Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
Hát ez inkább csak ötletadó. Ha túlfedéses az illesztés, és alumínium a szíjtárcsa, akkor ennek reccs a vége.
Nekem is gondott okozott, gyártottam hasonló méretekre használható, variálható karmos lehúzót.
Mutatja a szerszám "megbízhatóságát" az, hogy kamerán kívül működik megbízhatóan.
![]() Aki csak egyszer is húzott le tengelyről csapágyat vagy valamilyen kereket, azonnal látja, hogy ez egy vicc. Kivéve akkor, ha laza az illesztés. A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2023
Keresd meg azt a cimborád, akinek van csapágylehúzója. Ha kicsi a rés a kerék és a motor között, arra is van megoldás, lásd melléklet. Ha máshogy nem megy és alumínum kerék van a tengelyen, egynes csiszolóval le lehet faragni. A végén kézi reszelővel lehet elvékonyítani annyira az anyagot, hogy a tengely ne sérüljön de a szoros illesztés miatt elpattanjon a kerék.
Ez jo, csak a csak a külsö keretnek kell masszivabbnak lennie. Amikor megfeszül a csavar gazlanggal egy kicsit meg kell melegiteni a fogaskereket és gond
nélkül lejön. Ha jol emlékszem 1/2colos csöböl alakitottam. Ki A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2023
10x3 mm a keret. Kisebb tárcsákhoz, (ami belefér) tökéletes, jópár darabot lehúzott már. Porszívó motorok csapágycseréjéhez a hoszabbik keret való, azokat is lehozza.
A melegítést általában nem preferálom, sokkal nagyobb csapágyaknál alkalmaztuk, mert ott elengedhetetlen volt, és akkor is az összeépítés során.
Nekem eddig számtalanszor bejött a melegítés, szúrólángos öngyújtóval, vagy konyhai "zsebsárkánnyal" pár másodpercnyi hevítés után mindenféle méretű bordáskerék lejött. Hevítés után alányúltam vékony csavarhúzóval vagy lemezzel.
Egy darab zártszelvényből pár perc alatt lehet faragni egy ilyet. Én is úgy szedtem le annó.
Pár hónapja nyomtattam, központosítatlan tengelyhez adaptert lehúzóhoz. hát azt nem bírta, pedig csak annyi lett volna a dolga, hogy nem engedi oldal irányba kifordulni.
Tegnap sikerült vennem olyan lehúzót, ami, miközben húzza, a pofáit is szorítja össze, így nem tud leugrani (yato)
Csak érdekességnek szántam, néha a műanyag meglepően erős, főleg ha szénszálas kompozit. Nekem a gömbfej kinyomóhoz hasonló esztergált lehúzóim vannak, hátrányuk hogy csak kis mérethatáron belül használhatók , de még a mosógép motor tengelyről a hosszbordás szíjtárcsát is leropogtatja a hozzávaló lehúzó.
Egyébként érdekes, hogy minél kisebb átmérőjű tengelyről kell lehúzni valamit, árányaiba véve annál nehezebb.
Esetembe acél (nem alu) szíjtárcsákat kellett leszedni és vért izzadtam mire lejött. Az előbb pedig 24V-os ablaktörlőmotor 608-as csapágyát kellett, és a leve facsarodott szegény lehúzónak mire lejött. Föl nem bírom fogni, mire jó ez a vadállat +-os illesztés
A szoros illesztéseket pl. az autószerelők melegíteni szokták.
Általában azokat illesztik ilyen szorosra aminél nem számolnak azzal, hogy valaha szét lesz szedve szakszerűen.
Írtam is, hogy nem alu, hanem acél, jelentéktelen a hőtágulása érdemben.
Amúgy próbáltam azt is, oda is lett az egyik léptető mágnesessége ![]()
Lehet, hogy ragasztva is van a kerék, akkor is nagyon megfogja a lehúzót. Erősebb lupéval látszanak a ragasztási nyomok. Ilyenkor segíthet a gyors helyi melegítés, a legtöbb ragasztó ~150°C felett elenged.
Hozzám került több darab 8 vezetékes léptetőmotor. Típusa SM-40 IMI (ikladi gyártmány) . A tekercspárok kivezetéseit azonosítottam, de a tekercselési irányt és az elhelyezkedési sorrendet nem tudom azonosítani. A haverom (gugli) nem segített. Ha itt akadna egy másik "haver" , segítségét megköszönném. Üdv mgy
A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2023
Gyakorlatilag pár kisérlettel. Adsz 12 V DC az elsö tekercsre és figyeld meg merre fordul. Most adj 12 V- t a másik tekercsre és ujra ugyanarra kell fordulni, ha nem akkor fel kell cserélnia. Vezetéket.
Igy szépen kiderited a tekercsek sorrendjét és a polaritását. Általában lesz szinkod is, pl a sötétebb szinü huzal a pozitiv. A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2023
Ez egy állandó mágneses BLCD motor.
Ha kézzel forgatod dinamóként működik. Tudsz mérni. Sorrendet és polaritást is.
Az biztos nem, mert a BLDC motornak 3 kivezetése van
Ez egy sima 4 tekercses léptetö motor ( már a neve is erre utal SM - Stepper Motor, rajta a lépési szög is 9 fok). A léptetö motor is müködik generatorként.) A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2023
Leget, hogy egymáshoz képest elforgatva vannak benne a tekercsek, így felezhető az elfordulás. 9° és 4.5° is szerepel rajta.
Mert a 8 kivezetés az 4 tekercset jelent. Ha mind a négyet egyenként használod ( hajtod meg ) (8 kivezetés) akkor 4,5 fokos lépest kapsz, ha a szembelevö tekercseket sorba kötöd, akkor meg 9-t. ( 4 vezeték).A lépések a rotor meg a sztator kivetelétöl függenek.
A tekercsek nincsenek elforgatva, azok mindig 90 fokban vannak egymáshoz viszonyitva.
Sziasztok! Kezdő lajikus kérdésem lenne. Adott egy távcső mechanika aminek a függőleges tengelyét lassan, 1fordulat/24óra sebességgel kell forgatnom. Ugyan azzal a lassító áttétellel, léptetőmotorral lehetne oylan gyórsan is mozgatni előre-hátra, hogy különböző objektumokat tudjak keresni elég gyórsan? Tehát, lehet lassítani, illetve fel lehet gyórsítani a motort úgy hogy meg legyen a nyomatéka egy böhönc távcső mozgatására? Nem foglalkoztam még léptetőmotorokkal, talán nem is fogok, ha meg lehet venni hozzá vezérlőt meg szabályzót. a mechanikát megoldom. Előre is köszönöm a segítséget.
Elöször pontosabban meg kell határozni milyen sebességtartományra van szükséged.
A mezei léptetömotor nem igen tud tul gyorsan forogni, ha meg tul lassan hajtod, akkor meg gondoskodni kell az alacsony tekercsáramrol. A vezérlök többsége ezt nem tudja, igy a motor nagyon alacsony fordulaton tulmelegszik és akár le is éghet, ha ilyen hosszu ideig kell igy müködtetni. Lehet, hogy jobban jársz egy sima DC motorral, nagy áttétellel meg egy optikai tárcsával a tengelyen. A mozgás is simább lesz és sokkal nagyobb a sebességtartomány, és lassu mozgásnál sincs veszély. Áttételnek egy oramechanikát is használhatsz abban van mindjárt egy precizios 1:3600 áttétel vagy 360 fordulatra (60x12) 1:720 áttétel, amit tovább lassithatsz egy külsö fogasszij áttétellel már a függöleges tengelyre. A DC motor sebességátfogása nagyobb mind 1:1000 azaz akár 1000x gyorsabban is forgathatod a leglassubb forgáshiz viszonyitva. Egy zárt hurku elektronika meg pontosan vezérli a forgást, ha ilyenre van szükséged (1 ford/240 ora). Ezt pontosan ki kell számolnod, s abbol kiderül milyen motor jobb a feladatra.
A léptetőmotorral le lehet menni 0 rpm-re is. Ha jól van beállítva a vezérlő, időtlen időkig így maradhat, nem lesz semmi baja. A nagyobb fordulatszám (600 - 700 rpm) már sokkal több gondot jelenthet.
A forgás pontos beállításához már mikrokontroller ajánlott, különben csak szenvedés lesz az analóg vezérlés pontos beállításával. Alapvetően megoldható a feladat, nem is nehezen csak több elektronikai ismeret kell hozzá.
Köszönöm a gyors választ. Meg tudom oldani 2 dc motorral csak gondoltam léptetőmotorból egy is megoldja a gondom. Vannak komoly távcső vezérlések drágán, de nálam nem volna kihasználva. Fényképezni nem akarok, csak szabanszemes megfigyelések lesznek.
Az elektronikát nem én oldanám meg, de ha bonyolultabb mint dc motorral akkor marad az. Köszönöm.
Megoldaná, de messze nem ugy ahogy te leirtad.
Ahogy a kolléga irta a léptetö motor max 4-500 rpm-mel forog. Neked meg a leirás szerint napi 1 fordulat, azaz 1 fordulat 1440 perc alatt, ami 0,0007 RPM. Ha viszont gyorsitani akarod, mondjuk 1 ford/percre ( már az is lassu lehet, ha ott ülsz mellette - nézz a másodpercmutatora az orán és várd ki mikor fordul meg) akkor 1RPM kell. A léptetö motorok többsége 200 lépést tud 1 fordulathoz, azaz kb 7 percig áll minden lépés után és a tekercsen egy un. tartoáram folyik ( ami nem kevés) és ez ismétlödik napi 24 orában. Lehet, hogy jobban jársz, ha ilyen hajtáshoz egy önzáro áttételt épitesz ( csigakerék) és a motort szekvenciálisan vezérled, azaz, 7 percenként kapcsolod áram alá. Ha meg gyorsitani kell, akkor meg a tipikus motorvezérlés hajtaná a léptetö motort. Számold át mégegyszer, hogy pontosan milyen tartományban szeretnéd forgatni a távcsövet. Ha nincs igény az aktuális forgási szög helyzetre, akkor talán egyszerübb, ha a forgó tengely meg a távcsö közé egy kuplungot épitesz, azaz kézzel bármikor oda és olyan gyorsan fordithatod, ahova akarod, ha meg nem kell, akkor meg forog magátol 1/24 ora sebességgel.
Szia!
Akár DC motor, akár léptetőmotor, nem éppen kezdőknek való feladat. Amit leírtál, abból nekem az jön le, hogy igazából 2 sebesség kell neked, egy lassú, meg egy gyors. Ha a felvetett 1 perc és 24óra arányát kiszámoljuk, akkor 1 : (24*60)= 1 : 1440 arány jön ki, de nyilván jobban örülnél nagyobb aránynak. Magam részéről inkább léptető motorral oldanám meg. A további becslésnél én most a lépésszámból indulok ki. Egy léptető motorral egyszerűbb esetben kb. 1000 lépés/sec-ig lehet elmenni, ez lehetne a gyors sebesség. A lassú sebességet 0,1 lépés/sec-re választva így el lehetne érni kb. 1:10000-es sebesség arányt. Ha 200 lépéses motorból indulunk ki, ez 300rpm illetve 0,03rpm, az utóbbi egy napra vetítve 43,2 ford/nap. Ha egy ilyen 43,2-es lassítási arányú áttételt ki tudsz alakítani, akkor elvileg 8640 lépéssel érne körbe egy nap alatt, ami remélhetőleg elég finom felbontás. A gyors menet kb. 9 sec lenne. A 0,1 lépés/sec, azaz 10 sec-enként egy lépéses üzemet, a többiekkel egyetértve úgy kellene létrehozni, hogy csak szakaszosan kerüljön áram alá a motor. A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |