Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Már ezt választottam: ALPS Volume control 27 type Dual potentiometer 500K RK27 Round shaft A500K
Szia! Az 500k-s potenciométer elég zavarérzékeny. Akkor indokolt, ha előtte nagy kimeneti impedanciájú (csöves) előerősítő van. A potit az előző fokozathoz illesztjük, általánosan 47k-t használva. Kis impedanciás kimenetnél, értsd: hangkártya, DAC, CD, MP3-lejátszó 10k-t használok, a jobb zajelnyomás érdekében.
Régebben természetes volt a csöves erősítő előtt a 100-500k potenciométer egyrészt a (csöves) jelforrások miatt, másrészt a háttérzaj töredéke volt a mostaninak, max. bejött a Kossuth rádió , nem volt kapcsolóüzemű táp, mobil telefon, bluetooth, wifi stb.
Egy 100k trimmer helyére fog kelleni bevezetékelnem egy 100k lineáris potmétert.
A képem alapján a trimmer melyik lába helyére kössem a potmérer melyik lábát? A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2021
Hát, csak egyszerű láb-bekötésre vagyok csak kíváncsi, nem pedig a működésére.Trimmert fog kelleni helyettesíteni potméterrel.
1-a,3-b,2-c.
De ha ismered a belső felépítését, akkor ránézésre tudod a bekötést. Szedj szét egy rosszat és máris egyértelmű a bekötés!
Csak, hogy bonyolítsam a helyzetet a potméterek ilyen szabályozási jelleggörbéjűek lehetnek:
1. A jelű, vagyis lineáris 2. B jelű, vagyis logaritmikus 3. C jelű, vagyis fordítottan logaritmikus Hogy az trimmer, forgó, toló, vagy többfordulatos kivitelű, az már mindegy. Elvileg mindegyikből van mind a három fajta. És mindegyiket be lehet kötni mindegyik helyére. Hogy milyen kell a kapcsolásba, azt az adott feladat határozza meg.
Kiegészítve azzal, hogy az "A" jelű audiót, azaz logaritmikust is jelölhet, ez esetben a lineáris kap "B" jelölést. Minden esetben az Ohm mérést szoktam ajánlani. Abból kiderül a valós pályaellenállás, a karakterisztika és kitűnik, ha kontakhibás a csúszka.
Tessék tanulni,ha már ezzel szeretnél foglalkozni!
De a netem minden alap alkatrésznek megtalálható a leírása, csak el kell olvasni. Ja, és magyarul is fent vannak! A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2021
Nagyon köszönöm.
Üdvözletem!
Elektronikában eléggé kopott az amúgy sem acélos tudásom, úgy olvassák kérdésemet. Megörököltem egy házilag készített erősítőt (90-es évekbeli), aminek felfedeztem egy érdekes tulajdonságát. A balansz potit tekergetve a két szélső értéken szól mindkét oldal, végálláson épp csak kicsit felerősödik az adott oldal, és ennyi. Ez előfordulhat abból adódóan, hogy az adott poti logaritmikus? Tehát ha kicserélném lineárisra, elvileg megoldódna a probléma? (jelenlegi típus: Piher 10k 405 M) Ezen kívül a mély és magas hang állító potiknál érzek tekergetés közben kimaradásokat, ez fakadhat a potik életkorából? (Mélynek és magasnak lineárisnak kell lennie?) Ebből következően, hány évente érdemes cserélni a potikat? Mivel 30+éves a készülék, lehet kicserélném az összeset, ha már hozzányúlok. Az újaknak az értékei egyezzenek meg a régiekkel maradéktalanul? Válaszokat előre is köszi!
Hello!
Elvileg a balansz potinak lineárisnak kell lenni. Nem tudom a Piher milyen, de középre állítva a két széléhez azonos értéket kell mérni. (5k ha nagy az eltérés log-os.) Lehetne log-os is, de akkor sztereónak kellene lenni és log/fordított log-os. Vagy "kétszer log-os". De ezek leginkább az elméletben vannak. A kimaradás lehet kontakthiba, amit némileg/ideiglenesen javítható tisztítással. De hogy lin vagy log, az attól függ milyen kapcsolásban van. Ha passzív "lepke", akkor log-os, ha aktív "Bexandall", akkor lineáris. Évente azért nem szoktak potit cserélni, de nyilván azonos típus a jó, ha az áramkör tervezés azelőtt jó volt. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2023
Amugy minap a kedvenc boltomban ( az utolso a 100 km-s környéken) is gond volt kideriteni, hogy a poti lineáris vagy logaritmikus, elö kellett venni az ohmmétert. ( az eredeti B tipusu volt most meg A tipus lett a jo.
Na ezt is sikerült remekül összezagyválni.
Nem tudom minek kellet ezt megváltoztatni. Elég nyilvánvaló, hogy Lin volt az első amit gyártottal.
És akkor az volt, hogy A=Lin, B=Log, C=fordított Log, D=kétszer Log. (Utóbbit még élőben nem láttam.) Ezek a baromságok mögött a legtöbb esetben nem a műszaki megfontolás, hanem valami ideológia van/volt.)
Köszönöm!
Akkor egy méréssel fogok indítani. Sztereó amúgy a poti. Tesztelgettem újra a mély-magas potikat is, a következőt tapasztaltam 60Hz-es hangot lejátszva: Mélyet középértékről letekerve halkul, feltekerve erősödik. Ezt kb 600Hz-ig éreztem. 6000Hz-es hang lejátszása közben: Magasat középértékről letekerve halkul, feltekerve erősödik. 600-6000Hz között nem agyon éreztem, hogy bármi történt volna, akárhogy tekergettem őket. Az értékeken nem fogok változtatni.
Egy erősítőnél a balansznak csak a két csatorna eltérő erősítését kell kikompenzálni (ami normális esetben nulla), tehát lineáris poti kell oda mert az nem hangerő szabályozás, hanem szint szabályozás. Vagy is sokkal kisebb átfogásra (módosításra) van szükség.
A sztereo potméter alkalmazása korrektebb megoldás, nem növeli az áthallást a két csatorna között. Jó az úgy a hangszínszabályozásnak. Nézd meg, valaha leszimuláltam egy ilyen áramkört. Bexandall
Ez azt hiszem valahogy úgy lehetett, hogy eközben Amerikában és/vagy a Távol-Keleten meg elkezdték úgy jelölni, hogy A=logaritmikus, mert Audio és B=lineáris, mert az a következő Betű az ábécében. Ma meg már az összes Kínában készül, úgyhogy mindenhol B-s a log poti
Köszönöm ismét!
Megejtettem a mérést, 5 poti van a készülékben (phone, mély, magas, balance, volume) és középállásban az összes a középértékét mutatja (kivéve amelyik rossz), ami azt jelenti, hogy elvileg mindegyik lineáris. Ha megyek a boltba, tartsam ezt a felállást, vagy a két hangerőt kérjem logaritmikusnak?
Általában a hangerőhöz logaritmikus potit szoktak használni, de vannak olyan (jellemzően IC-s) előerősítők, amik lineárisat igényelnek. Én is pl. egy olyant használok, a mellékelt kapcsolást. Ezt egyébként a RT 89/1-2 számában is leközölte. Ebben aktív hangerőszabályzó van, az 10k lineáris potit igényel.
Szóval több infó kellene az erősítődről, hogy válaszolni tudjunk.
(már nem tudtam szerkeszteni): amit leírtál a balansz poti viselkedéséről, kisértetiesen hasonlít az általam mellékelt kapcsolásban a balansz poti viselkedésére.
Igen, így a csere után neked lesz igazad, magának a kapcsolásnak a sajátossága a balansz működése.
A füles potin kívül mindet kicseréltem B10K-ra, semmin nem változtattam. Nagyságrendekkel jobb lett a készülék, a mély poti teljesen gatya volt, de méréskor mindben voltak bizonytalanságok. Magáról a kapcsolásról nem tudok nyilatkozni, egy TDA 15540 végzi az erősítést. Jelenleg amúgy sem engedhetek meg magamnak többszázezres erősítőt, de megkövezhet bárki, ennek a kézzel készült öreg "vacaknak" tetszik a hangja. (Videoton DC 4014 A párost hajt.) Köszönöm a sok segítséget!
Bingó!
Igen, most már látszik, hogy a nagy panel az RT-ben megjelent terv alapján készült (amiben egyébként volt egy hiba, amit később korrigáltak). Én is ugyanezt az előerősítőt használom, csak saját panelt terveztem neki, mert az RT-s nem fért volna el a meglévő erősítő dobozában. Nekem is nagyon tetszik a hangja, nálam egy VF2 Conductort hajt. Eddig azt hittem, én vagyok az országban az egyetlen, aki ezt az előfokot használja... |
Bejelentkezés
Hirdetés |