Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3631 / 3991
(#) Profisixx válasza Gafly hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Köszi a válaszod! Milyen méretű ez a cső, kb. mint egy átlagos elektroncső ? A reális árát esetleg be tudnád határolni? tól -ig természetesen ,nem kell pontosan.
(#) granpa válasza Profisixx hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Just write, don't read? Proli007, 11:57.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
(#) vargaf válasza Profisixx hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Proli007 már rég megválaszolta a méreteket, de Te ezek szerint nem olvasod el a válaszokat, ahogy granpa is írja.
(#) Profisixx válasza vargaf hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Tartok tőle, hogy te sem olvasod el milyen linket adsz válaszként a kérdésemre. De talán ezt itt fejezzük is be. Köszii !
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
(#) Profisixx válasza madzagos hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Köszi!
(#) Profisixx válasza proli007 hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Köszi! Sajnálom,de előszörre nem vettem észre ,hogy válaszoltál. Ez végre egy igazán remek link, megvan minden szükséges infó! Egy másik kedves felhasználó is küldött egy linket ,de az sajna értékelhetetlen volt. Köszi mégegyszer, üdv.
(#) laacika válasza tbarath hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Szia.

"Ez nem egy LED"
Hát mi?
Nem Izzó,nem is xenon,akkor csak Led!

"
és kétlem, hogy 3 csatlakozó lenne rajta"
Pedig 3 csati van rajta,jobb szél test,bal szél tompított,középső refi.

Igen H4 es.
Minden esetre köszi a válaszodat,sikerült bekötni.

Szép napot.
(#) kendre256 válasza laacika hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Idézet:
„Pedig 3 csati van rajta,jobb szél test,bal szél tompított,középső refi.”

Rajzold be légyszives az átalad küldött képre ezeket az információkat, hogy ha valaki később hasonló problémával találja magát szembe, könnyebb dolga legyen.
(#) tbarath válasza laacika hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
LED néven a fórumon általában egy LED-et értünk, ez meg egy izzó helyére szerelhető nemtommi. Fényforrás? De ez még úgy ahogy érthető.
A nagyobb gond a 3 csati, mert az valójában 1 csati 3 érintkezővel. Inkább ez volt a problémás.
(#) lobo67 válasza JZoli hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Remélem még nem késő, amit írok, de van itt pár téves információ. A napelem már viszonylag kevés fény hatására eléri a közel üzemi feszültségét (tiszta fizika, szilícium fény hatására 0.5V-ot ad le, se többet, se kevesebbet), csak kevés fénynél nem bírja a terhelést, már kis áramnál sokat esik a feszültség. Ezért nem jó semmilyen komparátoros kapcsolgatás, mert a nap első sugaraitól megjelenik a 12 V, bekapcsol a kütyü, de kevés a fény, így leesik a feszültség pl. 2 voltra, amitől azonnal ki is kapcsol. Egyenáramú szivattyút egyszerűen rá kell kötni a napelemre, ha pedig ki akarod használni a lehető legtöbb energiát a napelemből, egy kis MPPT áramkört illesztesz be (általában nem éri meg).
A szivattyú 4-5V között garantáltan el fog indulni kissebb sebességgel, de az nem baj, nem árt semminek.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
(#) lobo67 válasza laacika hozzászólására (») Júl 29, 2021 /
 
Szokásos H4 foglalat, 3 pásodperc alatt meg lehet találni a bekötését. Ha mégsem, akkor sem bonyolult feladat, 3 érintkező, 12 volt, 6 kombináció, próbálgatod. Én most lusta vagyok megnézni.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
(#) Lapiszi hozzászólása Júl 29, 2021 /
 
Üdv mindenkinek. Mini Cooper vonóhorog bekötés a probléma. Ez egy 2008-as évjáratú 3 ajtós kocsi. A féklámpa egybe van építve a helyzetjelző lámpával. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lámpatestben 2db 12V 21W-os egyszálas izzó van beszerelve. Amikor a helyzetjelző lámpát bekapcsolom, akkor az izzó csökkentett fényerővel világít. A mérhető feszültség 5-6V. Ha bekapcsol a féklámpakapcsoló akkor kijön a 12volt és teljes fényerővel világít a 4db 21W-os izzó. A gond az, hogyha ezt a vezetéket az utánfutó helyzetjelzőjéhez kötöm, a vezérlő letilt, és nem világít semmi. Gyujtás ki-be aztán helyreáll a rend, ha nincs csatlakoztatva az utánfutó. Tehát nincs külön féklámpa és a hozzá való zsinór. Szeretnék egy olyan áramkört építeni ami 5-6 volt esetén egy relét működtet, 12 volt esetén egy másikat kapcsol. Az egyik relé a helyzetjelző lámpákat, a másik a féklámpákat kapcsolja. A lényeg, hogy a reléket vezérlő kapcsoló a lehető legkisebb áramfelvétellel működjön, hogy a vezérlő ne tiltson le. Egy kapcsolási rajzot szeretnék a hozzáértőktől....
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
(#) laacika válasza lobo67 hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Akkor nem jól tudom hogy ezeknél figyelni kell a polaritásra
Egyébként a robogómba tettem be és kb 1 km en keresztül élveztem a fényét az egyiknek.
Ennek a motornak 2 lámpája van,az egyik a tompított ami projektoros,ebben a Led fényforrást az aksiról tápláltam meg,szuper,helyben is kapcsolható és világít.
A másik hagyományos foncsoros lámpába pedig a motor világítótekercsével hajottam meg természetesen egyenirányítottam a váltóáramot.
Egyen feszre rámértem alapjáraton 9V,3-4 ezres fordulaton pedig 12 volt körül alakult a feszültség.
A Led fényforás adatai 9-24V.
Alapjáraton kicsit vibrált a kevés fesz miatt,nem tudom ez miatt halhatott-e meg,de szétszedtem mivel valami csörgött a Led fényforrásba és érdekes módon alkatrészek a forraaztásnál lemelegedtek.(pedig ventilátoros)
Egyébként nem is bánom hogy az egyik tönkre ment mert a hagyományos foncsorba nagyon nem oda világított ahová kellen,túl közelre világított.
A projektorosban az aksiról hajtott gyönyörűen világít,szép szélesen megvilágitja az útszélét is,az szuper lett.
(#) killbill válasza laacika hozzászólására (») Júl 30, 2021 / 1
 
Idézet:
„Egyébként nem is bánom hogy az egyik tönkre ment”
Ne is bánd, mert ha igaz, ami a dobozára van írva, miszerint 3800 lm, akkor messze a megengedett fölött van a fényárama (1650 lm / 1000 lm +/- 15% a Wikipedia szerint). Ha ezzel világítasz a szembejövők szemébe az eléggé balesetveszélyes.
(#) HSW hozzászólása Júl 30, 2021 /
 
Üdv Mindenkinek!
Egy utolsó lökésre lenne szükségem ha tudna valaki ebben segíteni. Egy kismotort generáloztam,minden rendben volt eddig.Újra vezetékelt,minden elektromos fogyasztó működik,önöndító remekül dolgozik. Fordulat közben nézem az akku feszültségét, fordulatszámnövelésnél,inkább csökken a feszültség minthogy nőne. Annyit látok, hogy egy KBPC 3504 híd van felszerelve,(ugyan úgy vezetékeltem ahogy volt,) viszont nem értem, hogy miért csak két vezetéket kötött be aki előttem ezt piszkálta. Van 4 pólusa: 1 dc +; 1 ac; jelzésű a többin semmi.Mielött megrónátok nem elektromos inkább gépész vagyok. Megoldottam mindent de ez kifogott rajtam.Ha tudna valaki segíteni,hogy a négy pólusra mit kell kötni megköszönném.
T: Laci
(#) proli007 válasza Lapiszi hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Hello! Itt válaszoltam a kérdésedre, mert oda való..
(#) Bakman válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 / 1
 
Az ilyen egyenirányítóknál átlósan kell gondolkodni. Ha a + kivezetés meg van jelölve, akkor az átló mentén haladva a szemben lévő a negatív, a maradék kettő pedig a váltó. A híd négy diódát tartalmaz, két vezetékkel is használható többféle variációban.
(#) HSW válasza Bakman hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Köszi Bakman! Akkor a tekercs árama,hogy kerül be az egyenirányítóba? Lehet, hogy hüjeséget irogatok de említettem, hogy inkább gépészkedem. Azért egy egy relé, indító vagy világító,stb nem ejt kétségbe. Az egyenirányítók (a veteránoknál a relék) nem voltak soha a barátaim. Azért tiszteltem Öket és inkább nem bántottam. Jelenleg az akkutól megy egy vezeték a dc+ra átlósan szembe viszont nem kimondott negatív hanem a mindenhova eljutó kapcsolószál. A két AC pólus szabadon van. Akkor lehet,hogy így jó lesz? Amiket eddig csináltam (főleg veteránok voltak) egyszerű jelölt bekötései voltak és gázfröccsnél a fényszóró felerősödött akkor volt töltés. Ennél (kis Honda) semmi,sőt inkább fordulat növeléskor héhány századot esett a feszmérő. Egyenlőre így hagyom akkor, majd ha járképes lesz kiderül, hogy tölt-e?Üdv: Laci
(#) gyulank válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Ő beírta a keresőbe a típust, az adatlapjából csinálta a képeket. Az átlós a negatív.
(#) Bakman válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Most jön a vak vezet világtalat rész mert én meg nem értek a robogókhoz.

Nagy valószínűséggel nem jól van bekötve az egyenirányító a rendszerbe és további két vezeték is hiányzik.
Ha minden igaz, az egyenirányító két váltó pontjára a generátor felöl kellene mennie két vezetéknek, az egyenirányító pozitív és negatív kivezetéseinek pedig az akku megfelelő pontjaira kellene csatlakoznia. A pozitív és negatív pontokról a motor elektromos rendszere kapja a tápfeszültséget.
Ha jár a motor, akkor a generátor biztosítja az áramot az egyenirányítón keresztül (és tölti az akksit), ha áll, akkor az akku lép előtérbe. A generátor, váltóáramot szolgáltat, ezért kell az egyenirányító.

Ez részemről csak tipp, várj meg egy szakit, aki biztos tanácsot tud adni. Az viszont szinte biztos, hogy a mostani összekötés nem jó és/vagy hiányos.
(#) szs válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Ha a második rajzot megnézed, abból lázszik, hogy a te két száladat szinte csak helyesen lehet bekötni. Ha a pozitívat a pozitív kivezetésről veszed, a másikat (ami a negatív, és általában a test, tehát akár a vázról is ráköthetsz, ha minden mindennel össze van testelve. Mondo:általában.) bármely háromra ráteheted. Annyi lesz a különbség, hogy ha a váltakozóáramú kivezetések valamelyikét találod el, akkor 1 dióda lasz az áram útjában, tehát úgy (körülbelül) 0.6V feszültségesést tapasztalsz, ha az egyenáramú negatívot, akkor 2 dióda esik az áram útjába, tehát (körülbelül) 1,2V feszültségesést mérsz rajtuk (nem pontosan kell annyinak lennie, de nagyon közeli). Multival ezt ki is tudod mérni, és utána biztosan fel tudod magadnak rajzolni, melyik kivezetés melyik (a pozitív úgyis rá van rajzolva).

Valójában itt egyutas egyenirányítást valósítasz meg a két száladdal.
A hozzászólás módosítva: Júl 30, 2021
(#) szs válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Idézet:
„fordulat növeléskor héhány századot esett a feszmérő”

A dióda növekvő áramnál nagyobb feszültségesést okoz. Mint a rajzon láthatod.
(#) HSW válasza szs hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Te jó Isten! Inkább ne írtad volna.Már megnyugodtam, hogy O.K. minden, jót alszom! Most meg mehet a lecsóba. Szerettem volna ebből kihagyni a "szakikat" mert az van bőven. Úgy döntöttem,hogy hagyom így majd meglátom. (Családba marad ha nem jó majd okskodom rajta. )
Ha már szóbajöttek a szakik leírom egy esetet velük. 2012-ben Mogyoródról vettem egy gyümölcsös ládába, vödörbe és nejlon zsákba kb 10 éve szétkapot 425S Simsont. Szerencsémre tudtam egy két rajzot leszedni a net ről de ezeket mindíg óvatosan kell kezelni. Megtanultam (40éve hobbizgatok veteránokkal) hogy a leghangosabb segítség a legártalmasabb. A Simson vezetékének még csak nyomát sem láttam,szerencsére azok a mocik nem voltak túl tolva elektronikával, bátran boldogultam vele. Azonban a forgórész gyanús volt,mintha sötétebb lett volna, meg olyan illata volt mint amikor valami elektromos dolog leég. Kisvárosban élek nincs minden sarkon szervíz vagy szakember. Elöjöttek a "szakik" Majd én megnézem tudom, hogy kell,nem kell semmi éret majd öntesz egy korty páleszt stbstb.. Elvitték és nem tudom mit akartak vele de a társasházba aFI relé reteszelt kétszer is ,majd visszahozták, hogy nem jó a tekercs. Most már nem illata hanem szaga is volt. Persze a páleszt előre kérték. Az eredmény 15000 ft ért új forgórész,(helyesebben felújított de jó volt.) Inkább én próbálgatom ebben az esetben majd lesz valami vele és vénségemre ezt is megtanulom. Azért ha van szájbarágós definíciója bárkinek nagy Tisztelettel megköszönöm, de tényleg olyan szálybarágósan. Nem akarok én már járműelektromosságból diplomázni. Köszi mindenkinek előre. Jó csapat vagytok.
(#) szs válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
1: Nem vagyok szaki semmiképp.
2: Pont azt írtam le a második hsz.-ban, hogy nyugodtan alhatsz attól, hogy picit csökken a feszültség, ha növeled a fordulatot. Mert akkor növekvő áram van, tehát a dióda (diódák) többet ejt(enek)
A hozzászólás módosítva: Júl 30, 2021
(#) kendre256 válasza szs hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Idézet:
„hogy nyugodtan alhatsz attól, hogy picit csökken a feszültség, ha növeled a fordulatot. Mert akkor növekvő áram van, tehát a dióda (diódák) többet ejt(enek)”

Szerintem ez egyáltalán nem számít. Növekvő fordulattal a generált feszültség nő, nő az áram is, az akku feszültségének is nőnie kellene. Sokkal többel, mint amekkora a nagyobb áram miatt kialakuló nyitófeszültség emelkedés. Egy 12,5V-os akku töltés hatására simán felmegy 13-14- (15)V-ra, a nyitófeszültség pedig pár tized voltot emelkedik csak.
(#) HSW válasza szs hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Bocsi nem rád céloztam ne haragudj ha félre érthető voltam. Arra reagáltam, hogy "kérjek meg valaki szakit". Azonban közöttük is van super csak ki kell fogni. Sajnos én mindenkiben először a jót látom. Bocsi mégegyszer .Jó éjszakát!!
(#) Rosszmáj válasza HSW hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Hogy én is belevau-vau.
Ha annak a motornak van típusa, rá kéne guglizni, hátha dob valami kapcsolási rajzot. Egyből kijjebb lennénk.
(#) Epu2 válasza szs hozzászólására (») Júl 30, 2021 /
 
Üdv! Nem lehet, hogy a tekercs nem testfüggetlen és a két kivezetés nem azonos feszültséget ad?
Akkor nem kell a + pontot semmire kötni, csak a pozitívat.
A hozzászólás módosítva: Júl 30, 2021
(#) Bakman hozzászólása Júl 31, 2021 /
 
Van itt némi keveredés/bizonytalanság, lásd eredeti hozzászólást:
Idézet:
„Jelenleg az akkutól megy egy vezeték a dc+ra átlósan szembe viszont nem kimondott negatív hanem a mindenhova eljutó kapcsolószál. A két AC pólus szabadon van.”
Ha ez így van bekötve, akkor a rendszer csak tölteni tudja az akkut de a motort leállítva az akku nem tud ellátni semmilyen feladatot.

Rosszmáj írja a tutit, kell egy kapcsolási rajz.
(#) Rosszmáj válasza Bakman hozzászólására (») Júl 31, 2021 /
 
Vagy legalább a motor típusa.
Következő: »»   3631 / 3991
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem