Fórum témák
» Több friss téma |
Igaz az, hogy néha nem árt egy jó akksitöltővel is feltölteni az akkumulátort?
A legjobb fesszabályozó is 14,2V max-ra van beállítva, ha van egy kis átmeneti ellenállás lehet 13,xx V csak, amivel tölt, viszont a teljes feltöltés, 15,4V körül van, mikor már nem kíván több áramot. Ekkor viszont az összes elektrolit visszaépül a cellákba, ami +10% kapacitás növelés. Ráadásul, nem marad az alján, mint oxid-sár, ami végső stádiunban cella zárlatot okoz.
15,4V-ra töltve már igen erős a gázképződés, és rendszeresen pótolni kell a desztillált vizet. Illetve hőmérsékletfüggő is ez, nyáron biztos, hogy nagyon sok a 15,4V. Télen, nagyon hidegben jó lehet, de a folyadékszintet legalább havonta ellenőrizni kell, nyáron meg talán hetente - persze attól függ, mennyit járunk a járművel.
A 14,2V helyett 13,xxV-ra nem az a megoldás, hogy akkor felnyomjuk 15-re, hanem tenni kell tisztességes kábelt a generátor és az akku közé, szükség esetén a negatív ágba is. Mondjuk úgy 16mm2 keresztmetszettel indítanék első körben, de lehet 25 is. Akkutöltő nem árt, de nem érdemes túlparázni sem a dolgot. Ha megvan a stabil töltés a járműben, az már legalább fél siker, de inkább háromnegyed.
Arra az akku tetőn lévő lehúzható papírcsík matricára csak annyit írnék, hogy az emberek már gondolkodni is elfelednek. Az akkura rá van írva, gondozásmentes, és ezt tök komolyan is veszik. A garancia jegy és használati utasítás meg csak egy felesleges fecni, amit elolvasni is lusták. Ott le van írva, hogy nyáron havonta, télen kéthavonta célszerű az elektrolit szintet ellenőrizni. Mi a gyakorlat? A sofőr tojik rá, akku indít ameddig bír, aztán gari időn belül nagy hanggal reklomál, az akku vizsgálatnál kiderül, elektrolit szinte semmi, az akku kapásból garancia vesztett. Ez le is van írva a jótállási jegyben. A tulaj vagy beletörődik, és újat vesz, és közbe fogatkozik, az életbe többet azt a típust nem választja, hogy megint cserélni kellett. Közben a saját hanyagsága volt a pénztárcája legnagyobb ellensége. 8 évig vizsgáltam be garanciális akkukat egy cégnek, 20 problémás akkuból 1 jogos reklomáció, 19 csak lemerült volt, töltés után újra használható volt mind. Volt dörzsölt reklomáció is, egy garancia vesztett akku pár hetes szakvéleménye ellenére ismét visszakerült hozzám, de már feltöltve az újbóli bevizsgálásra. Az akku gyári száma viszont ismerős lett, visszakeresve a szakvélemény másolatát látom elektrolit hiány miatt már bukott a garija. Felhívom a céget, szórakoznak velem, vagy mi? Mert ha ez így megy, akkor mondják meg melyik akkura mit írjak, de bélyegzőm és nevem nem adom a szakvéleményhez, amúgy meg tök felesleges komolyan bevizsgálni, csináljanak az akkuval amit akarnak, én nem tartom a hátam.
Az akuvit huminsavat tartalmazott, ma is kapható, szerintem az akku élettartam és karbantartás nem rajta múlik. Az akkuhoz kapott pár lapos szösszenet írja, tilos a használata, de ez kb. olyan, mint az új gőzölős vasaló használati utasítása, csak csapvízzel használható. Agyrém, hülyeség a köbön, saját rokonommal vitatkozok, ha nem desztillált vizet önt bele, attól a csapvíztől fog csak elromlani, mert a vezetékes vizünk kemény. Nem, mert a használati utasítás csapvizet ír... érdekes a régi vasalóba még csak desztillált vizet használt. Logika semmi. A kávéfőző is idővel eldugul a csapvíztől, de nem gondolkodnak ma már az elkényelmesedett, szándékosan elhülyített agymosott emberek. Az 1200-es Lada idejében még alig volt kötelező a lakott területen kívüli világítás használat, a kb. 40A-es generátor töltése is relatíve normális volt, nem volt még központi záras, ami vezető ajtó zár nyitása zárása mellett a további ajtózárakat is feleslegesen működtette. A menetszél simán fűtötte az utasteret, ma viszont ha nem megy az utastér ventillátor, szinte alig jut meleg levegő a kasznikba, pollenszűrő csere elfelejtése, vastag több cm retek a betéten, és csodálkoznak, hogy légszomjban szenved a ventillátor, majd idővel meg is hibásodik. A Lada 1200-as motor hűtőventillátora még mechanikus ékszíj hajtású volt, ez szinte a viszkó kuplungos kivételével elektromos hajtású lett. Nem volt késleltetett belsővilágítása, elektromos ablaka, számítógépei, amik leállított motor után is vesznek fel áramot X Y ideig még. Volt az 1200 motorterében egy hővédő lemez is az akku és a motor között, ma vagy van, vagy nincs. Van, hogy gyárilag volt szigetelő az akkun, de a cserénél rajt marad a régi akkun, az újra már nem kerül fel. Cserénél a gyári eredeti akku helyett kisebb indítóáramú akku kerül a járműbe, mert pillanatnyilag olcsóbb, vagy nyáron még jó, de télen okoz bosszúságot. Talán a szakik is lelkiismeretesebbek voltak, ma már lazán cserél a tulaj is rádiót, aztán vagy sikerül, vagy nem, és az a készülék is piócaként szívogatja az indító akkut. Biztos jobb volt a bitumen fedeles akku, még a Volán akkus műhelyében volt szerencsém hozzá, tudom miről írsz, de sok más technikai, emberi tényező is van a mai korai, már már "normálisnak" titulált gyakori akku cserék mögött. A kis Suzuki akku sem ludas egészen, 12V 35Ah 240A ( EN ) Az új akku már eleve lemerült állapotba kerül a kocsiba, ez 100% biztos, senki nem veszi a fáradtságot, hogy használat előtt feltöltse teljesen az önkisüléstől lemerült akkut, betesz, indít, talán egy töltést mér és sorsára is van hagyva. Generátor nagy árammal meglöki, de soha nem fogja feltölteni már. Eleve hátrányból kezdi meg rövid életét. Ebbe még besegít a centrálzár, a tulaj, égve felejtett világítás, működő belső világítás pl. autó takarítás közben nyitott ajtóknál, és ha már van rádió, had szóljon közbe az is ugye. Egyet felejtenek el, ez nem világító és meghajtó akkumulátor, ez indító akku, ami nagy áram leadására képes rövid időre. Ha le van merülve, eleve csökken a kapacitása, az indítóárama, télen az akku fagytűrő képessége, ami még tovább gyengíti. Ólom savas indító akkut elvileg mindig feltöltött állapotba kell(ene) tartani. Ha lemerül az akku, az elektrolit ( H2SO4 kénsav + H2O desztillált víz : 1.285kg/dm3 vagy 32 Be° ) savsűrűsége csökken ( az ilyen akku eleve télen könnyebben befagyhat ), az ólom lemezeken szulfát réteg SO4 képződik, ami csak normál töltéssel alakítható vissza. Ha a töltés elmarad, vagy nem teljes, a szivacsos ólom lemezek felületét beborító primer szulfát réteg idővel makacs kemény szekunder szulfát réteggé alakul, ami már normál töltéssel nem alakítható vissza. Az akku cellák ólom lemezeik működő felülete lecsökken, az akku kapacitása indító képessége romlik és romlik, végül indítás képtelen lesz. Lehet nagyobb 12V 45Ah 360A ( EN ) akkut is beszerelni, de létezik vele azonos házban több lemezzel akár 12V 50Ah 490A ( EN ) indító akku is... Hővédő hőszigetelő lemez? A hűtő ventilátora pont rálöki a forró levegőt, a motortérben nem olyan intenzív a légcsere, mint egy állandó cirkuláló ventilátorú motortér esetén. Egykor megbízható akkumulátorosnál hegyekben áll az új akku, mérem a nyugalmi feszültségét, 12.4V, keresek másikat, hátha van feltöltött is, hát kivétel nélkül a több száz db mind egyforma lemerült volt, de ezek még mindig indítóképesek. Mondom ezt még tölteni kell. Válasz: ja dobd fel pár órára. Érdekesen néztem rá, több mint 24 órát töltöttem ellenőrzött körülmények között, mire be mertem szerelni, ezt senki nem teszi meg. Itt kezdődnek a bajok, vad kapitalizmus, becsület, szakmaszeretet, a puszta gondolkodás luxus cikké vált. De hiába minden igyekezet, ha a szórakozott kétbalkezes tulaj rendre lemeríti a rajt felejtett világítással, a ritkán használt, de töltésileg tökéletes és kevés km-t futó járműben eleve az önkisüléstől is magától le fog merülni, stb. Szóval igen érdemes akár havonta hálózatról javító töltéssel karbantartani az indító akkut. Rossz 12V H4-es 60/55W izzó működő refi fele sorba kötve az akku és az akkutöltő közé az egyik vezeték ágba, máris nem forralod szét az akkut 14.4V feszültség felett, mivel az izzó automatikusan korlátozni fogja az akku feszültség emelkedésével a töltő áramot. Automata pl. LIDL-s töltő nem jó, az 14.4 - *14.7V felett kikapcsol, a primer szulfát meg a lemezeken marad. Min. DC 16-17V feszültséget tudó töltő szükséges hozzá. A jármű töltését félévente célszerű ellenőrizni. Gondozásmentes indító akkumulátor nincs.
Szinte teljes mértékben egyet kell értsek. Hol voltál eddig?
Nehéz elmagyarázni az ügyfélnek, hogy mi is lehetett a baj (kideríteni is néha), mert a válasz mindig az, hogy rossz az akku, a maguk baja... Meg régen a másikkal nem volt ilyen gond. Meg 10 éve meg van és sosem volt még baj az autóval. Meg 2 éves akkunál (jótállás lejárta előtt 3 nappal), és egyébként állandóan ezt csinálta új kora óta... Meg biztosan nem az autó a rossz, mert tegnap még nem volt semmi baja...ja SMS-t fog küldeni előtte egy nappal! Idézet: „Rossz 12V H4-es 60/55W izzó működő refi fele sorba kötve az akku és az akkutöltő közé az egyik vezeték ágba, máris nem forralod szét az akkut 14.4V feszültség felett, mivel az izzó automatikusan korlátozni fogja az akku feszültség emelkedésével a töltő áramot.” A töltő áram az akkufeszültség emelkedésével csökken és nem nő. Az izzó valóban jó túláram védelemre és rövidzár ellen a töltőre. De nem jó túltöltés ellen, hiszen a végén alig folyik áram alapból, tehát az izzón nem fog jelentős feszültség esni. Annyi jut az akkura, amit a töltő szeretne. Én nem hajlok arra, hogy egyszeri felhasználók 16-17V-ig töltsék az akkujaikat. Én szoktam javasolni a pl. Lidl-s töltőt, bolondbiztos. Maradjon meg a 14,4V feletti feszültségű töltés a hozzáértőknek, el kell vinni az akkut és rendbe rakatni, közben megvizsgáltatni a járművet és kész.
Köszi a kimerítő választ! Akkor jól tudtam, hogy kell az időnkénti teljes, 14,2V feletti töltés az akksi élettartamának a növeléséhez. Több száz db-ot cseréltem szünetmentesekben. Azok is ugyanilyen felépítésűek, annyi külömbséggel, hogy a lemezek között valami fehér nedvszívó anyag van, mivel legtöbbször fektetve van a készülékekben. A cella tetején egy gumi-sapka, ami kifele engedi a túlnyomást, az egész pedig egy mőanyag fedővel leragasztva. De ettől, még ez sem gondozásmentes, az élettartamuk is 4-5 év volt max a jobbaknak, FIAMM Yuassa, agagyiké, meg 1-2. Az öreg Mazdámban, most egy 095 tipusőt használok, ami 680CCA, kisebb meg sem bírja fordítani a 2L-es motort. A másik halálozási ok, a télen végkimerülésig tekertetett önindító. Nemcsak az akksi merül le, de a lemezek is elhajlanak, a nagy és folyamatos áramfelvételtől.
Idézet: Csak benéztem, de látom ezen a fórumon is van szövegértési probléma fent is, lent is, megyek is tovább. Üdvözlettel: Ampervadász „Szinte teljes mértékben egyet kell értsek. Hol voltál eddig?”
Több mint 20 éve van autóm, most nyúzom a hatodikat. Sosem töltöttem akkut (töltőm sincs), és nem is kell ha az autó egyébként rendben van. Cserélni is csak egynél cseréltem, mert az már akkor halott volt amikor az autót vettem, másfél évet állt a gép érintetlenül.
Dízelben meg olyan autót kell venni ami -15 fokban is könnyen indul, melegben pedig a legelső, vagy a második - harmadik munkaütemre (nem főtengelyfordulatra) beröffen. Persze sokan jártak olyan autóval ahol már megaohmos nagysága volt a gyújtókábelnek, meg szinte elfogyott a gyertya elektródája, és csodálkoztak hogy miért kell annyit köszörülni...
A családban két autó van, az egyikben 7 éves volt az akku (a gyári eredeti) amikor cseréltem, a következő (egy mezei varta) nemrég, 8 év után adta meg magát ugyanebben. A másik autóban szintén 7 évig bírta a gyári akksi, nemrég cseréltem újra. Ezek igenis gondozásmentes aksik voltak - mert sosem gondoztam és mégis tették a dolgukat... Szóval ha mondjuk 1...2 év után megadja magát az újonann vett akksi, akkor igenis morcos lennék! És szerintem joggal állítanám, hogy ócskább mint az előző volt. De ez nem törvényszerű, lehet, hogy ez sis sokáig bírja majd, ki tudja....
Idézet: „Az akkura rá van írva, gondozásmentes, és ezt tök komolyan is veszik.” Jó. Akkor miért is van ráírva ez? Sima hazugság vagy átverés?
Egyik sem, igénybevétel függvénye. Amelyik autóba 1 év alatt beleraknak 160000 km-t (ismerek ilyet), abban nyilván nem fog 7 évet bírni az akku... Viszont az öreg bácsikáéban amelyik 1 hónapban egyszer veszi elő a gépet, biztos hogy nem kell kétévente cserélni.
Volt nekem is ilyen akkutöltögetős kollégám, aztán pont ugyanannyit bírt a kocsijában az akku mint a többiben, amihez soha hozzá nem nyúltak. Idézet: „Amelyik autóba 1 év alatt beleraknak 160000 km-t” Az három váltásban használt taxi, vagy mi?
Az sem jó, ha áltó helyben lemerül, meg az sem ha állandóan indítgatnak, mint az említett taxisok. Az a legjobb, ha az autopályára áll, s csak gurul. Megy bele a Km, de a legkevesebbet kopik minden alkatrész.
Nem, hanem egyszerű munkaeszköz a céges fuvarokra.
Idézet: „Viszont az öreg bácsikáéban amelyik 1 hónapban egyszer veszi elő a gépet, biztos hogy nem kell kétévente cserélni.” Ez sem jobb a taxi üzemnél. Az előbbinél a sok indítózás, sok városi út, sok kütyü (fogyasztó), stb. a gond, míg a bácsinál a kevés töltés, sok állás (önkisülés). Mindegy, hogy mitől használódik el, a negatív energiamérleg is megöli, csak lehet, hogy lassan. Az ideális, ahogy írták, egy indítózás, és hosszú út, és ez minden nap. Ilyen persze kevés van. Egyébként nem vetem el azt sem, hogy ezek az akkuk már nem olyanok, mint "régen". Fogyasztói társadalomban élünk, a cél a profit és nem a vásárló ígéreten felüli elégedettsége.
Üdv, ismét én lennék két újabb kérdéssel
1) Megrendeltem az új akkumulátort és azt szeretném megkérdezni, hogy ha az autó javarészt városban lesz használva rövid utakra akkor milyen időközönként érdemes kivenni és feltölteni hálózati töltővel? Egyáltalán szükséges? Egy autó képes 5-6 km-en városi körülmények között visszatölteni az akkumulátort amit indításkor "felemésztett"? 2)A beteg akkut szeretném megmenteni addig amíg megjön az új akkumulátor. Kedden jön meg a céghez és onnan csak autóval van esélyem elhozni. Kicsavartam a "gondozásmentes akku" sapkáit. Készítettem pár fényképet, nem tudom mennyire látszik a folyadék szint. A két szélső cella folyadék szintje szinte nem is látszik míg a köztes 4 cella folyadékszintje elég jól látható. Szabad/érdemes utántántöltsem desztillált vízzel vagy nem? Nem szeretném ha éjjel szagra vagy rosszabbra ébrednék de szeretnék még hétfő-kedden elvánszorogni vele munkáig és új az akkumulátorig. A helyzet az, hogy mostmár a kapocsfeszültség még megvan úgy ahogy de indítóáram nagyon kevés. Köszönöm eddigi bő válaszaitokat előző kérdésemre. Néhány kép a felnyitott cellák folyadékszintjéről A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2014
Szia, A képet még nem látom, de tudom, hogy mit látnék. Töltsd fel az összes cellát a szintig, majd tedd fel tölteni, kb az Ah/10 árammal. Ha jó a töltőd, akkor úgyis annyit vesz fel, amennyit kíván. Amennyiben nincsen savszintmérőd, a pezsgésről láthatod, hogy mely cellák üzemképesek. Persze csak védőszemüvegben és jól szellőző helyen..... Ha feltöltés után belenézel a cellákba, és az elektrolit nem zavaros, pirosas, a lemezek nem görbék, akkor van esélyed, ha nem volt sokáig ebben az állapotban nyúzva, hogy helyre tudod állítani az akksit.
Mivel nem tudom milyen autó, s mekkora generátor van rajta, így csak annyit tudok mondani, hogy elégnek kell legyen egy "modernebb" / nem lada, skoda/ autógenerátornak-szabályozónak annyi idő a feltöltésre. Most egy éve már én is csak hasonló távokon használom az autóm, és nem volt vele gond. Egészen addig, amíg az elektromos ablak reléje "leragadt", az lemerítette az akksit, bikázás után, az pedig a már 17 éves szénkeféknek már sok volt, rövidek is voltak, az érintkezés sem volt tökéletes, s kinyírta a fesz-szabályozót. Hát a hálózati töltővel való "formázásról" megoszlanak itt a vélemények. Én azt mondom, hogy fél évente, /vagy ha csak városban használod, esetleg 1/4 / jó tesz a teljes feltöltés, mert ezzel el tudod kerülni a akkumulátor leszulfátosodását. Idézet: Magad is láthatod, hogy mennyire igaz az hogy "gondozásmentes". „Kicsavartam a "gondozásmentes akku" sapkáit. Készítettem pár fényképet, nem tudom mennyire látszik a folyadék szint.”
Szia.
Az akku így is úgy is cserélve lesz és kedd-szerdára jön egy új (teljesen zárt ) A kérdés csak az, hogy hogyan bírom ki szerdáig. A hiányt pótoltam és feltettem tölteni. A gond csak az, hogy kb 4 cella fel volt már töltődve és a 2 szélső, elektrolitban hiányos pedig nem. Viszont a folyadékot pótolva legalább a kapocsfeszültség helyreállt, még ha indítóáram nem is sok van. 4 cella enyhén pezseg a másik kettő amit után töltöttem meg csendben van. Amik pezsegnek kezdenek kissé zavarosak lenni de a két után töltött cella kristálytiszta. Igaz látható, hogy a lemezek megsínylették az elektrolithiányt. Most a töltőfeszültség 14V, a pezsgés az ép cellákban meg enyhe-közepes. Hagyhatom reggelig, hogy hátha a két szélső cella is "összekapja magát" vagy csak a feltöltött cellákat töltöm túl és károsítom? A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2014
A szem viszont kizöldült az imént Sajnos az akku csak 1 éves eredeti méregdrága GM mint ahogy írtam de 2 hónapot nem volt használva és egy gyári hibás Blaupunkt médialejátszó végzett vele. Amikor én megkaptam az autót 3 hete a feszültség 8V körül volt az akkun és nem indult. Akkor feltöltöttem elektrolit szint megvizsgálása nélkül és 1 hétig indult az autó pöccre. Ma viszont megint beadta a kulcsot. Az érdekes viszont az, hogy egy GM gondozásmentes akkuból 1 év alatt a víz hogyan tudott távozni két cellából is. Ez az akku kétszer drágább mint egy VARTA vagy BOSCH és háromszor mint egy névtelen. Akármi is legyen reggelre az új akkut nem mondom vissza mivel a télnek ezzel nem merek nekivágni.
A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2014
Az első fagyos napok megmondják, hogy mennyire jó az akksi. Próbáld meg kisütni, 8-9V-ig, nem lejjebb, s megint feltölteni, akkor a két szélső cellában is meg kelle indulni a töltésnek. Nem láthattad, mert le volt ragasztva, de először mindíg az elektrolit szintet kell ellenőrizni, s utánna töltőre rakni. Mindíg a két szélső cellából fogy jobban a víz, azok kapják hamarabb az "ívet" terhelést. Ha valami folyamatosan szívja az akksit, akkor a generátor a motor beindulása után akár 30-40A-el elkezdheti a töltést, ami helyileg hírtelen felmelegedéssel jár, és a víz kipárolog a sav benne marad, ezáltal töményebb lesz, megváltozik a karakterisztika, jobban gyílkolja az akut. Nagyon-nagyon régen még úgy írták a konyvek, hogy van egy téli, és egy nyári savszint, amire be kell állítani az akksit. Persze ezzel ma már nem foglakoznak. Az a "szem" nagyon jó dolog rajta, de a 2, vagy 3. cellánál van /bocsi mér emlékszem/ mindenesetre azt hiszed, minden rendben, aztán az első fagyos reggelen Te is ledermedsz, mikor annyit mond csak, hogy nyekk. Az ROHS forrasztási technika után ez másik "fogyasztói-társadalmi" nagy találmány, hogy vegyél újat. Ja meg a Coca-Cola palackozott csapvize, amit 5000x haszonnal árusít, meg a gyógyszergyárak, mega ..... nincs is vége. Mikor a wagon-R -t vettem az is állt 2-3 hónapot a kereskedőnél, abban is gondozásmenes, igaz gagyi Delco volt, s az első reggeli fagyban en is dobhattam a szemétbe. Én azt javaslom, hogy használd a mostanit, amíg megy, az újat finoman töltsd fel, majd egy 50W-os égővel járasd, mérd rajta a kapocsfeszt, megint töltsed, párszor. Egyetértek a "amper-vadász" kollégával, hogy ki tudja meddig volt raktáron a gyártás óta, amíg megvették. Ezzel óvatosan beindítod a kémiai folyamatokat, és nem éri olyan nagy impulzus terhelés, mintha beraknád egyből az önindítóra. Régen, még létezett az "akkumulátoros" foglakozás is, aki ugyaezt megtette velük, mielőtt beszerelte volna az autódba, és a lada bakelitben kicserélt egy cellát, visszaolvasztotta a tetejét, s megint új fényében tündökölt, közben sokkal kevesebb ipari hulladék keletkezett. Üdv: Mike
Az új akku 1 éves lesz gyártásától számítva. Megpróbálom amit mondtál. Köszönöm szépen. A mostanit lemerítem s feltöltöm újra, csak legyen időm erre mert szerintem a 48 órán simán túltesz a procedúra. Ugyanakkor az újat is szeretném "megtisztelni" úgy ahogy leírtátok. Egyelőre boldog vagyok ha keddig kihúzom ezzel. A gond az, hogy a beíratást is jövő héten kell megejtsem és oda nem mehetek döglött akkuval mert szemberöhögnek teljesen jogosan Még nem tudom, hogy oldom meg de több kárt se szeretnék mint hasznot.
Az indító akkumulátor kisütését izzóval 10.5V kapocsfeszültségig célszerű végezni, majd ezután rögtön tölteni kell az Ah kapacitása 1/10 A. Még jobb, ha a töltő áram is kevesebb, ekkor a töltési idő elhúzódik, de regenerálási szempontból hatásosabb. 14.4V kapocsfeszültség felett az akku kapacitás töltőáram 1/10 A további csökkentése szükséges, a gázképződés mérséklése és az akku melegedés megelőzése érdekében. A töltést nem szabad abba hagyni, ha mód van a cellák savsűrűségének töltés közbeni ellenőrzésére, a töltést addig kell végezni, míg a savsűrűség már tovább nem emelkedik, és az akku 40°C fölé nem melegedhet. Ehhez bizony szükség van a DC 16-17V feszültségre. Lidl-s automata töltő soha nem fogja ezt megtenni, az leáll 14.4V , *14.7V kapocsfeszültségnél. Tapasztalat, a szulfátos akku kapocsfeszültsége hamar emelkedik töltés közben, Lidl-s töltő alkalmatlan akku regenerálásra, egyre jó, némileg magasabb akku feszültséget biztosít, az akku kihúzhatja a garancia időt, utána már úgyse fognak reklomálni vele...
8-9V-ra mély kisütést izzóval terhelve nem javaslom, az indító akku károsodik tőle. Az indító akku beszerelési helyzete is lényeges pl. a motortérben. Ha mód van rá, érdemes az akkut leszigetelni, de nem mindenképpen a hidegtől kellene óvni, noha -18°C hőmérsékleten a teljesen feltöltött új akku kapacitása felét elveszíti. A szigeteléssel nagy hőterheléstől is óvjuk az indító akkumulátort. Emlékezzünk rá, +40°C hőmérsékleten az akku töltés közben károsodik, a töltést szüneteltetni kell. A motortérben ilyen lehetőség ( töltést szüneteltetni ) nincs, viszont ott jóval melegebb hőmérséklet is van üzem közben, +80...100°C , na ebben a meleg közegben az akku is átmelegszik. Az akku elektolitja is felmelegszik, ami elektromos vezető képessége a hő hatására javul, tehát nem 14.4V-on indul be az intenzív vízbontás, hanem a meleg jól vezető elektrolit miatt már jóval 2.4V/cella feszültség alatt is beindul az intenzív vízbontás, ami vízfogyáshoz vezet. Eltérő cella vízfogyás, ez lehet a megváltozott cellák belső ellenállása miatt is, de az akku cellák miként érintkeznek a meleg motortér közegével, gondolok arra, pl. a szélső cellák felülete nagyobb területen érintkezik, mint a belső 4 celláké. A meleg levegő felfelé száll, tapasztaltam egy vízzel teli zárt műanyag edényből is kikívánkozik a víz a meleg motortérben, hiszen a meleg víz tágul. Majd az akku lenne a kivétel, amiben a víznél jobb elektromos vezető, hígított kénsav + desztillált víz az elektrolit. Legtöbb akku a motortérben felül van, ahol épp a legmelegebb van üzem közben. Régi Audi 100-as akkuja jobboldalt lent volt a légszűrő alatt viszonylag hidegebb helyen, vagy pl. Skoda akkuja az utastérben, van, hogy az ülés alá kerül, vagy a csomagtérbe lent, ezek jó elhelyezések is lehetnek, addig, míg a zárt utastér is fel nem hevül pl. nyári nagy melegbe tűző napon. Simán lehet 80°C ott is akár, ami közeg már nem kedvező az indító akkumulátornak. Optima spirálcellás akku nagy 850A indítóáramával, csak sokan nem tudják róla, hogy beszerelés előtt hőszigeteléssel kell(ene) ellátni a zárt akkut, kényesebb ez az akku, mint egy átlag akkumulátor. Felitatott elektrolitja a nagy hőmérsékletű motortérben drasztikusan fogyni kezd. Akku elektrolit nélkül nem működik, kapacitása csökken, a vevő reklomál, hogy garanciális még, de nem tudja használni. Reménykedik, hogy cserélik a méreg drága még garis akkuját. Csak akkor fagy az arca le, mikor mérlegre kerül az Optima, és kevés tömege miatt garancia vesztett lesz. Régen a bitumen fedeles szétszedhető akkuknál mód adódhatott külön cellák töltésére is, ez ma a műanyag fedeles akkuknál nem lehetséges, viszont impulzus töltéssel a gyengébb cellák savsűrűsége is növelhető, egészen addig, míg minden cella savsűrűsége eléri az ideális 1.285-1.30kg/dm3 értéket, a szulfátos akku is feltölthető. Akku regenerálás töltés az akku kapacitásának 1/10...1/20 A értékkel DC 16-17V feszültséggel, majd az akku kisütése 10.5V feszültségig. A töltést és kisütést váltogatva ismételni kell, az akku kapacitása fokozatosan emelkedni fog. Az sem mindegy, milyen járműbe mekkora indító akku kerül, pl. anno 1200 Lada 55Ah akkuval volt szerelve, + fogyasztója alig volt. Találkoztam Opel Omega benzines kocsiban világító és meghajtó akkumulátorral is, nem csoda, hogy az indító motorja alig csinált valamit. Pár szerelő elvérzett rajta már. Érdekesség, hideg motornál még "jó" volt, meleg motornál már semmit sem csinált, akku melegedés, kapacitás csökkenés, töltése rendben volt. Gyári indító akku Ah és indító árama helyett kisebb Ah-s és kisebb indítóáramú akku kerül beszerelésre, ezt még lehet tetézni további + fogyasztók beszerelésével. Több fogyasztó használata eleve nagyobb Ah-s akkut kíván nagyobb indítóárammal. Sok esetben a pénztárca szab határt, vagy nem tudnak a beszerelési korlátozott pici helyre megfelelő indító akkut beépíteni. Találkoztam nem típus azonos akku beszereléssel, az akku ház méret passzolt ugyan, de az Ah és indító áram már hiányzott, csodálkozik az autós, hogy nem jó az akku. Persze abba a járműbe kicsi, különben az akkuja jó. Lehetne sorolni végtelenül a bakikat. Ezek után továbbra is azt tartom, gondozásmentes akku nincs. Az indító akkuk alkalmasak lennének akár 15 évig is megfelelően működni, de ilyen olyan kedvezőtlen körülmények okán jóval hamarább cserére szorulnak.
Idézet: „Több fogyasztó használata eleve nagyobb Ah-s akkut kíván nagyobb indítóárammal.” Miért kívánna? Vagy úgy érted, hogy olyan fogyasztók, amik álló motornál (is) üzemelnek? Amúgy ahogy én tapasztaltam, alapesetben a gyárilag előírt kapacitású akkutól nagyobb beépítése nem éri meg, egyszerűen annyival nem bírja tovább, amivel többe kerül. Inkább fordítsuk azt a plusz pénzt egy kéziműszer vásárlására, és mérjünk rá a töltőfeszültségre rendszeresen.
Ezek szerint nem minden Optima spirálcellás akku rendelkezik gázrekombinációs képességgel?
Az akkut a motortér hője mellett(felgyorsuló vegyi folyamatok->élettartamcsökkenés) a járműben elkerülhetelen rázkódás is csökkenti.
Túltöltve is tapasztaltam kapacitáscsökkenést (20V impulzustöltő), bár újrafeldolgozásra érett akkukon. Alacsony fesz(14,4V): alacsonyabb rácskorrózió a pozitív lemezen. Magasabb fesz14,4V felett, kis töltőáram): gyorsabb elektrolitbomlás, kevesebb szulfát. Vagy elszulfátosodik, vagy a pozitív lemez megy tönkre. Könnyen induló autót képes akár 12V 1Ah valós kapacitású akku is indítani. Most is van egy újrafeldolgozandó nálam. Lecserélték, nem indított. annak is 1Ah alá csökkent akapaciása 55Ah-s létére. A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2014
Olyan fogyasztók, amik álló motornál is működnek, vagy a gyújtás rákapcsolása után álló motornál is használják.
Belső világítás késleltetve lekapcsolás, egyik másik jármű kész karácsonyfaként pompázik. Központi zár, csomagtér zár, elektromos ablakok, csomagtér ajtó elektromos ablaka. Álló fűtés, benzines vagy diesel + a fűtő motor, mivel meleg vizes. Elektromos ülés mozgatás, ülés fűtés. Elektromos tető ablak, elektromos hátsó pillangó ablak. Rádió, hifi berendezés. Helyzetjelző világítás, tompított, refi, ködlámpa. Hazakísérő világítás. A flanc és a kényelem mindenek előtt. A 12V rendszerű gépjármű generátor teljesítménye egyre csak nő, van 150A vízhűtéses is. A motor működéséhez szükséges elektromos AC , gyújtás, befecskendezők további fogyasztók, nem csoda, hogy töltés probléma esetén sorra kapcsolja le az ABS, ülésfűtés, elektromos szervókormányt, stb., hogy a motor még működjön egy db-ig. Lassan annyi áramot fogyaszt az autó, hogy szükséges lesz a 24-36V-os rendszer is, ahol magasabb feszültségen kevesebb amper is elég ugyan azon teljesítményhez, hogy még több fogyasztót lehessen bekapcsolni. Mechanikus AC volt pl. az 1200-es Ladán, szinte alig volt felesleges + fogyasztója, az 55Ah-s indító akku igénybevétele is más volt régen, mint manapság. Változnak az idők, + az emberek arca is nagy lett, tisztelet a kivételnek. Gondolom a traktorodban töredék fogyasztó van csupán, nem lehet egy kalap alá venni egy agyonelektronizált 4 kerekű guruló számítógéppel és a számtalan + extrákkal.
Optima spirálcellás indító akku nagyon kényes, nem lehet(ne) lemeríteni, hagyományos töltővel sem szabadna tölteni. A hőmérsékletre is kényes, de ezt nem reklámozzák róla, csak a pici méretét és a nagy 850A indítóáramát. Felitatott elektrolitos indító akkut nem vásárolnék magamnak se. Aki álló motornál használ fogyasztókat, szerezzen be világító és meghajtó akkut, s ne az indító akkuja merítésével tesztelje teljesítő képessége határait. Legnagyobb fogyasztó az indító motor, amit meg kellene hajtani, azután a motor beindulásával elvileg a generátoré minden fogyasztó, az akku is. Töltés "jelző" lámpa pedig elalszik 13-14-16V is, s nem tud minden töltés hibát visszajelezni, legjobb egy V mérő, sajnos kevés járműbe kerül(t) gyárilag.
Egyik ismerősnek rendeltünk épp nemrég ilyeneket, azthiszem ide épp illik: http://www.aliexpress.com/item/5pcs-lot-Mini-LED-DC2-5-30V-Red-Volt...2.html
De ezek a fogyasztók egy része (pl. ülés fűtés, AC, ABS, szervó, stb.) csak járó motornál üzemel, ezeket a generátor kell, hogy ellássa árammal. Ami meg álló motornál is üzemelhet, azok meg csak rövid ideig üzemelnek jellemzően. Pl. ablakemelő, tetőablak, stb. sokat fogyaszt ugyan, viszont csak néhány másodpercig, így nem mérvadóak. Hazakísérő világítás is csak 10-20 másodperc. Hülyeség ellen nyilván nincs orvosság, ha felkapcsolva hagyják a tompítottat álló motornál, az bármekkora akkut lemerít.
Az említett traktor, amiben 8 évet kihúzott az akku, nyilván nem fogyaszt semmit, amikor nem üzemel, de nem csak traktorokkal szoktam foglalkozni, autóban sem vettem észre jelentősen hosszabb élettartamot a nagyobb kapacitású akku esetén. Igaz, nem nagyon modern autókkal találkozok jellemzően, hanem 10 év felettiekkel inkább, abból is inkább az alsó és alsóközép kategóriával, amik nincsenek annyira tele mindenféle extrákkal.
Az indító akkumulátorban elektromos energiából kémiai energia lesz töltés közben.
Lemerült szulfátos új akku már az üzletben várja a vásárlóját, hátha gondját veszi, de ez hiú ábránd. A primer szulfát makacs szekunder szulfát lesz, amit normál töltéssel nem fogsz visszaalakítani. A szulfátmentesítés időigényes folyamat, nem lehet siettetni, sem nagyobb áramú töltéssel noszogatni. Vízbontós létedre tudhatnád, a vízbontás nem csak feszültség függő, emelheted a hálózati töltő feszültséget 16-17V-ig, ha mellette a töltőáramot korlátozod 14.4V felett, az áramerősség a lényeg. Az akku nem fog melegedni, és a vízbontás is elenyésző, viszont a lemezeken lévő szulfát SO4 visszakerül az elektrolitba, az elektrolit savsűrűsége emelkedik 1.285...1.3kg/dm3 értékre. Mivel az autóban nem ideálisak a körülmények az indító akkumulátor számára, hőszigetelés és a havi javító hálózati töltés nagyban növeli az élettartalmát, feltételezve a motor könnyen indul. Akkumulátor töltés, töltögetés között óriási különbség van. Írták, a töltögetett akku sem bírta tovább, mint a gondozatlan. Igen, egy ellenőrizetlen nagy áramú és magas feszültségű hálózati töltés akku melegedés és intenzív vízbontás mellett többet árt, mint használ. Az egyoldalú igénybevétel sem túl előnyös, indítás után töltés töltés töltés. Ideális a kisütés töltés ciklikussága lenne, hiszen az új akkut is formázzák a gyártás közben. A probléma ott van, a raktározás közben önkisüléses szulfátos indító akkut már soha nem töltik fel teljesen.
És mi a helyzet azokkal az akukkal amiket az autóba beszerelés elött savaznak (és töltenek) fel?
Azok elvileg nem lehetnek szulfátosak a beszerelés pillanatában.
Ismerős motor akkujával volt részben dolgom, az elektrolitot betöltötték, de a töltés - kisütés - töltés, a formázás már elmaradt, a motort is ritkán használták, volt hozzá Lidl-s automata bolond biztos töltő is, az akku ki is purcant, 1 évet sem bírt ki.
A savas indító akku kényes jószág, különben nem lenne ennyi gond vele sokaknak, és vidáman szolgálnának 15 évig is akár. Ezzel szemben a többség igen rövid életútról számol be... Akkor mégis törődést, gondozást igényel. |
Bejelentkezés
Hirdetés |