Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Atmos fűtési rendszer,puffertartályal és hőcserélős bojleral.
Témaindító: jenebala, idő: Szept 2, 2010
Sziasztok!
Nagy probléma elött lennék van egy atmos kazánom, egy puffer,és egy hőcserélös bojlerem. Ezt a szaki már másodjára javítja és probálja helyesen bekötni, mai napig sikertelenül. Jelenleg a rendszer úgy müködik, hogy elöször felfüti az 1000 literes puffer tartályt, és utána abbol nyeri a hőt lakás illetve bojler fűtésre. Elviekbe ennek nem így kellene müködni, valaki nem tudja véletlen , hogy lenne a legazdaságosabb használni rendszert, elméletileg a tartály csak egy " akumlátor" és onan akkor kéne csak hőt kinyerni amikor nem megy a kazán illetve rásegít. Gyakorlatilag lassú a fütés amire 1000 liter víz felmelegszik és onan kinyeri. Ha valki tudna hozzá szolni megkönyitené dolgom a következö szakival dülöre jutni mivel én se vagyok biztos mindenbe. Aki tudna segíteni megköszöném, és ha kell még részletesebben leírom hogy müködik jelenleg. Köszönöm!
Üdv!
Bár nem vagyok annyira hozzáértő, érdekel a dolog! Szerintem legelső lépésnek remek lenne egy rajz a meglévő rendszerről, a félreértések elkerülése végett!
Jelenleg rendszer úgy müködik hogy: van egy kis kör a kazán kis és bemenetén ott addig cirkulál a víz amég elnem éri a 60 fokot amint eléri nyit, na most ez füti közvetlenül a puffert, és puffer különbözö kimenetein csatlakozik bojler és a ház fütése radiátorokba 60 padlóba 40 fok megy maximum. Gyakorlatilag már nincs nagy hiba de ezt szerelőt már nem fogom visszahívni. találtam egy rajzot, de adtam is neki, nem értetem mérnem az alapján kötötte.
Az elektromos vezérlés is rossz, az kisebbik baj azt én is meg tudom csinálni. képeket is csinálhatok rendszeről csak az baj puffer és a kazán külön helységben van kicsit nehezebb így a dolgunk, Valójában arra lennék kiváncsi hogy lenne ez legjobb, leggazdaségosabb és leghatásosabb mert most is müködik de nem úgy müködik ahogy kellene. Szlovák pali akitöl vettem alkalmanként 25 ért jön ki amit sokkalok. Nekem azt mondták úgy kellene hogy müködjön és ezt szakinak is elmondtam: begyujtok-> felfüti bojlert utána lakást-> és maradék hőt pufferbe dolgoza közbe ha kel bojlernak csak azt fűti lakást leállítja. Na ezt így könyü leírni megvalósítani nehéz, de azta mi rajzot melléklek azon se így van. Nekem a pufferba van egy hőcserélő (ez napkollektornak lett hagyva). és többi sima "lukak" csak, elvileg majdnem az összes nyílást használni kellene a szlovák pali szerint nekem csak 4 van használva, de ez rajz amit találtam az se úgy mutatja, ahogy ö mondta nekem. Rengeteg rajz van a neten, nem tudom melyik lenne jó. Ahogy elmondta szlovák az úgy jól hangzik de az egy elég bonyolúlt rendszer lenne elketrom vezérléssel is, de megvalósítható lenne. Legjobb lenne ha valaki egy müködő modszert mondana vagy javasolna. Rajzot amit melléklek elsöre jónak tünik, csak nem értem nekem mér van enyi nyilásom tartályon amikor rajz is csak ketőt használ.
nagyon vázlatosan itt rajz de holnap lerajzolom pontosabban, talán lényeg látszik persze vannak egyéb szelepek még radiátoroknál meg padlón de azok müködztek az előzö kazánnal.
Huh! Ez egy eléggé túlbonyolított rendszernek tűnik így elsőre! Szerintem feleennyi szerelvény és szivattyú elég lett volna ha egy tároló a tárolóban típusú tartály került volna ide. Hogy először a HMV tartályt és a lakást fűtsük ki kell hagyni a tárolót a rendszerből, például egy elektromos vezérlésű szelep beépítésével, ami addig lezárja a tároló becsatlakozását amíg a kívánt hőfok kialakul a HMV tárolóban és a lakásban. Ha ezek megvannak utána nyithat a tároló és lehet azt is feltölteni meleggel. Még az nem világos a rajzon, hogy a HMV szivattyúja mivel van vezérelve?
Milyen kazán az, amelyik 1000 liter vizet nehezen fűt fel? 5 kW-os.. Hány négyzetméter a pecó, ha 1000 literes puffer kell? Mert 1000 liter 150 nm szigeteletlen házat is ellát 12 órán keresztül, ha fel van fűtve 70°C-ra... minek bonyolítani a rendszert mágnes szelepekkel, ha nem muszály? Ha ennyi pénzed van, építs egy egyszerűbb rendszert és engedd ki a kéményen...
A kazán egy kis körön keresztül felfűti a puffertartályt. A háromjáratú keverőszelep meg parasztvakítás, mert a kazánnal és a hőcserélővel együtt a rendszerben van vagy 50 liter víz egy 25 kW-os kazán esetében. Ha méretezési gond lép fel, (ami a sziráld tüzelés esetében determinált, mert kb 50%-on üzemel egy átlagos téli napon) akkor hamar felszökik a kazánhőmérséklet, amit nem kell magyarázni mivel jár... Ebből adódóan én a szivattyúval a teljes vízmennyiséget forgatom és egy jócskán túlméretezett hőcserélővel viszem be a meleget a házba. Így a radiátorok pillanatok alatt adják le a könnyen felvett hőt. Aki azt mondja, hogy ez marhaság, az gondoljon bele, hogy egy kellően szigetelt puffertartálynak nincs ideje túlzottan a harmatpont alá hűlnie, így a kazán sem szenved nagyobb károsodást, mint a keverőszelep beépítésével... A hmv külön tészta, ha azt akarod, hogy legyen melegvíz orrba-szájba, akkor kell egy külön kör. Nem kellenek ide mágnesszelepek, elég a termosztatikus váltószelep, de a háromjáratút is munkába lehet fogni egy kis ésszel... Ha megelégszel a nyugdíjas verzióval, akkor indirekt tartályt neki! Így 1-2 óra és toppon van, ha meg elfogy, akkor megint 1-2 óra és így tovább...
A fagázosító kazánoknál szokás hogy a kazánt melegen tartsák a megfelelő gázosodási hőmérséklet eléréséhez.(ha az égésteret hűtöd a gázosodás nehezebben megy végbe) Szerintem ez is ilyen kazán lehet.Ezért kell az első szelep . Az 1000 liter víz felmelegítéséhez (20-70C) Szerintem 58kWh teljesítmény kell, amibe beleizzad az 5kW kazánod.
Az 58kW az 1000 litert vígan melegíti, talán még sok is... de nem az a kérdés, hogy mennyi kell neki, hanem, hogy mekkora az épület hőigénye + 50% HMV, ha külön körrel van kiépítve. A méretezés szilárd tüzelés esetén a leghidegebb téli napra vonatkozóan kell történjen a harmatpont és az épület adottságainak figyelembevételével. Minthogy leghidegebb téli napból egy télen elég kevés van, így a rendszer alacsonyabb hatásfokon üzemel, ami a kazán károsodását vonja maga után, akár van keverőszelep, akár nincs. ha idő közben a ház kapott 10 cm nikecellt, akkor is méretezési gondok állnak elő. A puffertartály beépítésével a kazán szinte mindig 100%-on üzemelhet, baj csak akkor van, amikor a tartály nem képes több hőt felvenni. De egy okosan megtervezett rendszernél ez is minimalizálható... és nem kell hozzá 3 keringető szivattyú, 6 mágnesszelep, meg 200 méter rézcső...
Hali,
a kép alapján a bekötés szabványos bekötésnek számít a gyártó is ezt a módot javasolja. Nekem is egy atmosom van a csövezést és a vezérlést is én csináltam, nagyon hasonló a tiédhez. A padlófűtésre is van egy keringető és a radiátorra is, a megfelelő hőm. víz kikeverését egy-egy 3utas keverő szelep végzi, mind a kettőhöz egy egy kapilláris hőmérő. Szerintem nagyon sok múlik a vezérlésen, ehhez én egy Easy PLCt vettem:Schneidertől egy Zeliot, 8 bemenet ebből 4 lehet analóg is (sajna csak 8 bites a felbontása, de 0-120C tartományban ez is 0,5Cos kijelzést/mérést biztosít, ami egy csőtermosztáthoz képest nagyságrenddel jobb) 2 helyen mérek hőmérsékletet: a tartályban a meleg belépő oldalon és a kazán meleg kilépő oldalán ( Pt100 zal és csináltam hozzá egy Pt100/0-10V átalakítót). 4Relés kimenete van, de a biztonság kedvéért ezt még leválasztottam egy másik relével is, ezzel hajtom a keringetőket A logika(egyszerűsítve): ha a kazán hőmérséklet vagy a puffer hőmérséklet megfelelő, akkor onnan veszem a vizet így járatom a keringetőket, ha nincs meleg vizem, akkor a gázkazán megy:saját keringető+a padló fűtéshez van egy 24KWos hőcserélőm ehhez pedig egy kapilláris hőmérőm szeleppel. A gázkazán-atmos leválasztásról visszacsapó szelep gondoskodik. Nekem teljesen jól működik, elsőként a házat fűtöm, ha oda nem kell már melegvíz, akkor megy a pufferbe. A felfűtési idő nekem is 3-4 óra, de ez rendben is van: ha azt vesszük, hogy 1000l felfűtéséhez 58kW kell, akkor az kb 2 óra plusz a lakást is fel kell fűteni, kb fél óra míg az üzemi T eléri a kazánbegyújtás után (és persze veszteségek is vannak) A te rendszered sztem jól van megtervezve (ha a .jpg rajz szerinti), viszont elsődleges priot kell biztosítani a HMVnek: elsőként ezt a keringetőt kell indítani, ha elérte a kívánt hőmérsékletet (én nem javaslom a 80Cos vizet, bőven elég a 65-70 is. Ha a HMV elérte a megfelelő hőmérsékletet akkor mehet a lakásba, vagyis a termosztát jele az elsődleges. Ha a lakásba nem kell melegvíz és a HMV is megfelelő, akkor mehet a pufferbe. Ezért fontos, hogy mi szerint történik a vezérlés. Neked mi lyen vezérlésed van, és mi méri a hőmérsékleteket? Várom a rajzodat még én is felteszem az enyémet (ha megtalálom ) Ja és sztem jobb megoldás a 3utas szelep mint a hőcserélő: a szelep hőmérővel 35k HUF a hőcserélő hőmérővel, szeleppel 20k HUF körül van, viszont a hőcserélő nagyobb veszteséggel dolgozik, így hosszabb távon behozza az árkülönbözetet a keverő szelep.
Egyetértek az elttem szólóval. A vezérlésre kell nagyobb hangsúlyt fektetned. Én Omron Zen-nel vezérlem a fűtésköreimet, és terajtad áll, hogy a hardware-hez milyen algoritmust írsz. Én kb 5 verzióval próbálkoztam, mire a hatásfokot optimalizáltam, és ez meglátszik a fűtésszámlán is.
Szia!
Nem lenne baj ha kicsit jobban körbeírnád a dolgot szerintem egy 3 utas szelep termofejjel megooldaná a problémádat.
Bocsi de nem jó végét néztem a fórumnak látom már mennek a megoldások
Hello,
nem tudom, hogy sikerült-e a rendszered átalakítani, de nekemis ilyen van, és szívesen segítek. Üdv: L.
Gyakorlatilag már müködik a rendszer, csövezés jó (kivéve egy egy cső hiányzik de anélkül is müködik majd egyszer beforrasztatom valakivel..)
Vezérlést csötermosztáttokkal, és szoba termosztáttal meg a mi bojleren van, azal oldottam meg, egy bajom vele nem elég pontos, kellene valami jobb vezérlés, elméletbe már kitaláltam hogy lenne ideális, gyári vezérlésröl anno boltba beszéltek le, azt mondták a csötermosztát elég szerintem meg nem, +- 15 fokos átfedéssekel dolgozik. Egy ami zavar, az ebben öszi és tavaszi idökben nagy probléma,hogy van ugye egy "fő" szivatyú amit egy termosztát kapcsolgat ami kazán közvetlen kimenetén van 90 fokra állitottam, és ez gyakorlatilag 70 foknál bekapcsol illetve 70 fok körül kapcsol le (kazán höméröje szerint) begyujtáskor nem lenne baj max rásegít a gravitációra, csak amikor kialszika tüz ugye és 90 fokos a víz a pufferba addig azt keringeti a puffer és a kazán közt, gyakorlatilag lehűti. Értékes energia vész el. Kellene egy olyan rendszer ami bekapcsolná kb 60 foknál a szivatyút és le meg 85 fok körül.
Ez alapján kötötték be, a puffert az alsó illetve alúról a 7. csonkjával összeköte csö hiányzik más minden meg van.
Ez a szivattyú mit vezérel, mit értessz fő szivattyú alatt?
Pirossal bekarikáztam, ezt értem főszivatyúnak, ez keringeti a kazán és a puffer közt, gyakorlatilag gravitácíóval is müködik van egy szivatyú megkerülés, egy visszacsapó szeleppel (ami nem rugós) áramszünet esetére, második képen "megkerülés" látszik.
Ez a szivatyú termeli ki meleget tartályból amikor nem fütünk ha nincs lekapcsolva, 70 foknál a termosztát elenged akkor megál és utána már pufferból se csökken a meleg drasztikusan. Erre gondoltam egy olyan vezérlést ami 60 foknál bekapcsol, de amég 85 -öt el nem éri folyamatosan megy, és utána ha 85 alá csökken lekapcsol. ha 85 fölé vissza.
a pufferből hol veszed ki a meleget, az alján? a puffer és a kazán között csak ez az egy szivattyú van?
nekem a kazán mögötti ESBE-re van kötve egy szivattyú, nevezzük kazánkörinek. Ez 60 foknál kezd dolgozni, és a kazánban keringteti a vizet. A puffer alján is van egy szivattyú, amit nevezzünk puffertöltőnek, ez 80 foknál indul. Ez a szivattyú veszi ki a puffer aljából a hideget, és tolja a kazán felé felfűteni. Mindkettő a kazán visszatérő ágába van kötve. Külön termo vezérli még mindkettőt. Nálam a pufferből a meleg víz kivétele a puffer tetején lévő csonknál történik.
Leírtam a rajzra mi merre folyik és hogyan. remélem látható és inen már érthető lesz, padló és radiátorok meg bojleral nem foglakoztam külön külön az mind egy nagy fogyasztó, legfelső csonkon szedem ki meleget és alúról másodikba küldöm visza a hideget, radiátoroknál meg padlónál vannak még keverő szelepek de azok nem lényegesek
Heló!
Néhány üzemeltetési tapasztalatot megosztok veled. A 811422 sz hozzászóláson a működést leiró utólagos magyarázatodat nem tudom elolvasni mert olyan gyenge a kép. Amit látok és javaslok egy 25 S típusu ( nem gázosítós csak sima) kazán üzemeltetést ismerve 1.) A 007 kép alapján a kazán utáni első keverő szeleped osztó üzemmódban van bekötve (nem szerencsés kivitel) olyan mint ha az 5 sebességes kocsiban csak 3. fokozatig lehetne felkapcsolni. Menni megy de nem 100-as. Át kellene szerelni keverő üzemmódra. 2.) A HMV termelés minden esetben prioritást élvez a lakás fűtésével szemben. Ebből kifolyólag a bojler fűtővizét minden edetben a kazán és a puffetrároló közötti vezetékből ajánlott kivenni, nem pedig a puffer vizét felhasználni második lépcsőben. A vezérlését egy hőfok komparátorral lehet megoldani igen hatákonyan. figyeli a bojler HMV hőmérsékletét, figyeli a fűtőviz hőmérsékletét és kapcsolja a bojler felfűtő körében a csőkigyó szivattyúját. Ebben az esetben ajánlott betenni egy tiltó relét /un vésztermosztát/ is a bojlerhez hogy 80-85 fok fölé ne fütse a HMV vizét mert a legtöbb gyári hőszigetelés ezt nem szereti 3.) A 009 képről nem derül ki hogy a kazán visszatérő csonkja a szivattyú bal vagy jobb oldalára esik-e. A gyári bekötési gépkönyvi javaslat alapján én is sokat filóztam a villanyszerelővel közösen, hogy az általad fő körnek nevezett szivattyút mi kapcsolja. Végül is azt a megoldást találtuk hogy az a termosztát kapcsolja ami a 007 képe levő kazánon a gyufa+ventillátor+tűz termosztát kivezetése van. ez a kapcsolat a burkolat alatt van egy sorkapocsban, a tűz+2 jel beállítása esetén a kazánban kb 70-80 fokos vizet készit és addig nyomja kifelé a melegvizet ameddig ezt el nem éri , és kb 50 fok alatt a renszert leállitja mert a tűz kifogyott a kazánból. Természetesen amig be nem idul a kazán addig a termosztát a gyufa jelén áll. Ez nállam a begyujtástól számitott kb 30 perc, utánna áttekerem a 70 fokos üzemi értékre. Ez sajnos igy megy a gépkönyvi utasítás szerint is./ begyujtasz gyufán, felfűtöl, beállsz üzemi állapotra/ A hőmérő alatti termosztát jelét kb 11 órára állítom be ezzel elérem hogy a füstvetillátor kb 50 fok alatt bekapcsol és felizzitja a tüzet. Felfűt a ventillátor automatikusan leáll, lehül ventollátor tüzet szít Ezek csak olyan első gondolatok. Bővebben csak teljes hidraulikai kapcsolási rajz alapján lehet nyilatkozni bárkinek is, egyéként csak ötletelünk.
Hello jenebala!
Énis épitetem korában egy rendszert szerencsére ezt mi csináltuk az én elképzelésem szerint Rendszerem müködése a következö elsöbséget élvez a lakás elsö lépésben az fütöm ha az a termosztát álltal beálitott értéken van akkor a 3 jártűatu szelep átvált és fütöm a tartályt ez ismétlödö eljárásban, ha kazánom höfoka 40 fok allá megy /csötermosz érzékeli/ ismét 3 járatu szelep átvált és tartálybol rendszerbe megy a megtermelt mellegviz mig elnem éri a 40 fokot akkor kikapcsol és van rá lehetöség hogy gázkazán induljon be..Vezérlése tartályon 2db érzékelö also és felsö határt érzékeli,2db keringetö szivatyu,1db csötermosztát,1db3 járatu keveröszelep,1db lakás termosztát./nekem ez kicsit meglet még variálva hogy gsm en keresztül betudom inditani a tartályos fütést,nyitott tágulási tartályomba lévö vizmenyisség érzékelése meg áramszolg. ha nincs áram egy 3000w sinusos invertel szolgáltatja/Ha érdekel a dolog tudok segiteni nagyon jol müködik a rendszer.
Szia Szesh!
Hasonlóan szeretném átépíteni meglévő fűtési rendszeremet, mint az előbbiekben leírtad. Tudnál nekem valamilyen rajzzal segíteni, hogy te hogy oldottad meg? Nekem most nyitott tágulási tartályom van FÉG-21 gázkazánnal. A fűtésszerelő azt mondta hogy turbós gázkazán csak zárt rendszerben építhető ki.(szeretném kicserélni a mostanit egy korszerűbb, kisebb fogyasztásúra. Szerintetek meg lehetne oldani, hogy a vegyes kazán nyitott rendszerben működjön egy puffer tartállyal, a radiátoros fűtés a gázkazánnal pedig zárt rendszerben?(a gázkazán nem dolgozna rá a pufferre.) Amúgy a vegyes kazánom beköthető zárt rendszerbe is. Vagy kössem zártba inkább?
Igen, hőcserélőn keresztül. De miért kell a nyitott rendszer, ha a vegyes is mehet zárt rendszerben? A zárt rendszernek jobb a hatásfoka, és sokkal kisebb az esély a rendszerkorrózióra,mivel a fűtőközeg nem érintkezik a levegővel.
Hello!
Nekem nagyonis jo a nyitott rendszer ez igylet megcsinálva legaláb ha esetleges valamiért felmegy a höfok akkor az kint jelentkezik"kifolyik" zárt tartálynál azért kiváncsi lenék egy beoxidált biztonsági szelep mit csinál/én jártam igy tapasztalat/.Koroziora kitérve pedig nekem ugylet megcsinálva hogy egy zárt tartályom van ami oldalán tetejéhez közel lyuk rajta amin csö mint tulfolyo, alján pedig elöremenö csatlako0zás de nem teljesen az alján hanem ahoz közel oldalán elhelyezve.Ez mindazért ha esetleges korozio lerakodás van akkor az a tartály alján ragad meg és az csöbe lefolyni nem tud.Nekem ez igylet és ez bevált.Kérdés közben gondolom a következök miért az elöremenöbe van? válaszom mert ezáltal télen tartlyomba lévö viz kb 40 fok és befagyni nem fog de öregeméknek otthol visszatéröbe van és azért voltrá példa elfagyásra/nekem azért tartályom kb 6m magasba"padlástér teteje" let elhelyezve/ viszatérö amire felmegy hideg.fÉNYKÉPET KÜLDÖK A RENDSZEREMRÖL ÉS RAJZOT IS HA KEL ESETLEGESEN.
Hali!
Most nekem is úgy van megcsinálva ahogy neked.Kb. 7-8 m magasan előremenőben van a kiegyenlítő tartály. A vegyes kazán a pincében, a gázkazán a középső szinten van. Most jól működik így, de ha berakatnék egy kondenzációs gázkazánt a nyitott rendszerbe, akkor nem működne a gázkazán(fűtésszerelő szerint), csak ha átalakítanánk zárt rendszerre. Szívesen fogadnék rajzot illetve fényképet is ha lehet. Illetve még egy kérdés Szesh, neked a gázkazán helyileg hol van, és milyen típusú?
Hello!
Kérdésedre válaszolva nekem gázkazán elsönek volt mert mostvedtem a lakást az egy helységgel odébb de nekem is az zárt rendszerü ahogy teis akarnád csak ezt kihagytam képet sajna csak a vegyesröl tudok de nekem az üzemel nyitotrol a gáz pedig zártrol
Köszönöm szépen a segítséget!
ha jól értem a vegyes kazán a pufferrel nyitottban van, és egy hőcserélőn keresztül kapcsolódik a zárt rendszerűhöz? A hőcserélő a pufferben van? És még egy kérdés, gondolom a gázkazán nem fűti a puffert?
hallo!
Tudna nekem valaki segiteni? Van egy vegyes tuzelesu kazanom most be szeretnek epiteni egy puffert(800 vagy 1000 l) a gondom csak az hogy nem tudom ,hogy a leghatekonyabb mert olvastam ilyent is olyant is
Sziasztok
Van egy viztereskandalló ami jelenleg, a radiátoros fűtéshez van rákötve kisegítve a gázkazánt. A kandallóhoz szeretnék egy 500 l puffert bekötni úgy, hogy a begyújtásnál a kandalló radiátorkat fűti először,utána a puffert. Ha a kandaló leéget akkor a meleget a rendszer a pufferből veszi ki. Ha pufferből elfogy a melegviz bekapcsolodik a gázkazán. A rendszer nyitott. Tud valaki ehez egy rajzot küldeni nekem. A kandaló a lakószinten van, a puffer és a gázkazán az algsorban. Előre is köszönöm
Jajj de meg halt ez a fórum,pedig én is most építgetem az enyémet
|
Bejelentkezés
Hirdetés |