön kizárnám, egyfelől a műanyag tokozás nem bírja az UV-C sugárzást (szétrohad), másfelől a második képen látszik hogy lila a fénye, biztos hogy az élelmes kis "nyamnyam-ok" (ahogy anyám hívja őket) egy 405nm-est akarnak rásózni a kiszemelt balekra. "Ez azt hiszi én vagyok palibaba, ő pedig a negyven rabló", csak hogy a nagyoktól idézzek. Az elsőnél, nos nem is tudom, az alap kerámiának tűnik, ami elsőre nem tűnik rossznak, bár a fedél szerintem itt is műanyag.
Most nézem hogy amit belinkeltem annál a raktáron lévő mennyiséget néztem az árnak, darabja 3.500Ft, ami még mindig kissé magas, miközben nem tudni mekkora fényt ad le, Lumen értéknél legalább tudnék mihez viszonyítani.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |