Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
A bekötés jó, az anódfesz a cikkben le van írva
Sziasztok! Lenne egy kérdésem csöves erősítő témában. Most szereztem egy EAG AE 110-est. Csöveket már kicseréltem, most jönnek a potik. Egészen szépen szól néhány percig, majd elkezd torzítani. Ha kikapcsolom a tápfeszt, újra tisztán szól(amíg az elkó ki nem sül). Mi lehet a probléma? Előre is köszönöm a segítséget!
Ezzel tisztában vagyok, és ki is fogom cserélni, de nem hinném, hogy az elkók okozzák a torzítást.
Jobban átnéztem a kapcsolást és az erősítőt, egy plusz 15k-s ellenállás van bekötve az G2 rácsok elé(ezek nyilván össze vannak kötve). Visszaállítottam az eredeti kapcsolást, de így az egyik pentóda anódja felizzik(mondjuk érdekes, hogy miért csak az egyiké). Itt vajon mi lehet a probléma?
A rajzon rajtavannak a feszultsegek. Nagyjabol annyinak kell lennie midnenhol. Meregess, es ahol az adott fesz elter ott lesz a problema, es akkor lehet esetleg tovabblepni. A fazisfordito utani C13, C14 es kondikat is erdemes megnezni, neme vezetek at, ez sokszor szokott hibat okozni. Kezdesnek ennyi.
Szia! Nagyon érdekes fesz értékeket mértem!
Az ECC83 egyik felén(ahol 160-at kellett volna mérni) 135V-ot mértem, a másik felén(eredetileg 180V) 175V-ot. Az ECL86 pentóda részének anódfeszültsége 310V(285V helyett, de az utólag bekötött 15k-s ellenállás után 200V), katódfeszültsége 2V(1,5V a rajz szerint) és 60V(a 71 V helyett). A triódarészek anódfesze 100V(170V helyett) és 185V(200V helyett), katódfeszük közösen 10V(a 90 helyett!) C13 és C14 nem vezet át, de az egyik ECL86-os valamelyik anódlemeze néhány perc után izzik. Ilyenkor mi a teendő!?
Hmmm, ez valoban erdekes.
Van ami rendben van es van ami nem. Talan azt lehetne megmerni hogy csovek nelkul uresjaratban mekkorak a tapfeszek. Kicsit tobbet kell merj mindenhol mint ami a rajzon van. Mevel irtad hogy csovet csereltel, es a fesz adatok alapjan a csovek nincsenek is lezarva, tehat kontakthiba valszeg nincs. Innentol kezdve en a csatolokondikat mernem meg egyenkent, nem e vezet at valamelyik, van hogy 1-2 Mohm ellenallast tudsz rajta merni, azmar okozhat hibat. Mas otletem egyenlore nincs.
C13-C14 et cseréld ki szerintem legelőször, majdnem biztos, hogy átvezet, ha az anód felizzik (az átvezetést Mohm állásban mérd multiméterrel mindkét irányban, semmi nem lehet).
Nálam ugyanerre a hibajelenségre ezeket a kondikat kellett cserélni. A csőfoglalatokat is tisztogasd meg, mert ha nem érintkezik pl. az egyik cső vez. rácsa attól is felizzik az anód. Nálam az egyik cső foglalata is rossz volt, ezért azon a csövön nem folyt áram, ha az anód puffer feszen van, akkor merül fel a kérdés (anód v. katód érintkezési hiba)(csőláb óvatos hajlítás)
Esetleg az nemlehet hogy valaki elotted belenyult mar az erositobe es modositotta a munkapontokat?
Nezd meg az ellenallasokat annal a csonel ahol 170V helyett 100V ot mertel peldaul...
Ha a panelon bármit csinálsz, a kapcsolási rajz alapján csináld, mert nem a panel feliratai alapján van a beültetés.
A Csabai féle könyvben rossz a kapcsolás is, hiányzik a rajzról az R 23 ellenállás az egyik ecl 86 vez rácsáról, de a panelen természetesen rajt van, az kell oda.
90 V katódfesznek hol kell lenni, ilyet nem látok sehol, a végcsövek katódján 10 V körül kell lenni, csak a hidegítőkondi 90 V-os
Igazad van, én voltam hülye: elnéztem a rajzot, a katódokon tényleg csak 10Vnak kell lennie! Köszönöm!
Amelyik ECL 86 anódján 310 V van (gondolom ennyi a pufferen a fesz), ott nem folyik a nyugalmi áram, cső nem érintkezik a foglalatban, mert 30-35 mA nyugalmi áramtól leesne a fesz 280-290 V köré.
Mindkét csövön ennyi lenne(!), de az utólag beépített ellenállás miatt a csövek csak 200V-ot kapnak. Egyébként a többi forrasztás teljesen ép, még szép gyantás, tuto nem nyúltak hozzá, csak az van "begányolva".
Meglátszik, hogy este van, és jónéhány órán túl vagyok: az anódfeszültségek 310V-osak, a g2-k elé van bekötve az az ellenállás..
Hova raktál utólag ellenállást, az erősítő úgy jó ahogy van. P3 lehet hogy szakadt, nézd meg, vagy R12-t kösd le testre, amíg a végfokot vizsgálod, túl nagy azon a triódán az anódáram, ha 100 V-ra leesik a fesz, azért van 2V-on a katód is, lóg a rács szerintem.
Az előző hozzászólásaimat nézted ? A szokásos hibák erre a jelenségre: csőfoglalat (nem a forrasztás,hanem a belseje), csatolókondik, pótméterek.
Természetesen, olvastam, köszönöm a segítséget! Az ellenállast nem én építettem be a g2 elé, hanem az előző gazdája. A foglalatokat kimértem, nincs velük probléma, cső lábait megenyengettem kicsit, azzal sincs gond. A csatolókondikat is megmértem, de itt a koliban csak egy kis analóg multiméterem van, az max. 200k-ig tud mérni, de az meg sem mozdult. Holnap szerzek egy normális műszert, és kimérem. Mára berekesztem a vizsgálatot, holnap folytatom!
Nem okozhatja a cső hibája a jelenséget(annak ellenére, hogy új, dobozból bontottam ki)? Ha megcserélem a két csüvet, akkor is ugyanannak az anódja izzik.
Ha megcserélve is ugyanaz az anód izzik, akkor az a cső rossz, vagy csak egyszerűen nagyon eltér a másiktól (az sem jó egy PP-nél). A C14 R20 R21 illetve C13 R23 R22 találkozásánál mérd meg a feszt a földhöz képest, itt -10 V körül kell lenni és egyformának a két oldakon (digitális multiméterrel). Legjobb, ha C13 és C14 egyik felét kiforrasztod a méréshez (Így azt is megtudod, okoznak e gondot a munkapontban ezek a csatolókondik).
Mérd meg kivett csövekkel a kimenőtrafó Rdc-jét a panel 8-5 és 8-3 pontjai között, majd a csövek visszarakása után a puffer feszt a 8-as ponton,azután a feszt az 5-ös ponton és a 3-as ponton először a testhez képest majd a 8-hoz képest, így a feszültségesésből és Rdc-ből ki tudod számolni a nyugalmi anódáramot csövenként. Ez 300 V anódfesznél, a disszipáció miatt max. 30 mA lehet, 285 V-nál 32 mA. Ha a hálózati fesz nem csővel, hanem félvezetővel van megoldva, akkor a megnövekedett anódfesz miatt növelni kell R24 (közös katódellenállás) értékét pl.180 Ohmra (és ujra mérni az anódáramokat).
Ha jól értem a C14-R21-R22 és a C13-R18-R20 csomópontokra gondolsz(olyan csomópont nincs, amit írtál). Kiforrasztottam a kondikat(beszereztem újakat), ezekben a pontokban egységesen 0V a feszültség. A többi mérés folyamatban van.
Bekötöttem az új átvezető kondikat,az anód izzása megszűnt, a feszültésegek normalizálódtak. Igaz, az anódfesz továbbra is 310V, üresjárási 370V,de ez a táp hibája. Egyébként eredeti az egyeniránítás,csöves. Köszönöm a segítségetek!
Kiderült a magasabb anódfesz oka: valaki áttekercselte a hálózati trafót, 2x270 V-ra.
Akkor azért vannak a segédrácsellenállások, ezesetben kellenek az erősítőbe. Azért az anódáramokat nézd meg, ne legyen több 30 mA-nál, mert hamarabb tönkremennek a csövek. Az én rajzomon úgy vannak a csomópontok, ahogyan írtam, mindegy fő hogy egyre gondoltunk .
Természetesen a katódhoz képest kell minusz 10 V körüli fesznek lenni, csak elírtam :yes:
|
Bejelentkezés
Hirdetés |