Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 555-ös IC-s kapcsolások
Lapozás: OK   99 / 189
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Hello!
Nem ismerem a Simson gyújtását, és hogy mi a jeladója.
Ha egy tekercs, akkor lehet illeszteni kell a bementet a tekercs feszültségéhez. (Igazából szkóp ábrán kellene látni a jeladó által szolgáltatott feszültséget.)
De próbáld meg a soros 10kohm-al, és a zéner helyére tett 1N4148-as diódával. A C1 kondival párhuzamosan köss egy 1kohm-ot, és ha nem mér, növeld az 1kohm-ot addig, míg meg nem szólal. Ez után jónak kellene lenni.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Hát a jeladója egy tekercs. De leginkább úgy lenne jó, ha mint mindig, most is a gyujtó transzformátorról venném le a jelet, de azzal eddig nem mért semmit!:S Csak próbára tettem rá a jeladó kivezetésére.
(#) mex válasza Erick hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Ha eredeti elektronika van a motoron, akkor nem is fog mérni, esetleg zöldségeket.
Bővebben: Link
A 15-ös ponton több pozitív irányú töltőimpulzus is esik egy gyújtóimpulzusra, mert a gyújtókondi töltőárama a trafón folyik keresztül.
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Hello!
Ha igaz, megtaláltam a gyújtás rajzát. Itt a 15-ös kapcson, a gyújtótekercsen gyújtáskor negatív impulzus van. R1 helyett használj egy 33kohm-os ellenállást, az 555 6-os lábát, pedig húzd fel egy 10kohm-al, a 8-as lábához. A zénert vedd ki, és tegyél a C1-re párhuzamosan egy diódát (katóddal a 2-es láb felé). Ekkor működnie kellene.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Eredeti elektronika. Akkor majd elvégzem a módosításokat, és írok...
(#) mex válasza Erick hozzászólására (») Aug 6, 2012 /
 
Úgy igaz, ahogy proli mester írta!
Ezért mérne zöldségeket a bemenőkör átalakítása nélkül. A kondit több pozitív irányú impulzus töltögeti a végfeszültségre, az impulzusok közti szünetekben viszont GND közeli a 15-ös pont. Ezért beszámolja ezeket a "feszültségugrásokat", és a jó ég tudja még mi mindent amit összeszed. A gyújtás pillanatában a 15-ös láb polaritást vált, ezt viszont a bemenőfokozat módosítás nélkül nem tudja feldolgozni, csak a zener viselkedik közönséges diódaként, és a kondi töltésének egy része a zener-1k útvonalon emésztődik fel, így rossz esetben megakadályozva a szikraképződést is.
Mindenesetre a javasolt 33k ellenállást illik legalább kettő darabból összerakni, mert a néhányszáz voltos feszültségtüskék nem tesznek jót a kisméretű ellenállásoknak, könnyen átütnek, és viszik magukkal az elektronika többi részét is.
(#) Erick válasza mex hozzászólására (») Aug 7, 2012 /
 
Na, ma szórakoztam vele. Bemenetre 1k helyett két 15k sorban. Zener ki, a bemenet és a föld között lévő 47nF-ra dióda katóddal a kettes láb felé, 6os láb 10k-val a 8asra. Így még mindig nem mért semmit, de megcsináltam azt is amit pár sorral lejebb írt proli bá, egy trimmert tettem a 47nF-ra és addig növeltem, még jól nem mutatott a cucc, ez 27K-ohmnál jött össze. A gyújtótrafóra kötöttem ugye. Szépen mért is, meg minden, pontos volt, nem ugrált. Mentem vele 40kmert, szépen mért. Hazaértem, pár óra múlva elindultam itthonról, és már csak össze vissza villogtak a ledek, mostanra pedig csak néha néha egy-egy felvillan. Viszont ha a jeladótekercs kivezetésére kötöm, még mindig mutat, de sokat, ahogy eddig. Valami ötlet?
(#) m0tte válasza proli007 hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Helló! Megépítettem a linkelt kapcsolást, tökéletesen működik, köszi szépen! Az 500k poti helyett 240kohmos ellenállást raktam be, így a relé oldási ideje 3mp, ami nekem nagyon jó Üdv
(#) proli007 válasza m0tte hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Hello!
Csak hogy kicsit "bosszantsalak". Ajánlhattam volna egyszerűbb áramkörtis, csak a topik 555-ről szól..
üdv! proli007
(#) deny-g hozzászólása Aug 8, 2012 /
 
Sziasztok nem tudom menyire illik ez ide de ne555 ből nem tud valaki épiteni pl! 0-100Hz szabályozhato freqvencia generatort ????
(#) proli007 válasza deny-g hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Hello!
- Nem írtad milyen generátorra gondoltál.
- Nullától szabályozni csak feszültséget szoktunk, mert máshol 0..1-ig is végtelen átfogást jelent.
- Az 555-el nagyobb átfogású négyszög (50%-os kitöltésű) generátort azért nem célszerű építeni, mert ahhoz a kondit töltő és kisütő áramnak azonosnak kellene lenni. Vagy is ez csak akkor lehetséges, ha mással kiegészítjük az 555-öt.
- Ha "tűimpulzusok" megfelelnek, akkor lehet áramgenerátorral tölteni a kondit. Ekkor lehet a frekvencia szabályozás átfogása elég nagy.
- De 0..100Hz tartományra, sokkal célszerűbb egy kettős műveleti erősítőből generátort készíteni. Az egyik fokozat integrál, a másik komparál. Így egy négyszög és egy háromszög kimeneti jeled lesz. Az átfogás, viszont a szabályzó poti precizitásától fog függni.
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Nincs valami ötleted esetleg a leírt problémámról? Nem teljesen jött be az átalakítás. Csak egy ideig ment, ahogy azt leírtam...:S Vagy esetleg egy jobb javaslat, hogy honnan hajtsam meg? Gyújtótekercs, jeladótekercs, gyújtótrafó?(Ezen van most, és nem nagyon megy)

Köszi a választ!
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Aug 8, 2012 /
 
Hello!
Sajnos legfőképpen a jelalakot kellene látni a tekercsen, hogy néz ki, mekkora.
- De hogy elsőnek megy aztán nem, az valami hibára utal, vagy valami triviális dologra. (Test-táp hiba vagy valami.)
- Ha egy trimerrel beállítasz valamit, akkor nem elég eljutni oda, ahol működik, hanem a "tól-ig" tartományt kell megkeresni, és valahol a felére állítani.
- Az is érdekes, hogy leállt a moci mikor rátetted. Hiszen egyik CDI rajzon a tirisztor számára történő jelformálásnak elég kis ellenállásai voltak rajzolva. Hogy terhelhette akkor be a bemenőkör a jeladó tekercset?..
- Ha felül a 10kohm volt, alul a 27k (trimmer) akkor a 2-6 bemenet, valahol a fáltáp közelében volt állítva. De ha csak így működött, akkor úgy tűnik, kicsi volt a jel. Mert ahhoz, hogy az 555 kimenetén impulzus legyen, a jelnek át kell lépnie a táp 1/3..2/3-ad részét. De ez csak 1,66V. Ha a soros ellenállás ekkor 33k volt, akkor a jel nem érte el, a 10V-ot.. Viszont ha ezt bevezetjük az 555-be és nem használunk ellenállást a C1-el párhuzamosan, akkor működni kellene az 555-nek..
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Úgy néz ki, a gyertyapipa volt a hibás. Vettem egy "elvileg" normális zavarszűrős pipát. Már egy ideje jó, kb 60km-óta. Hát meglátjuk meddig lesz jó....
Köszönöm a hosszú, részletes válaszokat
Ha valami hiba van, írok...De csak nem fogok...
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Reménykedjünk, mert kezdett varázslatnak tűnni a dolog. Pedig ez elektronika, nem ezoterika.
(#) proli007 válasza deny-g hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Hello!
Egyébként elfelejtettem írni, hogy itt felraktam már egy generátort, lehet ez is megfelelő számodra. Ha nem kell a PWM, akkor középre állítod, és grátisz..
üdv! proli007
(#) m0tte válasza proli007 hozzászólására (») Aug 9, 2012 /
 
Hmm...no para Kipróbálom ezt is, amelyik jobb azt használom majd fel! Kösssssz
(#) m0tte válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Megépítettem, de ez nálam nem működik...semmi sem történik...
(#) proli007 válasza m0tte hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Hello!
Akkor valamit elkötöttél, mert egyszerű ez, mint a faék.. Mérjél.
- Fet-et használsz?
- Ha a bemenetre 12V-ot adsz, akkor a kondin meg kell hogy az jelenjen. Ha leveszed a 12V-ot, akkor "lassan" esni kezd. Ha a kondiban a feszültség 2.4V felett van, húz a relé.
- Ha rövidre zárod a Fet DS kapcsát, meghúz a relé?
Amúgy mi nem működik?
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Helló!

Rossz hírem van, a gonosz varázslónő tovább alkalmatlankodik a fordulatszámmérő körül. Továbbra sem mér rendesen, ill. hol mér, hol nem....Az alaposabb körüljárás érdekében, most leírok mindent amit tudni lehet a körülményekről.
Nos:
A gyújtás egy teljesen gyári simson tirisztoros gyújtás, a hozzá való tirisztoros vezérlő egységgel. A jelenség:
Ha a gyújtótrafó 15-ös pontjára kötöm az óra bemenetét, az óra semmit nem mutat. Ha az órában a trimmer rajta van a kondin párhuzamosan, akkor be tudom állítani úgy, hogy mérjen, mutat is, de csak egy ideig, utána megint ugrál össze vissza. Ha a jeladóra, vagy a gyújtótekercsre kötöm ugyanezt az összeállítást, akkor irreálisan sokat mutat, viszont stabilan mér, és a trimmert hiába tekergetem, nem tesz semmit... Asztalon, függvénygenerátorról hajtva továbbra is gyönyörűen működik az egész.
Az áramkörről teszek fel néhány képet a tisztánlátás, és a megfelelő információmennyiség kedvéért...
Az áramkör 6V-ról kell, hogy üzemeljen, ezért egy low drop feszültségstabilizátort használtam benne, név szerint LT1084 CT5.0 -ást. Ez akár 5A-t is tud 5V, szóval teljesen elégnek kell lennie. A motor töltése teljesen jó, álló helyzetben az akksi 6,6V-ra van töltődve.
A stabilizátor ki és bemenetén van egy-egy 100nF-os kondi, és a kimeneten van még egy 10µF-es elektrolit is. A többi alkatrész értékét egy rajzon feltüntetem...

Köszönöm a segítséget továbbra is!
(#) mex válasza Erick hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Az áramköröd testpontja az akku negatív pólusára csatlakozik, vagy a vázhoz, esetleg a blokkhoz van testelve? A gyújtótrafó testelése kifogástalan?
(#) Zoli_bácsi válasza Erick hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Nálam az 555 teljesen alkalmatlan volt a motoron. (Simson schwalbe) Totál gerjedés. Még az árnyékolás, és árnyékolt gyertya sem segített. Próbálj árnyékolni, zavarszűrőt alkalmazni, testleni, zavarszűrős gyertyát használni.
(#) Erick válasza mex hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Az áramkör test szálja az akkumlátorról jön. A gyújtótrafó jól van testelve, a vázhoz.
(#) Erick válasza Zoli_bácsi hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Nekem van egy másik fordulatszámmérőm, az is 555-el, tökéletesen működik a simsonon, semmi baja. Cdi trafó, és árnyékolt NGK pipa van a motoron.
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Hello!
Na, ez már a keservezés szintje..
- Ha van egy másik fordulatszámmérőd, lehet abból kellene kiindulni.
- Esetleg a bemeneti 555-ből astabilt készíteni, megnézni zavarja-e a motor, ha megy. (C1-et megnövelni, R2-öt visszakötni a 3-as lábra,Felhúzó 10k és potit kivenni.)
- Leginkább egy szkópábra jönne jól. De azt sem értem, 15-ösről miért nem megy, ha fel van húzva a bemenet 10kohm-al.. Kb. -10V jellel már ketyegni kellene az 555-nek.
- (A piros kondik, remélem nem régi ruszki/NDK kondik..)
- Ez a néha megy néha nem elég érdekes. Valami elmelegszik? Mert lassú változást hő tud okozni.
- A 400V-os gyújtás jelet, nem túl szerencsés a panelra hozni. Az egyik 15k-t lehet ki kellene vinni a trafóhoz. De mivel még csak nem is működik róla..
- Nem ártana látni az eredeti gyújtás rajzot sem. Mert ott tekercs és kalapács is van, ha jól emlékszem.
Amikor össze-vissza mutogat és a potiti tekerve nem történik semmi, honnan kap jelet? Mert a potival a bement rövidre is zárható..
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Ez a gyújtás tirisztoros, kalapács nincsen....Csak jeladótekercs, gyújtótekercs, világítótekercs, elektronikák, és gyújtótrafó.... amikor a potit tekergetem, és nem mutat semmit, a gyújtótrafóról kapja a jelet(15-ös láb), ha a jeladóra kötöm, vagy a gyújtótekercsre, akkor a trimmer semmit nem csinál, folyamatosan világít 2 híján az összes led, lejebb nem lehet vinni a kijelzett értéket, ha gázt húzok, a maradék két led is sorban felvillan. A másik fordulatszámmérőm, ezzel a bemenőkörrel tökéletesen megy egy hall jeladós gyújtással, ahol sokkal nagyobb a szikraenergia, és ugyanígy a trafó 15-ről viszem a jelet az órába. Elmelegedni nem tudom mit tudna, a stab nem melegszik, az 555ök sem, a többi alkatrészt pedig nem vettem észre, hogy melegek lennének, az áramfelvétel sem emelkedik meg, amikor össze vissza mutat.... A piros kondik, amik a panel jobb alsó részén vannak teljesen új Wima 1nF és 150nF-os kondenzátorok. A két 47nF-os kondit nem tudom milyen típusúak, de azok régebbiek. Ha esetleg azok helyett sima kerámiát használnék, az nagy gond lenne? Mert azokból van új itthon.
Nekem csak egy nem túl pontos RFT EO213-as szkópom van, azzal mérjek rá a gyújtótrafó 15ös pontjára? Van hozzá 10-es osztóval rendelkező mérőfejem itthon. Mit próbáljak meg megmérni? Mondjátok, és csinálok képeket majd!

Simson kapcsolási séma

Tirisztor
(#) proli007 válasza Erick hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Hello!
- Inkább a 3-as lábra mérj rá, hátha a 15-öst nem éli túl a szkóp, vagy az osztó..
- De a világítás tekercset is megpróbálhatod megnézni.

Amúgy meglepő, hogy a 15-ös ponton, ahol több száz voltos negatív jel van, abból a tranyó hogyan megy, főleg hogy bázis-emitter ellenállás sincs. Ha csak úgy nem , hogy a tekercs "leng".
üdv! proli007
(#) Erick válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Pedig ezeket az órákat már többen megépítették, és mindenki a 15-ös lábra kötözgeti.... Vagy lehet még induktívan is hajtani úgy, hogy pár menetet rátekerünk a gyújtókábelre vékony rézhuzalból, de nekem ez sosem működött...:S
(#) mex válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Leng a tekercs mindenféleképp, ráadásul mint már írtam a kondi töltőárama csak a primeren keresztül tud átfolyni, így aztán a töltődési szakaszban több pozitív színuszsapka-szerűség is mérhető ezen a ponton.
(#) Erick válasza mex hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
De akkor hogyan induljuk el? Vagy milyen megoldással lehet működtetni ezt a műszert?
Következő: »»   99 / 189
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem