Fórum témák
» Több friss téma |
Cikkek » Digitális technika a vasútmodellezésben I. rész Digitális technika a vasútmodellezésben I. rész
Szerző: Topi, idő: Dec 25, 2005, Olvasva: 51746, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Ez az áramkör a pályába épített
szerelvény érzékelők jele alapján biztosítja
a vezérlőjelet a fénysorompó vezérlő
áramkör számára. Az áramkör bemeneteire
olyan érzékelőket kell kötni, amelyek magas
jelszintet adnak, amíg felettük szerelvény tartózkodik,
ilyen például az infra érzékelő áramkör.
Egy áramkor egy egyvágányú kereszteződés
biztosítására alkalmas, de több párhuzamos
vágány esetén egyszerűen bővíthető.
Amint valamelyik pályaérzékelő jelez, az áramkör kimenetén megjelenik egy jel, ami megálljra állítja a fénysorompót. Mindaddig ebben az állapotban marad, amíg a másik érzékelőt el nem éri a szerelvény és el nem halad fölüle. Ekkor kerül a kimenetre a fénysorompót szabadra állító jel. Bármelyik irányból érkezik a vonat, csak a másik irányba eső érzékelőt elhagyva áll ismét szabadra a fénysorompó. A használat során figyelemmel kell lenni arra, hogy ha valamelyik érzékelőt már elérte egy szerelvény, akkor az szabályosan haladjon tovább a kereszteződésben, és hagyja el a másik érzékelőt is, valamint az érzékelőket úgy kell beállítani, hogy amíg felettük szerelvény tartózkodik folyamatos kimenőjelet adjanak. Ellenkező esetben az áramkör téves vezérlőjeleket fog adni. Egyvágányú kereszteződés esetén a bővítőjeleknek nincs szerepe, ezeket a csatlakozókat bekötés nélkül kell hagyni. Amennyiben a kereszteződésben több vágány van, minden vágányhoz külön érzékelőket és biztosító áramkört kell használni. Az első vágánynál lévő áramkör bemenő bővítőjele üresen marad, a kimenő bővítő jel csatlakozik a következő vágány biztosítójának bővítőjel bemenetére, és így tovább. Az utolsó vágány biztosítójáról kell a vezérlést a fénysorompó vezérlő áramkörre kötni. Ennek az áramkörnek a kimenő bővítőjelét nem kell bekötni. Mivel az utolsó vágány biztosító áramköre kivételével csak a bővítőjel kimenet kerül felhasználásra, ezeken az áramkörökön a kimenő vezérlőimpulzusokat előállító elemeket (R11, R12, R13, R14, R15, R16, C7, C8, D5, D6, T1, T2 és IC5) nem kell beültetni. A J1 csatlakozóra érkezik az útátjáró két oldalán elhelyezett érzékelők jele, valamint a több vágányos kereszteződések biztosításához szükséges bővítőjel, J2-re az 5 V tápfeszültség csatlakozik. A tápfeszültséget a C6 elektrolit kondenzátor szűri. Az 1. érzékelő jeléből R1, R2, R3, R4, C1, C2, D1, D2 és IC1 elemek, a 2. érzékelő jeléből R5, R6, R7, R8, C3, C4, D3, D4 és IC1 elemek állítanak elő a fel- és lefutó éleknél egy-egy impulzust. Ezek az impulzusok vezérlik az IC2, IC3 és IC4 logikai integrált áramkörökből felépített hálózatot. R10 és C5 elemek a hálózat bekapcsoláskori alaphelyzetbe állítását végzik. IC3 logikai integrált áramkörbe csatlakozik a bejövő bővítőjel is. R9 a bővítőjelet alacsony szinten tartja, hogy ne zavarja a hálózat működését, ha nincs bekötve a bemenet. Ennek a hálózatnak a kimenete közvetlenül csatlakozik az áramkör kimenetére, mint kimenő bővítőjel, valamint az R11, R12, R13, R14, R15, R16, C7, C8, D5, D6, T1, T2 és IC5 elemek ebből állítják elő a kimenetekre kerülő vezérlőjelet. Az áramkör kimenete a J3 csatlakozón van. A nyomtatott áramköri panel mérete: 96,5 mm x 38,1 mm
A cikk még nem ért véget, lapozz! Értékeléshez bejelentkezés szükséges! |
Bejelentkezés
Hirdetés |