Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Erősítőhöz való hangsugárzó védelem (koppanásgátló)
Témaindító: Thom, idő: Márc 14, 2006
Témakörök:
Én a rajzolatot nem vizsgáltam, de mivel én is rajzolom ezt a panelt -Szamóca burkolt kérésére, és nagyon lassan-, ezért kiszúrtam néhány apróságot (jó-szándék vezérel, talán hasznát veszed).
- rendkívül kicsi rasztert állítottá be az SL-be. Ez nem bölcs dolog, mert így nem lesz "rend" a panelon. Ehhez a sűrűséghez egy 0,635 körüli méretet javaslok. - célszerű olyan alkatrészeket használni a panelterven, ami a valós alkatrészt tükrözi. C2 és C4 kondi, minimum D8-as, de akár még a D10 is jó lehet, ha valakinek régebbi típus van készleten. Az ellenállásokból 3 raszterest választottál, ami elvileg elég (0,6W-1% fémréteg esetén), de a lábait nagyon meg kell törtni, tehát ha nincs különös indoka, akkor a 4r-es jobb választás lehet. Nem utolsó sorban, ebbe több más típus is jól beleillik. - T6-ot biztosan hűteni kell. Erre semmiféle direkt kitalált lehetőség nincs a panelon. A hűtési mérték attól függ, milyen relét használsz, és mekkora a tápfeszültség. Mondjuk 50V-ról, ha a relé és az áramkör együtt felvesz 100mA-t, akkor durván (50-27)*0,1=2,3W hőt kell eldugni valahová. - Biztosan írtad, de azt nem követtem, de úgy látom át teleportáltad a CLIP-et egy másik védelemből (amit szintén Proli007 "reszelt" helyre). Viszont csak egyet!! Tehát csak az egyik csatornát figyeli. Kettő kell, mert hát párosan szép az élet.... (ahonnan vetted, oda én már eleve kettőt rajzoltam) - Egységesen 1,3-as vezetékeket használsz. Miért?! ez a legtöbb helyre vastag, a hangszórónál meg durván kevés. A vezérléshez bőven elég egy 0,5-0,8-as méret, azt se az áram miatt, hanem ezt már elég biztonságosan lehet otthon is gyártani. A hangszóróhoz, meg illik 3mm körüli szélességben gondolkozni. És ha már az áramok szóba kerültek, akkor az alkalmazott "csatlakozók" is nagyon soványak a hangszóró körben. - Csatlakozók. Ezek több mint furák. Itt-ott felbukkan néhány (az áramot már mondtam az előbb, tehát nem egyforma típus kell mindenhová), de pl, a LED-ek már nem kaptak csatit. Ez utóbbi nem feltétlenül hiba, mert a panelba is lehet ledet forrasztani, csak ekkor illik azt a szélére kitervezni, hogy az közvetlen kidugható legyen az elő vagy hátlapon. Ha viszont csatlakozót kapnak, akkor szinte kötelező azokat valamilyen logika szerint csoportosítani. Általában a csatlakozók a panel szélén, és egymás mellett helyezkednek el (azért lehet kivétel, ha annak van értelmes indoka). - A jelenlegi terved, látszatra úgy készült, hogy a lehető legegyszerűbb legyen a vonalvezetés, és minden mást ennek rendeltél alá. Ezzel szemben célszerűbb valamiféle célszerű logikát adni az alkatrészek és csatlakozók elhelyezkedésének, és ehhez rendelni a rajzolatot. Az egyáltalán nem baj, ha e miatt kicsit kuszább lesz a rajzolat, vagy esetleg terem néhány átkötés is. A jó tervnek, a megfelelő áramköri szempontból fontos összeköttetések megvalósításán túl, éppen a panel két oldalán lévő rendezettség (alkatrészoldal-rézoldal) közti egyensúly eltalálása a nyitja. Vigyázni kell, mit kíván magának az ember, mert előfordul, hogy teljesül. Véleményt kértél, ezért én lemondtam az enyémet. Használd őket egészséggel.
Szia!
Hát nem én fogom megváltani a világot az biztos . Annak viszont nagyon örülök hogy ilyen részletesen leírtad a hibákat, mert hát mi másból tanulna az ember mint a saját hibáiból. Nem igazán vagyok még gyakorlott ezen a téren, de valahol el kell kezdeni. Egyébként azért van egy CLIPP, mert nekem egy mono cucchoz kell, tehát a relénél is csak egy csatornám lesz. Ettől függetlenül beletehettem volna a másikat is. Lényeg a lényeg, hogy szerintem nekifutok még egyszer és megpróbálom átgondoltabb síkra helyezni a tervezgetést . Addig is köszönök mindent, és jó munkát! Üdv! Dávid
A HIBA szót én gondosan elkerültem -remélem-. Itt nem hibafeltárásról van szó, hanem apró kis észrevételekről, amikkel nem is biztos, hogy mindenki egyetértene. Én ezt gondolom, de Te gondolhatsz mást.
A jó-rossz fogalma, általában is ködösen definiált, de NYÁK témában különösen az.
Szia Alkotó!
Bocs a nyaggatásért. Megfontoltam a tanácsaidat. A végeredményt csatoltam. Megtennéd hogy rápillantasz. A csatlakozók a ledek kivételével NYÁK-ba forrasztható saruk lesznek. Majd még lehet hogy a relé mérete fog változni mert az enyém csak 2A-t tud kapcsolni, az meg karcsú. Amúgy "mono" a cucc. Üdv!
Üdv! Azt szeretném megkérdezni, hogy M1B-5HA és 12STBU-5 - relékből ( legalábbis asszem az ) lehetne e hangszóróvédelmet csinálni. Vagy ha nem tudnátok mutatni egy nagyon anyag és költségtakarékos megoldásút. Köszi!!
Említettem korábban, hogy egy hangszóróvédelmet is szeretnék az erősítőmbe, már megvannak az alkatrészek és a nyák a következő kapcsoláshoz, de még darabokban van, tudnátok mondani valamit arról, így a kapcsolás alapján, hogy a táp kikapcsolásakor azonnal megszünteti-e a kapcsolatot a hangszórókkal, mert az én erősítőm sajnos nem csak bekapcsoláskor koppan, hanem kikapcsoláskor is... Előre is köszi!Bővebben: Link
Szia.
Hamar lefog kapcsolni, az ac hirtelen megszűnése végett.
Köszi szépen a válaszod, remélem igazad van! Szerintetek a BD241, a déli oldalán vajon melegedni fog annyira, hogy szükséges lesz rátenni egy alumínium darabra hűtés gyanánt?
Maximum, de különös hűtést nem igényel.
Sziasztok!
Megépítettem a csatolt kapcsolást, működik is, de a relé kicsit zizegve húz be, de behúz. Milyen alkatrészt cseréljek? Köszönöm!
Szia! A 12V puffer kondenzátorát növeld, de csak minimálisan, hogy kikapcsoláskor még időben oldjon a relé.
Sziasztok!
Még egy problémám akadt a csatolt koppanásgátlóval. Ha egy ideig nem használom az erősítőt, gondolom valamelyik kondi kisül, és a rajzon piros x-szel jelölt helyen meg kell a vezetéket szakítanom, úgymond resetelnem kell, hogy újra működjön. Ha megszakítva hagyom akkor is behúz/elenged a relé, viszont koppan a hangszóró a késleltetés ellenére is. Ha újra visszakötöm, minden oké, amíg nem hagyom az erősítőt megint kikapcsolva hosszabb ideig, vagyis resetelhetem újra. Köszönöm a válaszokat!
Szia! Gyanítom, hogy egytápos - a kimenetén csatoló kondenzátoros - az erősítőd. Ebben az esetben köss az erősítő kimenetére 1k körüli értékű ellenállást.
Szia! Igen, egytápos. TDA2030végfok. Így gondoltad? (Lásd a képen)
Nem. A kimenet és a test közé kösd az ellenállást, oda ahol korábban a hangszóró volt.
Az ellenállás célja, hogy feltöltse (testre húzza) a kimeneti csatoló kondenzátort. A védelem figyeli a kimeneti egyenfeszültséget. Ha kondi zárlatossá válik megmentheti a hangszóródat.
Bekötöttem, most működik, viszont így kicsit koppan, de nem vészes. Köszi.
Üdv! Azt szeretném megkérdezni, hogy ez a kapcsolás elmegy e +-17Voltal, és hogy van neki egy szekunder bemenete amelyen érzékeli, hogy megszünt a hálózati betáplálás. Ez most hogy van, mit kell oda bekötni, és hogyan. Köszi!!
Miért nem működne még akár 12 Volt -ról is csak az R1 amit módosítani kell meg a relét megfelelő feszültségűt kell tenni és ennyi !
Tehát módosítások nélkül nem működik. Ennyi.
Üdv! És milyen típusúakra kellene módosítani? köszi!!
Módosításról itt nem beszélhetünk , ez nem módosítás csupán csak egy 12volt -os relé kell és az R1 szinte nem is kell ha meg kell akkor egy pár ohm lesz de ezt nem tudom megmondani mert függ a rélétől .
Üdv! Én az alkatrészek értékeinek módosítására gondoltam. Amúgy ha +-17V-tal működtetném mit csinálna.
Ha nem módosítod az alkatrészeket, semmit nem csinálna.
A jelfogón és a soros ellenálláson kívül át kell számolni R14 R17 R5-öt, és a munkapont beállítások ellenállásait is illene csökkenteni az alacsonyabb tápfeszültséghez.
Ezt nem mondod komolyan ?
Azok az ellenállások csak a Led -ek fényerejét befolyásolják vagyis csak a Led előtét ellenállásai , ezt egyéb iránt is át kell méretezni mert honnan tudhatnánk hogy a delikvens a több ezer tipusú Led -ből mit fog alkalmazni ? De nyugodt lelkiismerettel merem mondani a bagatel áramkör minden körülmények közt működik semmi módosítás nélkül is 12 Volt -al is !
Olvass kicsit vissza, és látni fogod, ez a kapcsolás semmilyen formában és feszültségről nem alkalmas védelemnek. Simán pocsék és kész.
De Proli007 átalakította, és úgy már képes "normálisan" működni. Az átalakításnál vannak diagramok, ahol látszik az eredeti (rossz) jellegörbe, és a javított változat (jó) karakterisztikája is.
Azért mert nektek nem kapcsol le a minusz ágban már 1 Volt -ról azért ne nevezzük már pocséknak és ne mondjuk hogy nem működik mert működik és végzi a dolgát ha ez még itt sok embernek nem is tetszik ezt nem kötelező megépíteni és ennyi akinek nem tetszik az ne építse meg és csupán keressen magának másikat ez egy hobbi elektronikai fórum és nem a tudományos akadémia!
A védelem meg működik és ebből több ezer példányt gyártottak és érdekes módon még mind működik .... |
Bejelentkezés
Hirdetés |