Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Vitatkozzunk! / Beszéljük meg!
Moderátorok által fokozottan megfigyelt, és moderált topik!
Kulturáltan, egymást észérvekkel meggyőzni vágyók témája!
Régi feladat:
Készítsen olyan tápegységet, ami egyaránt használható két különböző terheléssel (nem egyidőben), úgy hogy mindkettő a névleges adataival működjön. Pl: az egyik terhelés egy 3.5V -os 0.2A a másik egy 2.5V -os 0.3A -es zseblámpa izzó. Megoldás: 5.5V feszültségforrás 10 Ohm belső ellenállással. A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2023
Készítsünk egy kockát, melynek minden éle egy-egy 1kOhm -os ellenállás. Mekkora ellenállás mérhető a lap és a test áltó két végpontja között.
A Northon, Thévenin-t nem vettem bele az anyagba (örülünk, ha a villanyosok legalább értik), de félreteszem. Mondjuk vizsgára ez egy nagyon jó kérdés lehet
A második ötleted tetszik. Számítást, szimulációt és forrasztást is lehetne belevinni. Köszönöm!
A 3,5 volt 0,2 amperes izzóról jutott eszembe, mi történik, ha egy 230 volt 40 wattos izzóval Sorosan kötve 230 voltos feszültségre kapcsolja? Már, ha lehet 230 volt közelébe engedni őket.
Sajnos nem. Igen nagy a felelősség és ha csak egyszer...
Ezért vagyok meglőve a villamos hajtások résznél is. Idézet: „Ezért vagyok meglőve a villamos hajtások résznél is.” Az egyik Utolsó Villamos kiadványból: Villamos model és ostor kell hozzá. Sajnos a kép már nincs meg.
Kihozod belőlem a pedagógust.
Vegyél három 12 V 40 mA huzallábú izzót és egy 10 000 µF / 35 V elektrolit kondenzátort. Kell egy forrasztópáka, labortápegység és egy multiméter. 1.) Mérje meg az izzó ellenállását a multiméterrel. Kapcsolja az izzót 12 V egyenfeszültségre. Mérje meg az áramfelvételét. Mekkora az izzó ellenállása? Mekkora a felvett teljesítménye? Mekkora az izzószál hőmérséklete? 2.) Kössön sorba két izzót és kapcsolja az izzókat 12 V egyenfeszültségre. Hogyan oszlik meg a feszültség a két izzón? Mekkora a felvett teljesítmény? Mekkora az izzószálak hőmérséklete? 3.) Polaritás helyesen forrassza párhuzamosan a kondenzátort az egyik izzóval párhuzamosan. Kapcsolja az izzókat 12 V egyenfeszültségre. Mit tapasztal be és kikapcsoláskor? Hogyan oszlik meg a feszültség a két izzón? 4.) Forrassza párhuzamosan a harmadik izzót a kondenzátorral párhuzamosan. Így sorosan lesz egy izzó és a párhuzamosan kapcsolt két izzó és kondenzátor komplexum. Kapcsolja az izzókat 12 V egyenfeszültségre. Mit tapasztal be és kikapcsoláskor? Hogyan oszlik meg a feszültség a három izzón? Mekkora a felvett teljesítmény izzónként és összesen? Mekkora az izzószálak hőmérséklete?
Hát ez az, ezt akartam
Mert kritizálni mindenki tud, de miért ne csinálhatnánk jobban, ha lehet? Persze benne van a hallgatói faktor is (sajnos). Középsuliban két meghatározó tanárom volt, akikre a mai napig felnézek. Az egyik mindig azt mondta: "Csak a hozzáállás számít". Annyira igaza volt. Sok-sok szerényebb képességű hallgató van, de ha valaki akarja és tesz érte, bármit elérhet. Ha száz hallgatóból már egy értékeli, akkor már megéri csinálni. Persze most jár a szám, de amikor nagy az érdektelenség, azt nehéz megemészteni, főleg sok meló van az órában, őket meg nem érdekli. Nagyon jók az ötletek, de várok még, hátha még jön még okosság, de nagyon köszönöm Előtte azért én is lemérem a kíváncsiság kedvéért A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2023
Hozzátenném, hogy olyan multiméter, aminek van hőmérő adaptere.
Vagy inkább az izzószál színéből a színhőmérsékletre kérdeznél rá? ( Mert akkor szükség van még egy színhőmérséklet referencia skálára is. ) A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2023
Egzaktabb módon kell mérni - szerintem -. Biztosan van hőkamera is, csak hallgató kezébe adni...
Agyalok rajta. Akad még időm.
Nahát pont ez az, hogy nem kell hozzá hőmérő.
Mivel az izzószál wolframból van, és ismert a hideg és meleg ellenállás, ezért számolható. Nem véletlen izzót javasoltam, és nem sima ellenállást. Legalább látványos, és nem unja halálra magát a tanuló. Pont azért huzallábú, hogy forrasztani is kelljen.
Rossz pedagógus lennél. Ezeket a méréseket mindig utáltam. Sokkal érdekesebbek azok amiket elötted javasoltak ( köss sorba egy kicsi és egy nagy feszültségű izzót..) Mint ahogyan fizikaórán a folyosón végig rohanő szódáspatron hajtotta autó is emlékezetesebb bárminél a hatás ellenhatásra. A transzformátor működését ( bár azért lehet már börtön járna) egy transzformátorra - aminek a végét fogtuk - kötött "lereszelt" elemmel tette maradandóvá a fizika tanárunk.
Beindult a topic
Ha beleszólhatok: Amikor órám van, mindig kérem a hallgatókat, hogy mondják el a véleményüket. Ha jó, ha rossz (ha utóbbi, akkor ne annyit, hogy "sz@r az óra", mert erre nem lehet építeni). A negatív véleményt is meg kell hallgatni, ha építő jellegű. Mert akad azért szép számban, aki tesz mindenre és persze az oktató a .... Szóval na. Biztosan jobbak az interaktívabb órák, én ezt nem kétlem, saját tapasztalat alapján se. De ez nem egy egyszerű dolog. Műszerezettség, számonkérés, financiális dolgok, főnök (ez se elhanyagolható)... A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2023
Izzó fényének egzaktabb mérése: fotoellenállás/fotodióda. Megfelelő átmérőjű csőben elhelyezve, aminek a másik végében az izzó (fixen vagy belehelyezhetően), így kiiktatva/minimalizálva a külső fény.
Ez a megoldás alapja lehet egy DC - effektív érték viszonyításhoz is: Rákapcsolsz 12V eff váltót az izzóra, megméred a fényét, majd rákapcsolsz DC-t ugyanarra az izzóra, és be kell állítaniuk ugyanakkora fényt és megmérni a DC-t. Ha van olyan generátor, ami ki tud adni négyszög és háromszög jelet és meg tudja hajtani az izzót (lead megfelelő teljesítményt 12V-on...), akkor az további mérésre ad lehetőséget. Ha van szkóp, akkor a csúcsérték - effektív érték viszonya is bemutatható. 1-2 éve itt felajánlottam egy nagy doboznyi kifejezetten ilyen célra készült mérőpanelt. Ha jól tudom, egy iskolába került, tehát jó helyre. A kivitelezése adhat ötleteket "hallgatóbiztos" megoldásra. Azt hiszem, még megvannak a képek. (Egyébként szintén egy magyar egyetemen, és szintén nem villamosmérnököknek, hanem fizikus / fizika tanár szakosok hallgatóknak készültek kb. 40-50 éve... ) Egyébként hány fő lesz várható? Demonstráció vagy labormérés? 2-3-4 fős csapat még működőképes, de nagyobb csapatban már valaki nem fér oda, nem látja jól, nem tanul belőle. Nyilván ennek megfelelő számú mérőhely szükséges... Forrasztás esetén számolni kell a jelentősebb amortizációval... Hosszabb távon költséghatékonyabb lehet "dobozokba" vagy "lapokra" felépíteni és mérőzsinórt használni. A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2023
Na ezt biztos nem csinálnám meg. Kapjak egyest, a "kedves" tanár úr meg vezesse le a táblánál a megoldást
Neked
Sajnos személyesen nem ismerlek, de látom a munkásságod. Mindig van mit és kitől tanulni. Volt már szerencsém középiskolában is "tanítani". Sajnos nagy vonalakban negatív a tapasztalatom: főként hozzáállási, de beszéd és számolási problémák is előfordulnak. Néha egyetemen is (most nem azokról beszélek, akiknek van erről "papírja"). Főleg hogy a felvételi ponthatárok egyre csökkennek. De néha önvizsgálatot is kell tartani, mert nem mindig a diák a hibás. A kulcs szerintem a gyakorlat, az interaktív óra. Sajnos azt látom (de erősítsen meg valaki ha nem így van), hogy a magát "gyakorlatias" iskolák/egyetemek ezt csak promóként használják. A gyakorlatorientált órák több sebből véreznek: nagy létszám (néha 100 feletti), eszközhiány, illetve fizetésbeli probléma. Miért csináljak jobb/éredekesebb órát, ha egy másik kolléga csak kiadja a "könyben mettől - meddig", a hó elején pedig ugyannnyi csörög? Lehet ez egy középiskolai fizikatanár példája is (már ha még van).
Csak azt nem értem miért mentél oda egyáltalán, mert, hogy nem tanulni, az biztos...
Egy ilyen kocka ellenállását meghatározni - ha valakinek nem menne - akár bevágja egy áramkör szimulátorba (pl. TINA), és rákapcsol egy ohm mérőt. Persze ez nem a "Számolja ki..." kategória, de ha a feladat pl. cselesen úgy szólna, hogy "Határozza meg...", akkor el is lehetne fogadni megoldásként. Amúgy az oktatással tényleg nagy baj van, ill. ha a hatalom szándéka ez, akkor működik amit el akartak érni... Nekem annyiból szerencsém van, hogy az iskola vezetése támogatja ill. ahogy tudja segíti a munkámat, így egész jó gyakorlatot lehet tartani. A tanév elején NULLA! forrasztási gyakorlattal rendelkező 15..16 éves diákok 90%-a, a tanév végére pik-pakk összerakja az elektronikus dobókockát (ez az áramkör készül utolsónak, előtte egyszerűbbek).
Akit érdekel a "kockás" feladat megoldása, annak berakom az én megoldásomat, képként csatolva.
Akkor ezek szerint Te is kolléga vagy?
Egy volt tanárom mesélte, hogy egy vizsga alkalmával adott plusz - bónusz - kérdést: Mindenki írja le, amit a legjobban tud. Erre volt aki a spagetti receptjét írta le. El kellett fogadnia, mert nem volt kikötést, hogy milyen témában
Több aktív és kevésbé aktív pedagógus kolléga van ám itten.
Én legalább bevallom, de te csak habala-babala, eredmény pont, mint nálam. Nem így kell vagánykodni
Gyakorlati oktató vagyok egy technikumban, kicsit több mint két éve. Előtte hardverfejlesztő.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2023
Akkor most már menne pl. a kocka két szomszédos pontja közötti ellenállás kiszámolása?
Brute force módszer játszik? Soros, párhuzamos, csillag delta oda-vissza.
Vegyes kapcsolás is jó.
A fősuliban sokan "elvéreztek" tőle, amikor tanár úr előhúzta s zsebbéből a kis teclit.
Persze , de igazából nem kell hozzá, megoldható anélkül is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |