Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Vasútmodellezés
Idézet: „kénytelen voltam lerajzolni,mert nem értettem, a helyzet az,most már annyira sem mint eddig!” Akkor kár volt rajzolni! Na de viccen kívül: Ezért kérdeztem, mit szeretne. Kétségtelen tény, hogy a modellezés (és ezen beül a vasútmodellezés is) a kompromisszumokról szól. Ami az egyik helyen jó, az a másiknál jelent pocsékságot. (Győri Széchenyi Egyetemen volt egy jókora modell-asztal, amin valósághű sebességgű modellek jártak. Iszonyat lassan mentek! A motorok irányváltását egy, a mozdony tetejére kivezetett kétállású mechanikus kapcsolóval oldották meg. Baromi ronda volt az M62-es gép, a tetején egy böszme - a modellhez képest böszme, természetesen - kapcsolóval! Viszont nem volt gond a sínszálak polaritás-cseréjével... Szóval lemondás.)
ez egy 3 vonattal lebonyolítandó ingavonati működést kellene megoldani
Tehát: adott 3 vonat. ezek állnak szakaszolt vágányokon, mely a váltók után van szakaszolva (árammentesítve) pl: vonat áll az 1A 1B 2A vágányokon elindítjuk az 1A-n álló vonatot az üres 2B vágányra beérkezés (+kis idő -időkapcsolóval ellátott- ) ez elindítja a 2An lévő vonatot szembe az üres -1A- vágányra az beérkezik (+idő), s elindítja az 1Bn álló vonatot az üres 2A vágányra az beérkezik (+idő), s elindítja az 2Bn álló vonatot az üres 1B vágányra s így tovább... itt meg kell oldani a +idő kapcsolását, a menetfeszültség ellenkező irányba lévő kapcsolását a váltókat a mozdonyok állítják saját maguknak, tehát ennek a kapcsolásával nem kell foglalkozni meg lehet oldani a problémát?
Ó, ez egy PIC-nek, AVR-nek meg sem kottyan... A kérdésedre válaszolva, meg lehet oldani.
no igen, de mindenkinek csak a szája jár
konkrét kapcsolási rajzot még senkitől sem kaptam ez nekem nagyon fontos lenne hogy megépüljön (kiállításra), minden költségét állom (alkatrészek, NYÁK készítés, PIC égetés, összeállítás stb)
Egy kezdő kérdés : Egy mozdony és három vagon mennyibe kerül most ? És a sin métere. N O-ásra gondolok. Lehet ilyet kéz alatt venni ?
Én főleg a Vaterán vásárolok ,de lehet Bp.-en a Láng művházban is szombatonként.
Az "egy mozdogy 3 vagon " azért elég tág fogalom És " N O " olyan nincs Lentről felfelé haladva : "Z" ,"N" , TT , H0 (hánull) ,ect. Amit itthon bőven lehet kapni ,az a H0 , a TT kicsit küzdős ( ez a szépsége) nincs csak úgy minden a boltokbak) de azért ezt azt lehet venni. Pl. a Tillig gyárt TT-t ,de elég horror az ára....Én vettem egy Nohabot ,tettünk bele digitális vezérlőt + hangot és 54e Ft így Árakkal a TT-t írom le ,ez ~70-80 cm -en fordul meg és 12mm a nyomtáv. Szóval használtan egy mozdony 1000 Ft -tól szinte akármeddig ,a vagonok 400Ft -tól 9-10e Ft Értelemszerűen az alsó ár használt (ez nem azt jelenti ,hogy gagyi ,nem használható ,törött ,stb),hanem "le kell vadászni ,a felső ár pedig a bolti újra vonatkozik.
Üdv!
Én most a tervezésnél tartok, és mindenképp szeretnék bele egy "s"-alakot (lásd kép), de ezzel az a baj, hogy megfordul benne az áram, és mivel egyenáramról beszélünk, ezért mindenképp zárlatos lesz a rendszer, ha pedig nem, akkor egy szakaszon megy egyenesen a vonat, bemegy egy másik szakaszra, és ott tolatni kezd, és a két szakasz között ingázik, vagy áll...
Amúgy az árakra visszatérve.., az apukám nagyjából 20 éve, egy komplett készletet Szlovákiában, amit akkor megvett 40Ft-ért, az ma 7-8ezer forint...
Tehát van 1 szekrényi alkatrészünk, úgyhogy most elkezdtünk tervezgetni...
Topi modelles oldalán (Bővebben: Link) láttam egy ehhez való cél-kapcsolást. Pont erre találta ki, mert Ő is egy hurokvágányt épített.
Egyébként ha nincs mind a két sínszál megszakítva (szakaszolva) akkor azonnal zárlatot okoz, míg ha meg van szakítva mind a kettő, akkor a határára érve a mozdony elkezd ide-oda rángatózni. Ha meg nem akarsz ezzel foglalkozni, akkor megoldható egy ilyen vágány-topológiával. (Ld. melléklet.)
Bocs, az előbb elrontottam a linket (kimaradt a http://).
Szóval most nézem, de nem találom, pedig bitos, hogy láttam fenn, még a leírását is olvastam. Megpróbálom megkeresni.
Megtaláltam! Hurok modul néven van fent az oldalon.
aha, de ezzel az a baj, hogyha 2 motoros mozdonyod van, akkor az első megy előre a másik meg hátra a hurokban
Tehát megint ott vagyok hogy áll a mozdony...
Sziasztok! Nincs valakinek egy domino 55-ös biztosítóberendezés kapcsolási rajza?
Ezt mégis hogyan gondolod? A D55 bizt. ber. minden állomáson más és más. Az a lényege, hogy azonos elemekből (visszajelzők, számlálók, nyomógombok, stb.), mint a "dominókból" (innen a neve) lehet összállítani a kívánt elrendezés szerint. A függőségeket, vezérléseket jelfogók tömkelege oldja meg.
Mind a két áramszedővel nem lehet közlekedni.
Nem valósághű. Menetirány szerinti hátsó áramszedőnek kell fennt lennie a mozdonynak, kivéve, ha a mozodnyí után kapcsol kocsi éghető anyagot - olajszállitó, stb - szállit. Az 1940 elött gyártott mozdonyokon, ahol az áramszedőn csak egy leszedő szénrúd volt, azok közlekedtek mind a két lelengedett áramszedővel. (A Combino azért jár mindkét felengedett áramszedővel, mert az egy áramszedő a kivánt áramot NEM tudja biztosítani) Sorompó vezérlés: ha háromszög jelet előőálitasz, akkor a leeresztés és a felhuzás már lassab, de a pneumatikus vagy olajos fékezést meg kell oldani. Ennél sokkal egyszerübb módja is van: egy kis motor tengelyéhez hozzáerösitesz egy M3 menetes orsót. fursz egy M3 menetet egy L alaku lemezbe. Ezt ráhelyezed az orsóra. ezt az egészet elhelyezed egy nyák lapon, úgy, hogy a menetes orsót tudja a motor forgatni, elöre-hátra. Kell két végállás kapcsoló, amit az L alaku lemez a két véghelyzetben müködtetni tud. Már csak két dióda kell amit a mikrokapcsolókra kell ráforrasztani és kész is a mű. A motor a két véghelyzet között forgatja az orsót, halad rajta az L alaku lemez, mely a véghelyzetekben megáll. Az áramkörre forditott polaritásu feszültséget kapcsolsz és a motor a másik véghelyzetig forgatja az orsót. Az L alakú lemezról már a lassu mozgást damillal vagy mechanikus kapcsolattal el tudod vezetni, a két végálláskapcsoló közötti távolság idő, valamint a motorra kapcsolt feszültség.
Köszönöm, az áramszedős dolgokkal tisztában voltam-vagyok, de a sorompós ötlet nem rossz.
A sorompót nem lenne egyszerűbb mikro szervóval "hajtani" ?
A sorompó vez mikro szervóval is meg lehet oldani, de 1600-1800,-Ft. Szerintem mindenkinek van otthon régi magnó motorja, és M3 menetes orsót késziteni egy 3mm , 100mm hosszú réz,vas hegesztó elektródára kb 10 perc.
A mikro szervot nagyon jól fel lehet használni: a széndarú forgatására, a markoló emelésére-süllyesztésére (ha valakit érdekel, irjon), kitünő pl gyárkapu nyitására, de a tolókaput az orsós megoldással egyszerübb. Szeretnék én is kérdezni: valaki készitett már terepasztal vezérlést, (Jelzök, váltók) PC segitségével? Melyik port? LPT? Kétirányú kommunikáció kell, hiszen a vágány foglaltság érzékelést is be kell vinni a PC-be. ezért a vonat mozgásérzékelésre Hall IC-t már beépitettem a terepasztalba, mágnesek a mozdonyok allján. (ezeket a mágneseket és a Hall IC-t nagyon jól fel lehet használni a sorompó vezérlésére. A Hall IC-k "kitermelhetők" a régi billentyüzetekből.
Volt egy külföldi (talán cseh, vagy szlovák) srác, aki komplett rendszert készített terepasztal-vezésrlésre PC-vel. Sajnos, már nem emlékszem a honlapjára, de megpróbálom megkeresni, ha érdekel, Ő készített olyan vezérléseket, amilyenekre Te gondolsz.
No, megtaláltam:
Ez az az oldal. Bal oldalon, fent, a "Products" alatt találod a Train Programmer, Train Montor címszavakat, de az egész honlapot érdemes átböngészned.
Köszi
Beszereztem és megépitettem, egy 48 csat I/O kártyát (2 db 8255 van rajta), de elakadtam.
Mivel akadtál el? Pontosabban hol?
hol is kezdjem: az I/O kártya a régi ISA Buszhoz készült, az uj alaplapokon már a PCI bus az elérhető. Ez más lábkiosztás és sürübba csatlakozó. De szereztem egy P2 350 MHz gépet melyben van ISA Bus.
Win 98 installáltam, müködik. Az I/O kártyát a 2db 8255-t kellene használnom. az egyik a bemenetként, a másik kimenetként. A 8255 három I/O 8 Bites porttal rendelkezik, az egyiket adat, másik cim, a harmadikat egyéb engedélyezőnek használnáml, hiszen a terepasztalon a 48db ki/be menet kevés. ugy terveztem a 8255 kimenetére még egy cimdekoderes ák is került volna. De itt elakadtam. A DCC rendszert ismerem, de nem akarom használni. Mindegyik mozdonyba dekoder, vcalamint mindenhova (váltók, jelzök) dekoder kell, és a DCC dekodert nem tudom megépiteni, mert nem ismerem a kapcsi rajzát. A mozdonyokat pedig nem akarom átalakitani DCC vezérlésre mert annyi Ft nincs a zsebemben (86db mozdony x 2500Ft dekoder). Én jobban szeretem az analog vezérlést bár PWM- használok, bevált. Tudsz segiteni? Köszi
Az az igazság, hogy több ilyen I/O kártyát elkészítettem én is, de sajnos ennyiben is maradt a dolog, mert a terepasztalom jó ideje (több mint 10 éve) bedobozolva pihen. Jórészt anyagi és személyes okok miatt.
Anno elkezdtem a linkelt oldalon lévő, akkor még demo módos progival foglalkozni, de aztán nem léptem tovább. Azóta nagyon sokat fejlődött az elektronika, így ha ma vágnék bele egy ilyen projektbe, már nem számítógépes vezérlést kezdenék készíteni (vagy nem elsősorban és kizárólag azt), hanem uC-est (PIC, AVR), és/vagy ezzel illeszteném a számítógéphez a terepasztalt. (Szóval nem sokat tudtam segíteni, bocs! )
86 db mozdony ? :eek2:
Van esetleg egy pár képed a gyűjteményről ?
természetesen
sajnos többet nem tudok feltenni. Régi és új PIKO, Roco, Brava a választék. A 100_1059.jpg képen a Monarchia 310 Ghölsdorf mozdonya, ebböl itthon 8 db van a gyüjtök között. Régóta modellezem. Te is? |
Bejelentkezés
Hirdetés |