Fórum témák
» Több friss téma |
Hello fórumozók! Mindig is érdekelt a repülés, ezért gondoltam csinálok egy légiforgalmi vevőt. Edigg még nem is volt gond; volt hozzá kapcsrajz ( 2 különböző is), de amikor elmentem vásárolni az eladó közölte velem, hogy ilyen alaktrészeket csak a haditechnikában használnak és ne is keressem, mert biztos nem kapok. Ha esetleg lenne valakinek olyan légiforgalmi vevő kapcsrajza, ami könnyen beszerezhető alkatrészeket tartalmaz, az kérem ossza meg velem is! Előre is köszi!
Hali.
Engem is érdekel a repülés, én bele is vágtam pár éve; vitorlázó repülőre van jogsim. Sajnos idő hiányában már több éve abbahagytam, de szeretném folytatni. Most modellezésben élem ki magam, már ha időm engedni. Egyik modellezős haverommal szerettünk volna csinálni egyet. Ő próbapanelra összerakta, de nem igazán ment neki, én még nem próbáltam, csak az alkatrészeim vannak meg. Próbáld ki, hátha összejön. A másik ötletem, ami segíthet, az az, ha megkeresed a kapcsolasirajzok.lap.hu-n Novák Gábor oldalát. Ő leírta, hogy egy egyszerű, hagyományos rádión hogyan lehet feljebb tornászni a frekvenciát, hogy elérje azokat a sávokat, amiken a repcsik forgalmaznak. Ezzel magam is próbálkoztam, de ez kicsit időigényesebb móka, mint vártam, így nem értem el eredményt, de azóta is félre van téve, hogy majd még előszedem. Ennyi jutott eszembe első körben. Esetleg ha felteszed a te rajzaidat, megnézhetem én is vagy az itt nálam jóval okosabbak, hogy mivel lehet helyettesíteni azokat a "titkos" alkatrészeket.
Pár évvel ezelőtti rádiótechnika évkönyvben megtalálható egy profibb Airband-vevő.
A fenti link inkább "leventekapcsolás". (ez nem jelenti,hogy nem működik,csak nem szobatiszta-fröcsköl,ha hosszabb az antennája. ha rövidebb,akkor meg nem biztos,hogy elég érzékeny) A rádiótechnika háziszerzője pedig-tapasztalatom szerint- a leírásaiban szeret elrejteni "szopató"-kat,ami megnehezíti az utánépítéskori élesztést. Viszont szinte minden kapható a folyóirat házi boltjában.
A linkelt kapcsolással az egyik rádió-tv műszerész ismerősöm szerint az a probléma, hogy még megfelelő árnyékolás melett is túl érzékeny, túl zajos lenne. Ezt a rjzot egyébként már régről ismerem, még akkor beszéltem róla ezzel az ismerőssel. A sima rádió átalakítását már énis próbáltam, de sehogy sem jöt össze, szóval ez már nálam az elején megbukott. A rádiótechnikás kapcsolást is ismerem, ahhoz össsze is gyűjtöttem anno mindent, kivéve a forgókondit nem tudtam beszerezni sehol. Azt mondták, hogy az ilyen értékű, már nagyon régi gyártmány és hogy nem hiszik, hogy akár bontottan is tudok szerezni. Na de azért köszi az észrevételeket. Jó irányba indulunk, de nekem azt hiszem valami más kell, mert ezek vagy nem működnek, vagy nem kapok hozzájuk alkatrészt. (persze leht, hogy nem kerestem mindenűtt). Jah és még az is szempont lenne, hogy ne kerüljön hatalmas összegekbe.
Bizony azt a forgót beszerezni elég "bitringes".
Talán R-108 többszekciós forgója,vagy még régebbi-veterán Fuge? Három vagy négyszekciós forgókondit úgy szoktunk csinálni,hogy egyszerű távolkeleti PVC-forgókat összekötünk egy u-alakú fémkengyellel úgy,hogy a tengelykivezetéseik egyirányba néznek,a kondik pedig egymás mögött helyezkednek el. Így mindkettő 180 fokban együtt tud forogni.
Én jópár éve úgy hallgattam a Ferihegy környéki repcsiket, hogy egy nyugati FM sávos kisrádió forgókondi melletti 3-4 menetes légmagos tekercsét picit széjjelebb húztam. A freki így kitolódott a 118-136 MHz-es sávba
Szija!
Egyik ismerősömnek van egy olyan rádiója ami képes fogni a repülőgépeken alkalmazott kommunikációs ssávokat s eza kis cucc eladó. Ha édekel megérdeklődöm!
Persze, létezik ilyen rádió, többféle kivitelben is. Öcsémnek pl. szintézeres hangolású kivitel van, szkennelni is tud. Jó móka mindenesetre
Hát az az eladó rádió is érdekelne, de szerintem nem fogom megvenni. Kész rádiót már máshol is láttam, de pont az lenne a lényeg hogy én csináljam és ha működik az mégiscsak sikerélmény
Írd már le pontosan ezeknek a "haditechnikában használatos alkatrészek" típusait, szerintem akadnak itt nálam a fiókban... Melyik alkatrészboltban voltál...? Inkább húzza le a rolót és áruljon takarmányt ha mezei alkatrészeket sem árul. Légi sávos rádióvevőhöz alkatrészt, szinte a tescoban is bevásárolhatsz.
Az FM műsorvevővel meg azért lesz nehézkes a légisáv vétele mert az ugye egy szélessávú FM vevő a légisávon meg 95 % ban keskenysávú AM megy a csevely. Szóval kissé odébtekert / félrehangolt zsebrádióval ha hallasz is (torzan, ugyanis az FM limiter uniformizálja az AM et) valamit akkor is csak kihegyezett füllel és teljesen feltekert hangerő mellett. Szóval ez nagyon kompromisszumos megoldás.
Hali,
az utóbbi hozzászólással nagyon nem értek egyet. Én már nem egy FM rádiót áthangoltam a légiforgalmi sávra, és egy kivételével mindegyik szépen működik is (az egyik azért nem sikerült, mert IC-s volt, és 110 MHz fölött nem akart működni). Semmiféle max hangerő meg torzítás nincsen. Normál hangerő, kristálytiszta hangzás... Röviden és tömören ennyi. Az mondjuk valóban csak egy fél megoldás, hogy ha fogod az oszcillátor tekercsét és széthúzod. Így csak a vételi freki kerül feljebb, és egy kicsit tényleg zajosak az AM adások. De ezt meg az egyik ilyen "fémházas, ferritmagos-tekergethető" tekerccsel vagy szűrővel meg lehet oldani. Keresni kell egy csatornát ahol épp folyik egy beszélgetés, és addig csavargatod, amíg szépen tisztán be nem jön az adás. Nem egy nagy dolog, csak türelem kell hozzá. Szóval áthangolt FM vevő igenis tud gyönyörűen szólni a légiforgalmi sávban!
Ez utóbbi hozzászóláshoz csatlakozom.
Tapasztalat. Nem kutatom az okát,de biztosan van magyarázat. Tény: szépen szól az AM,FM-rádión is.
Pedig AM - ben adnak. amit FM vevővel nemigen lehet torzítás nélkül venni. Ha sikerült, akkor ott valami "bibi" volt...
Tény, hogy AM rendszerű adások vannak a légi sávban, de az is tény hogy ezek TORZÍTÁS NÉLKÜL, szépen vehetők és demodulálhatók egy FM vevővel is, ha tudod hogy mihez kell hozzányúlni.
Ferihegy környékén például folyamatosan ad az ATIS nevű reptéri időjárásjelentés valahol a százhuszonvalahány megaherzen. ("This is Bp. ferihegy information delta. Observation at 16:00, QNH 1016 hektopascal," stb....dumát nyomja megállás nélkül)
Hangolgatásnál jól tud jönni
Szevasztok, egy ilyennel lehetne kisérletezni...próbálta már valaki?
Hello! Most nem tom leírni azokat az alkatrészeket, majd csak hétvégén. Amúgy ez az üzlet rendel a conrad-tól, a hqvideo-tól, meg valami német nagyvállalkozástol is, úgyhogy szerintem azért amit gyártanak, azt meg tudja szerezni...Na de majd hétvégén leírom a necces alkatrészeket.
Ferihegy ATIS (Automated Traffic Information Service) 124,65 MHz AM
Ferihegy TOWER 118,1 MHz Budapest Approach - 129,70 MHz ATS (Air Traffic Service - Légiforgalmi Irányítás): keleti szektor - 126,50 MHz nyugati szektor - 128,10 MHz déli szektor - 133,20 MHz északi szektor - 135,55 MHz És ajánlom minden érdeklődő szíves figyelmébe: Egy jó honlap
Ha Te azzal az URH detektoros rádióra gondoltál amibe 1 dióda van 1 párhuzamos L C tag után akkor felejtős lesz ...
esetleg Kb akkor hallod meg vele a repcsit mikor melletted van 5-10 méterre ....
Ahol még viszonylag sok adást el lehet fogni, az Sármellék, Balaton Airport, LHSM.
Sármellék Tower: 127,60 MHz Üdv mindenkinek!
Hááá, szpotterszagot szimatolok!
Túl jól ismeri a frekiket.
Bocs az OFF-ért de:
Mikor megláttam a címet: reprádió, aszthittem hogy valami a "rapp" zenei műfajjal kapcsolatos rádió és nemtudtam eldönteni milehet az hirtelen
Azért arra jó ha ügyeltek, hogy ha ebben a foglalt sávban valamilyen zavart kelt a vevőtök (véletlenül a jel visszajut az antennára) és netán bemérik, nagyon komoly következményei lehetnek. Volt már erre példa.
Hali! Nem szpotter, mert arra nincs is időm, csak mezei repülőgépész. A frekik amúgy "nyilvánosak", az internyeten simán rá is kereshetsz.
Collector, leírtad, amit én is akartam. Szép és jó dolog a fónia ilyenformán történő gyakorlása, de ha éppen nem egy fülkéből, a COM1 rádióról teszed, az valóban bajba sodorhat.
Hát igen, az adás dologgal nagyon vigyázni kell... Talán ezért célszerű egy gyári rádióhoz folyamodni. A szintézeres tuner jó dolog, nem kell szenvedni a behangolással, kíméli a forgókondit
Azért ha jó a KF, és a tuner nem fogja kiengedni az antennára Csak ha valami zűr van..
Hi! Itt van amivel a legnagyobb problémám volt beszerzés során; SA602AN. Na erre azt mondták, hogy ezt már nem tudják sehonnan beszerezni. Jah és mellékelem azt a kapcsolást amiben ez az ic van. Ez is egy repülőrádió. (+ beültetési)
SA602 = SA612 vagy NE612.
Ez egy Gilbert-cellás NF-keverő oszcillátorral. Nem egyszerű hozzájutni éppúgy, mint az MC1350-hez, amit már egy ideje nem gyártanak (Egyébként egy kiváló KF erősítő). SA612 és MC1350 esetenként még kapható a HAM-Bazárban (HAM = hatósági vizsgával hívójelet szerzett rádióamatőr). Itt nézz szét: http://www.radiovilag.hu/IC-k.htm Most éppen kapható, érdemes belőle beszerezni legalább egy-egy tartalék példányt! Ez a kapcsolás nem rossz, de az airband sávban 8,333kHz-es csatornakiosztás van. Ezt nem egyszerű egy potival kihangolni. A Nemzeti Hírközlési Hatóság honlapján pdf-ben megtalálod a teljes hazai repsáv kiosztását, ugyanis az nem titkos, hanem nyilvános! Az más kérdés, hogy mivel ez nem broadcast adás, így nem hallgathatja bárki, csak a repülésben érdekeltek. Építettem én is airband vevőt jópár éve, ami szintén varikapos-potis hangolású volt, de mindenkinek mondom, hogy ezeket a csatornákat kézzel behangolni nem egyenértékű egy broadcast adó behangolásával, ahol folyamatos adás van, amit csak meg kell keresni. A repsávban (is) rövid forgalmazás zajlik, amit egy poti tekergetésével nehéz "elkapni". Hiába jelölöd be mondjuk egy előlapon a frekiket, elég macerás utána ráállni egy néhány kHz sávszélességű adásra... Mindenképpen szintézeres hangolás kell, különben csalódni fogtok!
Majdnem elfelejtettem: A 10,7MHz-es KF szűrő helyére nem jók a közönséges rádiókban található szűrők, mert azok 2-300kHz sávszélességűek! Ide minél kisebb sávszélességű szűrő kell. 10-25 kHz sávszélességű szűrők beszerezhetőek, ilyen való ide, különben egyszerre több csatornát is hallhatsz, mert nem lesz meg a kellő szelektivitása a vevővek!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |