Fórum témák
» Több friss téma |
A rezonanciával kapcsolatban: fél lépéses üzemmódban is van rezonancia? Ha a rugalmas mozgás, vagy a holtjáték nagyon közel van az elméleti lépéshez, akkor fordulhat elő, hgy csak rugdossa oda-visza.
Egy kis jelformálás lehet, hogy lendítene a dolgon. Ha megnézed, az általad rajzolt kínai vezérlőben is egy logikai kapu (feltételezem HC14) hajtja meg az optót, de még az optó kimenetét is tuningolják egy másik triggerrel. Egy kapu ~6,- Ft plusz költség...
Ja, meg a zavar védelem sem elhanyagolandó kérdés.
Biztos hogy december 5.-én lesz? Szerdai napra esik...
Már írtak rá. Elírtam, valahol máshol járt az eszem. Május 5.-én lesz. Most szombat vasárnap.
Igen fél lépésben is csinálja. Nem tudom mitől lehet.
Rakd fel az x hidat és fúrj. 2000-nél többel úgysem mész, akkor meg nem mindegy, hogy 3500-nál rezonál e?
Ha bírná a gépem 3-4e el is mennék, a gyorsulás is fontos de főleg kontúrt vágok (800-1200 mm perc) vagy relief előtt síkolok (2000 mm perc) . Lehet ott van a hajtás és a gépváz rezonancia pontja. A mikrolépés segítene a rezonancia csökkentésébe, simább motorjárást kapna vele. A maximum 18 Khz lehet kevés de az lpt alapon járatva is csak 25 Khz-t tud. Nálam a Z a szerény sebességű sajnos.
Nos akkor a lehetőségek korlátoznak....
inkább alkalmazkodj, és dolgozz lassabban, mint hogy gyorsan ne csinálj semmit!
Bocs, hogy ennyire mechanikai analfabéta vagyok: ezt mivel kell kenni? És a trapézmenetes szárat? És nagyjából milyen gyakorisággal? Az egész CNC karbantartásról valami jó leírás érdekelne.
Kb. 2 hete van meg a CNC-m, kb. 1 hete használtam utoljára, most meg az Y irányba nehezen mozog. Léptetőmotor hangján vettem észre, azonnal leállítottam. Utolsó lekapcsolásig nem volt gond. Nem látok semmi hibát, remélem, csak kenés hiánya okozza. Kicsit aggasztó, mert kézzel is nagyon könnyen tudtam forgatni, most kb. 5x akkora erőt kell kifejteni. Nem akad, nincs semmi hang, csak nehezebb forgatnii. Remélem, csak kenéssel van gond.
Eddig mivel kented? Szerintem inkább "csak" befeszült.
A kenés nem csak az olajozásból áll, az öblítésről is gondoskodni kell. Egy jól tapadó kenőanyag és a por együtt csiszolóanyagot alkot... a zsírzást ezért kizárólag zárt helyen használják, vagy olyan alárendelt helyeken, amit most meg sem említenék. A kenőanyag viszkozitása porral keveredve nagyon megnő, ez is okozhat jelentős ellenállást. A vezetőrudakat vékony orsóolajjal érdemes kenni (46-os viszkozitású alapolajjal) a csúszóperselyen keresztül folyamatosan adagolva. Jól látom, hogy szennylehúzó ajakosgyűrű is van rajta? Ez esetben csak belülről kenhető.
A trapézmenetes szár milyen orsóhoz kapcsolódik? Egyes műanyagok reakcióba léphetnek az olajokkal, és gyakorlatilag megdagadnak, ez jelentős nyomatékigényt jelenthet. Idézet: „Egyes műanyagok reakcióba léphetnek az olajokkal, és gyakorlatilag megdagadnak, ez jelentős nyomatékigényt jelenthet.” Attól tartok, telitalálat: CNC alulnézet
Én a háztartási golyósorsóban jobban bízom:két egymás ellen feszített golyósanya egy orsón minden köszörülés nélkül 2-5 ezredes holtjátékkal, és nagyon kis ellenállással jutalmaz. Ha érdekel, egy elvi rajzot tudok később prezentálni.
Csúszó műanyag alkatrészek jellemző kenőanyaga víz, ami itt kivitelezhetetlen. Jellemzően szárazon sokat alkalmazzák, de nagy felületi nyomásra csak szükségmegoldás. CNC-zésnél azért közkedvelt a műanyag anya, mert kis túlfedés esetén, kis terhelésen játékmentes hajtást ad, és könnyen megmunkálható. A hátránnyal már tisztában vagy: ha egy kicsit megmelegszik vagy más miatt megragad, percek alatt feldolgozza magát..
Ez egy kínai cucc. Gyorsan kellett, egyébként nem néztem rossznak. Elég vastag alutömbök, merevítések, ami kívülről látszott, az jónak tűnt...
Mint írtam, nem vagyok mechanikai szaki, nem igazán értem, miért van műanyagból. Annyira azért nem kisipari cucc, $2-t spóroltak? Szétszedtem, egyértelműen a menetes száron lévő szerkezetet nehéz forgatni. Bővebben: Link Mit javasoltok, mit csináljak? Holnap még keresek valami olajat, hátha ideiglenesen sikerül bejáratni, de jó volna hosszabb távú megoldás is.
Szerintem ez még nem dolgozta fel magát, csak ragad. Nem egyszerű levenni, szét kell szedni az egész CNC-t, az oldalát is le kell bontani. Majd holnap folytatom.
Nem csináltam vele még szinte semmi komolyat, még csak ismerkedek a dologgal. 1 gravírozás volt és utána még jó volt. Gyakorlatilag az állástól ragadt be.
Engem érdekelne a dolog. Esetleg meg spékelhetnéd egy anya beszerzőhellyel is, mert sokallom a 2000Ft/db árat. 3 tengelynél az már 12000Ft+ a hozzá építendő cuccok.
Te vagy a planeton is ezzel a gonddal?
Sajnálattal kell közöljem, hogy az anyát nem gyártja senki. Rengeteg munkával ha már van működő CNC-d, össze lehet hozni. Nem is hiszem, hogy olcsóbb lenne 2000-nél, de sokkal jobb mint a műanyag.
A te módszeredről nincs esetleg képed? Hogy oldod meg az anya rögzítését, és előfeszítését? A Vakerán hatszögletű anyákat láttam.
Igen.
Na megoldottam, már jól működik.
Kivettem a menetes szárat, alaposan megtisztítottam, megolajoztam. Már kicsit oxidos volt, meg olajsár szerű valami volt az anyában. Meglepő ennyi idő után. Úgy látom, elég rendszeres alapos kezelést igényel a szerkezet. Van még egy probléma, mintha az Y tengely menetes szára egy nagyon picit hajlik is, de ez nem biztos. Még szét fogom szedni teljesen, mert a csúszóperselyes rész sem 100% érzésem szerint. Nem rossz, de szerintem lehetne jobb is.
Na persze azt nem tudhatom, mikor készült, lehet, hogy hónapokig állt, mielőtt megvettem.
Én manapság ezeket nézegetem. Lehet, hogy ezek már nem a "házi alkatrészek" kategória, de sajnos nincs elég tudásom és gyakorlatom (szerszámom) hogy egy mechanika alapból készet csináljak. Valószínűleg tovább is adom ezt a mechanika alapot. Vagyis biztosan.
Nem tudnál esetleg valami konkrétat beszerezhető típust ajánlani? Bementem csapágyboltba, orsóolajat kérni, először horgásznak nézett
Aztán mondtam, hogy mire kell, de csak nagy marmonkannás volt tízezrekért, nem volt valami nagy kínálat. Kiugrottam a teszkóba, ott volt sokféle, de mind motorolaj, sebváltóolaj (ez lehet, hogy nem is rossz? MOL Dynamic ilyen) , meg ilyenek. Még benzinkutak vannak közelbe (MOL és AGIP), de oda már nem mentem.
Ha nincsen ipari kapcsolat, ahol "okosba" lehet szerezni, akkor sincs minden veszve. Nem szívesen reklámoznám egyetlen cégnek a termékét sem, de példának a Lube p 46-os, vagy a Prista MH M(P) 68-as viszkozitású hidraulikaolajok tökéletesek. Neten néztem, ebből létezik kis kiszerelés is. Ezeknek a kenési tulajdonságai már megfelelőek (a szivattyút és a többi mozgó hidraulikus alkatrészt is ez keni) kellően jól nedvesítik az acélt, de még jól behatolnak a résekbe, és már hordképességük is van (abrazív anyagok és kopástermékek elszállítása).
Fajlagosan drágábbak a gépjárművek szervóolajai, ezek is hidraulikaolajok. Még nagyobb teljesítményűek az automatváltó-olajok, de ezek már tényleg drágák. Ha a névben szerepel a 46, vagy 68, ezek a viszkozitást jelentik, ezek a nekünk valók. A 100, vagy 150-es viszkozitással már szánkenőolajnak is használhatók. Általánosan: 46-68 viszkozitású olaj legyen, ezek közül kell a legolcsóbbat kiválasztani, hiszen sem nagy terhelés, sem magas hőfok nincs amit el kellene viselnie. A hígabb váltóolajokat is lehet használni, de ezek hőállóság miatt nagyon drágák, és az erős adalékolás miatt veszett büdösek.
Van ötletetek, hogyan lehetne csinálni univerzális CNC tolltartót? Érdekes módon neten keresgélve nem túl sok találat van. A toll rögzítésével még megbirkóznék, de az lenne a poén, hogy a Z tengely mentén legyen minimum fél centi játéka, azaz lehessen vele írni nem tökéletesen sima felületre is. Ill. ennek még előnye lenne az, hogy a Z tengelyen nem kell tökéletesen pontosan a magasságot beállítani.
Itt egy találat, hasonló kellene: http://ruztercnc.wordpress.com/2009/03/14/pencil-holder/ Valamilyen kottyanásmentes csúszósín kellene, de nem tudom, hol lehetne ehhez a feladathoz megfelelőt venni, esetleg hogyan lehetne csinálni megfelelő minőségben. |
Bejelentkezés
Hirdetés |