Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos hajó
 
Témaindító: kanhangya, idő: Máj 16, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 3
(#) efraim válasza Alkatel hozzászólására (») Feb 8, 2013 /
 
Alkatel, a giro egyáltalán nem bonyolult! Ha van egy megfelelő tömegű lendkereked, azt csak egyszer kell felpörgetni a megfelelő fordulatra, a továbbiakban csak arról kell gondoskodni, hogy a tengelyére szerelt motor közbelépjen, ha a fordulatszáma csökken. Ezen túl a lendkerék még energiatárolásra is alkalmas. Nem egy preciziós rendszerben kell gondolkodni, mint amilyenek a hadiiparban vannak Itt lenne szerepe az elektronikának, a fordulatszám figyelésében és a meghajtó motor újraindításában, ha a fordulat egy megengedett értékhatár alá csökken.

Ha a meghajtásnál a szivattyút helyeznéd előnybe, akkor a halakat is elzavarnád, mert a szivattyú is zajos. A jet meghajtás viszont - kis teljesítménynél - zajtalan.
A hozzászólás módosítva: Feb 8, 2013
(#) Alkatel válasza efraim hozzászólására (») Feb 9, 2013 /
 
Nem tudom komam, de a giro egeszen masra valo, mint a jelen feladat. Az nem egyensulyozza ki a hajot,hanem stabilizalja a kulso behatasok ellen. Mivel ez egy kicsi hajo lesz, mondjuk giroval, ha kozepen allva inditom be es hatra, vagy elore mozgok a hajo ugyan ugy billenni fog velem es elfordul jobbra, vagy balra, ezen felul igyekszik a hajot eszak-deli iranyba allitani. Az ocean jarokban az egyensulyrol szinten ballaszt gondoskodik, volt szerencsem nehanyszor megtapasztalni, igaz csak kompon, Dover es Dunkirk kozott. Hallani es erezni is lehetett a jelenletet. A jet meghajtas tovabbra is piszkalja a fantaziamat a kilepo viz sebessege hatarozza meg a hajo mozgasat. A motornak mindenkeppen van hangja akar jet, akar szivattyu rendszeru a hajtas, csak a jet dragabb es bonyolultabb, par 100 wattos buvar szivattyut pedig olcson lehet kapni. Majd meglatom melyik lesz. Egyenlore a hajotest kitalalasara koncentralok, mert nem hagyomanyos ladikot szeretnek, hanem egy pontonhoz hasonlot, amin szabadon mozoghatok es nem kell tartanom attol, hogy felborul, mert a ballaszt kiegyensulyoz.
(#) kitartás válasza Alkatel hozzászólására (») Feb 10, 2013 /
 
Ebben az esetben szerintem a katamarán jellegű úszótest lenne a legstabilabb. A két test felül összekötve, "bedeszkázva". Egyébként a víz határozza meg az ideális formát. Lásd mennyire eltérő egy folyami ladik egy tavi csónaktól. Egyébként az elején azt hittem hogy a meglévő csónakodat szeretnéd "felturbózni", de így sokkal szebb a dolog. A projekt minden része része alakítható.
(#) Alkatel válasza kitartás hozzászólására (») Feb 10, 2013 /
 
Hat igen nem egy a ket vizre valo. Ez tavi lesz, katamaran es egydarabbol lesz kiontve az alja az uszo test es szinten 1 darab a fedelzet. Az egesz vizmentesen osszeragasztva. A felepitmeny szinten uvegszalas muanyag 200 wattnyi napelemmel. Folyaminak mas uszotest kellene es sokkal nagyobb toloero. Tulajdonkepp egy masfel szer 4 meteres tepsi lenne. Ha csak egy ember tartozkodik rajta akkor megbirja a ket torzs, de ha tobben, akkor felfekszik az egesz alja. A ballaszton meg gondolkozom, hogy egyaltalan kell-e. Felburulni semmikepp sem tud, az iranyitasat megoldja egy okostelefon alkalmazasa. Itt Londonban kaphato egy helikopter modell, melyhez nincs taviranyito, csak egy web cim, ahonnan letolthetem az app-ot a telomra. A komplett vevo benne van a kis gepben. Mekkora kiralysag lesz a tavon, ha megyek vele es nincs kapcsolo, kormany allas, csak egy mobil a kezemben. Ez a terv. Nyaron szeretnem vizre bocsatani.
(#) kitartás válasza Alkatel hozzászólására (») Feb 12, 2013 /
 
Ha javasolhatom a testbe építs több légkamrát, vagy töltsd ki valami zárt cellás műanyaghabbal. Így egy esetleges "zátonyra futás" esetén nem merül el a szerkezet. Ha üvegszálas technika mellett döntesz esetleg a katamarán úszótestét kifaraghatod pl polisztirolból, majd erre hordod fel az üvegszövetet és a gyantát. Egyébként egy kis ladikot (4.5m)már én is építettem igaz fa vázra üvegszövet poliésztergyanta borítással. Az a tapasztalatom, hogy a megfelelő formai kialakítás nélkül, merevítés, bordák nélkül nem merev, inkább hajlékony.
Fontos lehet a hidrodinamikai tervezés is. Nehogy a drága energia a vízbe vesszen .
(#) Alkatel válasza kitartás hozzászólására (») Feb 12, 2013 /
 
Az igazsag az hogy az uvegszalas technikarol csak hallottam, de sosem foglalkoztam vele kulonosebben. Most a tanulas idoszaka van. merevitesre En is gondoltam, 5X10 cm-es pallokkal oldanam meg. Kell is, mert a jarofelulet majdnem 6m2 sima felulet, mely nem hajolhat be terhelesre.A belsoreszbe 10 cm-es hungarocellt szeretnek, az minden korolmenyek kozt a vizen tartana a muvet. Vesztesegek biztos hogy lesznek, mert igen nagy feluleten erintkezik a vizzel.
(#) kitartás válasza Alkatel hozzászólására (») Feb 13, 2013 /
 
Az 5*10 cm palló szerintem kicsit túlzás. Én a ladikom elején a fedhető részt a villanyszerelésnél használt berman csővel oldottam meg. Csináltam egy megfelelő méretű üvegszálas lapot. erre felraktam a csöveket, majd beborítottam egy újabb réteggel. A kér réteg összekötött, közte a csövekkel. Így kaptam egy könnyű, de mégis merev táblát. Az üvegszálas technológia nem varázslat. Azért javasoltam hogy pl hungarocellből faragd ki az úszótesteket és utána erre kezd el felhordani az üvegszövet rétegeket, mert mindenképpen szükség van valami merev szerkezetre, amíg a műgyanta megköt (az első réteg alá valami fóliát kell tenni mert lehet, hogy a még folyékony műgyanta "eszi" a hungarocellt). Utólagos üregkitöltésnél jó lehet a purhab is ami szintén zárt cellás.
A hidrosztatikai ellenállásnál nem csak a felület, de a forma is jelentős.
(#) Alkatel hozzászólása Feb 13, 2013 /
 
A bergmann cso nagyon jo otlet, konnyu, de 6m2 feluleten mozog mondjuk 4 ember, eleg tartos lesz? A forma tenyleg nagyon fontos tenyezo, ezert gondoltam katamaran jellegre, ha egy ember van a hajon, azt megbirja a ket torzs, de ha tobb akkor az egesz alja felfekszik. Sajnos csak kis teljesitmenyben gondolkodhatok a napelem + akksi miatt. Majd az uszas proba megmondja, mit kell valtoztatni. Ha jo akkor kesz a hajom, ha nem, akkor eladom onjaro stegnek.
Most lerajzolom a testet. Holnap, vagy meg ma felrakom a kepet.
(#) Alkatel válasza kitartás hozzászólására (») Feb 17, 2013 /
 
Megszuletett a hajo test. Csak paint brush-ba tudtam lerajzolni, nagyon gagyi lett, de a lenyeg latszik. Arra gondoltam, mi lenne, ha a hajo GPS tamogatassal vissza talalna a beetetes helyere. Nagy hulyeseg szerinted?
(#) Alkatel hozzászólása Feb 17, 2013 /
 
Hol vannak a mellekelt rajzok? Valamit rosszul csinaltam? Megint megprobalom.
(#) Alkatel hozzászólása Feb 17, 2013 /
 
Talan most
(#) Urbiferi hozzászólása Máj 8, 2013 /
 
Sziasztok!

A következőben kérném a segítségeteket. Egy elektromos csónakmotort készítek egy kis 1-2 személyes ugyancsak saját készítésű csónakomhoz. A mechanikai részével már 90%-ban megvagyok, ezzel semmi probléma, csak egy csiga kell, viszont az elektronikában sajnos egyáltalán nem vagyok jártas. A motor egy autóból való hidraulika szivattyú meghajtója, (DC 12V, új), elég erős, és ~1,5órát ment egy használt 74Ah akkuról, úgy, hogy azt nem merítette le én kapcsoltam ki, igaz terhelés nélkül csak a tengely forgott…… tehát megfelelőnek találtam a célra. Szeretnék egy fordulatszám szabályozót készíteni, de fogalmam sincs, hogy kell. Úgy szeretném, hogy több fokozatban lehessen állítani, esetleg visszafelé is forogjon (hátramenet), de az utóbbit csak abban az esetben, ha nem bonyolítja túl, mert éppen el is forgathatom 180 fokkal az egész szerkezetet. Azért szeretném a fordulatszám szabályozást, hogy spórolhassak az akkuval, sőt sokszor elég ha éppen csak mozgatja a csónakot. Egyszerű, jól működőt szeretnék, inkább legyen csak 2 fokozat mint 4-5, persze ez sem lenne baj. Ha tudtok segíteni, kérlek azt aprólékosan tegyétek, mert teljesen laikus vagyok az elektronikához. Köszönöm előre is.
(#) zolika60 válasza Urbiferi hozzászólására (») Máj 8, 2013 /
 
Itt nézz szét. Valami ilyesmire van szükséged.
(#) Urbiferi válasza zolika60 hozzászólására (») Máj 8, 2013 /
 
Köszi!
(#) djkoko hozzászólása Jún 21, 2014 /
 
Sziasztok! Lenne egy Yamaha M12 csónakmotor aminek a kapcsolója elég gyakran elromlik, beég. 5 fokozat előre, 3 hátra. Az lenne a kérdés, hogy ezt kiválthatnám e valami elektronikával és hagyonányo potméterrel? 12volt dc 30A van szó.
(#) Medve válasza djkoko hozzászólására (») Jún 21, 2014 /
 
Szia, ha azon a kapcsolón valóban 30A folyik át, akkor én reléket alkalmaznék, olyanokat amelyeket a gépjárművekben alkalmaznak. Elektronikával ki lehet ugyan váltani, de miféle motor ez?
(#) djkoko válasza Medve hozzászólására (») Jún 22, 2014 /
 
Szia! Erről lenne szó! Bővebben: Link
Link javítva.
Használd a link gombot!
-moderátor-
A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2014
(#) djkoko válasza djkoko hozzászólására (») Jún 23, 2014 /
 
Olyan megoldás lenne jó amivel előre és hátramenetet is megoldhatom, forgókapcsoló ellenállsásokkal vagy ford.szám szabályzó ami elvisel ekkora áramot.
(#) Medve válasza djkoko hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Na oké, az eszközt ismerem, csak a motorját nem. Az adatlap szerint: mágneses motor, hát köszi! . Tehát, ha egyenáramú motor, akkor bikás FET-tel és PWM szabályzással megoldható a teljesítményszabályzása folyamatosan. (lásd PWM topikok). Ha eseleg BLDC, (az árából ugyan nem erre következtetek), akkor más a módszer. Kérdésem: hogyan oldják meg most, gyárilag a motor teljesítményszabályzását? Talán a motor terercselésének átkapcsolásával?
(#) nabradius hozzászólása Aug 27, 2014 /
 
Sziasztok! A segítségetekre lenne szükségem, egy elektromos meghajtású kisgéphajó építése okán. Elnézést, ha hosszú netán unalmas leszek, de elég laikus vagyok, ezért sok kérdésemre szeretnék választ kapni. Szóval tervben van egy faépítésű, kb. 1000 kg tömegű kishajó vétele, valamint felújítása. Balatoni gyerek vagyok, tehát innentől egyértelmű az elektromos meghajtás. Nagyjából kigondoltam mire lenne szükség, de mint említettem tökfej vagyok az elektronikához, de ez majd remélem idővel kiküszöbölődik. A gyári elektromocik horror áron vannak, így gyakorlatilag esélytelenek. A Balcsira vagy nagyon drága egy, vagy két kisebb motort helyeztem volna fel, de a vezérlésük, illetve összehangolásuk a gyári gari elvesztése nélkül lehetetlen. Tehát két, a gerinc mentén belső elhelyezésű, lefelé döntött bldc motort képzeltem el, úgy, hogy a tengely a hajótesten keresztül kerülne kivezetésre egy-egy tengelyen, végeiken három tollú csigákkal. A motorokat 24volton is üzemeltethető, 500 watt kimenő teljesítményt adó motoroknak gondolom, ezek szerintem már elég teljesítményt adnak a kis sebességű cirkáláshoz. A szél tolóhatása, illetve a kikötői manőverezés miatt találom szükségesnek a 2 motort, de ha valakinek van tapasztalata az egy motoros meghajtásról nagy szélben és elégnek talál egy nagyobb teljesítményű motort elfogadom. A problémám a motorok vezérlésével kapcsolatos. Miként lehet megoldani, hogyan lehet irányváltót szerezni/házilag készíteni, (láttam a neten potom 200.000-ért) egyáltalán hogy néz ki egy bldc motorvezérlés, lehet e vásárolni, vagy szerezni hozzá nyomtatott áramkör terveket. A következő, hogy szeretnék hajóba épített töltőt az akksikhoz (sajna itt max. csak zselés vagy szilikonos jöhet szóba) úgy, hogy ha beállok, csak be kelljen dugni (mármint a konnektorba a vezetéket kis hamisak) azt kész, illetve téli leálláskor az időszakos töltés is megoldható legyen. Tehát a lényeg a vezérlés, melyben nektek nyilván nem kell mondani az előre/hátramenet, illetve a fokozatmentesség fontosságát. E mellé persze kiemelt az akku töltöttség kijelzés és az aktuális áramfelvétel kijelzőszerű megoldása, valamint az egyéb hajóinformációs szerkezetek (gps, rádió, navi.fények hajókürt stb.) ráköthetősége is.

Ennyi lenne első körben aztán majd még jön gondolom közben egy csomó sületlen kérdés, de majd csak ráérzek.

Előre is köszi a segítséget: nabradius
(#) delux57 hozzászólása Ápr 10, 2015 /
 
Sziasztok
Kaptam egy Elektro Plusz nevezetű csónak motort, a nagy probléma vele, hogy a kapcsolója, ráadásul kettő, külön dobozban. Négy vezeték + kettő bejövő meg ott meredeznek szegények, kérdés, hogyan tudom bekötni, hogy legyen 3 előre és kettő hátra fokozat.
Előfordulhat, a kapott kapcsolók nem hozzá valók, milyen kapcsolót vegyek és hogyan kössem be.
A segítséget előre is nagyon köszönöm.
Indul a horgász szezon, jó lenne használni.
(#) abcdabcd válasza delux57 hozzászólására (») Ápr 10, 2015 /
 
Ha teszel fel egy képet erről a sokmindenről, különösképp például közeli képet arról a sorkapocsról, vagy valamiről, ahova pl a motoron lehet kötni a vezetékeket, és például, ha van is ott valamilyen felirat, akkor arról jól olvasható képet, akkor az lehet sokat segíthet abban, hogy valaki segíteni tudjon neked akár olyan is, aki nem ismeri konkrétan ezeket a szerkezeteket...
(#) (Felhasználó 46585) hozzászólása Ápr 10, 2015 /
 
Sziasztok!

Vettem egy 55 librás csónakmotort, teljesen új. Ma vettem hozzá néhány munkaaksit. Az eladóval beszélgetve azt mondta, hogy a motoroknak úgy szabályozzák a fordulatát ( tolóerőt ) hogy egyszerűen ellenállásokat kapcsolnak sorba a motorral... hagy fűtsön és zabálja az energiát az akksikból. Ez valóban így van? Mert akkor gyorsan csinálok valami pwm szabályzót hozzá.
(#) tiggersoft válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 11, 2015 /
 
Szia
Jó pár elektromos hajómotort láttam már. Igaz, hogy szétszedve nem annyit, de mindben PWM-volt. Méretre a többiben sem tudok elképzelni több száz wattos előtéteket!
Többek közt az ára miatt sem tudom elképzelni. 3-4 fokozathoz már vagy fél négyzetméternyi...
Szerintem építs!
(#) (Felhasználó 46585) válasza tiggersoft hozzászólására (») Ápr 11, 2015 /
 
Nem kell oda olyan nagy teljesítményű ellenállás, befér abba az ovális tetejébe. Meg ha pwm, akkor miért kapcsolós, miért nem potis? Azt mondják, hogy ami potis, az a pwm, mert az fokozat nélküli szabályozást tesz lehetővé. Nem akarom szétszedni, mert még garis, teljesen új. Persze semmit nem közöltek a belsejéről.
Építeni fogok és amig garanciális, addig kivül lesz a pwm szabályozó, a motor meg a legnagyobb sebességbe lesz mindig kapcsolva.
(#) tiggersoft válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 11, 2015 /
 
A kapcsoló szerintem csak irányváltó. Jó kicsit túloztam, de akkor is. Vízen a drága akku energiát elfűteni?
Igen, gari ellen ez a legjobb megoldás, megbontás nélkül...
(#) nedudgi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 11, 2015 /
 
Gondolj bele, mekkora hőt kellene leadni annak az ellenállásnak... Malacot lehetne sütni azon a feltéten.
(#) delux57 válasza abcdabcd hozzászólására (») Ápr 11, 2015 /
 
A baj, hogy nem sokra lehet menni a képpel, de teszek fel. Ezt a kis szerkentyűt anno a szegedi mérleggyár követte el, még próbálkozom a megkeresésükkel. Négy vezeték, egy kezdő + a három sebesség, a gondom a polaritás váltással van, ezt kell megoldani egy három kamrás kapcsolóval.
Képek jönnek.
Köszönöm a hozzászólást.
(#) Kriszke hozzászólása Aug 4, 2015 /
 
Sziasztok!
Van egy Nevis 48Lbs 12V elektromos csónakmotorom,előre 5,hátra 3 sebességes.
Az akkumlátor + csipeszéből kijövő vezeték(forrasztva van) 1perc üzem után erősen melegszik és szerintem a teljesítménye is csökken, és mindha rázna is egy kicsit.
Kapcsolóját meg néztem,ott nem melegszik a vezeték,befújtam kontaktal!Nincs változás!
Mi lehet a gond? Addig nem szivesen szedném szét a motort még nincs tuti tipp.
A motorba vagy 5 szál vezeték megy le, talán valamelyik nem érinkezik tökéletesen?
(#) gernerakos válasza Kriszke hozzászólására (») Aug 4, 2015 /
 
Vastagabb kábel kell, mert a jelenlegi nem bírja a rajta átfolyó áram erősségét.
Következő: »»   2 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem