Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Propeller Clock
 
Témaindító: vicsys, idő: Jún 3, 2005
Lapozás: OK   155 / 489
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 6, 2010 /
 
Értem akkor megpróbálkozok beindítani néhány capstan motort és akkor a következő órát már arra tervezem. Magamtól még eddig nem sikerült beindítani őket van 4db, ha tudsz akkor jó lenne ha segítenél.
Adatlapot találtam. A ha13403-as az beindul, de nem tudom miért melegszik az ic minimum fesznél is. A másik három még rejtély számomra. 2-ről van adatlap egyről nincs (lb1897 viszont az lb1896-ról van és nagyon hasonló külsőre).
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 6, 2010 /
 
Szia C27!
Ezek az adatlapok arra jók, hogy a pozitiv táp és GND pontokat biztonságosan meg tudd határozni az áramkörön. Ezután már könnyebb a helyzet, mert egy 100K-val a pluszról lehet keresni a vezérlő bemenetét, mig eközben egy 1K-n a GND-re lehet rakni mindig a kimaradt lábakat a csatlakozón. Ha így jársz el, be kell indulni a motornak előbb vagy utóbb. (Természetesen, ha hibátlan a motor áramköre).
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 6, 2010 /
 
A Ha13403-as ic-vel ellátott motort most újra kipróbáltam. Ismét megy, de melegszik az ic. Az adatlap szerint adtam neki vcc1 és vcc2 meg persze gnd-t és ment szépen forgásirányt is váltott, de mást nem kötöttem be. Nem tudom mi a baja, de normálisan forog, csak kb 1 perc után elég meleg. Érdekes módon a nyákon is jelölve vana vcc1-et vcc-vel a vcc2-t vs-sel jelölik. Van CTL és REF is, de azokra nem igazán reagál, amint megkapja a két vcc-t és a földet megindul, nem túl gyorsan, de azért kb. 800-as fordulaton megy (12V-tal).
(#) c27 válasza c27 hozzászólására (») Máj 6, 2010 /
 
A nyákon ezek a feliratok vannak nem tudom melyiket kéne bekötni vagy mi mire jó?
FG- és FG+? CTL? LIM? REF? F/R(forgásirány) VS(VCC2) VCC(Vcc1) GND
Szerinted a 3 alap dolgon kívül mit kéne mire kötni? Az FG- és FG+ az valami külön fordulatszám érzékelés szerintem a CTL a vezérlő fesz, a REF meg referencia fesz, a LIM nem tudom mi. Van valami ötleted?

ha13403.pdf
    
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 6, 2010 /
 
Szia C27!
Lehet, hogy egy új topikot kellene nyitni ehhez a CAPSTAN meg videó motoros témához. Ha lesz továbbra is ilyen jellegű kérdés, azt már ott kellene megtárgyalni a jövőben

Nem szeretnék belebonyolódni, de már meg is tettem. Az a helyzet, hogy két egyforma működésű ilyen motort még nem találtam, mind különbözik a felépítésben, meghajtó IC-ben. (Van vagy 9db Capstan motorom, de azok a hosszú csapágyházas kivitelű, a tengelyt is majdnem körbezáró újabb gyártmányok sajna nem használhatók semmire). Maradt 3db (szabad tengelyes) működő, de ezek mindenben eltérnek egymástól. Ez a már beépített motor a legjobb közülük, mert ez tényleg úgy működik, amit egy VCR-ben tudnia kell. A másik kettővel vannak ilyen gondok, amit leírtál. Csak egy bizonyos fordulatra képes, itt 900, még nem sikerült felpörgetni. A javaslatom, próbáld beindítani a többit is, talán lesz benne "más” működésű motor, amely a legegyszerűbb bekötéssel jól fel tud pörögni.
Az FG- és az FG+ a szinkron vezérléshez van kialakítva. (A szalagtovábbítási sebességhez amely nagyon kis fordulatú, vagy üzemi sebesség is). A CTL= kontroll , a LIM a fordulatszám, vagy túláram limitálása lenne.. F/R az rendben. Meg kell mondjam, a nálam lévő motorokban a CTL és a LIM nincs kivezetve csatlakozóra pontra, nem olyan bonyolult a meghajtó IC-k felépítése.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 6, 2010 /
 
Helló.
Nem tudom érdemes e új topicot nyitni, mert végül is kapcsolódik a propeller órához, bár aki másra akarja haszálni annak lehet jól jönne egy külön topic. Kérdésem még lenne, de akkor nyissunk egy újat?
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Szia!
- Nem is tudom valóban kellene-e egy újabb topik ezekhez a DC/ 3 fázisú motorokhoz, egyelőre még hagyjuk ki, aztán majd ránk szólnak a moderátorok.

- Annyira stabilan működik a capstan motorral felépített propeller, hogy még egy ilyen kialakítású meghajtót kellene készíteni, ha találok nagy fordulatra is képes motort, meg alkalmas fazékvasat is. Ez utóbbi lehet kisebb méretű is, csak a motortengely átférjen rajta. Az összes áramfelvétel, (1450 fordulaton), 270mA! Egy 12V/300mA-es dugasztápról járatom már harmadik napja. Ilyen kis fogyasztású propellert még eddig nem sikerült készítenem, talán a PC ventillátoros megoldásnál volt hasonló a teljesítmény felvétel.
- A motor 140mA-es áramfelvétele az LM2941-el van stabilizálva, a kimenő feszültség ekkor 9.3V. Rohamosan nő az áramfelvétel a fordulatszám növelésével. 12.6V-on már 1800 fordulatnál 395mA lesz, 14.8V-nál már 600mA!, de 2000 fölött pörög a propeller, és a zaj is jelentős lesz. (Ezt csak a méréshez szükséges ideig működtettem, ekkor már veszélyesen melegszik a meghajtó IC!)
- Lehet csökkenteni a magas felépítést a következő elgondolásokkal. A motor csapágyház felső szintjét az alaplappal egy síkra hozni, alul megfelelő távtartókkal. Az alsó fazékvas az alaplapra ragasztva, a propeller rögzítő eleme is jóval kisebb, ”karcsúbb” méretekkel elkészítve. Az alaplap alá kerülhetne a bázis áramköre is. Így a magas építmény már nem lenne olyan zavaró, vagy feltűnő.
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Szia! Nekem van elképzelésem a "lapos tekercsről. Én úgy akarom megoldani mint a PC ventilátoros megoldásnál csak nem légtekercs hanem porvas. Így szerintem sokkal kevesebb menet kell mint a légrésesnél és lehet lapos is csak kell keresni megfelelő alapanyagot hozzá!Tehát én nem egymás fölé tervezem a tekercses porvasmagokat hanem egymásba!
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Szia Patexati!
Csak egy gondolat ehhez a "lapos" forgótrafó kivitelezéshez. Ha szétszedel egy rossz videó-fejmotort, abban tényleg csak néhány miliméteres a ferritmag. Ebből nagyon könnyen összejöhet egy vasmagos forgótrafó, valóban kevés menetszámokkal. (Hevítéssel a vasmag ragasztások elengednek, és máris a kezedben van, áttekerhető). Én sem tennék rá többet mint,: álló 16menet, forgó 24menet, ez még kényelmesen elfér a gyárilag kialakított, osztott résekben.
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Ha a Wand kész ez következik
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Egy használhatatlan videó fejmotorból most szedtem ki a ferritmagokat melegítéssel, mert érdekel az az alacsony építésű propeller majd valamilyen motorral szerelve. Egy olyan capstan motort is átalakítottam, amelyik tengelye félig zárt csapágyházas volt. Mostmár csak a szabad tengely áll ki a motorból. A felső csúszó csapágyat kivettem, majd az alsó részbe illesztettem fúrással, alul mü.a. alátétekkel a forgórész távolságát beállítottam. Most olyan mint a "régiek" voltak. Néhány felvétel ezekről is.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Helló Janocsi.
A videofejről a porvasmagot tényleg le lehet bűvölni én már jártam úgy, hogy kicsit odakoccant a motor és lejött a ferritmag. (Akkor persze nem akartam, hogy lejöjjön.)
A motorokra visszatérve az lb11885-ös ic-vel ellátott motornak elég csak ha Vreg=5V Cvcc=12V és Sgnd-t és Mgnd-t kap? A C_cnt-vel ne foglalkozzak?
Az lb1622-nél meg megvan a Vcc2 és Vcc1 meg a gnd. Annál mi a cd és vc?
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Kíváncsiságból lekaptam egyről könnyen lejött melegen Most hoztam pár videót lehet először ezeket a motorokat próbálom ki mert a vinyós elég bonyolult és költséges mutatvány lesz szerintem.
(#) edison14 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Helló!

Az áttekerhetőt úgy gondoltad hogy áttekercselhető? Csak mer én is tekertem már át ilyen ferritmagot és többet nem szeretnék vele dolgozni. Hogyan tudtad áttekercselni milyen módon?
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Sziasztok!
C27!
Az LB1887 IC elektromos bekötése nem egyezik az LB1886-al. Jó lenne találni adatlapot hozzá, mert elég nehé lenne kielemezni. (Van egy ilyen nekem is, egyelőre nem megy).
Az LB11885-nél nem tudom, kell-e a többi kivezetést is használni. Az LB1622 IC-nél, szintén csak kisérletileg tudsz megoldást találni.

Patexati, Edison14!
Nem mindegyik videó-fejmotor ferritmagot lehet jól megtekercselni, ha kicsi a kialakított rés benne. Ez esetben maradhatnak az eredeti tekercsek is, (ha nem sérültek), hiszen mostmár hozzáférhető lett tetszés szerint a bekötése.
- A tekercselést úgy gondolom, hogy a kitakarított résekbe kell behajtani a vezetéket, mindig egy kis pillanatragasztót rárakni, és egy ruhával azonnal lenyomva törölni is kell, nem maradhat ott sok a ragasztóból. Aztán lassan tovább lehet tekercselni ismét, de tényleg nem könnyű és főleg nem gyerekesen egyszerű a dolog.
(#) edison14 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Szia!

Tudom hogy nem egyszerű dolog. Én is úgy csináltam ahogy te leírtad. Lehet hogy még egy kettőt megtekerek és belejövök.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 7, 2010 /
 
Helló.
Tegnap végül rájöttem, hogy az lb1897-hez nem jó a 96, de ehhez az ic-hez nem létezik adatlap, a 1622-höz találtam, de félig kínai, valamit kihámoztam belőle be is indult eléggé üt és melegszik az ic. Még próbálkozok vele, hátha biztonságosan menne. A 11885 meg egy elég komoly ic 3 az 1-ben smd-ben azt eddig nem tudtam beindítani. (A legjobban a 1897-et sajnálnám, mert talán az a legjobb.)
Egy érdekes dolgot tapasztaltam ma egy videofej motor meghalt jobban mondva nem ment. Eltettem még tavaly egy papííral, hogy kell bekötni, de emlékeztem is rá, de semmi, nem meleg az ic, de meg sem moccan. Odáig eljutottam, hogy az ic kap feszt de onnantól semmi.
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 8, 2010 /
 
Szia C27!
Egy kis segítség a Capstan motorok bekötéséhez:
1. A CD az Rf-el összekötve egy 0.47-1 Ohm-on a GND-re kötve..(Az ellenállás a panelen szokott lenni, külön kivezetve a csatlakozó egyik pontjára, vagy már összekötve a GND-vel).
2. A Vc-re, (ez a szervo bemenete), 100K-n plusz tápra.
3. A Vcc2-re 6-9V stab. fesz kellene, de összeköthető a Vcc1-el (12V ra). (Nálam így megy).
4. Az FRC az az F/R, a forgásirány, elsőra hagyd szabadon.
Ha ezeket a pontokat így összekötözöd, működnie kell a motornak.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 8, 2010 /
 
Helló.
Sajnos nem megy az lb1622, megindul, de melegszik az ic 10 másodperc után mindig abbahagyom nehogy megfőjjön. Csak akkor megy, ha a cd-t hozzákötöm a földhöz, de nem szereti valahogy az ic. A ha16403 szintén melegszik egy kicsit, de az még lehet normális, de hihetetlenül lassú. Az lb1897-est meg nem tudom érdemes próbálgatni? Talán a föld az biztos, de semmi más nem.
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 9, 2010 /
 
Sziasztok!
Csak nem hagyott nyugodni a dolog, elkezdtem ezzel a videó-fejmotorból kiszerelt forgótrafóval egy újabb propeller órát építeni. Sikerült találni még egy alkalmas Capstan motort, ez már ugyan nem tud olyan nagy fordulattal dolgozni, de mégis megfelelő lesz. Az áramfelvétele is jóval nagyobb terheléskor, vagyis kb. 320-350mA kell 1200 fordulathoz. Próbálok még javítani ezen is. (A forgótrafó álló tekercs menetszáma 2x2/0.25CuZ, a forgórészen 2x5menet/0.12Cuz van. Kipróbálva, az álló sorosan, a forgó párhuzamosan kötve lett jó). Az összeállítás képein már látható, hogy ez lényegesen alacsonyabb építésű szerkezet lett..
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 10, 2010 / 1
 
Sziasztok!
Még néhány képben a készülő propeller clock állapotáról. Most az áramátviteli kisérletekről készitett felvételeket láthatjuk a teszt folyamán, álló és forgó mozgásban is. A légrés kb. 0.5-0.6mm!
Készül egy új bázis áramkör és a propeller f628/RTC-s változata. (Az előző propellert nem bontom meg, az marad, mert rendkívül jól dolgozik).
(#) patexati válasza janocsi hozzászólására (») Máj 10, 2010 /
 
Szia! Belendült mindkét topic Ezek a motorok egyre jobban tetszenek nekem is! De én a vinyósat is el fogom készíteni de lehet CD rom motoros lesz belőle ezt azért akarom mert kicsi és akarok egy SMD kivitelű egyszerű propellert készíteni olyan mini félét valamikor mert nagyon tetszenek a Wandban az SMD ledek! Apropó: hol érdemes ledet venni SMD-t szerinted az 1206-os is jó a Wandba próbáltad?
(#) janocsi válasza patexati hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Szia!
Sikerült elindítani a propeller II. Capstan motoros változatát Ezzel jól megszenvedtem mire minden LED elindult rendesen. A távi parancsait is nagyon gyengén "veszi", azzal is kell valamit csinálni. A TSOP1736 kimenetén van egy 10K a plusz 5V-ról, lehet nem is kell oda magas szintre húzás. A motor várakozáson felüli fordulattal pörgeti a propellert, 12V-on 1550 körüli, de nincs teljesen rajta, az LM2941-el még tudok húzni rajta. Az összehasonlításokkal úgy látom gond van, itt a felvett áram a forgótrafón 210mA, a motoron 300mA lett. Kitöltések: készenléti 5%, üzemi 12%.
Néhány felvétel erről a működő összeállításról.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia Janocsi.
Kérnék még egy kis segítséget. A ha13403 ic-vel lellátott capstan motor megy, de melegszik, pedig csak Vcc, VS (Vcc2) és GND van rákötve, szerintem a fordulatból ítélve pedig "normálisan" megy.
Az lb1622 meg Gnd-t, VCC1 és VCC2-t kap, akkor nem megy, de ha a CD-t földre kötöm akkor megy, de melegszik az ic és hallatszik, hogy nem pörög rendesen hanem elég fura hanggal megy lassan, megpróbáltam ellenállásal kötni földre, de akkor nem megy, se ha Vcc-re kötöm. (Próbáltam külön VCC1 és VCC2 fesszel és közös adatperről is, de semmi változás nem történt.)
Az lb1897-hez meg 3 napja keresek adatlapot, de semmi, még kínai sincs szerintem tényleg nem csináltak hozzá vagy nem rakták fel a netre. Megpróbálok most méregetni és valami adatlapfélét csinálni. Mintha azt írtad voltna neked is van ilyen ic-jű motorod te nem jutottál vele semmire?
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia C27!
- Nem sok remény van a 1622-es IC-vel szerelt motor beállításához. Nincs más lehetőség szerintem, ez a motor elektronika meghibásodott.
A 13403-as IC-vel szerelt motor lehet hogy jó, szerelj rá alumínium hűtőlemezt. Az utóbbi capstan motoromon, nekem is "gyárilag" van rajta ilyen hűtés, azt még tovább kell növelnem.
Valóban van LB1887-es IC-vel szerelt motorom, de az nekem sem indult még el. Mindenképpen szükséges lenne hozzá adatlap, de az is lehet, hogy a próbákkal már "kinyírtam".
- Most néhány képet felrakok még az elkészült propeller II. már majdnem teljesen kész változatáról. Tulajdonképpen az ezzel szerelt motor is nagyon jó lett, rendkívül csendesen dolgozik. Az RTC-hez a telep itt is 4.5V-os lett, egy (öngyújtóból) kiszerelt tartóval együtt. (Van olyan motorom, ami alapban nagyon zajos, annak ellenére, hogy megfelelhetne ilyen szerkezetben).
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Értem, kösz. Neked akkor lb1887-es ic-jű motord van? Nekem 1897-es, de megpróbálkozok hétvégén beindítani. Egy jó hír van, hogy az lb11885 az beindult, igaz először nem jól kötöttem be, de nem sokáig ment úgy remélem az nem okozott benne kárt, de normális bekötésnél viszont nagyon gyorsan megy és szinte hallhatatlan a hangja. Most már megcsinálom az eredetileg elgondolt órát egy videomotorral, de lehet én is a következő órám erre a motorra tervezem. (Kicsit le vagyok maradva, mert még nincs kész a forrasztóállomásom így nem tudom elkezdeni az órát.)
(#) janocsi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Sziasztok!
Egy roppant érdekes, de annál inkább bosszantó dolog miatt nem jól működik a távirányítós vezérlés a prop-II. forgórészen. Ezt a forgórészt átraktam a prop-I-be, (egyformák), ez a fazékmagos, ott hiba nélkül működik, nincs semmi gond a távirányítással. A prop-I.-es forgórészt átraktam a prop-II. helyére, (ez a videó-fejmotorból szerelt forgóztrafós változata), nem működik, csak ugyanúgy mint az előző. Ha megvilágítom egy 100-as izzóval, mindegy melyik forgórészt itt a II-ben, akkor hajlandó egyet-egyet lépni nagyon nehezen, úgy 15-20cm-ről. Megcsináltam az árnyékolást úgy, (ami eddig sosem volt érdekes), hogy a motor ill. az alaplap fémes részeit GND-re kötöttem. (Vastag nyáklemez az alaplap). Semmi sem változott, vagyis még mindig nincs megoldás a problémára. Ennek ellenére minden elektrolitot kicseréltem, 100nF-okat plusz beraktam, szintén semmi javulás nincsen. Valami "zavar” keletkezhet, (sajna csak álló propelleren tudok így mérni), de szkópon sem látok a tápon mérve semmilyen hibajelet. Ha valaki találkozott hasonló távirányítási problémával, kérem ne tartsa vissza, szívesen olvasnám a megoldását itt. Keresem az okot természetesen továbbra is.
(#) titi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Hali!
Nekem még nincs ebben tapasztalatom, mert egyelőre még csak ott tartok, hogy most akarok beüzemelni egy videófej-motort.
De nem lehet, hogy a táp nem egyforma a két forgórészen? Úgy értem, hogy a II.-ben kisebb fesz. áll elő?
(#) janocsi válasza titi hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia!
A tápfeszek mindkét propellerben egyformák, a puffer 15V, mindenben megegyeznek. (Egy-egy 15V-os zener fogja a tápot a prop-I-ben és prop-II-ben is). Ezeket az összehasonlításokat már végigjártam többször is, a stab. 5V-ok is teljesen rendben.
(#) titi válasza janocsi hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Nem lehet, hogy a bázison lévő LED zavar be a vevőnek?
Következő: »»   155 / 489
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem