Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor mi a hiba?
 
Témaindító: Szpidi, idő: Jan 15, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   6 / 42
(#) attrax válasza smokeking hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Ha ment a motor és megállt akkor vagy kondi vagy leégett a segédfázistekercs.Ki kellene mérni a kondit.Lehet ,hogy kampec.Kösd be egy 100W-os lámpán keresztül a 230-ba.Ha világít az izzó akkor jó a kondi.Ha visszakötve sem megy akkor nyilván menetzárlatos a motor.
(#) pucuka válasza smokeking hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Így már tisztább a kép. Ez egy egyfázisú asszinkron motor kondenzátoros segédfázissal. A bejövő kábel 3 erű, zöld-sárga: védőföld, a motor házára kötendő, kék: N nulla vezető, barna: L1 fázis vezető.
A motorból jövő kábel vezetékei:
sárga: motor test, összekötendő a zöld-sárgával,
kék: fázis tekercsek közös pontja, összekötendő a bejövő N szintén kék vezetékkel,
a két fekete közül az egyikre rákötni a bejövő kábel barna erét, és a kondenzátor egyik pólusát, a másik feketére a kondenzátor másik pólusát.
Ha nem jó irányba forog, fel kell cserélni a motorból jövő kábel két fekete vezetékét.
Ha így bekötve nem megy, akkor hibakeresés az előzőek szerint.
(#) habazutty válasza smokeking hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Ne haragudj, de nekem nem derül ki egyértelműen, hogy ezt a motort most szeretnéd beüzemelni, vagy működött és a hiba nem rég jelentkezett. A leírásod alapján elképzelhetőnek tartom, hogy direktbe nem a főfázis, hanem a segédfázis van bekötve. A képek alapján a bekötés teljesen rossz.
Ha rám hallgatsz akkor:
- kikötöd az összes vezetéket a tápoldalról, csak a motor vezetékei legyenek a sorkapocsba
- multiméter Ohm mérő állásában ellenállást mérsz a motor kék-fekete"1", valamint kék - fekete"2" vezetéke között, itt két lehetőség van: az egyik érték 2-3 szorosa lesz a másiknak, ez esetben a főfázis a kék ér és az a fekete amelyiken a kevesebb értéket mérted. A másik eshetőség az hogy a két mért értéked egyforma, ez esetben nincs külön fő és segédfázis, bármelyik lehet bármyelyik.
-a két fekete szál között a külön külön mért értékek összegét kell mérned - ha nem ez a helyzet akkor gond van...

A bekötést lerajzolom paint-be, úgy egyszerűbb.
Ezen a motoron megbontás nélkül forgásirányt váltani nem lehet!
(#) pucuka válasza habazutty hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Bocs igazad van, a forgásirány váltáshoz meg kell forgatni az egyik tekercset.
(#) VIM válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Szia! Én még nem láttam olyan motort amelyiknek a belsejéből kihoznák a földet a kapocslécre. Teljesen értelmetlen volna. Szerintem, mivel ez egy nem hazai gyártású motor, feltételezhető, hogy a segédfázis a két fekete szál, a főfázis pedig a sárga és a kék. A fekete szálakból közösíteni kell egyet a sárga, (vagy a kék) szállal, a kondenzátort sorba kötni a másik feketével és a megmaradt (sárga), vagy kék szállal és rákapcsolni a feszültséget. A fűrésztárcsát le kellene venni, mert így rendkívül baleset veszélyes!
(#) pucuka válasza VIM hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Igazad lehet, én a képről néztem le, de meglehet már ott van elkötve. A képen láthatóan a sárga össze van kötve a zöld-sárgával. Akkor nincs más hátra ki kell mérni a motor tekercseit.
(#) habazutty válasza VIM hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Hazai gyártású szivattyúnál láttam már nem egyet amelyiknél az állórész vasmagra kötötték a zöld/sárga (védővezetőt) vezetéket és így hozták ki a kapocsházba. Valóban jellemzőbb a külföldi gyártású kis teljesítményű motoroknál.
Európában a Zöld/sárga az védővezető, hacsak nem tekerték meg egy garázsban akkor az nem lehet üzemi vezető jelen esetben sem. Legalábbis remélem.
(#) habazutty válasza smokeking hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Itt a bekötés. Feltételeztem, hogy a fekete"1" a főfázis tekercs, e szerint van a rajz.
A mérést mindenképp meg kell ejtened, ha egyedül nem sikerül akkor kérj meg valakit aki tud segíteni a közeledben. A motort valóban csak önmagában (tárcsa minden nélkül) próbáld.
Szükséges lehet a kondenzátor kimérése is.

bekötés.JPG
    
(#) habazutty válasza VIM hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Ha Neked van igazad akkor így még a forgásirány is megfordítható.

Smokeking: mérni kell a
-fekete"1"-fekete"2"
-fekete"1"-kék
-fekete"1"-sárga
-fekete"2"-kék
-fekete"2"-sárga
-kék-sárga között

Két egyforma vagy két különböző értéket kell kapnod Ohm nagyságrendbe. Ha két különböző akkor a kevesebb a főfázis, ennek az egyik vége megy közvetelen a hálózatra (fázisra), ez a pont megy a kondenzátoron keresztül a segédfázis egyik végére. A maradék egy főfázis véget és egy segédfázis véget össze kell kötni, ide jön a hálózat nullája. Ahogyan VIM is írta.
(#) VIM válasza habazutty hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Szerintem ez egy 1-1,5LE motor lehet, amit a nagy testvérék (orosz) csináltak. Náluk divat a műanyag dobozos kapocsléc borítás, de a balkáni térségre is ez volt jellemző (román, bolgár). A kondenzátornak pedig a teljesítményhez igazodva, 40-60μF-k kellene lennie.
(#) habazutty válasza VIM hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Sac per kb így van. Mintha a kondi kivezetés felöli oldalánálhozták volna fel a védővezetőt valszeg a vasmagról. Ebben az esetben Neked van igazad. Üzemi vezető lehet a sárga a kivezetéseknél.
Ha megméri Smokeing majd többet fogunk tudni a mociról...
(#) smokeking hozzászólása Ápr 29, 2011 /
 
hali köszönöm szépen mindenkinek a rengeteg infót holnap kiprobálom és irok nektek na sziasztok további szép estét
am még en mrég ment a motor de elötte le volt égve és ugy vitték el tekercselni mnet egy darabig de utána megint leált és azóta azt csinálja amit irtam.
(#) VIM válasza habazutty hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Én inkább így kötném be. Persze ha rendellenesen melegedne, akkor a tekercsek szerepei felcserélendők. Az áramfelvételt jó volna ismerni, mert a kondenzátor értékét csak úgy lehet meghatározni pontosabban, hogy az miatt se legyen melegedés, terheléskor.
(#) smokeking hozzászólása Ápr 29, 2011 /
 
nagyon köszönöm a képeket is mindenkinek
holnap vagy után irok a mérésekröl is meg mindenröl amire jutottam
na sziasztok.
(#) smokeking hozzászólása Máj 1, 2011 /
 
hali megmértem a motor
erre jutottam:S
-fekete"1"-fekete"2"=0,02
-fekete"1"-kék=semmi
-fekete"1"-sárga=20,3
-fekete"2"-kék=semmi
-fekete"2"-sárga=20,3
-kék-sárga között=semmi
ja * amiket csináltatok rajzok alapján bekötötem ugyan azt csinálja ja * a kondi is jó
most mit csináljak vagy mi a baja?
(#) habazutty válasza smokeking hozzászólására (») Máj 1, 2011 /
 
Hoppá!
Ha nem tévedek akkor feket"1" és fekete"2" között rövidzár van (a tekercsfejen össze vannak kötve). A feketék és a sárga között lévő 20,3 Ohm megfelel egy segédfázisnak. Ha ez így van akkor viszont a kék és feketék között kellene lennie egy cca 5-7 Ohm körüli főfázisnak. Ebben az esetben sajnos szakadt a főfázisa a motornak.
A képen amit csináltál látható, hogy a feket"2" és a kék vezeték közé van bekötve a kondenzátor. és a sárgán kapja a motor a hálózat nulláját. Lehet, hogy a kondenzátor miatt mivel nem a segédfázisba lett bekötve leégett a főfázis. Ez csak egy lehetőség.
Hátha VIM-nek lesz más ötlete is...
(#) habazutty hozzászólása Máj 1, 2011 /
 
Helyesbítem magamat.
Valószínű, hogy a kék lesz a közös pont, ide kellene, hogy csatlakozzon a hálózat nullája. A sárga a segédfázis, a feketék a főfázist takarják. A 20,3 Ohm amit mértél lehet, hogy a segéd és a főfázis értéke együtt. A kék pont tehát szakadt amit okozhat egy tönkrement klixon is (AL-KO szivattyúnál találkoztam már ilyen problémával)
Az én véleményem szerint szét kell szedni a szivattyút és ellenőrizni a kötéseket a tekercsfejen.
(#) szabopeteke válasza smokeking hozzászólására (») Máj 1, 2011 /
 
Üdv. Szerintem a két fekete a tekercs-fejben össze van kötve. A 0,02 ohm elhanyagolhatóan kicsi érték ahhoz, hogy ilyen motor főfázis-ellenállása lenne. A 20,3 ohm körüli érték esélyes a segédfázis-ellenállásra, de kéne lennie egy főfázis-ellenállásnak, ami nincs, tehát szakadt.Ezért nem mutat semmi életjelet a kék.Max azt meg nézheted (ki mérheted), hogy a kék nincs kapcsolatban a motor fém-részeivel, de nem hiszem, hogy a motorból vezetéken kivezették volna a földelést, vagyis a védő-vezetőt, mert a kapocslécnél is ki lehet alakítani csatlakozást védővezető számára...Arról nem is beszélve, hogy a védővezető színe a zöld-sárga elvileg. Tehát ha gyári tekercselés, akkor nem szoktak ettől eltérni. Dolog lényege, hogy tekercselés nélkül nem fog pörögni...szerintem...de tőlem próbálkozni lehet még...
(#) szabopeteke válasza habazutty hozzászólására (») Máj 1, 2011 /
 
Csak az alapján nem hiszem, hogy a kék lenne a közös, hogy ha így lenne, akkor fórumtársunk nem mérne szakadást a kék meg a "külvilág" között...egyetlen más kivezetés sincs, ahol a kék mérhető értéket produkálna...ha a kék lenne a közös, akkor a fekete-kék között kellene lennie néhány ohm ellenállásnak, és a Sárga-kék között kb 15 ohmnak...szerintem..Ha nincs ellenállás érték a kéktől sehova, akkor értelmét vesztette a kék kivezetés valami szakadás miatt...szerintem
(#) szabopeteke válasza szabopeteke hozzászólására (») Máj 1, 2011 /
 
Kijavítom magam... Az lehetséges, hogy valamikor a kék közös volt, de ha így volt, akkor már nem használható a főfázis-tekercselés áram-ellátására szakadás miatt...
(#) VIM válasza smokeking hozzászólására (») Máj 1, 2011 /
 
A mérésekből ítélve egyértelmű a kimelegedés, de azt, hogy a hibát mi okozhatta, rejtély. Amint említetted, már le volt egyszer égve. Azután ment egy darabig (üresen, vagy fogásban?) és utána ismét elromlott. Felmerül a kérdés, hogy tekercseltek-e egyáltalán valamit rajta, vagy csak az összemelegedett tekercsfejet és tekercseket szigetelték el egymástól. Egyáltalán ezekkel a színekkel volt-e kihozva eredetileg a tekercsek kivezetése? Mondom ezt azért, mert volna viszonyítási alap az eredeti kivezetéshez (a színekre gondolok). Szerintem most is össze van melegedve az egész tekercsfej és a segédfázis része szakadt a kék kivezetésnél, a főfázis pedig rövidzárban van saját és a segéd tekercsével. Ezért lehet mérni mindkét feketénél azonos értéket, saját színéhez meg majdnem rövidzárat. Így utólag úgy tűnik, hogy a fekete a főfázis és a sárga-kék a segéd, mert a főfázis tekercs ritkán szakad el meghibásodáskor. Még annyit, hogy ha szétszedéskor nincs erőteljes "amperszag" és nem látni a tekercseken elszíneződést, akkor csak a tekercsfejet kell rehabilitálni (ha szerencséd van).
(#) dobo hozzászólása Máj 1, 2011 /
 
Ma hoztak hozzám egy szivattyút hogy sehogysem akar menni csak ha meglökik.
Elkezdtem méregetnivolt 3 vezeték egy piros és két azonos színű sárga.
A mérés: két sárga között rövidzár a piros és a sárgák között 10 ohm.
Na mondom valami sántit szedjük szét mert keveseltem a kivezetéseket mivel a sárgákat közös pontnak feltételeztem.
Szétszedés után nem találtam semmi égésnyomot semmi szakadást.
De mivel keveseltem a kivezetéseketelkezdtem lebontani a lekötész és átvizsgálni a varniscsöves köréseket.
És meg is lett a hunyó volt egy cső amibe csak egyoldalról ment huzal ezt kiszabadítva és rámérve 18 ohm-ot mértem .
megcsináltam a kivezetését és újra lekötöttem és lakkoztam a motort.
Száradás után összeraktam és mértem kondival (4mikró) 2,1 A kondi nélkül pedig 2,7 ampert vesz fel a motor.
Nem melegszik olyan 500-600 wattos lehet szerintetek jó rá a kondi?
A hosszú leírás azért van hogy tanúljon belőle más is csak ezzel a kondival vagyok bajban hogy nem nagy-e.
A lényeg hogy indul megy és a segédfázis kivezetése ki volt tépve belőlle.
(#) mugab válasza dobo hozzászólására (») Máj 1, 2011 /
 
Szerintem a 4 mikro tuti kevés. Kb. 30-50 mikro körül lehet az ideális.
(régebbi tanulmányaimban volt egy olyan ökölszabály, hogy 1000W-onként 80 mikro )
(#) smokeking hozzászólása Máj 2, 2011 /
 
hali értem amiket irtatok nagyon köszönöm mindenkinek a infókat még majd probálkozok vamibel vagy ujra tekercseltetem még nem tudom
köszönöm a sok segitséget
(#) habazutty válasza dobo hozzászólására (») Máj 2, 2011 /
 
Én 600 W környéki teljesítményre állandó üzemű kondit 30 mikronál semmiképp se raknék többet.
(#) smokeking hozzászólása Máj 2, 2011 /
 
hali megint én vogyok szerváltam egy másik motor csak
nem tudom hogy kell bekötni ha el is indul el kezd füstölni meg melegszik a oldala:S
kérlek benneteket aki tud segitsen már itt van pár kép
6kábel jön ki belöle mind egyforma sárga szinü.
elöre is köszönöm.
(#) VIM válasza smokeking hozzászólására (») Máj 2, 2011 /
 
Ha már füstöl, akkor :gumicsirke:
Ez egy három fázisú motor volna s ha be kellene kötni egy fázisra, jelentős teljesítmény vesztéssel járna, így ez sem biztos, hogy a körfűrészt kiszolgálná.
(#) árnyék hozzászólása Máj 2, 2011 /
 
Sziasztok .
Ezt a kicsi irást találtam a kondenzátorszámitással kapcsolatban . Bővebben: Link, a lényeg a cikk végén
(#) dobo válasza árnyék hozzászólására (») Máj 2, 2011 /
 
Köszi széppen!
Azt elfelejtettem mondani hogy üzemi kondis a gép .
Terhelés alatt ha indulni fog rendesen akkor így hagyom .
(#) smokeking válasza VIM hozzászólására (») Máj 3, 2011 /
 
hali VIM és valami képpel nem tudsz nekem segiteni hogy kb hogy tudnám bekötni ugy hogy naggyábol jó is legyen ha kell lemérem.
ja * és köszi
Következő: »»   6 / 42
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem