Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 3 fázisú motor üzemeltetése 1 fázisról
Témaindító: Papp Ferike, idő: Jún 5, 2008
Témakörök:
Sziasztok !
A téma egyértelműsége miatt leült. A szokásos bekötések ismertek. Eszembe jutott egy lehetőség, mellyel még nem találkoztam. (lehet, hogy csak én) A mellékelt rajz szerint bekötve egy 3 fázisú motort, a tekercselés 2 harmada főfázis, 1 harmada a segédfázis. Nem vagyok erősáramú szakember, ezért kiváncsi lennék a hozzáértők véleményére. Amennyiben az ötlet rossz, "lőjetek le", nehogy valaki ez alapján csináljon kárt magának.
Két fázistekercset nem köthetsz párhuzamosan, mert a térbeli elhelyezkedésük más (120 fok), és nem kaphatják ugyanazt a gerjesztést. Így éppen "szembe dolgoznak".
Ez a kapcsolás a tekercsek párhuzamos kötése miatt nem az igazi. Nem ok nélkül nem találkoztál vele,
Létezik ennek soros kapcsolású változata, bontott csillag kapcsolásnak hívják. A legnagyobb indítónyomatékkal rendelkező kapcsolás, csak a tekercsek soros kötése miatt kisebb a végteljesítménye. Néhány évtizede a Rádiótechnikában kitárgyalták a használható változatok jellemzőit. Tudom, vannak ifjabb versenyzők is. "Egy újszülöttnek minden vicc új!".
Szia !
Értem én, hogy nem oké, de miért nem, azt nem értem. 1 fázis esetén nem is beszélhetünk 120 fokról. Amennyiben a két tekercs tekercselési irány egyezik, akkor nem biztos, hogy probléma van. Idézek egy hozzászólást az aszikron motorok működése topicból. (#443029) potyo válasza kari150 hozzászólására (#443027) Válasz ? Máj 27, 2009 Az egyfázisú aszinkron motor tekercselését úgy képzeld el, mint a háromfázisú motor tekercselését, amiből kettő fázishoz tartozó tekercset sorba kapcsolsz. A két sorba kapcsolt tekercs adja a motor főtekercsét, míg a maradék harmadik lesz a segédtekercs. Annyi különbség azért van, hogy a főtekercs nagyobb keresztmetszetű vezetékkel készül, és így ránézésre nem teljesen egyezik meg a háromfázisú tekercseléssel. Vagy elvileg lehet párhuzamosan kapcsolva is a két tekercs, akkor a keresztmetszet is lehet azonos.
Tévedés. A háromfázisú motorokban három (vagy n×3) póluspár van fizikailag tekercselve. Ezek a tekercsek, (póluspárok) 120 fokkal vannak eltolva egymáshoz képest (minő véletlen), és a gerjesztést is egymáshoz képest 120 fokra kapják. Így alakul ki a forgó mágneses mező.
Egy fázisnál ilyen nincs, mert a mágneses mező amit az egyszem póluspár létre tud hozni, az egy egyhelyben lüktető mágneses mező, amely felfogható két ellentétesen forgó mágneses mező eredőjeként. Ezért van, hogyha az egyfázisról táplált villanymotort megforgatjuk, akkor a mágneses mező torzul, és a villanymotor már tovább fog forogni. Ezt a mágnesmező torzítást többféleképpen lehet megoldani, pl. asszimetrikus pólustörzs kiképzéssel, a pólustörzs egy részébe préselt rövidrezárt gyűrűvel, vagy segédfázissal. A segégfáfisnak valamelyest fázisban eltoltnak kell lennie a főfázishoz képest, fizikailag, és elektromosan is. Ezt gyárilag egy 90 fokkal fizikailag eltolt tekercsre adott 90 fokot minél jobban megközelítő fázissal eltolt gerjesztéssel érik el. Mivel a háromfázisú motornál a póluspárok 120 fokra vannak, a kondenzátorral pedig csak elméletben lehet 90 fokot fázist tolni, az indítónyomaték szempontjából a helyzet rosszabb, mint a segédfázisos motorok esetében. Ha párhuzamosan kapcsolod a két egymástól 120 fokra elhelyezkedő pólustörzset, akkor már majdnem ellenfázisban (180 fok) kapja a gerjesztést a motor, hasonlóan (de nem megegyezően) a háromfázisú üzem egy fázisának kiesése esetén. Ha felrajzolod a motor vektorábráját, minden világos lesz.
Sziasztok!
az hogyan lehetséges hogy egyfázisrol tudunk előáliatni 3fázist villanymotor segitségével? Láttam olyat hogy, egy motorvolt gyanitom 3fázisi volt de inditva 230rol és abbol hogy lesz háromfázis? nemigazán értem video A másik verzio hogy két motor tengelye volt egybe kötve ékszijjal vagy menesztővel a 220V motor hajtotta a 3fázisu motort, rá volt kötve valami invertel féleség és már müködött is a 3fázis, engem ez érdekelne hogy lenne kivitelezhető?video2
Kandó Kálmán kitalálta majd 100 évvel ezelőtt. Egyfázisú motorral hajtott háromfázisú generátort. És manapság invertert használnak erre a célra. Az invertert meg kell vásárolni, szaktudás nélkül nem lehet összebarkácsolni.
A 3 fázisu "generátor" lehet sima aszinkron villanymotor is. Egy tengelyen az egy fázisú villanymotorral. A fordulatszán természetesen legyen azonos (5-10 különbség nem számít)
A generátorra kössél terhelést, pl: fázisonként 1-1 60100W-s izzót. Indítsd el a renszert ha nem gerjed fel magától a "generátor", egy 10-20µF-s feltültött kondenzátort süss ki valamelyik fázison (izzóval párhuzamosan). Kész a három fázis... De azért ne 90W-s motorokkal próbálkozz!
Azért 3 db villamosgépet láncba kötni, ma már elég nagy luxusz. de működik
Értem, a videon is láttam hogy üresen megy a motor 0,1-0,2 V-ot mért, a fordulatszám az legyen ami avillanymotoron van? mármint a (generátoron)? Mellékeltem egy adattáblát,
a kapocsléc hogy legyen? csillag delta?
A gerjesztést elég lenne nyomogombos megoldással is megoldani?
Mármint ha egyszer felgerjed akkor ugyis marad?
A fordulatszám az legyen, ami a "generátoron" van. Lehetséges, hogy csak deltába tudod kötni, az adattábla ezt mutatja. Így 3x380V-t kapsz, ha csillagba tudod kötni, akkor 640V körüli feszültséget kapsz a csillag végein. Azt vedd figyyelembe, hogy a hajtómotorodnál kisebb teljesítményt tudsz levenni a generátorodról. Ha pl: 1,1KW 1420 fordulaton meghajtod, akkor 8-900W-t és kb. 48Hz-t kapsz, az aszinkron elcsúszás miatt.
Egyenlőre nekem 3*380V kellene a gépem kb 1,5kw ezt szeretném meghajtatni,
akkor lehet kissebb motort is igénybe venni? ha csak 1500w teljesitmény kell? pl egy 230 2,0Kw motorral hajtom akkor az elegendő lenne a gépem meghajtásához? Amikor bekapcsolom a gépet akkor gondolom visszafogja a motort, és ezért kell a nagy teljesitmény? Az egymotoros verzionález hogy van megoldva? elinditják 230 al kondikkal a 380V -os motort és a kapcsléceknél leveszik az áramot? vagy hogy is van ez?
A motornak 6 kivezetése van csillag deltában inditottuk, lehet nem jó adattáblát mutattam de az is 7,5Kw 1450fordulatu,
Van magyar-spanyol szótár ?
Az nincs, de van magyar-német, német-angol és angol-spanyol szótár !
Vágom mire irtad, de kénytelen vagyok ehez a megoldáshoz folyamodni ha kivitelezhető.
Lenne még egy kérdésem,
Ha van egy 2900fordulatu motor ami 1500W os kis ékszijtárcsával hajtom a generátort mondjuk hogy csökkenjen a generátor fordulatára, akkor lehet 2x1500W teljesitményt nyerni? kb akkor tudok hajtatni vele egy 2,5Kw motort? Vagy esetleg lehet szerezni kissebb fordulatu (generátort)motort ami pl 900fordulat környéki? akkor nagyjábol meglehet 3szorozni a kimenö teljesitményt?
A kimenő teljesítmény a befektetett teljesítményhez képest mindíg kevesebb. Minden átalakításnál megszorozhatod egy egynél kisebb számmal, jó esetben 0,8 -al. A végére bizony szépen lecsökken a kivehető teljesítmény. Ehhez a fordulatszámoknak nem sok köze van, csak annyi, hogy az asszinkron motort generátor üzemben gyorsabban kell forgatni. Motor üzemben a slip (4 - 5 %) lejön a szinkron fordulatszámból, generátor üzemben hozzáadódik.
Arra gondoltam ez csak egy ötlet, ugyebár csak 230V van, egyfázisu motorral hajtatom a generátort, legyen kb 2,2Kw
Ami a generátorbol kijon ha minden jól megy az 3fázis annak az egyik fázisát vissza vezetném a motorra idő- mágneskapcsoló stb, és leválasztani a hálózatrol, ez csak egy ötlet! vagy amikor átkapcsolom saját üzemére lefullad? esetleg fázisjavitó kondenzátor beiktatásával nem lehet nagyobb teljsitményt elérni?
Még egy kérdés.
Ha leis tudom venne a teljesitményt 3 fázis, és ha fázisonként akarom használni, akkor mi adja "0" vezetőt?
Szia mindenkinek!
Az lenne a kérdésem lehetséges -e a rajzon látható motort 220v bekötni és hogyan. 10m mély kútból szeretnénk szivattyút működtetni vele. Kösz: Dávid
A topicban pár helyen le van írva a megoldás.Kérlek olvass!
Azért csodát ne várj tőle, meg nagy vízhozamot se!
Szia
Ha visszaolvasol ebben a hozzászólásban (#417653) megtalálod a bekötést. Ekkora motorhoz 20-25 Amper kismegszakító kell 230V-on. Ha a szivattyú a kút mellett van, 10 méter mélységből nem tudsz vizet szivattyúzni.
Üdv mindenkinek ismét. Adott egy 380-as motor, aminek sajna az adattáblája hiányzik. Mikor megkaptam, annyi volt a problémája, hogy újra kellett csapágyaznom. Ez meg is történt. Lényeg, hogy egy papír daraboló gépet szeretnék vele meghajtani, de amikor elkészítettem minden alkatrészt hozzá, és összeraktam, sajnos csalódás ért. A tervemben egy 5mm vastag 125mm átmérőjű fűrésztárcsát hajt meg ékszíjjal, az áttétel kb 1,6 a moci javára(motoron 80mm-es tárcsa, tengelyen 50mm-es tárcsa), a motor fordulatát 1400asnak tippelem. Na ennyit az alapokról. Karton dobozokat szeretnék vele szeletelni, de mikor rákötöttem 230V-ra 14µF-os kondival, a vágás 80%-nál megállt. Persze kellett is idő, mire visszanyerte fordulatát. Amikor 30µF-ot tettem rá, már eljutottam 85-90% köré, de akkor is megállt. Viszont amikor rátettem 50µF-os kondit (sajna csak ez a 3 van itthon) avval már nem indult el. Eredetileg az volt az elképzelésem, hogy folyamatosan lehessen vele vágni a kartont, de ezek után, lehet szerzek egy 3mm-es tárcsát, hátha avval nem áll meg. Annyit még hozzáfűznék, hogy bekötöttem 400-ra, mert szerencsére az is van kéznél, és akkor viszonylag elviszi, de akkor is belassul. Tudom hogy kevés a moci, de most nincs más kéznél. Esetleg a vékonyabb tárcsa segíthet?
Szia!
Minél vékonyabb tárcsát használsz, annál kisebb teljesítmény szükséges. Élezést, fogak kihajtogatását ellenőrizd! Esetleg, ha van rá lehetőség a fűrész tárcsa átmérőjét is lehetne csökkenteni.
Köszi az infókat. Élezésre nincs szükség, mert vadi új a tárcsa. Kihajtogatás nincs, mert ez egy 100fogú fémfűrész tárcsa. Ha kisebb átmérőjű tárcsát teszek fel, csökken a kerületi sebesség, ergó nagyobb teljesítmény kell. De ezekkel már tisztában voltam a gép tervezésekor. A lényeg ami lemaradt, hogy a moci kivezetésein nem kötöttem át semmit amikor 230-al próbálkoztam, pedig ahogy elnézem ugyan azt kéne ennél is alkalmaznom, mint amit a múltkor a szivattyú mocira írtatok. De azért lerajzoltam hogy ebben az esetben mi áll jelenlegi bekötésnél éppen.
Próbáld meg deltába kötni, jóval erősebb lesz. Függőlegesen tedd a rövidre záró lemezeket. Szerintem akkor bírni fogja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |