Fórum témák
» Több friss téma |
Szia Vilmosd!
Én csak a próba panel elkészítése és a működés teszt után tudnám eldönteni a kapcsolásod helyességét a relés forgásirány váltást helyet inkább "H" kapcsolást alkalmaznék mivel szeretném elkerülni a mozgó alkatrészek használatát. A zsilipnél a poti használatát is kerülném mivel nedves és mostoha környezetben van elhelyezve. Ezért lobban preferálnám a jeladót melyet teljesen zártá tudnék tenni.
Vegulis Te tudod mit akarsz. A H hidat erre az aramra azert nem konnyu megcsinalni. A potmeter helyettesitese valami zart eszkozzel, akkor ipari inkrementalis enkoder. 100-500 $ darabja. Ennek a jelet feldolgozni TTL elektronikaval lehet, de ma mar nem erdemes a sok alkatresz miatt. Tehat akkor a Te kovetelmenyeid szerinti elektronikat legegyszerubben egy uC segitsegevel lehetne megoldani. Tehat vegulis eljutottunk egy DC szervo epitesehez. Ez azert nem lesz az olcso barkacs kategoria.
Szia!
Csak egy ötlet a potis megoldásra: a modernebb autók szintjeladója a VW csoportban egy vizmentesitett poti , futóműre(lengőkarra) akasztva, karosszériához rögzitve. Kap sarat, vizet bőven, de bevált. Házilag is megoldható, forgópoti tengelyét szimmeringen átvezetve, vizhatlan házban, a mozgatása pedig megoldható akár rudazattal, akár bowdennel, tehát nem kell közvetlenül a zsilipkapura szerelni. üdv: hp Idézet: Az egy egysegnyi erositesu differencial erosito. A kimeneten a Uki=(UP1-UP2)+5 volt fog megjelenni. Ez nem fog telitesbe menni, legfeljebb e veghelyzetben, de ennek nincs jelentosege, mert utana egy ablakkomparator figyeli a feszultseget, es eldonti milyen iranyu a feszultseg az 5 volthoz kepest. Amugyis a rajz csak egy elmeleti megkozelitese a problemanak. Gyakorlatban ugyse fog megvalosulni, mert a kedves kerdezonek komolyabb elektronika a kivansaga. „Az IC1B differenciál erősítőt tudatosan engeded telítésbe?”
Szia Vilmosd!
Én egy ilyen jeladóra gondoltam. 555-ös időzítőt jeladóként használva egy fotó tranyot világit meg egy led a fúrt tárcsán keresztül.
Úgy gondolom lemérem kezdőponttól a a végpontig hány fordulat és ez lesz az összehasonlítási alap, De amennyiben tudsz jobbat a számláló meghajtására nyitott vagyok.
Es egy aramszunet utan mit fogsz csinalni a pozicioval. Honnan veszed elo a jelenlegi allast. A kapura rogzitett potenciometer mint mechanikus memoria mukodik, tehat nem fogja elfelejteni a poziciot. Minden mas megoldas (impulzusado, inkrementalis enkoder) el fogja felejteni a poziciot. Vannak persze binaris kimenetu kodtarcsak (Gray kod) amik a valos poziciot fogjak visszaadni. De ez sem az olcso kategiria.
Hello!
Ahogy Vilmos is írja, az inkrementális jellegű jeladókat ebben az alkalmazásban el kell felejteni. (Mert ez is az amit rajzoltál, csak még kevés is mert kettő kel belőle.) Az inkrementális olyan mint egy kezdő táncos, aki csak a kályhától tud elindulni. Vagy is a jeladón kívül, kell még egy referencia pont (végállás jel), ahova bekapcsoláskor mindig el kell látogatni, hogy tudja éppen hol van. Ez egy zsilip esetében, gondolom nem megengedhető. Ráadásul bármely számlálási hiba, tranzies zavar idővel összeintegrálódik és rossz helyzetet ad. Tehát csak az abszolút helytejeladók alkalmasak erre a feladatra. üdv! proli007
Sziasztok! A mágneses (Hal-generátor jeladó) mit a gépkocsik gyújtásánál ez tetszik! Igen pont mint a kezdő táncos, hogy a hasonlatodnál maradjak. Bekapcsolnál középre állunk és kezdődhet a műsor. Jobbra balra. Rendben akkor műveleti erősítőn keresztül mehet a jel az 555-ösbe?
Hello!
Te tudod! De nem szükséges semmi műveleti erősítő. Itt van egy, ez pld. simán meghajtja az 555-öt, csak egy kollektor ellenállás kell neki, és a csatoló kondi. üdv! proli007
És utána mehet a számlálóba? Már mint az 555-ből. Úgy gondolom megérdemel az értekezésünk egy külön téma nyitását.
Meg mindig nem tudom megerteni miert nem jo egy potmeter az allas visszajelzesere.Lattam mar eletemben egy par mozgato rendszert. Volt koztuk 3 fazisu, DC, hidraulikus szervo is. Viszont ezekben regebben (mivel a digitalis technika kicsit fejletlen volt) eloszeretettel alkalmaztak potit. Nem kulonosebb varazslas egy jobb minosegu poti leburkolasa vizmentesen. Utana akar locsolhatod is. Viszont ezzel a szabalyzasod leegyszerusodik egy par muveleti erositore. Persze ha egy olyan szabalyzast akarsz, mint ami a videoban levo kormanyszervoban volt (ott is poti volt a visszacsatolas), akkor meg kell csinalni digitalisan. Nem gond ma mar egy komoly tudasu uC megvasarlasa, es programozasa. En biztosan megcsinalnam, ha nekem kellene. Persze nekem meg van hozza a hatterem minden oldalrol. Viszont egy olcso, egyszeru, idotallo megoldasnal gondolkodnek milyen elektronikat helyeznek el ebben a rendszerben. En csak arra akartalak ravezetni, hogy egy ilyen szabalyzo rendszernek milyen buktatoi vannak, es ezt hogy lehetne megoldani egyszeru, olcso eszkozokkel.
Szia Sumi!
Ha az impulzus számlálós megoldást választod, akkor a kollégákhoz hasonlóan én is inkább az induktív elvű érzékelést tartom jobbnak. Legegyszerűbb a reed relés érzékelő, de jobb az amit ajánlottak, a hallelemes. A Lomexben kapható olyan, amiben egy tokozásban kettő érzékelő van, így irányhelyes jelfeldolgozást tudsz megvalósítani. Az alkatrész a következő: 56-03-08 HALL-EFFECT BIPOLAR SWITCH A3425 (ALE) ULTRA-SENSITIVE DUAL CHANNEL QUADRATURE SO-8. Érdemes elgondolkodnod azonban Vilmosd javaslatán. Ha csak a relék nem tetszenek, akkor azokat ki lehet váltani elektronikus kapcsolókra.
Úgy gondolom Mivel az eredeti ötlet is abból a videóból jött ahol egy poti a visszacsatoló igy jó lenne egy ilyen megoldás is hid kapcsolású végfokkal. A potit tokozását megoldom a menetes szár mellett.
Kösz a tanácsot én sem akarom túl bonyolítani a dolgot amennyiben meg lehet valósítani egyszerűbben. Akkor így szeretném.ezzel a kapcsolással megtudom valósítani? Annyiban módosítva, hogy az irányváltás tranzisztor híd legyen?
A kapcsoláshoz tettem néhány észrevételt, amit lehet hogy érdemes volna figyelembe venni. Kapcsoló elemnek nem bipoláris tranyót, hanem fetet lenne célszerű használni. Ha szépen megkéred, lehet hogy Vilmosd átrajzolja neked a kapcsolást.
Kedves Vilmosd!
Peter65 biztatására és a siker érdekében Légy szíves átrajzolni nekem a kapcsolásodat a konzultáció eredménye szerin ,hogy aztán megépítsem. -Potis visszajelzés -hid kapcsolásos forgásirány váltás (fet-el) -ha lenne benne egy mélykisülés védelemi kapcsolás. -És egy kapcsolót mely működtető poti alsó értékénél bekapcsol és a PWM jelet lehúzza testre, hogy a kitöltési tényező 0% legyen. Az utolsó két elemre azért van szükség ,mert ahol ez működni fog nincs hálózat A feszültséget aggregát és töltőn keresztül akkumulátor biztosítja és ilyen esetben minden cseppért kár. Még egyszer köszönöm ,ha közzéteszed tudásod egy részét, ki tudja egyszer nekem egyszer neked. Ha másért nem e jeles nap (III. Hobbielektronika.hu találkozó szombaton! ) miatt mely harmadszor fordul elő az életünkben. Üdv.:Sumi A végén a IV. Hobbielektronika.hu találkozón vagy a bármikor
A hidat ertem, de hol van itt a PWM. Majd ha magamhoz terek rajzolok valami. Meg nagyon koran van, es meg az elso KV se ment le.
Ezt en is megtalaltam egy par eve. A helyes rajz: TC4469. 5-2 abra. Kb mennyi aramra kellene ez a vezerles?
Kb 100W 12V. azaz 8-10A áramra kellene. Már semmiben nem lehet bízni.
Sziasztok!
Az érdekelne, hogy ha van 2 darab soros gerjesztésű kefés-kommutátoros egyenáramú motorom, melynek max teljesítménye 4,4kW P^=9kW ... csúcsteljesítményi adatai: U=72V I=125A ... és 2db 36V-os 455Ah savas akkumulátorom. jelenleg 4 fokozat van: 1. fokozat: motor: Párhuzamos akksi: Párhuzamos 2. fokozat: motor: Soros akksi: Párhuzamos 3. fokozat: motor: Párhuzamos akksi: Soros 4. fokozat: motor: Soros akksi: Soros és erre szeretnék 2 sönt fokozatot ... hogy tudnám kiszámolni, hogy mekkora söntölést bír a motor, illetve, hogy (a jelenleg 4. fokozatban a 4tonnás járműnek a max 15km/h), mekkora ellenállás kell a 20-25 km/h eléréséhez? Köszönöm a segítséget előre is!
Mivel a cím, nem szűkíti milyen sönt ellenállásokról van szó, és mivel szerepük az áramkörökben gyakorlatilag megegyezik, és az áramosztó képleten alapszik, ezért írtam ide, de ha megmondod, hogy hol kell jelezni, átkérem egy másik témába! (A bejegyzésnél jobboldalt felül a moderálás kérése gomb lenne?)
Hello!
Én mindössze azért írtam, mert itt nem biztos, hogy választ kapsz. Én erre a topikra tippelnék, de egy Modi sokkal jobban tudhatja, mert figyelemmel kíséri a témákat. Egyébként igen, a kérdőjelre gondoltam. üdv! proli007
rendben köszönöm a segítséget!
Én nem kinlódnék söntökkel, meg nagyáramú mágneskapcsolók sokaságával.
A mellékelt főáramköri rajz 2 db 24 VDC 2.2kW-os motorral 48 Voltról működik. Egy pédaként említett vezérlő 400 $ körül van. Egy irányváltó kettősrelével és annak gyengeáramú vezérlésével leegyszerűsödik a kapcsolás. Meg lehet próbálni párhuzamosan kötni a gerjesztő tekercseket és az armatúrákat, a vezérlő úgy is leszabályoz.
Egyenáramú soros motor fordulatszámának változtatása a kapocsfeszültségének változtatásával lehetséges. A leírásod szerint kihasználtad mind a négy lehetséges változatot, ami veszteségmentes. További fordulatszám változtatást csak veszteséges módon lehet elérni, pl. soros ellenállásokkal, de ezek a nagy veszteségük mellett, még rontják a motor jelleggörbéjét is.
Lehet még a fordulatszámot elektronikus vezérléssel is szabályozni, de ez ekkora áramoknál elég drága dolog, de ha szükséges, akkor szinte az egyedül járható út. (PWM szabályzás) Lehetne még pólusszám változtatással is, ha a motorok többpólusú kivitelűek lennének. A sönt ellenállásokkal fordulatszabályozást nem tudsz csinálni, annak csak a fékezésben van szerepe. (lásd villamos vontatás)
Hmm .. tetszik az ötlet, csak az a baj, hogy a max sebességem, az marad 15km/h :-/
mindenesetre, a sönt fokozat mellé is megfontolandó, hogy a két sönt alá ezt a megoldást teszem be, árban irányváltóval ugyanott van, mint a kontaktoros megoldás, és fokozatmentes ... még alszok rá egyet! Köszönöm a tippet! a kérdés viszont maradt :-/ , hogy a 20-25km/h-s max sebességet hogy tudnám elérni :-/ ... most ez lenne a legfőbb cél
"További fordulatszám változtatást csak veszteséges módon lehet elérni, pl. soros ellenállásokkal, de ezek a nagy veszteségük mellett, még rontják a motor jelleggörbéjét is. "
Azthiszem engem ez a rész érdekelne ... az mit jelent pontosan, hogy rontják a jelleggörbéjét? :-S bocsánat, sajnos ennyire még nem értek az elektronikához :-/ ... ez miben jelentkezik? illetve ... hogy tudom kiszámolni ezt, hogy a 20-25km/h-s sebesség eléréséhez mekkora ellenállásra van szükségem? ... meg hogy meddig birja a motor, ... nem szeretném szétégetni :-S Köszönöm a segítséget, és az eddigi válaszaid! |
Bejelentkezés
Hirdetés |