Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Vezeték nélküli gyertya
Áhá akkor az a baj. veszek holnap fóliakondenzátort és megpróbálom azzal.
Na ez esztétikus kivitel. Az enyémek nem ennyire azok! Nem kell ide NYÁK!
Na összeforrasztgattam csak úgy a dolgot, kicseréltem a kondit is, de sajna még mindig nem csinál semmit, de hát ha így többet tudtok mondani a kép alapján.
Szia hoszuak az alkatrész lábak szerintem.
Enyém ma let kész és müködik végre köszönöm mindenkinek a segitséget. Ható táv 4 cm méter
Na már be is dobozoltam az adót. az első képen az adó be dobozolva.
Csak anyit nem értek hogy fém dobozba mért nem müködik.
Szirintem nem a hosszú lábak miatt, mivel egyáltalán nem vesz fel áramot az adót. Attól hogy hosszúak a lábak, még kéne áramot felvennie nem?
Milyen alkatrészeket használsz?
Ezt épitsd meg vigyáz a tranzisztor láb ki osztására. Csak ugyan olyan alkatrészeket használj a 470pikofrados kondi lehet kerámia is én azt használtam.
Ha ez bd139-es tranyó, akkor igencsak összekeverted a bázist az emitterrel
Ez most épp egy 135-ös, mert a 139-es talán a rossz kondi miatt talán tönkrement, legalábbis felforrósodott, és megnyikkant. ( akkor pont jól volt bekötve) ( nem baj, viaszba önteni jó lesz ) Érdekes, a 135-ösnek egy másik leíráson más lábkiosztást láttam, lehet az nem is 135-ös volt.
Most bekötöttem elvileg helyesen a tranzisztort, de továbbra se csinál semmit :S A kék 100nF-es kondin van egyedül mérhető feszültség, és a tranzisztor 3-1; 3-2-es lábán
Látszólag jól kötötted össze az alaktrészeket. Már csak az a kérdés, hogy megfelelőek-e az értékek éshogy a tranyó működőképes. Ha feléled az áramkör akkor rakd össze normálisan. ahogy már oldalakon keresztül írjuk...
Persze én is úgy szeretném, csak előbb éledne fel :S Az értékeknek jónak kellene lennie, legalábbis az alkatrészek felirata szerint. Ez meg már a 3. tranzisztor amivel próbálom, de semmi, úgyhogy nem hiszem hogy az lenne a hibás. Lehet hogy rossz valamelyik kondi :S
Sziasztok!
Itt az én vezeték nélküli gyergyám egy darabja csak azt szeretném kérdezni hogy fém testen mét nics át vitel?
Mert a fém leárnyékolja, a hullámok amik hordozzák az energiát, na azt "elnyeli" a fém.
A fórumot olvasva, többen ott rontják el a kapcsolást, hogy a tranzisztor lábkiosztását elnézik vagy nem tudják és hibásan kötik be.
Érdemes a megvett tranzisztor adatlapját letölteni és megnézni, hogy a tranzisztor lábai hogy is vannak, melyik az emitter, bázis és kollektor. Rengeteg alkatrész adatlapja megtalálható az alábbi linken: http://alldatasheet.com/
Én is csináltam ilyet "skory" oldaláról.Kb.:20 cm-ről lehet észrevenni, hogy kicsit pislákol a Led. RGB LED-del szerettem volna, de nem olyat vettem ami automatikusan változtatja a színét, ezért ehhez olyan áramkört szeretnék, amiben potméterekkel lehetne keverni a színeket, ha tudtok ilyen kapcsolást légyszíves segítsetek, mert még kezdő vagyok.
3 potméterrel akarod beállítani a színt? Ha így akarod, akkor csak egy potit kell körnöd minden szín kivezetéséhez.
A vevő részbe akarsz tenni 3 potit?
Sziasztok!
Én is megépítettem a skori által a weblapján közzétett kapcsolást BD139-el. Meg is lepődtem erősen, hiszen elsőre működött. Ilyen nem nagyon szokott előfordulni ... Kb. 8-10 cm-t át is visz, úgyhogy azt mondhatom, elég jól sikerült az utánépítés. Megmértem az áramfelvételét is. Olyan 5V-nál fogyaszt kb 55 mA-t, 15 V-nál már a 200mA-s méréshatárt súrolja az áram értéke (olyan 190 mA, nagyon pontos értéket nem tudok). Észrevettem, hogy a tranyó eszméletlen módon melegszik. Mint ahogy olvastam itt a topicban, ez másoknál is előfordult, szóval nagyon nem lepődtem meg a dolgon. Természetesen szeretnék innen tovább lépni, én is szeretném kiönteni zselével (vagy nem is tudom ti mivel csináltátok) és gyertyát csinálni belőle. Egy plusz dolgot is gondoltam bele, hogy esetleg egy fotóellenállással - vagy bármivel, ami fényre érzékeny -, egy kapcsolást lehetne csinálni, hogy csak akkor világítson, amikor sötét van, hiszen akkor néz ki igazán jól. (A szabadba tervezem ezt az egészet. Egész pontosan egy teraszra, egy asztalra szerelve.) A vevő részére milyen kapcsolásban tanácsoljátok a ledeket kapcsolni? Úgy értem, hogy sorba v párhuzamosan, vagy 2-2 -t sorba és az egészet párhuzamosan stb stb... Illetve mi az az összeállítás, aminek a segítségével a legtöbbet ki lehet hozni ebből az egész áramkörből? Olvastam Skori weblapján, hogy bizonyos módosításokat nem árt eszközölni. Idézek a weblapról:"További tapasztalatok: Az oszcillátor áramkör kicsit javítható ha 5V tápfeszültség esetén a visszacsatoló kondenzátort 1nf-ra, a bázisellenállást 5,1kohm-ra cseréljük. Nagyobb tápfeszültség esetén a visszacsatolást nem kell módosítani, de a tranzisztor B-E kivezetése közé egy további kondenzátort érdemes kapcsolni. (10V-nál 680pF, 15V-nél 1...2nF) Ha az áramfelvétel túl nagy akkor a bázisellenállást növelni kell. A vevő olali leddel, különösen RGB "szinváltós led" használata esetén érdemes egy további kondenzátort párhuzamosan kapcsolni (kapacitása 100nF folia .... 22µF Ta között bármi)." Valaki esetleg próbálkozott már a fentebb leírtakkal?
Az 5voltra vonatkozót megcsináltam, meg az RGB LED kapott is kondit, viszont olyan 7centi a max táv. Igaz ezt betudom annak, hogy nem a legjobb az adó áramkör elhelyezése, 3mm vastagságban van benne a teljes adó áramkör, így van hosszabb alkatrészláb is.
Jól van, köszi a tippeket. A vesztességek pont nem nagyon érdekelnek, egy adapterrel gondoltam megoldani az áramkör táplálását.
Ha feljebb veszem az Ut-t mint 8-9 V, akkor természetesen a vevő oldalon is nagyobb lesz a teljesítmény---> több ledet tudok meghajtani, nem igaz?! Amúgy a LED-del miért érdemes párhuzamosan kötni a skori által említett kondit? KTobi, az 5 V-ra vonatkozó résznek lett valami pozitív/negatív hatása?
Igen, a hűtőlapra én is gondoltam, valószínűleg alkalmazni is fogom. Okés, megpróbálom akkor a párhuzamos kondi projektet. Majd megírom az eredményt. Amúgy mekkora kapacitásút érdemes beiktatni? Ja látom, korábban írtad már, hogy "de mindegy milyen, nálam még 1 F -os kondi is volt". Nem szóltam!
Ez a greatz hidas dolog ez pontosan hogy is van? Mintha a hálózati váltófeszültséget egyenirányítanád?
Okés, érthető a dolog. Ha tényleg javít a rendszeren, akkor holnap azt is kipróbálom. Amúgy párhuzamosan raktam a (próbaképpen citromsárga színű , ez volt kéznél ) LED-el egy 2200 µF/25V-s kondenzátort. Valóban, kicsit mintha erősebben világítana a LED. Még egy kék LED-et is bekötöttem a sárgával párhuzamosan (bár különböző színűeket nem illik így kapcsolni), az meg villogott, nem tudott eléggé kinyitni (a LED nem spéci, egy sima mezei kék 5 mm-es darab), a kondival azonban a villogás megszűnt és világított normálisan(persze a fényerő nem nőtt meg, csak nem villogott ).
Gondolom 1 max. 2 LED-nél többet nem érdemes alkalmazni, mivel nem tudná ez a tekercs meghajtani őket normálisan. Nem igaz?
Az a vicc, hogy mivel csak 3-4V-ra töltődik a kondi, a töltését pillanatok alatt elveszti. Mármint a LEDen keresztül kisül. Egy pillanatig még "ég" a LED, aztán semmi... Na tehát akkor tekercs hangolás és greatz híd. Holnap lesz mit működni a kamrában...
Apropó tekercshangolás... Egy forgókondival lehetne a legjobban mindezt véghezvinni, nem?
Kipróbáltam a greatz-hidas megoldást, nekem egyáltalán nem működött.
Próbáltam a hangolást is - forgókondim nem volt itthon -, ezért egészen 100 pF-tól 680 pF-ig párhuzamosan kapcsoltam kondikat a vevőtekercsel - és a már ott lévő 4,7nF-os kondival -, de szemmel látható változás nem történt egyik esetben sem. Többet nem is érdemes párhuzamosan kapcsolni - növelni a vevő oldali kapacitást, én megtettem egy 4,7 nF-os darabbal -, mert úgy csak romlik a hatásfok, a LED halványabban világít. Esetleg meg lehetne próbálni csökkenteni azt a kapacitást, hátha úgy történne valami. Bár a változás értéke a már jelenleg is ott lévő kondi értékéhez képest szinte elhanyagolható. Gondolom az az ideális állapot, ha a két oldalon lévő rezgőkör rezonanciafrekvenciája megegyezik, ugye? Mert ha igen, akkor csak ismerni kéne az induktivitásokat, és az ezekkel sorba/párhuzamosan kapcsolt kondenzátorok értékét. Ekkor már az egész könnyedén számolható az f=1/2pí*gyök(L*C) képlettel. Az eredeti kapcsolási rajzban lévő diófa szerepe is fontos, nálam a LED erősebben világít vele, mint nélküle. Úgyhogy az új "építészeknek" üzenem, ne hagyjátok ki onnan azt az 1N4148-at .
Csak egy tipp, annak aki szeret kísérletezni: csináltam egy 18 menetes vevőtekercset, amire 10db ledet kapcsoltam sorosan! Ehez elvileg 56pf kellene (az eredeti 4,7nF helyett) de a gyakorlatban (a menetek közötti kapacitás miatt) kb 15pF-al volt optimális. Így mind a 10db ledem szépen világított! Aki szereti a forgókondikat annak itt az alkalom! Még annyit, hogy az egyenirányító 1db BAT46 schottky dióda volt, és egy 470nF-os fóliakondi volt a szűrés! (az "adó részt" nem módosítottam: BD139 100nF 4,7nF 1nF 5,1k 5V-táp)
Köszi a tippet, holnap akkor azt is kipróbálom, ma már nem kezdek hozzá érthető okok miatt...
A 470Nf-os kondit hová kapcsoltad? A LEDekkel párhuzamosan? Ahogy elnézem az adóoldali összeállításod, az nem az eredeti, az már a javasolt változásokat is tartalmazza (5,1k bázisellenállás és 1nFos kondi). Így, az eredetihez képest hogy muzsikál? Jobban, rosszabban vagy ugyanúgy? Egyenirányításként valószínűleg egy 1n4148 lesz eszközölve megint a vevő oldalon, mivel schottky diófám aligha van itthon. De azért majd utána nézek, hátha...
Na én is megtekertem a magamét, jó ütős lett...
A 18 menetből csak 17 lett, elszámoltam magam, de sebaj. Egy max. 50 pF-os forgókondival (pontos értékét nem tudom, csak belenyúltam az 50pF-ig című dobozba, és kivettem egyet) beállítottam a megfelelő kapacitást, ahol a LED-ek a legerősebben világítanak. Csináltam néhány képet az egész mindenségről (Babi néni után szabadon ). Kicsit puttó lett ugyan, de a teszt és a kísérlet kedvéért csináltam csupán. Csatoltam pár képet az adóról, illetve a vevőről (újról és régiről is egyaránt), meg egy rar-t, amiben további képek találhatók. Különböző Ut-k mellett (a képek neve után van írva az éppen aktuális érték) figyeltem illetve örökítettem meg a LEDek fényerejét. Megmértem még a távot is, amit "átvisz". A régi vevő a (2 menetes tekercs, Ut=15V) olyan 8-10 cm körül még simán működött, ez azonban 15V mellett is csak 4,5 cm-t tud. Néhány további adat: Ut=5V; 2cm, 7,5V;2,5 cm, 10V;3cm, 13,5V;4cm. Többi kép a következő hozzászólásban jön ...
És a folytatás....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |