Fórum témák
» Több friss téma |
A fotó apalján nem tudom eldönteni, hogy ez melyik SMD tokozás, de ez kb. olyasmi:
LTV844S
Valóban nem gondoltam erre, pedig sokkal egyszerűbb. Csak az volt a gyanús, hogy amivel korábban számoltam akkor is kb. használható eredményt ad amikor nagyon nem szinuszos az áram. Most már legalább tudom miért.
Igen, bocsi azt el is felejtettem írni.
TLP 281-4 a tervezett opto típusa. De amúgy amit linkeltél az megfelel elvileg neki kiosztásra, csak méretileg nem sajnos Olyan mint ha sima DIP lenne. De azért köszi! A hozzászólás módosítva: Feb 24, 2017
Most nem volt időm több típusra rákeresni, de az volt a lényeg, hogy az amit belinkeltem optocsatolónként 2db antiparalel kapcsolt ledet tartalmaz.
Oké, elismerem igazad van! Ha nem szükséges, ne számoljunk feleslegesen!
Sziasztok
Szükségem lenne egy minél egyszerűbb és meg bízható LED előtétre 50W-os LED-hez. Arra gondoltam hogy a kondenzátoros előtéthez hasonlót készítenék, azonban a kondenzátor helyet induktivitást használnák. 36W-os fénycső folytó, greatz, puffer... Működőképes az elképzelésem?
Nem működőképes már a helyesírás sem: fojtótekercs.
A kapacitív előtétes megoldás is csak kisebb teljesítményen használatos, nem véletlenül. Most itt lehetne sorolni a méretek mellett a kapacitív meddőteljesítmény hálózatra gyakorolt hatását, vagy a kondenzátor viselkedését a meredek impulzusokkal szemben, amikor a bekapcsolás pillanatában véletlenül pont a szinusz csúcsát kapja el stb. A 36 W-os fénycsőfojtó a fénycsövek nagyobb feszültségéhez és kisebb áramához illeszkedik, ahhoz van méretezve. Az AC 230 V kisebb hányada esik rajta (vagy nem is olyan kicsi, pontosan már nem emlékszem), mindenesetre ezzel együtt kisebb teljesítmény is pazarlódik el. Ez semmilyen rokonsági kapcsolatban nem áll egy 50 W-os LED-del, ami DC 30-34 V nyitófeszültségen és 1,5 A áramon üzemel. Ekkora különbözetet nem szokás és nem is lenne korrekt passzív alkatrészeken elpazarolni, további kellemetlenségekről nem beszélve. Tehát itt már transzformációt kell alkalmazni, hogy a LED jó hatásfokának is legyen valami értelme.
A fojtót felejtsd el. A legegyszerűbb és legmegbízhatóbb a kondis előtét, a hátránya a kapcsolóüzeművel szemben a nagyobb mérete, és hogy nem lesz általa leválasztva a LED, bár a kapcsolóüzeműek zöme sem leválasztott. Egyébként sem értem hogy a néhányszor 10 grammos kondenzátor helyett miért lenne jobb egy fél kilós vasmagos fojtó, ami még méretben is a többszöröse, és egyébként sem felelne meg előtétként.
Nálam hónapok óta ment 30W-nyi COB LED a kondis előtéttel, remekül. Ajánlott az oldal végigolvasása a témában, de ez is többször ki lett már tárgyalva. Ebben egy dolog mehet tönkre, az elkó, semmi más. Az izzó méretűbe épített kapcsolóüzeműek ugyan egyszerű és szuper megoldások, de amellett hogy zavart termelnek, nem is megbízhatóak, aminek az oka a konstrukció, ami miatt 70 fokos kívül a műanyag burkolat is, el lehet képzelni hogy akkor mennyi lehet belül a LED, meg az elektronika. Viszont valóban hozza 13W-tal 80W-nyi izzó fényét. Róla van szó.
Átolvastam a hivatkozott oldalt. Mostanság gondolkozom én is a ledes megoldásokon, házilag. Azonban feltünt egy adat: cos fi: 0,26. Az adatokat átböngészve 58W bemenő teljesítményből 15W hasznosul. Itt lényegében akkor egy 60W-os izzólámpa és egy 15W-os Led lámpa áll szemben, és még semmit sem spóroltam ezek szerint.
Ez nem pont így működik, egyébként Magyarországon a lakossági villanyóra csak a hatásos teljesítményt, pontosabban az ezzel járó kWh energiafogyasztást méri.
A látszólagos teljesítmény mértékegysége pedig nem W, hanem a VA. De jó irányba tapogatózol, hogy miért inkorrekt megoldás a kapacitív előtét nagyobb teljesítményen, illetve miért nem is engedélyezik, miért nem is gyártanak ilyeneket, csak kisebb teljesítményre. Plusz ott van még a pufferre dolgozó csúcsegyenirányítás csúcsáramainak hálózatra gyakorolt kártékony hatása, felharmonikus-zavar stb., sokat lehetne erről írni. Azt is tévedés lenne hinni, hogy a "látszólagos" haszon ingyen van, az áramszolgáltató végeredményben úgyis az emberekkel fizetteti meg a működési költségeit.
Azért nem eszik ilyen forrón a kását. A háztartási fogyasztók egy része induktív terhelést jelent (motoros gépek, pl. porszívó, vagy pl. a mikrosütő-a trafóban mágneses sönt van) ezek miatt egy ezekhez képest kismértékű kapacitív terhelés nem probléma - sőt valamelyest kompenzálják egymást.
A csúcsegyenirányítás is csak nagy teljesítmények esetén probléma, nem véletlen, hogy csak bizonyos teljesítmény határ felett kell PFC-t használni. Természetesen a probléma valós, de nem kezelhetetlen. Ami a fentiekből ebbe a témába tartozik, az lényegében annyi, hogy egy átlagos háztartásban, a kapacitív led előtétek semmilyen problémát nem fognak okozni. Valamint ha sokan használnak ilyet, akkor sem lesz belőle globális probléma, mert induktív fogyasztókat is sokan használnak. Természetesen az "58W bemenőből 15W hasznosul" nem állja meg a helyét, mint ahogy te is írtad, mert látszólagos teljesítmény hasonlít a valóshoz. A valós energia fogyasztás ez esetben csak kicsivel több mint a 15W (a táblázat a weboldalon hatásfokot is számol).
Nem. Van hatásos teljesítmény (W), látszólagos (VA) és meddő (VAr). A meddő után nem kell fizetned, és az előtétkondid sem fog melegedni. Aggódni sem kell miatta, mert egyrészt a szolgáltató a meddőt folyamatosan kompenzálja, másrészt az a néhány W nem oszt nem szoroz. Jártam több olyan helyen (iskolákban, üzemekben) ahol a komplett világítás (több kW) armatúráiból hiányzott a kondi, szóval volt meddő bőven, és senki nem foglalkozott vele.
Egyedül a LED az amivel spórolni tudsz, mert az előtétkondis házilagos megoldás költsége sem magas, az élettartama pedig nagyon sok, többszöröse egy drága kompaktfénycsőének is. Utóbbi hiába fogyaszt keveset, ha 2000Ft feletti áron kell megvenni, és néhány év múlva ki kell dobni.
Én ezek alapján számolgattam: 230Vx254,74mA=58,6W. A ledekre jutó teljesítmény: 14,4W
Vagy valahol tévedek?
Kondis előtét jó lenne bár az 50W-ra már kellene több mint 20µF kondenzátor, aminek az ára elég borsos, főleg hogy 12 előtétet kellene készítenem. A fojtós meg oldás csak azért jutott eszembe mert abból van elég és nem kellene pénzt költeni rá. Leválasztás nem fontos mert kb 6 méter magasan lennének, és ezért is fontos hogy atom biztos legyen, mert nem egyszerű falra mászni...
Idézet: „58,6W” Mint már utaltam rá, nem W (hatásos teljesítmény), hanem VA (látszólagos teljesítmény). Idézet: „Itt lényegében akkor egy 60W-os izzólámpa és egy 15W-os Led lámpa áll szemben” Az izzólámpa 60 W és cosφ = 1. Ez a kapacitív áramkör pedig 60 VA kerekítve és cosφ = 0,26 Itt nem egyszerű hatásfokszámításról van szó, a cosφ sem a hatásfok mérőszáma. A meddőteljesítmény egyfajta ballaszt, amit a hálózat teherként cipel ide-oda (hol kapacitív, hol induktív meddő formájában), miközben a fogyasztói oldalon hatásos teljesítmény (fény, hő, mechanikai energia) nem lesz belőle. Viszont meddőfogyasztás nélkül nem működhetnének az elektromágneses gépek (trafók, motorok), ahol ez szükséges a mágneses mező felépítéséhez, úgyhogy megkerülni nem lehet, a hálózatban szükség van meddőtermelésre is (kondenzátorok például, de nem csak az). Csak nehogy azt higgyük, hogy a kapacitív lámpákkal jótékonysági munkát végzünk: PDF
Igen, rosszul számoltál.
A valós/hatásos teljesítmény váltakozó áram esetén P = U * I * cosφ [W] A látszólagos teljesítmény=U*I [VA] A meddő teljesítmény = U * I * sinφ [VAr] A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2017
Igen, ez egészen addig igaz, amíg a feszültség és az áram szinusz alakú. Ha ettől eltérő ( márpedig ez a legritkább esetben van ) akkor a mennyiségek alapharmónikus tartalma adja a hatásos teljesítményt.
Nyilván, most még nem nagy az eltérés, de azért jó lesz vigyázni...
Közben lehet tárgytalan az egész. Találtam az Ebay-en 50W-os LED-et be épített előtéttel. Bővebben: Link
Valakinek van tapasztalat az ilyenekkel?
Szép feladat lesz a hűtés megoldása. Nem a meghajtó miatt kell aggódni, ha gyenge a hűtés, akkor a LED adja meg magát hamarabb.
Az érintésvédelme milyen lehet? Kínai?
Az ár és a szerelhetőség szempontjából mindenképpen ez a legjobb megoldás, az már más kérdés hogy meddig fogja bírni az elektronika, meg hogy én nem tekinteném ezt leválasztottnak a hálózatról, vagyis a szereléskor ezt szem előtt tartva kell eljárni.
Volt egyik haveromnak ilyen, de csak alkalmanként használta, így nincs róla komolyabb tapasztalat. De vegyél belőle párat, és ha 2-3év múlva még mennek, akkor eztán csak ilyeneket fogok venni. Ami még ezekkel az olcsó kínaiakkal gond szokott lenni, hogy eléggé a határon vannak járatva a ledek, így az élettartamuk is aszerint alakul. Ha egy ilyen 20W-os LED 20W-tal van hajtva akkor az nem lesz hosszú életű, függetlenül attól hogy mennyire jól van hűtve. Nálam a 20W-nyi LED 13W-tal megy, nincs is vele gond. Eddig.
Van ott egy szigetelés a hűtőborda felé, valószínű a hűtőborda már le van szigetelve a hálózattól. De azért nagyon kiváncsi lennék egy 4 kV-os szigetelésvizsgálatra.
Mitől ilyen olcsó? Pedig nagyon komolynak néz ki. Az a baj, hogy ennek mondjuk 20 W a teljesítménye és nem is lehet kisebbel meghajtani. Az élettartama meg csak sokára derül ki...
- Ha nem zavar a vibrálás, ami a puffermentes megoldásból következik.
- Ha meg tudod oldani az érintésvédelmet. A kínaiak Smart IC-nek is nevezik ezeket a puffermentes meghajtásokat, ahol a LED-ek soros kapcsolgatásával trükköznek, ami részben csökkenti a vibrálás látszatát, de ki nem küszöböli teljesen. A képek forrása: Bővebben: Link
Az érintés védelem nem gond mert szinte meg közelíthetetlen helyen lesznek a "reflektorok".u
Azért döntöttem a saját készítés mellet mert azok a reflektorok amik forgalomba vannak, csapni valók, kB 2 hónap üzem idővel, a LEDek szét égnek bennük hűtés szinte nulla. Sűrűn hozzák őket LED cserére... A hűtésen még nagy erővel kisérletezzek. Eddig úgy állok hogy kB 1.5kg alumínium hűtő borda(jó nagy felület) 60 fokos. Amíg a LED olyan 70-80 fok. Még meg próbálom a Led és borda közé egy réz lapot tenni ha sikerülne kicsit még hűteni rajta akkor mehet majd élesben. A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2017
Van olyan trükk is, hogy nagyobbat vásárol az ember (akár LED-lámpából, mindegy), utána szétszedni és csökkenteni a LED-áramot. Mintegy kompenzálva a gyári alulméretezést. Vagy kijavítva a mérnök munkáját, amiért persze nem feltétlenül ő a hibás, inkább a főnökség.
Érintésvédelemre szélsőséges példaként azt tudnám felhozni, amikor valamilyen fémszerkezeten van, eső átáztatja, akkor lehet bármilyen magasan, ha lent megfogható.
Szia ! Én rendeltem a linkben szereplő ledeket már kíváncsiságból. Kb 3 hónapja vannak felszerelve a műhelyben(2db 20 W-os és 1 db 30 W-os ). Napi 3-4 órát mennek 20 fokos külső hőmérséklet mellett. Nagyon komoly hűtőborda kell nekik szerintem , mert igencsak melegszenek. A borda mérete 90mmx110mm sűrű tollakkal magassága 100 mm. Ezzel a bordával sikerült a 20 w-os ledet kb 40-45 fokon tartani, a 30 W-os kb 50 fok környékére melegszik fel. Warm White "színűt rendeltem, kicsit még sárgás is a fénye. Érintésvédelmén lehetne vitatkozni, szigetelve van ugyan az alumínium hordozótól , de azért nem biztos , hogy az 1 kV-os átütési próbán átmenne. Mindenesetre a borda felé szivárgó áramot nem mértem. Ennyi pénzért elfogadható, fénye elég meggyőző. (előtte 2x2 db 36 W-os fénycső volt felszerelve) Még valami búra kellene rá, mert nagyon vakít ha belenézek. Ha megfelelő a hűtés talán tartós lesz.
Műhely / garázsba nekem jobban bevált a ventilátoros hűtőborda. Nem is lehet hallani a hangját, cserébe alig melegszik.
Áramgenerátoros meghajtásról beszélek, ahol a LED-en 36 V jön létre. Ezt lehet csökkenteni 12 V-ra (step down modul stb.), vagy lejjebb is, ha olyan a ventilátor, hogy túl zajos. Természetesen ez "lehasít" egy keveset a LED áramából, de ennek nincs gyakorlati jelentősége. A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2017
Megkérném a hozzászólókat, hogy szorosan a topik címének figyelembevételével szóljanak hozzá innentől a témában. A mellékágakat, és ezen kialakuló off-vitákat mellőzve!
Akkor pontosítok. A bordák távolsága egymástól 8 mm. Ventilátort pedig semmiképpen nem akartam, ezért tettem ekkora bordákat. Mértünk már több , a közvilágításban alkalmazott led lámpatestet, ott kb 65-70 fok a led hordozó hőmérséklete a burán belül. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ez a megfelelő, de szerintem az én hűtésem elegendő kell hogy legyen. Ennyiért megkockáztatom így a hosszabb üzemet majd kiderül a tartósság. Bárcsak a hivatalosan forgalmazott led égők melegednének ennyire. Azok külső hőmérséklete kb 60-65 fok a műanyagon mérve. Akkor milyen meleg lehet belül ?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |