Fórum témák
» Több friss téma |
Vedd komolyan a kollega mondását az optóról: " de alatta semmi ne fusson inkább." Nálad még mindig ott egy vezeték. Vedd ki onnan.
Részemről a feleslegesen kacskaringózó-megtörő vezetékezést tartom zavarónak. Minél egyenesebben, rövidebben huzalozz.
De legalább következetes vagy: a zenerekről is.
Ez egy fly-back táp. Egyszerű a szabályzása és kapcsolástechnikája, viszont a trafót jól megcsinálni, na az finoman szólva nem triviális! Ellentmondásos követelményeket kell(ene) kielégíteni, és ismerni kell a mágneses törvényeket. Furcsa, hogy már a NYÁK-ot tervezed, de a trafóról még nem kérdeztél...
A légrés térfogata elég kell legyen a ciklusonként átáramló energialöket tárolására, plusz némi tartalék. A menetszámokkal lehet kicsit játszani, a fly-back "rugalmas". Viszont most jön a feketeleves: szoros csatolás kell a jó hatásfokhoz, a szoros csatolás viszont nagy primer-szekunder kapacitással jár, ami a mocskosul gyors primer tranzienseket a kimenetre csatolja közös módusban. Ezt szeretné söntölni a két soros kondi, meg az árnyékoló menetek (na nem mágneses, hanem elektromos árnyékolás ez). Ráadásul szoros csatolás mellett a szigetelést csak speciális technikákkal lehet kellően nagy feszültségig biztosítani. Nem csak a PCB-n, a trafón belül is 5 kV primer-szekunder átütési szilárdságot kell tartani. A kapacitív zavaráram spektrumban fölmegy 50-100 MHz-ig is, így nagyon fontos, hogy a kondikkal sorban a lehető legkisebb induktivitás legyen, vagyis a legrövidebb úton vezesd vissza a primerre a zavaráramot. És itt még nem ért véget az áramút, hiszen az IC bocsátja ki az áramot, tehát oda is jut vissza, de ezt úgy kell megoldani, hogy röviden tegye. Nálad a primer DC-t áthidaló kondi meglehetősen messze van, ezt jobb lenne sokkal közelebb hozni, kis hurokkal. Kétoldalas nyákon egyszerűen kialakítható lenne egy referencia sík a primer oldalon, ezen lehetne rövid úton hidegíteni... A szekunder oldalon pedig a huzalozást könnyítené a párja. Amúgy ha jól lenne megcsinálva az árnyékolás (teljesen körbevenné: árnyékolná a primert), akkor a szekunder GND-t nem is kellene bekötni az Y kondikba, illetve ha valahova mégis, akkor azok szeparált Y kondik kellene legyenek, amiket nem terhel a brutális primer zavaráram. Közös módusú fojtónak + és - ágban csak akkor van értelme, ha a GND is rajta megy keresztül, máskülönben a differencia áramok telítésbe viszik. Az eredeti rajzon két külön fojtó volt. Csak a pozitív tápot stabilizálva erősen aszimmetrikus terhelésnél meglepetések érhetnek. A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2017
Nem írtad hogy mire szeretnéd használni, de az olvasottakból én arra következtetek hogy valami erősítő tápja lenne. Részben azok miatt amiket Pafi írt, részben a felhasználási cél miatt, no meg egyébként is, 200W-ra én inkább félhidas tápot építenék és nem flyback-et.
Tény hogy nem 1 kapcsolóelem kell bele hanem kettő, de nem sokkal bonyolultabb, viszont valami áramkorlát vagy rövidzár védelem az szerintem alap egy ilyen tápba. Ami a kevesebb zavar miatt akár rezonáns is lehetne, és akkor el is értünk egy Skori féle önrezgő rezonáns félhídhoz, amibe még akár áramkorlát is van. A lényeget majd el felejtettem. Ha valóban végfokhoz kell, akkor ahhoz szabályozott feszültség sem szükséges, még egy pont egy egyszerű félhídnak. A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2017
Ez Jó Y kondinak, mert találtan Y1 és Y2 típust is?
Ja meg a szekunder egyenirányító diódáról sincs infóm, valami gyors dióda? Mondjuk Ez? A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2017
Bár nem tudom konkrétan miről van szó, ha a segédtápról oda jó. A szekunderre nem kell 1000V-os dióda, kisebb is megteszi.
Lehet nem jó helyen kérdezek, de már összezavartak máshol,
van egy 12V/260V inverter, 40kHz körüli kimenő frekvenciával. Ezt kéne egyenirányítanom, a terhelés 0,5Amax. lenne az egyenáramú részen. Ehhez kéne nekem 4 darab dióda, de már ajánlottak schottkyt, fast recoveryt, ultra fast diódákat, de mind horror árban van ahol találtam, vagy bénán keresek. Tudnátok mondani konkrét típust?
Egy kicsit megint átmentem gondolatolvasóba, így azt sikerült kikövetkeztetnem, hogy 12V DC-ből lett 260V AC, 40kHz-en. Ha így van, és valóban nincs több áram csúcsban sem a kimeneten, akkor az 1A-es diódák is megfelelnek. Némi túlméretezéssel pedig ez, azért linkeltem ezt, mert szinte bárhol kapható. Hogy a nettó 40Ft mennyire horror vagy sem azt döntse el mindenki maga. A kereséshez egyéb kezdőbetűk az UF-en kívül SF, HER, stb.
Bármelyik min. 400(600) V, 1 A, 1-10 us dióda jó oda, pár forintos darabok.
Naaa! Mikroszekundumok??? 500 ns max, de már az is okozhat gondot!
Persze ezen kívül a belengések, hosszabb vezetékek induktivitása, indulási csúcsáram, és egyebek is okozhatnak gondot. A részletek ismerete nélkül ez így vagy jó lesz vagy nem.
1-2 nagyságrenddel gyorsabb elég szokott lenni.
Valóban.
Egy 1 us felfutású négyszögjelnél mi gyorsabb 1-2 nagyságrenddel?
Köszönöm a gondolatolvasást, pontosan ahogy kikövetkeztetted.
Adott egy inverter, erről kellene működtetni 2 darab fogyasztót, aminek a bemenete a szokásos graetz/pufferkondis kapcsolóüzemű táppal kezdődik, de az ezekben lévő diódákra én nem engedném rá a kijövő 40kHz frekit, gondoltam egyenirányítom, és az már mehet a fogyasztókra. Indulásnál egy 22 és egy 10 mikrós kondit kell feltölteni, a linkelt 3A dióda biztos jó lesz. Köszönöm, a többiek segítségét is.
Nálam is adódott már olyan, hogy kényszerből 3db lion celláról kellett működtetni az asztali DSO-t. Csináltam belőle 200V DC-t, és arról ment, csak ilyenkor nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy annak a hálózati kapcsolója az AC fesz kapcsolására készült.
Nem ilyen, a fogyasztók (és az egész szerkezet) fixen drótozva, a ki-be kapcsolás a 12 voltos ágban lesz. Ez gyakorlatilag egy fűtésvezérlés, és egy kazán keringetőszivattyú, automata ups üzemben.
Sziasztok!
Adott egy Mean Well SE-600 kapcsolóüzemű tápegység. 96 Volt DC-ről kellene üzemeltetnem. A kimeneten csak 8 v jelenik meg 12 V helyett. Megtudom úgy piszkálni, hogy elinduljon rendesen erről a fesz.szintről is? A primer körben TOP242 IC van, ha ez segít valamit.
E szerint kellene lennie rajta egy kapcsolónak, amivel lehet váltani a kisebb és a nagyobb hálózati feszültségek között. Arra azt írja hogy 90~135V AC, attól függetlenül a 96V még lehet határeset. Nem látni bele hogy mi hogy lett méretezve, de olyan 85V-tól már általában működnek a kapcsitápok, persze nagy szabályozási tartalékra ilyenkor nem kell számítani. Ha változtatsz a visszacsatoláson (ellenállásosztó osztásviszonyán) akár még jó is lehet, de mérget nem vennék rá.
Természetesen a kapcsoló a 115 V-os állásánál próbáltam. 85 V AC-ról biztos indulna, de nekem 96 V DC-ről kellene.
Az csak az egyenirányítást kapcsolja át kétszerezőre, de DC-ből nem tud kétszerezni.
Rajta van az adatlapon hogy DC-ben mennyit kér. Nem fog menni. A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2017
Igen, közben rájöttem hogy azt benéztem. A 96V DC-ről nem fog menni.
Sziasztok!
A mellékelt tápon, amely 230/12 V 20 A-es elment az PTC. 2 egyforma tápban ugyanaz a hiba... kültéren volt, vélhetően nedves lett. Az egyik kérdésem, hogy milyet vegyek bele? A másik az egy régi nyákos kérdés lezárása: Relatíve hosszú utak vannak a nyákon. Gondoltam becsatolom, pedig gyári... Egyébként TL494, amennyire látom félhíd rezo, de azért nem tenném rá a nyakam. A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2017
A nyakad ne is tedd rá, mert nem rezo, hanem mezei PC táp elrendezés szinte egy az egyben, csak épp passzív hűtéssel ami maga a doboz. Az első mondatod vége nyelvtanilag és műszakilag sem helyes, mert vagy az NTC vagy a PTC (NTC van benne). Relatíve hosszú utakat sem látok benne.
Olyan NTC-t vegyél bele amilyen benne volt. Mivel ezt a maradványokból nem lesz egyszerű kideríteni, ezért én a 4,7 ohmosat javaslom (10 vagy 6,8 ohmos lehetett benne ha jól emlékszem). Nem árt átnézni sem a tápot, mert az ugyanilyen kinézetűben amit javítottam az égvilágon semmilyen védelem vagy áramkorlát nem volt, ebben talán van valami, mert van ott 3 drótdarab a trafó mellett gondolom söntnek. Az S-200/240 felirat alatt lévő elkó nekem a kép alapján púposnak néz ki, ha valóban az, akkor átnézném ESR mérővel a többit is, de a 494 környékén lévő 6db kisebbet mindenképpen, mert azoknak a hibája tönkreteheti a tápot is. Kültérre pedig nem való, mert beltéri használatra készült.
Szia! Köszi a választ! Egy Led világításból bontottuk, ami egy lapos tetőn ázott 3 évet. Kapott szekunder oldali zárlatot is, a vezetékeket megette a nap. A megfelelő NTC-t megveszem. A kondi nem púpos, a fólia burkolata jött le. Ettől függetlenül a javasolt cseréket elvégzem. A műhelyben akarom használni, rendeltem hozzájuk ebay-ről egy LCD kijelzős programozható labortáp modult, ezekkel akarom táplálni.
Az NTC-nek csak a pora maradt, nem volt alkalmam azonosítani.
Olvasd már el hogy melyik elkóról írta Ge Lee hogy púpos!
Nem tudok értelmesen ESR-t mérni. A Berendezés kb 4 évet ment. Megelőző jelleggel kidobálom belőle a kockázatosnak vélt darabokat. Egyébként nem látom indulatod okát második olvasásra sem.
Az ESR mérőhöz kell egy TL074, egy 100uA-es analóg műszer meg néhány passzív alkatrész. A rajz ott van a topikjában.
A toroid felett közvetlenül elhelyezkedő elkó az, ami azzal a fehér ragaccsal be van kenve. Messziről látszik hogy púpos...de én meglesném a két nagyot is a kép jobb felső sarkán
A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2017
Bakker . Tényleg. Néztem a nagyot, ezt nem is vettem észre. Pár percem volt csak szétborítani.
Üdvözlet mindenkinek!
Az eBay-os infóim szerint (1000W 20A 12V-48V ZVS Low voltage induction heating board module) a fűtő tekercset kb. 15-30 A-el érdemes táplálni. Javasolták, a FET-ek meghajtására az NE 550-es időzítő IC-t, így a freki is állítható. De mennyi legyen ez a freki? Erre nem találtam adatot. Tudnátok adni valamilyen támpontot? Cél 1-2 cm2 -es laposvas, v. cső hajlítása. Előre is kösz az infókat. |
Bejelentkezés
Hirdetés |