Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
 
Témaindító: Gabi, idő: Aug 12, 2005
Lapozás: OK   254 / 563
(#) Csölle válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Köszi akkor utánanézek .
(#) Temela válasza mpisti hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
a választ értem...(köszi), de a vez IC közvetlen kapcsolgatja, mint a gate trafót - és nem látom, hogy mitól kapcsolódna ki. Persze attól még lehet így.
- így ránézésre gondom még a + ág áram útja, gyengének ítélem a FET-t ill. a 2w ellenállást a nagy áram útjában. - jól látom-e?
(#) Temela hozzászólása Feb 20, 2012 /
 
Sok kapcsolásban látom, hogy a gate trafó meghajtás klf. tranzisztor és FET kombinációval van ellátva - ennek mi a jelentősége? - volt, ahol csak egy IRFD120 volt (,mert hogy az megállapításra került, hogy e trafó csak inpulzust visz át, teljesítmény igény nincs, ill. csatol-illeszt)
Hm... - mennél többet foglalkzok a témával, annál jobban kiderül mennyit nem értek!
Persze tudom, sok kapcsolásban túlbonyolítanak, de mindig érdekel mi a jelentősége (hátha van!) - hiszen az egyszerű az nagyszerű, de nem mindig (ritkán) elégíti a legtöbb követelmény!
(#) osi válasza Temela hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Szinkron egyenirányítás a neve.
Kissebb a vesztesége mint a sima diódásnak.

Tápok.pdf
    
(#) Temela válasza osi hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Köszi!
- nem kielégítő számomra a válasz (- jelátvitel miatt...)
(#) Temela válasza Temela hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Bocsi!
Nem voltam elég körültekintő, hogy melyikre válaszoltál! -Értem!
Szerintem a hivatkozott rajzon a nagy áramtól az IRFP520 elérzékenyülne, ha egyedül kéne egyenirányítani..
Utánna néztem, azt jelenti, amiről a cikket küldted...

S most jön az a kérdésem van-e itt jelentősége?
(#) osi válasza Temela hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
A rajzon a számok alapján 4-4 db van belőle
VT5-9 & VT 9-12 (picit el van számozva )
Adatlapot nem találtam róla, de ennyi nem biztos hogy kipusztul 120 A -tól

Jelentősége a kissebb veszteség, szerintem.
(#) Temela válasza osi hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Köszi!
AHA! (darabszámra nem gondoltam...)

,Tehát, ha jól sejtem annyit nem jelent, mint amibe kerül (és csaK nő a hiba lehetőség)!
(#) Temela hozzászólása Feb 20, 2012 /
 
Kérdezném:
- jól gondolom-e, hogy 555-el 0-100hz (vagy akármennyi) meghajtva az (pl) IR2110 és annak két kimenete megfelelne az AC meghajtásának /CLC AC+ CLC AC- nak/ ?

AC-DC.gif
    
(#) X Sügi X hozzászólása Feb 20, 2012 /
 
Na itt van végre, elkészült!

Elektrosta 150
Merkle 161DC


Ezen gépek belseje egy és ugyanaz. Íme a kapcsolási rajz hozzá.
Megjegyzem, nem volt egyszerű visszarajzolni, és ha esetlegesen valami hibát vétettem volna, elnézést kérek, de azért remélem nem lesz ilyen.
(#) X Sügi X válasza X Sügi X hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Na, ezt feltöltöm valahová, így nem igazán jó.
(#) granpa válasza X Sügi X hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Akartam írni, hogy nem jól látom a rajzot, erre megjelent; töröltema h.sz.-em, erre eltünt. Na most megint látom, kösz. Mod: rosszul.
(#) X Sügi X válasza granpa hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Remélem így jó lesz, felrakom pdf-ben.
(#) vottokar válasza X Sügi X hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Nálam tökéletesen látható, köszönöm szépen...
(#) staci123 válasza X Sügi X hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Jó estet,kösz a rajzot, egy hibácska- a BC327 pnp...
(#) erdgab válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 21, 2012 /
 
Szervusz katt!
Anélkül,hogy tudásodat megkérdőjelezném,vagy számításodat kritizálnám,leírnám én mire jutottam a képlettel.
Tehát az orosz képlet:n=(10000xUmax.x0,5)/(2xfxBxA)
Még az eredeti 220V AC hálózatra vonatkoztatva.
Umax.= gyök2x220V
A=5,3cm2 (EE65 mag)
f=30000Hz
B=0,26
n=1555634,8/82680=18,8157 kerekítve 19 menet
Ugyanezen értékeket figyelembe véve,de a hálózati feszültséget 230V AC értékkel számolva kerekítve 20 menet jön ki primer menetszámnak.Ez sem igazán okoz problémát az után építésnél,hogy 19 vagy 20 menet a primer,mert szerintem mindenki 30kHz freki felett járatja a gépét.Ezen számításokat alapul véve 230V AC hálózatra és 60kHz frekvenciára,kisebb B értékkel számolva a következőket kaptam:
1: B= 0,26 akkor n=9,835 kerekítve 10 menet
2: B=0,2 akkor n= 12,78 kerekítve 13 menet
3: B=0,15 akkor n= 17 menet
Valahol olvastam,hogy ahogy a frekvencia nő,úgy egyre kisebb B értékkel kell számolni.Egy 60kHz frekvenciás gépnél szerintem,nem túlzás a B=0,2 érték mert csak egyirányú az igénybevétel,egy teljes hidas gépnél jobban hajolnék a B=0,15 érték felé a kétirányú igénybevétel miatt.A gyakorlati megvalósítás biztosan "okosabbá" tenne,méréseket hozzárendelve.Ha valami óriási baromságot írtam volna,nézd el tudatlanságomat és javíts ki kérlek,mindenképpen tisztázni kellene ezt a kérdést mindannyiunk számára.Köszönöm.
(#) X Sügi X válasza staci123 hozzászólására (») Feb 21, 2012 /
 
Valóban... Az a rajzon BC337-es akart lenni. De aki kicsit is ért hozzá, (lásd Te is) hamar észreveszi. Köszönöm!
(#) (Felhasználó 46585) válasza erdgab hozzászólására (») Feb 21, 2012 / 2
 
Egy tekercs menetszáma, a rákapcsolt fesz-idő területtel egyenesen arányos. A fesz-idő terület a rákapcsolt feszültség- és a bekapcsolási idő szorzata. Valójában egy területet jelent, a négyszög területe, amit a tekercs kap. ( vagy ha szinusz, akkor azt ) Teljes híd esetében ugye plusz/minusz 300V-ot kap, félhíd esetében plusz/minusz 150 V-ot. A Maci esetében ez csak vagy nulla, vagy 300 V. Kivétel, amikor a diódák vezetnek, mert akkor megfordul a feszültség a primeren. Ilyenkor a primer árama visszacsökken zérusra, így az indukció is. Miután a diódák lezártak, így nem fog folyni ellenkező irányú áram sem, tehát az ellenkező irányban nem tud nöni az indukció. Ez azt jelenti, hogy csak egyirányú fesz-idő területet kap, vagyis csak egyirányú lesz az indukcióváltozás is. Mondjuk nulla- és 0,2 tesla között, míg teljes híd esetén ugye van egy pozitív- és negatív feszültség-idő terület is, tehát, az összes indukcióváltozás már 0,4 Tesla.

A menetszám fordítottan arányos az indukcióváltozással és a vaskeresztmetszettel.

Tehát, a képlet úgy néz ki, hogy U x tbe/dB/Am, ahol U a primerre kapcsolt feszültség, a tbe a bekapcsolási idő, a dB a fenti feszültség-idő terület alatti indukcióváltozás, Am pedig a mágneses keresztmetszet.

Ugye, ebben sehol nincs a frekvencia. Nem is kell, mert azért egy gyüszünyi trafón is át lehet vinni mondjuk 20 Hz-et, csak ugye nem mindegy, hogy melkora kitöltéssel. Ha az nem haladja meg azt a feszültség-idő területet, ami még nem viszi telítésbe a vasmagot, vagyis nem akar túl nagy indukciót létrehozni, akkor semmi probléma nincs. Tehát, a frekvencia így van belecsempészve a képletbe. Ugye, azt is észre kell venni, hogy pl. a teljes híd esetében a feszültség-idő terület megegyezik a periódusidő fele-, szorozva a feszültséggel, de csak azért, mert 100% a kitöltési tényező. Talán sikerült ezt érzékeltetnem, hogy nem a frekvencia számít, hanem az a gerjesztés, amit a vasmag kap, ez pedig csak a feszültség-idő területtől függ.

A Maci esetében, ez úgy néz ki, hogy a feszültség ugye 300 V, az idő pedig ( 60 kHz-en ) 8,4 us, ez ugye a félperiódusidő. Ez alatt fog felmágneseződni a vasmag zérusról mondjuk 0,15 Tesláig. Ugyanez a feszültség-idő terület kerül a tekercsre akkor is, amikor a diódájk vezetnek és az indukció visszaáll a zérus közelébe. ( Ez a visszamágnesezés, emiatt kell korlátozni a kitöltési tényezőt 50%-ban, különben a diódás vezetés alatt kisebb lesz a feszültség- idő terület, mint a tranyók vezetése esetén, tehát a vasmag nem tud visszamágneseződni és a következő periódusban erről az értékről indul az indukció. A vége az, hogy elmágneseződik a vasmag, betelít és akkor már olyan, mintha csak légmagos lenne a trafó.) Tehát az indukcióváltozás, a dB=0,2 Tesla. ( deltaB )

Tehát: 300x8,4e-6/0,15/5,3e-4 = 31,69.

( Mondjuk 16 menet, ha a dB indukció 0,3 Tesla )

Ez nagyjából a kétszerese annak az orosz képletnek. Nem lehet, hogy az nem erre a főáramkörre vonatkozik? Tedd be a linkjét, ha lehetőséged van rá.

Sajnos, sem az indukcióval, sem a frekvenciával nem lineárisak ( általában ) a vasmag veszteségei, ennél sokkal rosszabb a helyzet. Erre írtam, hogy célszerű kisérletezgetni a menetszámmal, sokat lehet spórolni a veszteségeken.

Te 20 menetet tekertél a Maci trafójára, ez azt jelenti, hogy ennyivel nagyobb az indukció a vasmagban. Ez talán 30 kHz-en lehet, hogy még elmegy, talán nem melegszik annyira, de 60 kHz-en ez már nagyon meleg lenne, valószínű a ventillátoros hűtés ellenére is. Erre írtam, hogy nem nagyon van tapasztalatom a ventillátoros hűtésben, mindig olyan helyekre kell berendezést csinálnunk, ahol nem szeretik a berendezéseket belülről tisztítani, tehát teljesen zártnak kell lennie.
(#) Temela hozzászólása Feb 22, 2012 /
 
Üdv!

A menetszámokat illetően, ha volt eddig az az érzésem, hogy minden frankó - most foszlik...
"- ezért szeretik az egyszerű után építők olvasni- hallani, hogy ennyi és ezzel jól működik-" - nem mintha, nem szeretném tudni hogyan is kell kiszámolni, utánna járni a dolgoknak...

Így tennék fel kérdést pont ide kapcsolódva: a samopol oldalon megjelent kombi MIG-MMA-TIG gép (AVR vezérlésssel) 62 ill. 75 khz-n jár. Állítás szerint MIG módban max. 26V a kimenet (el is hiszem akár), de TIG és MMA módban ugyebár ez sovány! Lehet-e az eltérő frekiből adódóan, hogy cca. 48V legyen a kimeneten? /A DC kimenet sima MACI!/ ( persze a koma a MIG módban a toló motor vezérlést -legalább kapcsolt kimenet szinten nem oldotta meg!)
(#) (Felhasználó 46585) válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Még valami. A Maci trafójánál azért nem ennyire vészes a helyzet, ugyanis hegesztés közben a kitöltési tényező kisebb, mint 50%, tehát a feszültség-idő terület is kisebb ami a trafóra jut, így az indukcióváltozás is kisebb, kisebb a csúcsértéke, kevesebb a veszteség a vasmagban. Lehetséges, hogy üresjárásban, tehát, ha nem hegesztesz, akkor melegebb a trafó, legalábbis a vasmag melegebb. De miután alig folyik áram, nincs rézveszteség, tehát emiatt sem lesz túl meleg a trafó. ( Akkor lehet esetleg nagyon meleg a trafó, ha a betápfesz lecsökken, mert akkor esetleg a szabályozó beállítja a maximális kitöltési tényezőt, tehát nagyobb lesz az indukció, így a vasveszteség is. Hozzájön a rézveszteség a nagy áram miatt, de hát ezért van benne a ventillátor, meg ezt végül is nem egyszer építetted meg, ha működik, akkor jó. Ha meg nem elég meleg a trafó, akkor lehet gondolkodni a menetszámok csökkentésén, ezzel egyszerűbbé válik a trafó megtekerése.
(#) Temela válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Üdv!
"Akkor lehet esetleg nagyon meleg a trafó, ha a betápfesz lecsökken, mert akkor esetleg a szabályozó beállítja a maximális kitöltési tényezőt," - honnan tudja ezt a MACI vezérlése ? - csak áramot figyel, nem?
(#) Temela hozzászólása Feb 22, 2012 /
 
Orosz oldalon talláltam néhány rajzot, melyek .asc kiterjesztésben voltak (majd tömörítve), tudja- e valaki hogyan lehet azokat megnyitn?
Köszi!
(#) (Felhasználó 46585) válasza Temela hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Igen, áramot figyel. Ha az áram csökken, akkor nagyobb kitöltési tényezőt állít be, mert csak a feszültséggel tudja visszanöveszteni az áramot. Ha a betáp nem csökken, akkor ez azt jelenti, hogy nagyobb fesz-idő terület kerül a primerre. Ebből az is látható, hogy minimális betápnál kellene úgy beállítani a trafó áttételét, hogy maximális kitöltési tényező mellett (48...50% ) még éppen kijöjjön hegesztés közben a tervezett áram. Ez már nem 300V-nál van, hanem alacsonyabban, tehát a fesz-idő terület is kisebb, vagyis kisebb az indukció is a vasmagban. ( Ebből az is következik, hogy nem 300V-ra kell számolni, hanem mondjuk csak 270-re, mert annyi lesz a minimális betáp esetén a pufferen a feszültség. ) Innentől, ha nő a betápfesz, akkor ugyanahhoz az áramhoz csökkenti az áramszabályozó a kitöltést, tehát az igaz, hogy nagyobb a betápfesz, de a fesz-idő terület- és így az indukció nagyjából állandó marad. Ebből az is következik, hogy tegnap zöldséget írtam, mert az igaz, hogy nő a kitöltési tényező, de csökken a betáp, tehát a fesz-idő terület azonos marad. Elnézést...
(#) (Felhasználó 46585) válasza Temela hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Nem lehet, hogy ez egy szöveges ASCII fájl? Nevezd át .txt-re, ha minden igaz, akkor a windows egyből meg tudja nyitni.
(#) Steve56 hozzászólása Feb 22, 2012 /
 
Oerlikon GLE 320 rajza van e valakinek
(#) Temela válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Köszi!

Átneveztem, de akkor is csak egy marha hosszú (sok sor) írást kaptam. - pedig szerintem valahogyan rajzot kellene kicsalni belőle.

- ezt a kettőt tartottam meg, de sokat "ott hagytam"
(#) (Felhasználó 46585) válasza Temela hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Az első fájlt nekem megnyitja az LTSpice szimulátorprogram. ( A Linear Technologie szoftvere ) Ezek szerint az használ ilyen kiterjesztést.
(#) Papp Ferike válasza Temela hozzászólására (») Feb 22, 2012 /
 
Üdv! Melyik ez az oldal? Köszi! F
(#) Temela válasza Papp Ferike hozzászólására (») Feb 23, 2012 /
 
Üdv!

Próbálkozz ezzel!Bővebben: Link
(#) Temela válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 23, 2012 /
 
Köszi!

Király vagy!

A guglin semmit nem találtam csak az ASCII kódokat!
A másodikat azért nem tudtad megnyitni, mert már átvolt nevezve txt.-re.
Úgy nézem ez olyan, mint a TINA....
Tudom, hogy az már túlzás, de esetleg valami magyarítás?
Következő: »»   254 / 563
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem