Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikus motorvédő készítése
Lapozás: OK   1 / 1
(#) somtibi hozzászólása Jan 6, 2009 /
 
Üdvözlet, és B.U.É.K mindenkinek !

Azért nyitottam új témát, mert olyan problémába futottam, melyre nem találtam idáig korrekt megoldást.

A feladat:

6 db 0,18kw 3 fázisú ventillátor motor védelme, ellenőrzése, hiba esetén kiiktatása.

A motorok egy szárító kamra levegőjét forgatják, kb 15 percenként irányt váltanak.(10 mp lefutás után)

A vezérlést PIC-el oldottam meg, az hibátlanul teszi a dolgát.Jelenleg a motorokat csak a beépített klisztron védi, egy sima 3x10 A-es relén keresztűl.Az irányváltást két mágneskapcsolóval működik.
Tehát nincs minden motornak külön motorvédő kapcsolója, a költségek miatt. A 6 motorvédő kapcsoló beszerzéstől függően kb 55-80 e FT-ba kerülnéne!

Így viszont egy-egy ventillátor hiba azonnali leállást okoz, nem beszélve a hibás motor kiszűréséről!
Mellékesen egy tekercselés manapság már igen költséges.
Nagyon szivesen vennék minden olyan ötletet,megoldást, pláne rajzot, mely az alábbi célok megoldásában segítene.

A végső formájában egy teljesen elektronikus, 6 motor védelmét ellátó, inteligens motorvezérlőként üzemelne.

Amit a vezérlőnek tudnia kellene:

- A motorok áramfelvételének figyelése,túláram,zárlat, szakadás esetén hibajelzés, az adott motor hibájának konkrét kijelzése, és a hálózatról leválasztása.
- Elektronikus megoldású irányváltó
- Később kiegészíthető lenne megszorulás,vibráció és túlmelegedés védelemmel is. De ez nem fontos.

Szerintem ez elég bonyolúlt feladat, de biztos vagyok benne, hogy a szerkezet sok más területen is felhasználható lenne!

(#) pid1951 válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Üdv.

A bonyolultságot tekintve nem túl bonyolult a dolog.

Áramfigyelés: A motor két fázisával tegyél sorosan egy-egy ellenállást, figyeld a rajta estő feszültséget. Egy csúcsegyenirányítóval, utána komparátorral lehet billegtetni, esetleg AD átalakítóra mehet a jel.
Nagy feszültség esik az ellenállásokon: szorul a motor, mégnagyobb fesz esés: zárlat, nem esik fesz - szakadás.

Forgásirány váltás: Két fázist kell felcserélni, lehet nullkomparátoros triakkal, illetve mindhárom fázisba triak, és a megfelelő sorrendbe történő gyújtással forgásirány meghatározható.
Sőt az egész indítás, leállítás is mehet egy minden nullátmenetkor begyújtó triakkal.
Hőmérséklet egy egyszerű termoelemmel vagy egy szimpla dióda pn-átmenetével, esetleg mérőhíddal megspékelve, AD-átalakítóval feldolgozható.
Vibráció - megint léteznek különböző mérőeszközök, pl. nyúlásmérő bélyegek stb...
(#) Sebi válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Régebben készült adszorber-vezérlő egységemben 3db áramváltón keresztül PIC AD bemenetére kerül a fesz., az LCD-re előhívható. Programban beállítható egy min (jár a motor) és egy max (baj van: szorul a motor, vagy fáziskimaradás van) érték. A max érték túlléphető 5 másodpercig (indulóáram).

Én tirisztorpárokkal kapcsolom a fázisokat, de egy relé az indítás előtt 1 másodperccel kapcsolja rá a 3 fázist. (ez az esetleges félvezetőzárlat kivédéseként került bele mint független beavatkozási pont, de 10év alatt nem volt ilyen hiba a 400VA-es motorral)

Nálam irányváltás nincs, de azt sem félvezetőkkel oldanám meg, hanem a fentebb említett reléből tennék még egyet és ugyanúgy a tirisztorok kapcsolnának.

Ezek nyákba ültetett 5V-os kisrelék, 10A-es kontaktusokkal. Nálad még ekkora sem kell a 180VA-hez, hiszen árammentesen kapcsolnak.

Szerintem ezt is tedd bele a PIC-be, biztosan belefér...
(#) somtibi válasza pid1951 hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Köszi a gyors választ!

Az ellenálásos áramfigyelést már elvetettem, mert ha könnyen feldolgozható feszűltséget akarok ejteni, eléggé melegedne...
Inkább valamilyen áramváltós megoldást gondoltam(Pld ferritgyűrükből).Ez már a galvanikus leválasztást is megoldaná. Viszont ebben nincs tapasztalatom, sem kapcsolási rajzom.

Ja, és mivel 3 fázisú motorok, elég a két fázis figyelése?
(#) pid1951 válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Miért melegedne egy kis értékú ellenállás?
A feszültséget meg egy egszerű műveleti erősítővel felerősítheted...
A ferrites meg megint ugyen ez a játék, rácsavarod a ferrite a motor vezetékét, meg mégegyet ("szekundernek") és megint kis feszültség fog indukálódni...
(#) somtibi válasza Sebi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Neked is köszönöm a gyors reagálást, és jó ötleteket adtál!

Igy az irányváltás jóval egyszerűbb és olcsóbb, mint a teljesen félvezetős. A relék érintkezői ha árammentesen kapcsolnak, nincs szikra, nincs zavar, stb.

Sajnos, mivel a 6 db motor üzemét külön-külön kell figyelnem, valószínüleg egy másik PIC-re kell bizzam a dolgot...
(#) potyo válasza pid1951 hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Ha a szekundernek több menetet teker, akkor már nagyobb feszültség fog indukálódni benne.

Az ellenállás azért is problémás, mert az egyes ellenállások semelyik vége sincs azonos potenciálon. Persze nem lehetetlen így sem megoldani a problémát, de elektronikailag mindenféleképpen bonyolultabb. A ferritgyűrű meg biztos nem hibásodik meg sosem.
(#) potyo válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Elég a két fázis, mivel a harmadik árama mindig az előző kettő pillanatnyi értékének az összege - legalábbis amíg nincs testzárlat. De a testzárlat miatt úgyis jó eséllyel újra kell tekercselni, így erre talán felesleges védelmet építeni.

Fáziskimaradás érzékelése is kell?
(#) somtibi válasza potyo hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Nem, az már megoldott egy gyári relével. Igy több berendezés és gép is "értesűl" a fáziskimaradásról.

Viszont találkoztam már olyan menetzárlatos motorral, hogy lakatfogóval mérve az áramok 0,3-0,36-1,2 A értéket mutattak. Mi van, ha pont azon a fázison nem figyelem?
(#) Sebi válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Áramváltónak Mozsáry-féle egyszerű kivitelűt használok, jó nagy (25mm) átmérőjű a tekercselt vasban a lyuk, ebbe fűztem 15menetet 0,5-ös szigetelt vezetékből. (nálam a fázissorrend vizsgálat is ezen keresztül történik, úgyhogy 3 db van)
A Kékgolyó utcában rendel, remélem még megvan egézségben.
(#) potyo válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Akkor leég a tekercselése egy idő után.

Menetzárlat vagy testzárlat volt? Mert most így hirtelen belegondolva menetzárlat esetén nem lehettek az áramok ekkorák...
(#) somtibi válasza Sebi hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
Valami kissebb méretű jobb lenne, mert 6x3 az már 18...
Esetleg az áramváltó és PIC közötti illesztésről valami elvi rajzban tudnál segíteni?
(#) somtibi válasza potyo hozzászólására (») Jan 6, 2009 /
 
A motor forró és büdös volt, ezért állították le. Biztosan szénné égett volna...

A test felé kiszerelt állapotban ellenálást mérve nem volt testes. De lehet hogy én mértem rosszul.
(#) somtibi hozzászólása Jan 6, 2009 /
 
A normál gyári szilárdtest relék mennyire használhatóak motor indításra? Kell e valamilyen védelem?

Pld. 2 db 25 A/230V-os SSR, a harmadik fázis fixen a motorra kötve?
(#) Sebi válasza somtibi hozzászólására (») Jan 6, 2009 / 4
 
Rohadt drága megoldás az SSR, tirisztorokkal a tizedébe kerül...
Az áramváltó kimenete nálam 220ohmmal le van terhelve és 1N4148-cal egyenirányítva, 10µF-al szűrve gyalogol a PIC-be. A bemeneteken még van 3db zener védelemnek - nem cifráztam. Melléklet egy példány az elsők közül - fiókban ráleltem. Mellette egy manapság kapható kis áramváltó, de ennek likába nem tudsz annyi menetet fűzni, hogy ne kelljen műveleti erősítővel bajlódnod...

Ads2.JPG
    
(#) proba válasza potyo hozzászólására (») Jan 7, 2009 /
 
A ferritet ha lehet kihagynám ,ide a vasmagos transzformátor való .Volt már a fórumon ilyen próbálkozás ,ő csak mérőerősítőt akart készíteni de a ferrit zsákutca volt.
(#) nzozz hozzászólása Nov 7, 2013 /
 
Sziasztok!
Találtam a neten kapcsolási rajzokat, amik elméletileg GFV, AMV és AMV4 típusú motorvédők kapcsolási rajzai. Ezekre rákeresve semmi konkrétat nem találtam. (hogyan is néz ki valójában, stb) Érdemes ezek közül valamelyiket megépíteni? (3kW -os motorhoz kellene)

Köszönöm
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem