Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikus szulfátoldó (Akku aktivátor)
Lapozás: OK   84 / 86
(#) Joe_001 válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Szept 10, 2024 /
 
Hai.
A töltött akku nyugalmi cellafeszültsége az a 12,8V. Az üresé kevesebb. Mennyi idő alatt tölthető fel, mekkora árammal?
(#) Inhouse válasza Joe_001 hozzászólására (») Szept 11, 2024 /
 
A cellafeszültség az nem lehet ennyi, 2,1V, ebből van 6db, így jön ki a "12V"-os akku.
A 12,8V kicsit sok, nem jellemző, max ritkán a gyárból érkező fullosra töltött akkuknál. 12.65V az már gyakorlatilag teljesen feltöltött, "ólomsavas" gépjármű indítóakkumulátor nyugalmi feszültség.
(#) küzmös Gergely válasza Inhouse hozzászólására (») Szept 11, 2024 /
 
Én azt vettem észre az eddigiek során hogy a "kálcium" technológiás akkuk (azaz majdnem mind a maiak közül) nyugalmi feszültsége magasabb szokott lenni, aztán lehet hogy a piacos multim ennyit csal (?)
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2024
(#) küzmös Gergely válasza Joe_001 hozzászólására (») Szept 11, 2024 /
 
Ezeket nem nagyon tekintettem át, odatettem tölteni, 4A.-el kezdett, majd az idő előrehaladtával.. (6 vagy talán 8 óra is volt).. nem néztem, mire a töltőáram kicsivel 1A alá ment. Ezt jelezte is a kis piros LED hogy "kész", ekkor 15,6V mellett volt ez a töltőáram. Nem okos töltő volt, az átkapcsolna 14,5V.-nál csepptöltésre.. Ez a "buta" őskövület meg rábízza az akkura hogy mennyi áramot kíván, kiegyenlítheti a cellákat, legalább is megpróbálja, egy kis fortyogás, vízvesztésért cserébe.
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2024
(#) Inhouse válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Szept 12, 2024 / 1
 
Már jóideje nem került a kezeim közé nem CaCa akku. Nem rémlik a nyugalmi kapocsfeszültséggel kapcsolatos eltérés. A folyadékvesztés kisebb, illetve az önkisülést sikerült vele némileg mérsékelni a fáma szerint. A JÁSZ akkut forgalmazta a cég, ahol dolgoztam, "párat" megmértem a hosszú évek alatt. Nagyon ritkán volt 12,8V-s közöttük, olyankor kicsit túltöltötték őket.
Ha használt akkunál magasabb volt a nyugalmi feszültség, akkor az folyadékvesztésre volt visszavezethető. Mivel csak a víz szökik, sűrűbb a sav, magasabb a feszültség. Annak meg nincs jó vége.
(#) jonasr75 hozzászólása Okt 15, 2024 /
 

árammérés,feszültségmérés

Üdv! Lenne egy kérdésem. Kedvem támadt építeni nekem is egy töltőt, olyat, ami a cikkben is szerepel. Többször is végigolvastam, de nem találtam arról infót hogy töltéskor az áram vagy a feszültség kell hogy állandó legyen? Illetve én szeretném "feldobni" mérőműszerekkel is. Olvastam, hogy az akku feszültségét deprez műszerrel lehetne mérni korrektebbül, erre jó is lenne egy voltmérős panelműszer. Az áram esetében az impulzusáram "lüktet" mert impulzusokkal választja le a szulfátkirakódást a cellalemezekről. Így ott a töltőáramot mérném szintén panelműszerrel. Hová kellene a kapcsolásban a műszereket bekötni?
(#) jonasr75 válasza Inhouse hozzászólására (») Okt 15, 2024 /
 
Szia! Pedig még van CaCa akku. Most vettem egyet, mert az előző cellazárlatos lett sajnos... AutoPart márkájú, lengyel gyártású USA licensz alapján.
(#) uniman válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 15, 2024 / 2
 
Tuti nem jól értetted!:
Idézet:
„"jó ideje nem került a kezeim közé nem CaCa akku"”

Magyarul: Jó ideje csakis/kizárólag Ca-Ca akkuval találkoztam...
De azok is tönkre tudnak menni...nálam is van néhány. Viszont van pl Ca-Ag is, na olyat még csak a neten láttam...
(#) proli007 válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 15, 2024 /
 
Hello! Azt hiszem Te félreértelmezed a dolgokat. A cikkben, nem akkutöltő van, hanem akkuregeneráló. Ez nagy áramimpulzusokkal bombázza a cellákat, hogy remény szerint eltávolítsa a lerakódott ólomszulfátot. Az impulzusok átlagárama, azért tölti is egyben az akksit. Ezért van benne feszültségfigyelés. De az egy kapuzott áramkör, ami akkor figyeli csak a feszültséget, mikor nincs áramimpulzus. Ezt az áramot és feszültséget egyszerű műszerrel mérni nem tudod, mert a feszültség a töltőimpulzusok hatására ugrál, az árammérésnél meg az impulzusáramokat kellene időben összeintegrálni. A feszültségfigyelés itt azt a célt szolgálja, hogy ne legyen szükség az állandó felügyeletre, hogy a regenerálás nehogy túltöltse az akkut.
(#) szs válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 15, 2024 /
 
A másik topikban írt "cellazárlatosnak" kikiáltott akkudat megkínálhattad volna ilyen töltővel. Ha szerencsed van, isten és a bolsevik párt is úgy akarja, akkor akár fel is éledhet.
De ez nem általanos akkutöltő.
(#) jonasr75 válasza szs hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Bizonyára. Sajnos ott maradt, jó lett volna pótakkunak vagy egyéb célra. Lehet holnap elhozom hátha nem vitte el a MÉH-be.
(#) jonasr75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Szia! Igen, értem én, hogy ez nem "sima" töltő. Nem is a lüktető impulzusáramot és a figyelő feszültséget mérném, hanem az akku feszültségét. Ahogy írtátok is:
Idézet:
„Az aksi töltés alatti feszültségmérése tájékoztató jellegű, hiszen az arra kapcsolt műszer átlagolni fogja a töltőimpulzusok értékét is. Ezért célszerűbb a mérést analóg Deprez műszerrel mérni.”

Az áram esetén szintén nem a töltő impulzus áramát mérném, hanem az akkuét. Vagy az áram mérésnek terhelés nélkül nincs érelme? Egyes töltőkön van analóg árammérő. Az a töltőáramot méri? Itt is lehetne ezt mérni, vagy nem? Mindenképpen informatívabb lenne 2 panelműszer használata. A dobozolás nem gond, az előlapot is 3d nyomtatással megoldanám. Ha butaságot írok, kérek felvilágosítást .
(#) proli007 válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 16, 2024 / 1
 
Mivel 170..500ms-onként van egy 20ms-os nagyáramú impulzus, a műszer az akku belsőellenállásától függő módon kalimpálni fog. Egy analóg műszernek nagyobb a csillapítása, azon kevésbé zavaró az ugrálás. De digitális műszer lehet leolvashatatlan lesz.

Töltéskor az akkumulátorba folyik az áram, kisütéskor pedig kifelé folyik. De itt csak abban a 20ms-ban lesz egy töltő áramlökés, mikor a regeneráló impulzus van. Így értelmetlenséget fog mutatni a műszer.

Na ezért nincs műszer az áramkörben.
(#) jonasr75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Szia! Így már értem miért nem kell árammérő. Feszültséget attól még lehetne mérni az éppen aktuális állapotáról az akkunak, nem? Azt lehet párhuzamosan kötni a accu +/- kivezetéshez?
(#) proli007 válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Lehet, de lehet a tápjával sorba kellene kötni egy ellenállást, párhuzamosan meg egy zénert. Nehogy kinyírja a löket, ha rossz az akksi. (Három vezetékes Voltmérő)
(#) jonasr75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Szia! Azt meg tudod mondani hogy az ellenállás értéke hány Ω és W legyen? Mi legen a zéner típusa? A voltmérőt érdemes egy 2 pólusú kapcson át bekötni, amit a pcb-re forrasztok?
Ezt a 3 vezetékes voltmérőt nem teljesen értem. Csatoltam egy képet. Ott van egy power supply feliratú fesz. forrás, az egy referencia feszültség lenne? A test power lenne az akku tápja, amellyel sorban kellene az ellenállást és azzal párhuzamosan a zénert kötni?

Előre is köszi.
(#) proli007 válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 16, 2024 / 1
 
Nincs itt semmi csoda. A fekete a GND vagy is a közös negatív pontja a tápnak és a mérésnek.
- Tehát a feketét az akksi negatív pontjára kötöd.
- A piros a műszer tápja. azzal sorba kötsz egy 330 ohm/2W-os ellenállást.
Tehát az ellenállás egyik vége az akksi pluszra, másik a pirosra megy.
- A zénert meg a Piros-fekete közé kötöd. Katód a piroson, a zéner BZX55 C12.
Normál esetben a zéneren nem fog folyni áram, mert a feszültsége akkora mint az akksié.
De mikor jönni fog az impulzus, akkor majd folyik áram rajta. De csak arra a pillanatra.
Szélsőséges esetben az egész kaphat akár 32V-ot is. Ekkor a zéner korlátoz 12V-ra és folyik rajta áram.
- Az ellenálláson fog feszültség esni, normál esetben is, mert a műszer áramfelvétele, kb. 20mA.
Így az ellenálláson 6,6V fog esni, de a maradék 5..6V bőven elég tápnak, mert a proci 3,3V-ról megy benne.
Az ellenállás teljesítménye túl van méretezve, azon akkor lenne 1,2W, ha folytonosan kapná a 32V feszültséget.
- A műszer bemenetét, a sárgát, meg közvetlen rákötöd az akksi pluszra. (Vagy is az ellenállás másik felére.) Mivel a műszer gyárilag 30V-ig mér nem lesz baja az impulzusoktól.
Remélem érthető, de ha nem rárajzolom a rajzodra.
(#) jonasr75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Köszi a gyors választ. A rajz az sosem baj ha van , megköszönöm. Analóg DC voltmérőben is létezik 3 vezetékes kivitel, inkább azt tenném bele, mert ugye azt beszéltük, hogy az analóg jobb lenne. Vagy jó a digitális is?
(#) proli007 válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Mind kettő várhatóan ugrálni fog, de majd meglátod. De az analóg ("hideg műszer") a mérőfeszültségből táplálkozik, oda nem kell csak két vezeték.
(#) jonasr75 válasza proli007 hozzászólására (») Okt 16, 2024 /
 
Akár analóg, akár digit köszi az infót! Akkor az analóg műszernél kvázi a sárga vezeték "hiányzik", de a bekötés ugyanez. Gondolom 15V méréshatárú bőven elég lesz.
(#) proli007 válasza jonasr75 hozzászólására (») Okt 17, 2024 /
 
Analóg műszernél nem szükséges a korlátozás, az elviseli a túllendüléseket.
(#) küzmös Gergely válasza uniman hozzászólására (») Nov 6, 2024 /
 
Újra "vizsgázott" ez a kis készülék. Most a saját autómon, egy 1.2 Honda Jazz akkumlátorán ( Vékony sarus 12V/35Ah/335Ah) Gondolom mindenki járt már úgy hogy a hidegek beálltával elkezdett nehézkesen tekerni az önindító. Hosszabb állás után, mondjuk egy hétvége (2 nap) után elkezdett nehezen tekerni, közben ütemesen behalványodtak a világító elemek.. de még elindult. Feltöltöttem sima egyenáramú töltővel. Már akkor láttam hogy itt problémám lesz ezzel, mert konkrétan le sem volt merülve. Felugrott 14,5-15V.-ig mellette 2,5A-t vett még ekkor is, aztán ennyi. Oké.. lemerítettem 10,5V.-ig, aztán szépen lassan visszatöltöttem vasárnap (8 óra), ennyi időm volt akkor hétvégén. Mentem is vele követő héten, mikor is pár nap után újra állás után vibrál a világítás, és nyögve nyel.. Na jó gondoltam. Elővettem ezt a kis készüléket, (ennek kb 3 hete amúgy, még bőven fagymentes időben volt ez az egész). Lemerítve 10,5V-ig , ráakasztottam had kattogjon, olyan 30 óra kezelés után 16V.-nál kapcsoltam el, azért ennyi, mert éjjel is ment, és reggel láttam hogy 15,8-16V közt ugrál, gyorsan le is kapcsoltam. Matricát természetesen előtte levettem, desztvizet pótoltam, negatív oldalon kért egy kicsit több vizet, amúgy nyitott állapotban ment az egész folyamat. Idő közben bejöttek a mínuszok is, deres, fagyos hajnalok, ilyen hideg mostanában még nem volt hajnalban. Éjszakás hetem van, munkahelyről hajnalban szabadból indulok haza, de azóta nem nyekereg, csak pörget ahogy kell. Indítóáramot nem mértem, mert nincs eszközöm hozzá, de biztosan jobb lett. Kíváncsiságból rátettem az egyenáramú töltőt is, úgy viselkedik mint egy "rendes jó" akku, veszi a töltést, majd 1A körüli áramnál kapcsol készre.
(#) uniman válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Nov 6, 2024 /
 
Ez jó hír...de már nem rémlik, hogy melyik kapcsolást építetted meg.
(#) küzmös Gergely válasza uniman hozzászólására (») Nov 11, 2024 /
 
Az alapverzió van, az itt közölt cikk alapján.
(#) uniman válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Nov 11, 2024 / 1
 
Köszi, akkor ez lesz az: Savas akkumulátorokhoz regeneráló töltő
A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2024
(#) küzmös Gergely válasza jonasr75 hozzászólására (») Nov 17, 2024 /
 
Én sima digit műszerrel mérem. "Ugrál" , persze annyira hogy értelmezhetetlen legyen, jó támpontot ad a működésről, és arról hogy "hol jár" a dolog éppen.
(#) küzmös Gergely válasza jonasr75 hozzászólására (») Nov 17, 2024 /
 
Elég a 15V.-os is, de én van hogy elengedem 16V.-ig is simán, sőt kicsit felé is a nyitott akkuk esetén. Ugye a teljesen feltöltött akku 15,6V (ekkor egyenlítődnek a cellák, vízvesztés, pezsgés mellett). Ráadásul az emlegetett ugrálás is felfelé "varázsolja" a feszültséget. Most is megy egy akkun. Sokan nem hiszik el a kütyü hatásosságát, vagy nem jól használják, nem tudom, de működik. Tegnap is ónos ködszitálásban este 22:30.-kor jöttem haza, regenerált akkuval, ami az első hidegebb napokon az idén több körön is "megviccelt", hiába töltöttem, egy hónapja kezeltem meg ,olyan hideg volt tegnap is hogy 5 percig kapargattam a fagyott ködöt mindenhonnan is.. de úgy beröffent, mint nyáron a 30 fokban. Sokáig pót akku, bikakábel is volt a csomagtartóban, mert nem akartam bajt, de már régen kivettem az akkut. (bikakábel sose árt, az elvan ott)
(#) még1MbR válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Nov 17, 2024 / 1
 
Valami komolyabb akku teszterrel lenne jó lemérni regenerálás előtt és után, miképp változik az akku belső ellenállása.
Az szépen megmutatná a valós helyzetet.
Mert én pl. a LIDL-s töltővel hosszan csepptölve is hasonlókat tapasztalok, hogy mintha jobb lenne tőle az akku, de sosem tudom eldönteni, hogy nem e attól lett jobb, hogy a kocsiba ki-be pakoláskor megmozdítottam a sarukon lévő oxidréteget, javult az átmeneti ellenállás
(#) Bakman válasza még1MbR hozzászólására (») Nov 17, 2024 /
 
Nem kell ahhoz semmilyen speciális műszer, lásd melléklet.

R1 és R2 jelképezi az akku belső ellenállásását (Rb), R3 pedig a terhelőellenállás (Rt). Első lépésként megméred az akku üresjárati feszültségét.

Uü = 12 V

Rákapcsolsz az akkura egy ismert terhelést, a példában 5 Ω-os (minimum 25 W-os) ellenállást. Mellékszál: izzó is jó lehet, de akkor az átfolyó áramot direkt mérni kell mert a hideg és a meleg ellenállása nagyon eltér.

Terhelés hatására az akku kapcsain mérsz 10.9 V-ot

Ut = 10.9 V

Számológép:

A terhelésen átfolyó áram:

It = Ut / Rt
It = 10.9 / 5 = 2.18 A

A belső ellenálláson eső feszültség terhelés közben:

Ubt = Uü - Ut
Ubt = 12 - 10.9 = 1.1 V

A belső ellenállás:

Rb = Ubt / It
Rb = 1.1 / 2.18 = 504.587 mΩ

Rövidítve:
Rb = ∆U / It
belső ellenállás = feszültségváltozás / terhelőáram

Célszerű a méréseket mindig ugyanazzal a terheléssel elvégezni, ezzel csökkentve a hibát. Ugyanakkor az akku belső ellenállása attól is függ, mennyire van feltöltve, célszerű a regenerálás előtt feltölteni az akkut, pihentetni kb. fél órát és úgy elvégezni a méréseket, valamint regenerálás után is ajánlott a fél óra várakozás.
(#) Ge Lee válasza Bakman hozzászólására (») Nov 17, 2024 /
 
Ha nem kellene akkor nem gyártanának ilyen műszereket, meg nem vennék meg akik ilyesmivel foglalkoznak. Amikor azt kell(ene) látni, hogy maradt-e az akku belső ellenállása 5,6mΩ vagy netán már 6,2mΩ azt úgy nem nagyon fogod megmérni, mert már a járulékos ellenállások is nagyságrendekkel nagyobbak. De kíváncsian várok egy ilyen mérést videón bemutatva.
A célműszer pontossága meg mondjuk 10uΩ nagyságrendű, és néhány másodperc alatt elvégzi a mérést.
Következő: »»   84 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem